De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

overweg13 schreef:Je kunt het nog straffer stellen: ze kunnen niet alleen opgevangen worden door het openbaar vervoer, ze zijn gewoon overbodig tout court. We hebben in de voorbije 50 jaar de maatschappij zo georganiseerd dat we zijn gaan geloven dat we de auto nodig hebben voor alles en nog wat. Maar eigenlijk zou het mits wat bijsturing ook anders kunnen.
Neem als voorbeeld ons shoppinggedrag: in de jaren 1950 kwamen aan huis: een brouwer, een bakker, een ijsventer, een soort grootwarenhuis op wielen met alles van textiel tot bezems. Vier wagens die een volledig dorp konden bedienen. Toen kwamen de hypermarkten overgewaaid: die 4 handelaars zagen hun omzet krimpen, omdat het dorp nu naar Anderlecht trok, naar de allereerste Grand Bazar (die trouwens achteraf - oh ironie - moest verdwijnen voor de aanleg van de Brusselse Ring). In plaats van 4 wagens waren er nu plots 50 op de weg. Dat gebeurde natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar na enkele decennia waren er wel al generaties opgegroeid die er gewoon van uitgaan dat je een wagen nodig hebt om een bak bier, een brood, een bezem... te kunnen kopen, terwijl dat echt anders zou kunnen.
Hmmm... Ik zie niet direct vier handelaars de gecombineerde goederen van een gemiddelde lokale supermarkt vervoeren doorheen de straten...

Maar ja, misschien leef jij nog met een stoofpot boven de open haard, lemen hutjes en een handkar op de koer, en werk je bij de Baron op het land, of pak je de trein naar de fabriek in de stad. De rest van ons is evenwel uit Bokrijk weggetrokken, en zijn daar over het algemeen beter van geworden.

Het is tragisch om te zien dat de enige manier om het OV aan te moedigen is door het individuele vervoer aanzienlijk duurder te maken, zodat enkel nog de elite er gebruik van kan maken. Hoe sociaal is dat? En dat zegt ook voldoende over hoe gebruiksvriendelijk en nuttig het OV eigenlijk is.

Pas op, ik werk ook liever in eigen streek, en zonder teveel gependel. Maar mijn kennis brengt mij meer op dan mijn ervaringen met het houden van vee, en omdat de werkgever en klant nog niet de mindset hebben dat telewerken even productief of productiever is, bolt de deze elke weekdag net zoals de rest van het kantoorvee naar Brussel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Steven »

Als de Brusselse ring vast zit mag je er donder op zeggen dat de binnenstad vlot zal rijden, zowel binnen Brussel als op de ring zit het meestal bomvol en haat het zelden vooruit. Met uw auto en moto of fiets moet je altijd attent zijn gedurende heel uw rit met openbaar vervoer moet je enkel opletten voor een overstap (indien van toepassing en dus individueel verschillend).

Kortweg wooter de argumenten die je aanhaalt zijn persoonlijk en dus niet objectief te noemen. je kan enkel vergelijken met zaken die voor iedereen van toepassing zijn en dan zijn uw argumenten veel minder stevig. Openbaar vervoer moet een gemiddelde hanteren voor iedereen en niet het ideaal voor de ene en het slechtste voor de andere. Moesten OV enkel het ideaal voor een bepaalde groep aanbieden zouden er nog veel meer klagen.

met de trein naar mijn werk als treinbestuurder (ja soms gaat dat ondanks de zotte uren)
5 min te voet, 29 a 31 min trein nog is 5 min te voet = max 41 min.
met de auto = min 27 min en max ??? tot nu toe is de max uitgelopen tot een uur
af te leggen afstand? 19 km (kortste route met 28 verkeerslichten) of 26 km via een stukje ring er bij (en een hoop minder lichten).

zo zie je maar dat dergelijke zaken heel subjectief zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Steven »

wooter schreef:
Hmmm... Ik zie niet direct vier handelaars de gecombineerde goederen van een gemiddelde lokale supermarkt vervoeren doorheen de straten....
wie spreekt er van gecombineerd vervoer, hier in onze gemeente (zeldzaam maar het bestaat nog) is er een rondrijdende drankenhandel en ook de groentenboer zie je hier nog van deur tot deur rijden. noem dit zever maar ook in mijn kinderjaren (ik ben er nog maar 35) was dit de gewoonte, wat daar bokrijk aan is weet ik niet, maar jij heb dus liever voor alles een drive in. Blijkbaar toch iets te verliefd op uw auto :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door odul »

wooter schreef:

