De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trammist

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Trammist »

Interessant topic.
q149 schreef:Sommige politieke stromingen beuken al jaren tegen het autoverkeer in, zonder een ernstig alternatief te geven. Mede daardoor heeft de NMBS zich de afgelopen jaren moeten vergaloperen aan meer reizigers, meer treinen, meer verbindingen enzovoort. Maar wie dagelijks op het spoor zit, kan alleen maar vaststellen dat men hier niet klaar voor is. Vandaag niet, volgend jaar niet en waarschijnlijk over tien jaar ook niet.
Zoals ik enkele dagen eerder al had gepost ergens op dit forum: OV wordt nooit, absoluut nooit een volwaardig alternatief voor de privé-wagen in België. Door onze ROT en ROTslechte Ruimtelijke Ordening en immense verspreiding van woon- en werkgebieden (niet alle mensen in de banlieu werken in de centrumstad) zal het OV voor ruim 90% voor de bewoners nooit een volwaardig alternatief worden voor het privé-vervoer.

Zo goed als ieder Belgisch gezin bezit een auto, ruim de helft daarvan bezit er 2 of meer. Daar iets aan veranderen zal nooit lukken, tenzij je met draconische maatregelen gaat beginnen, maar dan kun je net zo goed de ganse democratie uitschakelen... En of je het nu leuk om te horen vindt of niet: auto's worden steeds milieuvriendelijker, en héél langzaam maar zeker komen er ook elektrische wagens.

Er zit een groot verschil in de nood aan OV-bediening van regio tot regio. In West-Vlaanderen dienen de centrumstadje met elkaar verbonden te worden, maar voor de rest kun je een groot deel van het netwerk gewoon afschaffen of reduceren tot scholierenlijnen met 1 rit 's morgens en 1 rit 's avonds.

Rond onze steden Gent, Antwerpen en Brussel is het verhaal uiteraard hélemaal anders. Dichtbevolkte gebieden, en provincie-overschrijdende banlieus. Park & Rides (P+R), en multimodaliteit zijn de toekomst. En overstapmodellen bus-(snel)tram/(pre)metro/(stads)spoorweg. Sommigen denken zo van "als de mensen van Ranst geen rechtstreekse bus 420 naar de Rooseveltplaats meer hebben pakken ze allemaal terug de auto". Onzin. Als de mensen sneller op hun werk of school worden gebracht dankzij het overstappen, wordt het net aantrekkelijker om het OV te nemen, desnoods met een extra overstap. Op voorwaarde dat er vlot, veilig en comfortabel overgestapt kan worden. Als.

Weg van het hokjesdenken. Auto, fiets en OV zijn een én-én-verhaal.
wooter

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

MIVB-reiziger schreef:Relativeren, relativeren... één klein akkefietje op de Ring volstaat ook om alles in een dubbele zeemansknoop te leggen, bovenop de gebruikelijke miserie tijdens de spits. Maar daar hoor je amper iemand over, op een traject per auto is het doodnormaal dat er een grote variatie zit in de rittijd. Misschien moeten we ook maar de dienstregelingen afschaffen van onze treinen?
Is dat zo? Een akkefietje op de ring betekent dat dwars door Brussel rijden sneller gaat. Idem met de ring rond Antwerpen...

Ik passeerde deze week het station Noorderkempen. Ik zou willen dat elke snelweg richting Antwerpen of Brussel zo een station zou hebben. Geschokt moest ik dan vernemen dat er eigenlijk op dit station niet echt een goede verbinding naar Antwerpen is :O.

Nog zo een gevalletje waarvan ik denk "hoe is het mogelijk":
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=6N2QP65C
Sneller met trein naar Brussel via Nederland

MAASEIK - Inwoners van de regio Maaseik doen er beter aan om de trein via Nederland naar Brussel te nemen. Dat is een kwartier sneller. Mensen uit Lanaken sporen het snelst via Maastricht.

