Hmmm... Ik zie niet direct vier handelaars de gecombineerde goederen van een gemiddelde lokale supermarkt vervoeren doorheen de straten...overweg13 schreef:Je kunt het nog straffer stellen: ze kunnen niet alleen opgevangen worden door het openbaar vervoer, ze zijn gewoon overbodig tout court. We hebben in de voorbije 50 jaar de maatschappij zo georganiseerd dat we zijn gaan geloven dat we de auto nodig hebben voor alles en nog wat. Maar eigenlijk zou het mits wat bijsturing ook anders kunnen.
Neem als voorbeeld ons shoppinggedrag: in de jaren 1950 kwamen aan huis: een brouwer, een bakker, een ijsventer, een soort grootwarenhuis op wielen met alles van textiel tot bezems. Vier wagens die een volledig dorp konden bedienen. Toen kwamen de hypermarkten overgewaaid: die 4 handelaars zagen hun omzet krimpen, omdat het dorp nu naar Anderlecht trok, naar de allereerste Grand Bazar (die trouwens achteraf - oh ironie - moest verdwijnen voor de aanleg van de Brusselse Ring). In plaats van 4 wagens waren er nu plots 50 op de weg. Dat gebeurde natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar na enkele decennia waren er wel al generaties opgegroeid die er gewoon van uitgaan dat je een wagen nodig hebt om een bak bier, een brood, een bezem... te kunnen kopen, terwijl dat echt anders zou kunnen.
Maar ja, misschien leef jij nog met een stoofpot boven de open haard, lemen hutjes en een handkar op de koer, en werk je bij de Baron op het land, of pak je de trein naar de fabriek in de stad. De rest van ons is evenwel uit Bokrijk weggetrokken, en zijn daar over het algemeen beter van geworden.
Het is tragisch om te zien dat de enige manier om het OV aan te moedigen is door het individuele vervoer aanzienlijk duurder te maken, zodat enkel nog de elite er gebruik van kan maken. Hoe sociaal is dat? En dat zegt ook voldoende over hoe gebruiksvriendelijk en nuttig het OV eigenlijk is.
Pas op, ik werk ook liever in eigen streek, en zonder teveel gependel. Maar mijn kennis brengt mij meer op dan mijn ervaringen met het houden van vee, en omdat de werkgever en klant nog niet de mindset hebben dat telewerken even productief of productiever is, bolt de deze elke weekdag net zoals de rest van het kantoorvee naar Brussel.