Vertrek met de trein 7u35 de deur uit om op 7u52 de trein te pakken die om 8u52 aan komt. Met de motorfiets stap ik om 8u op mijn motorfiets in de garage en kom ik aan om 9u, met een verschil van vijf minuten vroeger of later.
Ja sé, je maakt hier een vergelijking van enerzijds een combinatie van weg en trein verkeer, en enkel wegverkeer.
Dat maakt wel een groot verschil hé.




Ik zeg het tevoren toch? Dwars door de stad! Dwars door Brussel kost je 10 minuten langer dan een filevrije binnenring, en dat tijdens de spits, met de wagen.

Niks is ergelijker dan voor een rood sein staan om de vertakkingen voor Leuven op te rijden, als je van daaruit het verkeer over het viaduct vlot ziet rijden...
Hier vergelijk je appelen met citroenen.

Je vergelijkt een filevrij traject met een storing in het trein verkeer.

Ik kan even goed zeggen: niks is ergerlijker dan in de dagelijkse file staan op de Antwerpse ring, terwijl naast u een trein tegen 120 voorbij raast.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

wooter schreef: Maar ja, misschien leef jij nog met een stoofpot boven de open haard, lemen hutjes en een handkar op de koer, en werk je bij de Baron op het land, of pak je de trein naar de fabriek in de stad. De rest van ons is evenwel uit Bokrijk weggetrokken, en zijn daar over het algemeen beter van geworden.

Het is tragisch om te zien dat de enige manier om het OV aan te moedigen is door het individuele vervoer aanzienlijk duurder te maken, zodat enkel nog de elite er gebruik van kan maken. Hoe sociaal is dat? En dat zegt ook voldoende over hoe gebruiksvriendelijk en nuttig het OV eigenlijk is.
Ja, de stoofpot staat gezellig te sudderen op de Leuvense stoof. En ik sla mijn vrouw, sla mijn kinderen, en geef mensen die me tegenspreken toeken op hun bakkes tot ze me gelijk geven. Tof, hé, zo'n karikatuur, maar wel niet erg valabel als argumentatie. Overigens organiseren enkele warenhuizen sinds enkele jaren opnieuw besteldiensten ten huize! Zo gek lijkt de idee dus niet, en zo worden de voordelen van groot aanbod en thuisbestelling mooi gecombineerd.
En ik heb nergens gezegd dat je alleen het individuele vervoer aanzienlijk duurder moet maken: je moet elke verplaatsing duurder maken, maar er mag enige spanning bestaan tussen individueel vervoer en OV, zodat de neiging om voor het laatste te kiezen groter wordt.
En voor de rest: maak de pijn kort: spring op je motorfiets, blijf weg uit trein, tram en bus, en schrijf je uit dit forum. Er zijn ongetwijfeld nog forums genoeg voor fans van Harley Davidson en andere pretmachines. (Pret is hier bij ons in de streek ook synoniem voor ongeval...)
Met vriendelijke groet

overweg13
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

Steven schreef:
wooter schreef:
Hmmm... Ik zie niet direct vier handelaars de gecombineerde goederen van een gemiddelde lokale supermarkt vervoeren doorheen de straten....
wie spreekt er van gecombineerd vervoer, hier in onze gemeente (zeldzaam maar het bestaat nog) is er een rondrijdende drankenhandel en ook de groentenboer zie je hier nog van deur tot deur rijden. noem dit zever maar ook in mijn kinderjaren (ik ben er nog maar 35) was dit de gewoonte, wat daar bokrijk aan is weet ik niet, maar jij heb dus liever voor alles een drive in. Blijkbaar toch iets te verliefd op uw auto :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zeg enkel dat het aanbod van de gemiddelde supermarkt zelfs niet in 4 van dergelijke walk-in vrachtwagens past. Om nog maar te zwijgen dat je enkel kan kopen wanneer die vrachtwagens passeren, en als je niet thuis bent je dan ook pech hebt. Of komen die vrachtwagens bij jou voorbij ruim buiten de kantooruren, en op zaterdag en zondag?