Gedeputeerde voor Toerisme Sylvain Sleypen, burgemeesters Jan Creemers (Maaseik) en Hubert Brouns (Kinrooi) en een actiegroep met enkele spoorwegdeskundigen in Lanaken hebben iets gemeenschappelijk: ze krijgen het allemaal op hun heupen van het beschikbare openbaar net in het Maasland en Noordoost-Limburg. Allemaal brachten ze het onderwerp al eens eerder in het nieuws in de hoop dat er iets zou veranderen, maar tot op heden bleek dat vergeefse moeite. Het noordoostelijk gebied van onze provincie blijft in de koude staan wanneer het onderwerp openbaar vervoer aan bod komt.

Slechte aansluitingen

‘Kinrooi telt het hoogste aantal voertuigen per inwoner. Toeristen aan de zee die deze regio willen verkennen vragen zich af hoe ze hier in godsnaam zonder auto kunnen geraken', liet een boze gedeputeerde Sleypen zich vorig jaar meermaals ontvallen.

De man, afkomstig uit Dilsen-Stokkem, weet waar hij het over heeft wanneer hij nog maar eens de open deur intrapt. Wanneer hij via zijn woonplaats het openbaar vervoer neemt naar Brussel – bus en trein dus – is hij alles samen ruim drie uur onderweg doordat de aansluitingen verre van optimaal zijn.

Het Spartacusplan, dat in de (verre) toekomst sneltrammen en snelbussen naar onze bronsgroene regio brengt, moet volgens zijn initiatiefnemers soelaas brengen. ‘Veel te duur en helemaal niet effectief', klinkt het bij de Maaslandse politiek.

De inwoners van Maaseik, maar ook van de gemeenten Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Bree en Bocholt klagen steen en been. ‘De jonge mensen die carrière willen maken verhuizen en trekken hier weg. Gewoonweg omdat het pendelen tussen thuis en werk in bijvoorbeeld de hoofdstad vanuit deze regio onmogelijk is', vindt burgemeester Hubert Brouns van Kinrooi. Voor een kleinere, landelijke gemeente is dat een serieuze aderlating.

Grens over

Maar misschien is er toch een oplossing voor de Maaslanders? Sporen richting Brussel gaat een kwartier sneller wanneer je net over de grens opstapt. Vanuit Sittard, een klein kwartiertje van Maaseik, vertrekt er een trein naar onze hoofdstad. De rit duurt 1uur en 37minuten. Vanuit het station van Genk – het dichtstbijzijnde op een half uur van Maaseik – doe je 1uur en 31minuten over de helletocht naar Brussel. Met andere woorden levert Nederland je vijftien minuten winst op.

Nog beter af zijn de inwoners van Lanaken. Via de Maastricht Brussel Express zijn ze er in amper 1uur en 17minuten. Je moet er wel vijf tot tien minuten autorijden tot aan het station bijtellen.

‘Richting Maaseik ligt een oude spoorwegbedding. Dat zou ons sneller kunnen verbinden met de rest van de provincie. We ijveren hiervoor, maar worden niet gehoord. We zijn maar met een goede 50.000verstoken inwoners in deze regio. Daar wordt niet naar geluisterd', zegt burgemeester Jan Creemers van Maaseik.

De misnoegde burgemeesters vroegen daarom aan de universiteitsstudenten Verkeerskunde om een studie te maken over het slechte aanbod dat er in hun regio is. ‘Dan hebben we harde cijfers in handen', besluit Creemers.
Maaseik... Dat is die stad waar jaren geleden nog een station was, en een directe treinverbinding naar Genk... Die spoorverbinding heeft plaats moeten maken voor een fietspad, en de enige mogelijkheid naar een grootstad is momenteel met een Snelbus die even goed in de file vast staat...

