Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door Steven »

die boog zou het oorpsronkelijke traject van lijn 49 kunnen nemen tot herbestal.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door wrpint »

Hoe mooi het ook zou kunnen zijn, ik vrees dat er niets van zal komen omwille van te weinig interesse. Ik denk dat zelfs de halte Hergenrath niet rendabel is/zal worden. Ben er al 6 keer gepasseerd en slechts 1 maal stapte er 1 persoon op...

Even een andere vraag: klopt het dat de Thalys niet meer in Aachen Hbf zal stoppen eens L3 in gebruik wordt genomen?
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door rvdborgt »

wrpint schreef:Even een andere vraag: klopt het dat de Thalys niet meer in Aachen Hbf zal stoppen eens L3 in gebruik wordt genomen?
Dat is volgens mij een gerucht dat bergens op is gebaseerd.

Groetjes,
Rian
enrico8509

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door enrico8509 »

wrpint schreef:Hoe mooi het ook zou kunnen zijn, ik vrees dat er niets van zal komen omwille van te weinig interesse. Ik denk dat zelfs de halte Hergenrath niet rendabel is/zal worden. Ben er al 6 keer gepasseerd en slechts 1 maal stapte er 1 persoon op...

Even een andere vraag: klopt het dat de Thalys niet meer in Aachen Hbf zal stoppen eens L3 in gebruik wordt genomen?
zo denk ik er ook over...
ronny
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef:
wrpint schreef:Even een andere vraag: klopt het dat de Thalys niet meer in Aachen Hbf zal stoppen eens L3 in gebruik wordt genomen?
Dat is volgens mij een gerucht dat bergens op is gebaseerd.

Groetjes,
Rian
Enkele jaren geleden moet de NMBS dit plan gehad hebben. De burgemeester van Aachen heeft dan een boze brief geschreven naar diverse verantwoordelijken in de diverse landen.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door wrpint »

ronny schreef:
rvdborgt schreef:
wrpint schreef:Even een andere vraag: klopt het dat de Thalys niet meer in Aachen Hbf zal stoppen eens L3 in gebruik wordt genomen?
Dat is volgens mij een gerucht dat bergens op is gebaseerd.

Groetjes,
Rian
Enkele jaren geleden moet de NMBS dit plan gehad hebben. De burgemeester van Aachen heeft dan een boze brief geschreven naar diverse verantwoordelijken in de diverse landen.
Heb het even opgezocht:

Thalys hält auch zukünftig im Aachener Hauptbahnhof
Der Thalys-Schnellzug wird auch weiterhin im Aachener Hauptbahnhof halten. Das teilte der Generaldirektor von Thalys International dem Aachener Oberbürgermeister Dr. Jürgen Linden in einem Schreiben mit. Aachen stelle sowohl in wirtschaftlicher als auch in kultureller Hinsicht „ein attraktives Reiseziel im Thalys-Netz“ dar. Im Jahre 2003 seien 15 Prozent der Reisenden aus oder nach Deutschland in Aachen ein- oder ausgestiegen. In absoluten Zahlen seien dies 140.000 Reisende gewesen. Gemeinsam mit den Landräten der Kreise Aachen, Düren und Heinsberg hatte Linden am 9. Juni eine Protestnote zur Sicherung des ICE/Thalys Haltes im Aachener Hauptbahnhof versandt. Die Unterzeichner hatten auf Presseberichte über angebliche Pläne verwiesen, ab dem Jahre 2007 nicht mehr mit allen Fernverkehrsverbindungen zwischen Köln und Brüssel am Aachener Hauptbahnhof zu halten.

BRF 07.07.2004 10:52 Regional
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door wrpint »

Arbeiten an der Hochgeschwindigkeitsstrecke schreiten voran
Die Arbeiten an der Hochgeschwindigkeitsstrecke TGV zwischen Lüttich und Aachen schreiten voran. Bis Ende 2008 sollen die Arbeiten beendet sein, Mitte 2009 dürften die ersten kommerziellen Hochgeschwindigkeitszüge die Strecke befahren. Das sagte Pierre Tourbach, der Projektleiter des Streckenabschnittes, der Tageszeitung "La Meuse". Im ersten Halbjahr seien Testfahrten gestartet worden. Auch seien die Tunnels von Soumagne und Walhorn nach den höchstmöglichen Sicherheitskriterien ausgestattet worden, um bei Problemsituationen schnell einschreiten zu können. Im kommenden Jahr dürften durchschnittlich 15 Züge pro Tag die Strecke befahren.