Verliefd op de auto wordt je pas als steden het autogebruik ontmoedigen, zodat mensen van buiten de stad makkelijker aan hun marchandise raken door naar shopping centra buiten de steden te gaan dan in de stad een parkeerplaats te vinden, er voor te betalen en dan nog een afstand te moeten lopen met marchandise.

Mijn vrouw heeft een tijd inkopen gedaan met de bus. Bushalte voor onze deur, en drie bushaltes verder ligt een lokale Carrefour. Met de bus was ze 2 uren kwijt op een buslijn waar elk half uur toch een bus verschijnt, en dan is het sleuren van enkele zakken al erg moeilijk want die winkelkar die past natuurlijk niet op de bus. Met de auto moeten we het al rekken om er langer dan drie kwartier over te doen, en de winkelkar stopt recht voor onze kofferklep.
odul schreef:Ja sé, je maakt hier een vergelijking van enerzijds een combinatie van weg en trein verkeer, en enkel wegverkeer.
Dat maakt wel een groot verschil hé.
Hoewel ik vlak naast de spoorlijn woon, is het korstbijzijnde station nog altijd 4 kilometer. Met de auto is dat soms hit'n'miss door de drukte aan een kruispunt en een dorpskern waar een bus wel eens enkele keren durft stoppen, met de fiets is dat 15-20 minuten rijden maar arriveren wanneer de trein binnenrijdt is ook niet aan te raden want zo een fiets sluit zich niet vanzelf.
odul schreef:Je vergelijkt een filevrij traject met een storing in het trein verkeer.
Een storing die 3 dagen op 5 voorkomt? En is het een storing als je stilstaat omdat je trein al te laat vertrokken was en bijgevolg moet wachten op treinen die eerder vertrokken?
overweg13 schreef:Overigens organiseren enkele warenhuizen sinds enkele jaren opnieuw besteldiensten ten huize! Zo gek lijkt de idee dus niet, en zo worden de voordelen van groot aanbod en thuisbestelling mooi gecombineerd.
Ik ben daar helemaal voor. Maar ze komen nog niet zo van de grond, en sommige diensten leveren nog niet aan huis, net omwille van bovenstaande: dit werkt alleen als er iemand thuis is, en met twee mensen die werken in een gezin is dat al heel wat minder evident.
odul schreef:En ik heb nergens gezegd dat je alleen het individuele vervoer aanzienlijk duurder moet maken: je moet elke verplaatsing duurder maken, maar er mag enige spanning bestaan tussen individueel vervoer en OV, zodat de neiging om voor het laatste te kiezen groter wordt.
[/quote][/quote]
Je wil dus een kunstmatig financieel voordeel voor het OV creëren want het huidige kunstmatige financiële voordeel is al niet voldoende om mensen massaal op het OV te jagen. Misschien omdat de dienstverlening dik rommel is, en mensen bereid zijn om meer te betalen voor een mobiliteitsoplossing die effectief een oplossing is? Het is veelzeggend dat een aanzienlijk goedkoper OV nog altijd geen spanning kan veroorzaken met duurdere persoonlijke mobiliteit...

Zolang de dienstverlening suboptimaal is, maar je de prijzen opdrijft, veroorzaak je enkel dat persoonlijke mobiliteit meer en meer voor de elite wordt, en de trein voornamelijk vol zit met mensen die het niet meer kunnen veroorloven.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

Kristofke schreef: Ik ben nog nooit ergens te laat aangekomen op een afspraak als ik de trein neem. Gewoonweg omdat ik net zoals met de auto vroeg aankom op een afspraak.
Ik kan mij van mijn tijd in Nederland nog herinneren dat bij gelijk wat, weze het een meeting, of een cursus, degenen die met de auot kwamen altijd te laat waren, en die die met het OV kwamen op tijd...
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