Lanaken, dat is met de wagen en zonder file een uur en 10 minuten rijden naar Brussel... Eén goede aansluiting maakt een wereld van verschil, en dan nog ken ik hopen Lanakenaren die toch koppig de wagen pakken nadat ze genoeg hebben meegemaakt op de trein... Dat zijn allemaal mensen die wel voor het idee openstaan, maar toch twee keer gaan nadenken om zich aan dergelijke avonturen te wagen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Shrek »

wooter schreef: Ik passeerde deze week het station Noorderkempen. Ik zou willen dat elke snelweg richting Antwerpen of Brussel zo een station zou hebben. Geschokt moest ik dan vernemen dat er eigenlijk op dit station niet echt een goede verbinding naar Antwerpen is :O.
Daar is echt wel een goede verbinding hoor, op 15 minuten sta je in antwerpen centraal, met overstap op de premetro ben je dus op een half uurtje waar je maar wil zijn in de binnenstad. Dat lukt je niet met een auto hoor :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
wooter schreef: Ik passeerde deze week het station Noorderkempen. Ik zou willen dat elke snelweg richting Antwerpen of Brussel zo een station zou hebben. Geschokt moest ik dan vernemen dat er eigenlijk op dit station niet echt een goede verbinding naar Antwerpen is :O.
Daar is echt wel een goede verbinding hoor, op 15 minuten sta je in antwerpen centraal, met overstap op de premetro ben je dus op een half uurtje waar je maar wil zijn in de binnenstad. Dat lukt je niet met een auto hoor :)
Klopt, maar als je VAN het Noorden komt is er GEEN afrit, groots natuurlijk !!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Klopt, maar als je VAN het Noorden komt is er GEEN afrit, groots natuurlijk !!!!
Daar is toch een ringweg gebouwd met volledige afrit en een verbinding naar het station?
Dietrich

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Dietrich »

Als je op Google Maps kijkt zie je enkel vanuit Antwerpen een afrit. In de andere richting is er geen, de eerste voor Brecht is deze van Loenhout.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door jotie »

Het openbaar vervoer onbetrouwbaar? Daar moet ik toch even op reageren. Ook ik klaag soms steen en been over de wijze waarop de NMBS soms met haar reizigers omspringt. Daar staat tegenover dat ik mijn dagelijkse leven wel volledig heb georganiseerd volgens het STOP-principe. Dus eerst stappen, dan trappen, vervolgens openbaar vervoer en als zelfs dat niet meer lukt de personenwagen (in mijn geval een taxi, want ik heb als notoire autohater vanzelfsprekend geen rijbewijs).

Dat werkt overigens perfect: mijn dagelijkse pendelbeweging bestaat uit (heen en terug samengeteld) 10 km fiets en 96 tariefkilometer trein (voorheen 8 km fiets en 160 tariefkilometer trein). Een of twee dagen per maand raak ik in de knoei door problemen op het spoor en moet ik vanuit de trein vergaderingen verleggen, creatieve alternatieven verzinnen (bv. bij een aangekondigde staking een hotel boeken) of een 'spurtje' per taxi forceren. Het resultaat is dat ik er perfect in slaag mijn agenda na te komen, terwijl ik veel vaker geconfronteerd word met autorijdende collega's die nooit, maar dan ook nooit ergens op tijd kunnen aankomen. Uit mijn eigen ervaring zou ik dus het perfecte tegendeel willen beweren dan de topicstarter: niets zo betrouwbaar als het openbaar vervoer (en dan zeker de trein), in combinatie met een (plooi)fiets en een gezonde portie planningsvermogen.

Overigens, maar ik dit is uiteraard nattevingerwerk, zou ik durven beweren dat ruim 75% van alle autoverkeer volstrekt overbodig is en moeiteloos zou kunnen worden opgevangen door het openbaar vervoer. Niet met de huidige infrastructuur, dat geef ik toe; de basisvoorzieningen zijn er echter al en worden niet optimaal benut. Men zou mij meteen met pek en veren afvoeren, maar ik zou het als mobiliteitsminister werkelijk aandurven om een vertwintigvoudiging van de brandstofprijzen en de verkeersbelasting voor te stellen, naast nog eens een agglomeratietaks van 50 euro per dag in grootstedelijke gebieden en een veel strengere bestraffing van verkeersovertredingen (met het verbod ook maar iets van deze kosten als beroepskosten in te brengen voor de belastingen). We zullen dan wel eens even kijken hoe 'nodig' al die autoverplaatsingen wel zijn en hoe 'inefficiënt' de fiets en het openbaar vervoer wel zijn. Maar bon, hier hoort u de stem van een gepassioneerde autohater.
Trammist