BRF 10.07.2008 09:10 Regional
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door Elgar »

wrpint schreef:Hoe mooi het ook zou kunnen zijn, ik vrees dat er niets van zal komen omwille van te weinig interesse. Ik denk dat zelfs de halte Hergenrath niet rendabel is/zal worden. Ben er al 6 keer gepasseerd en slechts 1 maal stapte er 1 persoon ...
Het basisaanbod in Hergenrath is een twee-uursfrequentie, nogal logisch dat er maar weinig volk geïnteresseerd is in die halte.
Zoals het wel meer het geval is in België is de frequentie gewoonweg te laag om genoeg reizigers te kunnen lokken.

Voor zo'n verbinding als Aken-Eupen moet je in mijn ogen minstens een halfuurfrequentie aanbieden.
pietje

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door pietje »

voor eender welke verbinding zou je een halfuurfrequentie moeten hebben, hoe kan je anders concurreren met de auto?
Trainspotterke

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door Trainspotterke »

pietje schreef:voor eender welke verbinding zou je een halfuurfrequentie moeten hebben, hoe kan je anders concurreren met de auto?
Nee, dat nu ook niet. Voor sommige gebieden is dat niet gerechtvaardigd. Op de grote assen, akkoord!

Ivm Hergenrath: die stopplaats is nog geen jaar in dienst, dus je mag nog niet te snel conclusies trekken over het aantal opstappende reizigers. Een ge/heropend station moet namelijk 'ingeburgerd' raken en daar is toch wel minstens een jaar voor nodig. Kijk maar naar Evergem. Gedurende het eerste jaar was het al een succes dat er één iemand opstapte, maar ondertussen nemen er daar toch al wat meer mensen de trein. Het zijn nog geen grote mensenmassa's, maar het begint toch wel stilaan te komen.
Steviewonder

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door Steviewonder »

Geef het de tijd om bekend te geraken dat er terug een halte is en het volk volgt wel. Misschien is het wel nodig om de frequentie op te voeren nuur uurdienst en in de spits een halfuur dienst bv. een aantal ritten aachen- Welkenraedt.

Er zouw ook spraken geweest zijn om de verbinding Stolberg-Eupen een aansluiting naar Monschau te geven. Weet iemand daar iets van?
ronny
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door ronny »

Kein belgischer Intercity in Aachen: SNCB zeigt kalte Schulter

Die Bahn hält anscheinend nichts von einer Ausweitung des deutschen Euregio-Express und einer Anbindung Aachens an das belgische Intercity-Netz. Das Scheitern der Gespräche mit der SNCB wurde gestern dem zuständigen Ausschuss des Aachener Stadtrates vorgelegt. Die Bahn befürchtet demnach eine Konkurrenz zu den internationalen Thalys- und ICE-Verbindungen Richtung Brüssel. Damit endet der Intercityzug von Ostende und Lüttich weiterhin in Eupen. Aachen will nach eigenen Angaben dennoch auf eine Weiterführung der Gespräche drängen.
23.04.2010 BRF
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen

Bericht door jotie »

Wanneer een IC-verbinding Oostende-Aachen als concurrentie wordt beschouwd voor de hogesnelheidstreinen, wat is daarvan de oorzaak? Ik zou durven stellen:
a/ de dienstregeling (frequentie) van Thalys/ICE is suboptimaal
b/ de 'marktconforme' tarieven zijn te duur voor de krappe zitplaatsen die je worden aangeboden
c/ de snelheidswinst is te klein om werkelijk interessant te zijn
d/ het gehannes met verplichte reserveringen schrikt reizigers af
e/ de aansluitingen in Aachen/Köln zijn niet steeds optimaal

Als ik het internationale treinreizen vergelijk met enkele jaren geleden, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het heel wat minder comfortabel is geworden. Toen die IC naar Aachen/Düren/Köln nog reed trok ik 's ochtends gewoon naar Brussel-Zuid en zocht ik me in de trein wel een plaatsje volgens mijn eigen keuze. In Aachen wisselde ik dan niet zelden van trein om alweer zonder reservatiezorgen met een IR aan een urenlange reis door Duitsland te beginnen tot mijn eindbestemming.

Datzelfde parcours leg ik vandaag effectief in kortere tijd af met ICE's (de Thalys weiger ik te gebruiken omdat ik ze beschouw als een bende oplichters gespecialiseerd in sardienentransport), maar er zijn vaak meer overstappen onderweg, minder alternatieven bij vertragingen en bovenal bestaat de kans dat je als reiziger zonder reservatie op een trein een keer of vaker van plaats moet wisselen omdat er weer eens iemand met een reservering komt melden dat je eigenlijk op zijn plaats zit. Dus wat mij betreft: mocht de NMBS terug een klassieke IC-verbinding inleggen, zou ik zonder een seconde te twijfelen opnieuw voor die optie kiezen.
Plaats reactie