KB schreef: Het grote probleem is dat er te veel bedrijven, instellingen, ... zich persé in en rond Brussel willen vestigen (niet dat ze zich daarom in Kinder (= Kinrooi) moeten vestigen) en als dan nog eens iedereen ongeveer tegelijk wil/moet beginnen te werken en 's avonds ongeveer gelijk wil stoppen, tja dat is heel moeilijk te verwerken voor het openbaar vervoer en zelfs voor het wegennet. Maar zelfs met een perfect werkend openbaar vervoer, is er nog altijd de mentaliteit van "openbaar vervoer is voor sukkels" die toch nog bij veel mensen in dit land heerst.
Men zou eens serieus moeten denken aan een "ringmetro" rond Brussel. Een spoorlijn die ongeveer de ring volgt, met goede overstapmogelijkheden waar een ander spoorlijn gekruist wordt, en P+R stations.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Je kunt het nog straffer stellen: ze kunnen niet alleen opgevangen worden door het openbaar vervoer, ze zijn gewoon overbodig tout court. We hebben in de voorbije 50 jaar de maatschappij zo georganiseerd dat we zijn gaan geloven dat we de auto nodig hebben voor alles en nog wat. Maar eigenlijk zou het mits wat bijsturing ook anders kunnen.
Neem als voorbeeld ons shoppinggedrag: in de jaren 1950 kwamen aan huis: een brouwer, een bakker, een ijsventer, een soort grootwarenhuis op wielen met alles van textiel tot bezems. Vier wagens die een volledig dorp konden bedienen. Toen kwamen de hypermarkten overgewaaid: die 4 handelaars zagen hun omzet krimpen, omdat het dorp nu naar Anderlecht trok, naar de allereerste Grand Bazar (die trouwens achteraf - oh ironie - moest verdwijnen voor de aanleg van de Brusselse Ring). In plaats van 4 wagens waren er nu plots 50 op de weg. Dat gebeurde natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar na enkele decennia waren er wel al generaties opgegroeid die er gewoon van uitgaan dat je een wagen nodig hebt om een bak bier, een brood, een bezem... te kunnen kopen, terwijl dat echt anders zou kunnen. In dezelfde lijn zie ik elke zondagmorgen ook weer de croissantspits. Die zijn nu eenmaal alleen maar lekker als ze vers uit de oven komen, en daardoor zie je elke zondagmorgen opnieuw tientallen auto's naar al die bakkers rijden, die het al lang verleerd hebben om brood en koeken te bakken dat ook 's anderendaags nog lekker is... Eigenlijk gaat men daarbij volledig voorbij aan het feit dat die croissant door het gebruik van de auto eigenlijk dubbel zo duur zijn als de geafficheerde prijs in de winkel, en daar wringt het schoentje: verplaatsingen in het algemeen zullen vele keren duurder moeten worden voor we daar opnieuw op een rationele manier mee omspringen.
In die tijd gaf men ook een veel hoger deel van het inkomen uit aan basisbehoeften. Als je bereid bent de helft van je loon aan eten uit te geven dan kan je best weer alles thuis laten leveren. Echter dat willen we niet. Dat we minder uitgeven aan basisbehoeften is juist omdat onze logistieke en retail keten nu veel efficienter is.
Overigens hoeft dat OV niet in de weg te staan. In Zwitserland zijn grote winkelcentra zelfs veel gebruikelijker dan in België. Ik ken alleszins in België niks dat vergelijkbaar is met Westside in Bern of Sihlcity in Zürich. Wat men wel doet in Zwitserland is dat men voor dergelijke grote projecten een mobiliteitsplan maakt. Er zijn in Bern drie grote winkelcentra. En ze hebben alledrie een station, met minstens een trein per kwartier.

In steden als Zürich en Bern heeft het OV een aandeel van meer dan 50%, en dat in een land waar autorijden relatief goedkoop is. Het kan dus...
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door tomdg »

wooter schreef:
MIVB-reiziger schreef:Relativeren, relativeren... één klein akkefietje op de Ring volstaat ook om alles in een dubbele zeemansknoop te leggen, bovenop de gebruikelijke miserie tijdens de spits. Maar daar hoor je amper iemand over, op een traject per auto is het doodnormaal dat er een grote variatie zit in de rittijd. Misschien moeten we ook maar de dienstregelingen afschaffen van onze treinen?
Is dat zo? Een akkefietje op de ring betekent dat dwars door Brussel rijden sneller gaat. Idem met de ring rond Antwerpen...