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Trammist »

jotie schreef:naast nog eens een agglomeratietaks van 50 euro per dag in grootstedelijke gebieden
Uhh, wat bedoel je daarmee? Leg eens uit aub? Wonen in de stad moet aangemoedigd worden, zeker niet extra belast...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Kristofke »

Ik begrijp niet goed waarom sommigen zo graag onophoudelijk en blind inhakken op het openbaar vervoer.

Ik ben nog nooit ergens te laat aangekomen op een afspraak als ik de trein neem. Gewoonweg omdat ik net zoals met de auto vroeg aankom op een afspraak.

Als je afgesproken hebt op de Brusselse Grote Markt bijvoorbeeld om 14u. En je hebt een trein die aan komt in Brussel-Centraal om 13u50, of eentje eerder om 13u30. Wel dan neem ik altijd systematisch die van 13u30.

Als automobilist kan ik niet voorzien wat er op de weg gaat gebeuren, maar de andere kant van de afspraak verwacht dat deels wel. Als ik de trein neem, en zowiezo een trein vroeger neem en die dan nog problemen heeft dat is al uitzonderlijk en krijg je meer begrip.

Afgelopen winter was ik zelfs nog blij dat ik mijn woon-werkverkeer met de trein deed. Er mochten dan al wel een hoop vertragingen zijn, maar ik had telkens een trein, ik zat veilig en warm en moest mij geen zorgen maken over hoe snel ik mag rijden of ik nu ga botsen tegen mijn voorligger of dat ik zelfs nog maar voorruit geraak.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door kika »

Kristofke schreef:Ik begrijp niet goed waarom sommigen zo graag onophoudelijk en blind inhakken op het openbaar vervoer.

Ik ben nog nooit ergens te laat aangekomen op een afspraak als ik de trein neem. Gewoonweg omdat ik net zoals met de auto vroeg aankom op een afspraak.

Als je afgesproken hebt op de Brusselse Grote Markt bijvoorbeeld om 14u. En je hebt een trein die aan komt in Brussel-Centraal om 13u50, of eentje eerder om 13u30. Wel dan neem ik altijd systematisch die van 13u30.

Als automobilist kan ik niet voorzien wat er op de weg gaat gebeuren, maar de andere kant van de afspraak verwacht dat deels wel. Als ik de trein neem, en zowiezo een trein vroeger neem en die dan nog problemen heeft dat is al uitzonderlijk en krijg je meer begrip.
Ach onophoudelijk is het niet en blind ook niet, hij houdt ook van treinen. En jou ervaringen zijn persoonlijk, een tegenvoorbeeld, in mijn eigen leven betekend een trein eerder een dag vroeger van huis, en voor de terugreis betekend dat een dat later thuis.
Wat ik bij de openingspost wel mis is een beetje perspectief. In de IT extra infrastructuur bijplaatsen is vaak relatief goedkoop. Een extra glasvezelkabel tussen 2 datacenters is wel duur, maar niet onbetaalbaar. Een extra spoorlijn doorheen/omheen Brussel die niet op dezelfde knooppunten komt, andere tunnels gebruikt etc. is wel onbetaalbaar. En onhandig. Als Brussel Noord problemen heeft, kan ik een half uur lopen naar een extra station waar ook weer een lijn richting Mechelen gaat? 9 van de 10 keer is dat probleem al lang opgelost eer ik daar sta, want dan gaat het over slechts een vertraging van 10 minuten. Rerouten of herzenden van een trein is nou eenmaal kostelijker en trager dan een datapacket.

Het blijft inderdaad wel een feit dat prijs/reliabiliteit de NMBS eerder aan de budget kant zit. Wat ik normaal en goed vind, het lijkt me bij spoorvervoer het meest economische en maatschappelijk verantwoorde om je te richten op volume.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

jotie schreef: Overigens, maar ik dit is uiteraard nattevingerwerk, zou ik durven beweren dat ruim 75% van alle autoverkeer volstrekt overbodig is en moeiteloos zou kunnen worden opgevangen door het openbaar vervoer.
Je kunt het nog straffer stellen: ze kunnen niet alleen opgevangen worden door het openbaar vervoer, ze zijn gewoon overbodig tout court. We hebben in de voorbije 50 jaar de maatschappij zo georganiseerd dat we zijn gaan geloven dat we de auto nodig hebben voor alles en nog wat. Maar eigenlijk zou het mits wat bijsturing ook anders kunnen.
Neem als voorbeeld ons shoppinggedrag: in de jaren 1950 kwamen aan huis: een brouwer, een bakker, een ijsventer, een soort grootwarenhuis op wielen met alles van textiel tot bezems. Vier wagens die een volledig dorp konden bedienen. Toen kwamen de hypermarkten overgewaaid: die 4 handelaars zagen hun omzet krimpen, omdat het dorp nu naar Anderlecht trok, naar de allereerste Grand Bazar (die trouwens achteraf - oh ironie - moest verdwijnen voor de aanleg van de Brusselse Ring). In plaats van 4 wagens waren er nu plots 50 op de weg. Dat gebeurde natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar na enkele decennia waren er wel al generaties opgegroeid die er gewoon van uitgaan dat je een wagen nodig hebt om een bak bier, een brood, een bezem... te kunnen kopen, terwijl dat echt anders zou kunnen. In dezelfde lijn zie ik elke zondagmorgen ook weer de croissantspits. Die zijn nu eenmaal alleen maar lekker als ze vers uit de oven komen, en daardoor zie je elke zondagmorgen opnieuw tientallen auto's naar al die bakkers rijden, die het al lang verleerd hebben om brood en koeken te bakken dat ook 's anderendaags nog lekker is... Eigenlijk gaat men daarbij volledig voorbij aan het feit dat die croissant door het gebruik van de auto eigenlijk dubbel zo duur zijn als de geafficheerde prijs in de winkel, en daar wringt het schoentje: verplaatsingen in het algemeen zullen vele keren duurder moeten worden voor we daar opnieuw op een rationele manier mee omspringen.
Met vriendelijke groet

overweg13
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door KB »

wooter schreef: Nog zo een gevalletje waarvan ik denk "hoe is het mogelijk":
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=6N2QP65C
Sneller met trein naar Brussel via Nederland
De inwoners van Maaseik, maar ook van de gemeenten Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Bree en Bocholt klagen steen en been. ‘De jonge mensen die carrière willen maken verhuizen en trekken hier weg. Gewoonweg omdat het pendelen tussen thuis en werk in bijvoorbeeld de hoofdstad vanuit deze regio onmogelijk is', vindt burgemeester Hubert Brouns van Kinrooi. Voor een kleinere, landelijke gemeente is dat een serieuze aderlating.
Het grote probleem is dat er te veel bedrijven, instellingen, ... zich persé in en rond Brussel willen vestigen (niet dat ze zich daarom in Kinder (= Kinrooi) moeten vestigen) en als dan nog eens iedereen ongeveer tegelijk wil/moet beginnen te werken en 's avonds ongeveer gelijk wil stoppen, tja dat is heel moeilijk te verwerken voor het openbaar vervoer en zelfs voor het wegennet. Maar zelfs met een perfect werkend openbaar vervoer, is er nog altijd de mentaliteit van "openbaar vervoer is voor sukkels" die toch nog bij veel mensen in dit land heerst.
Grens over

Maar misschien is er toch een oplossing voor de Maaslanders? Sporen richting Brussel gaat een kwartier sneller wanneer je net over de grens opstapt. Vanuit Sittard, een klein kwartiertje van Maaseik, vertrekt er een trein naar onze hoofdstad.
Dat denk ik niet.