Ik passeerde deze week het station Noorderkempen. Ik zou willen dat elke snelweg richting Antwerpen of Brussel zo een station zou hebben. Geschokt moest ik dan vernemen dat er eigenlijk op dit station niet echt een goede verbinding naar Antwerpen is :O.

Nog zo een gevalletje waarvan ik denk "hoe is het mogelijk":
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=6N2QP65C
Sneller met trein naar Brussel via Nederland

MAASEIK - Inwoners van de regio Maaseik doen er beter aan om de trein via Nederland naar Brussel te nemen. Dat is een kwartier sneller. Mensen uit Lanaken sporen het snelst via Maastricht.

Gedeputeerde voor Toerisme Sylvain Sleypen, burgemeesters Jan Creemers (Maaseik) en Hubert Brouns (Kinrooi) en een actiegroep met enkele spoorwegdeskundigen in Lanaken hebben iets gemeenschappelijk: ze krijgen het allemaal op hun heupen van het beschikbare openbaar net in het Maasland en Noordoost-Limburg. Allemaal brachten ze het onderwerp al eens eerder in het nieuws in de hoop dat er iets zou veranderen, maar tot op heden bleek dat vergeefse moeite. Het noordoostelijk gebied van onze provincie blijft in de koude staan wanneer het onderwerp openbaar vervoer aan bod komt.

Slechte aansluitingen

‘Kinrooi telt het hoogste aantal voertuigen per inwoner. Toeristen aan de zee die deze regio willen verkennen vragen zich af hoe ze hier in godsnaam zonder auto kunnen geraken', liet een boze gedeputeerde Sleypen zich vorig jaar meermaals ontvallen.

De man, afkomstig uit Dilsen-Stokkem, weet waar hij het over heeft wanneer hij nog maar eens de open deur intrapt. Wanneer hij via zijn woonplaats het openbaar vervoer neemt naar Brussel – bus en trein dus – is hij alles samen ruim drie uur onderweg doordat de aansluitingen verre van optimaal zijn.

Het Spartacusplan, dat in de (verre) toekomst sneltrammen en snelbussen naar onze bronsgroene regio brengt, moet volgens zijn initiatiefnemers soelaas brengen. ‘Veel te duur en helemaal niet effectief', klinkt het bij de Maaslandse politiek.

De inwoners van Maaseik, maar ook van de gemeenten Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Bree en Bocholt klagen steen en been. ‘De jonge mensen die carrière willen maken verhuizen en trekken hier weg. Gewoonweg omdat het pendelen tussen thuis en werk in bijvoorbeeld de hoofdstad vanuit deze regio onmogelijk is', vindt burgemeester Hubert Brouns van Kinrooi. Voor een kleinere, landelijke gemeente is dat een serieuze aderlating.

Grens over

Maar misschien is er toch een oplossing voor de Maaslanders? Sporen richting Brussel gaat een kwartier sneller wanneer je net over de grens opstapt. Vanuit Sittard, een klein kwartiertje van Maaseik, vertrekt er een trein naar onze hoofdstad. De rit duurt 1uur en 37minuten. Vanuit het station van Genk – het dichtstbijzijnde op een half uur van Maaseik – doe je 1uur en 31minuten over de helletocht naar Brussel. Met andere woorden levert Nederland je vijftien minuten winst op.

Nog beter af zijn de inwoners van Lanaken. Via de Maastricht Brussel Express zijn ze er in amper 1uur en 17minuten. Je moet er wel vijf tot tien minuten autorijden tot aan het station bijtellen.

‘Richting Maaseik ligt een oude spoorwegbedding. Dat zou ons sneller kunnen verbinden met de rest van de provincie. We ijveren hiervoor, maar worden niet gehoord. We zijn maar met een goede 50.000verstoken inwoners in deze regio. Daar wordt niet naar geluisterd', zegt burgemeester Jan Creemers van Maaseik.

De misnoegde burgemeesters vroegen daarom aan de universiteitsstudenten Verkeerskunde om een studie te maken over het slechte aanbod dat er in hun regio is. ‘Dan hebben we harde cijfers in handen', besluit Creemers.
Maaseik... Dat is die stad waar jaren geleden nog een station was, en een directe treinverbinding naar Genk... Die spoorverbinding heeft plaats moeten maken voor een fietspad, en de enige mogelijkheid naar een grootstad is momenteel met een Snelbus die even goed in de file vast staat...