Maaseik... Dat is die stad waar jaren geleden nog een station was, en een directe treinverbinding naar Genk... Die spoorverbinding heeft plaats moeten maken voor een fietspad,
Dat was wel nadat er al een jaar of tien geen enkele trein meer over gereden had en de laatste reguliere passagierstrein dateert al van de jaren '50.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Shrek »

Dietrich schreef:Als je op Google Maps kijkt zie je enkel vanuit Antwerpen een afrit. In de andere richting is er geen, de eerste voor Brecht is deze van Loenhout.
Inderdaad, nu zie ik ook dat die ringweg daar nog steeds niet af is :roll:
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door odul »

wooter schreef:.

In theorie heb ik een ideale treinverbinding die sneller is dan de motorfiets. In de praktijk ben ik met mijn motorfiets altijd sneller, ..
Beste Wooter ge bent aan het zeveren. In termen van de klassieke dooddoeners
Alsof de trein ALTIJD te laat is, en het vervoer met uw motorfiets altijd perfect is. :roll:

Ook het vergelijk dat je met uw auto altijd een alternatief hebt is dikke zever.
Als je op de ring in Brussel of Antwerpen in de file staat...moet je ook netjes WACHTEN.
Geen andere uitweg of alternatief, net zoals je in een trein zit die vertraging heeft.
wooter

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

odul schreef:
wooter schreef:.

In theorie heb ik een ideale treinverbinding die sneller is dan de motorfiets. In de praktijk ben ik met mijn motorfiets altijd sneller, ..
Beste Wooter ge bent aan het zeveren. In termen van de klassieke dooddoeners
Alsof de trein ALTIJD te laat is, en het vervoer met uw motorfiets altijd perfect is. :roll:
Vertrek met de trein 7u35 de deur uit om op 7u52 de trein te pakken die om 8u52 aan komt. Met de motorfiets stap ik om 8u op mijn motorfiets in de garage en kom ik aan om 9u, met een verschil van vijf minuten vroeger of later.

Terugrit is echt een twijfelgeval. Trein hoort te vertrekken om 17u15 maar is er nooit op tijd. Met wat geluk vertrek ik om 17u25, maar raak ik mijn verbinding kwijt en moet ik tot 18u45 wachten om door te sporen om te arriveren om 19u, en ritje naar thuis is dan 19u10. Als de verbinding zelf te laat is en ik 'm haal, spoor ik het station binnen aan 18u25 en sta ik thuis om 18u35. Met de motorfiets bol ik om 17u10 de garage uit, tank ik om 18u15 (weeral met 10 minuten marge errond) om dan thuis te staan om 18u25 (dezelfde 10 minuten marge).

Met de wagen lukt het me 's morgens niet om op een uurtje, laat staan een anderhalf uur om 9u in Brussel te geraken. Maar wat vroeger of later vertrekken en een uurtje is wel mogelijk. Op de terugrit kan ik perfect om 17u vertrekken en gegarandeerd voor 18u35 thuis geraken.

Maar ja, ik ben aan het zeveren.
odul schreef:Ook het vergelijk dat je met uw auto altijd een alternatief hebt is dikke zever.
Als je op de ring in Brussel of Antwerpen in de file staat...moet je ook netjes WACHTEN.
Geen andere uitweg of alternatief, net zoals je in een trein zit die vertraging heeft.
Ik zeg het tevoren toch? Dwars door de stad! Dwars door Brussel kost je 10 minuten langer dan een filevrije binnenring, en dat tijdens de spits, met de wagen.

Niks is ergelijker dan voor een rood sein staan om de vertakkingen voor Leuven op te rijden, als je van daaruit het verkeer over het viaduct vlot ziet rijden...
Plaats reactie