Lanaken, dat is met de wagen en zonder file een uur en 10 minuten rijden naar Brussel... Eén goede aansluiting maakt een wereld van verschil, en dan nog ken ik hopen Lanakenaren die toch koppig de wagen pakken nadat ze genoeg hebben meegemaakt op de trein... Dat zijn allemaal mensen die wel voor het idee openstaan, maar toch twee keer gaan nadenken om zich aan dergelijke avonturen te wagen...
Maaseik heeft idd echt slechte verbinding maar op het spitsuur ben ik toch al 1u eerder daar geweest vanuit Gent-SP dan mijn ouders met de auto vanuit Hamme! Het ergste is dat je soms te lang moet wachten op een bus naar Maaseik in het station van Genk zodat je beter via Luik-Maastricht gaat.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

wooter schreef: Mijn vrouw heeft een tijd inkopen gedaan met de bus. Bushalte voor onze deur, en drie bushaltes verder ligt een lokale Carrefour. Met de bus was ze 2 uren kwijt op een buslijn waar elk half uur toch een bus verschijnt, en dan is het sleuren van enkele zakken al erg moeilijk want die winkelkar die past natuurlijk niet op de bus. Met de auto moeten we het al rekken om er langer dan drie kwartier over te doen, en de winkelkar stopt recht voor onze kofferklep.
Ik doe mijn inkopen met dit:
Afbeelding Dit is een trolley die je in verschillende configuraties gebruiken kan. Hooggeklapt met het deksel open ga ik er gewoon me in de supermarkt de schappen langs. Dan via de kassa, en dan kan ik 'm omconfigureren tot fietsaanhanger. Mee in het OV kan hij ook probleemloos.
Afbeelding Het is eigenlijk verbazend wat je allemaal in het OV kan transporteren als je er wieletjes onder zet. Deze zomer gaan we zeker nog eens de Aare afvaren met een rubberboot. Die krijgen we ook zonder problemen met het OV naar het startpunt, en aan het einde van de dag hoeven we niet terug te keren naar waar we anders onze auto achtergelaten zouden hebben...
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door KB »

wooter schreef: Pas op, ik werk ook liever in eigen streek, en zonder teveel gependel. Maar mijn kennis brengt mij meer op dan mijn ervaringen met het houden van vee, en omdat de werkgever en klant nog niet de mindset hebben dat telewerken even productief of productiever is, bolt de deze elke weekdag net zoals de rest van het kantoorvee naar Brussel.
Je zou natuurlijk ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen en met de fiets of te voet gaan werken.
L'union fait la force.
rail s

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door rail s »

K V B schreef:
wooter schreef:
Ik doe mijn inkopen met dit:
Afbeelding Dit is een trolley die je in verschillende configuraties gebruiken kan. Hooggeklapt met het deksel open ga ik er gewoon me in de supermarkt de schappen langs. Dan via de kassa, en dan kan ik 'm omconfigureren tot fietsaanhanger. Mee in het OV kan hij ook probleemloos.
Afbeelding
Nice en dat voor €60!
http://www.leggero.ch/product_info.php?products_id=29

In België precies niet te vinden...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Dieselfreak »

Trammist schreef:Zoals ik enkele dagen eerder al had gepost ergens op dit forum: OV wordt nooit, absoluut nooit een volwaardig alternatief voor de privé-wagen in België. Door onze ROT en ROTslechte Ruimtelijke Ordening en immense verspreiding van woon- en werkgebieden (niet alle mensen in de banlieu werken in de centrumstad) zal het OV voor ruim 90% voor de bewoners nooit een volwaardig alternatief worden voor het privé-vervoer.
Het fundamentele verschil tussen openbaar en privaat vervoer is: openbaar vervoer functioneert het best bij een hoge bevolkingsdichtheid, privaat vervoer bij een lage. Autogebruik kost immers veel meer Lebensraum per passagier. Door de komst van de auto zijn steden en dorpen gigantisch uitgebreid, winkels verhuizen van het centrum naar de rand. Dit maakt het moeilijk zo veel mogelijk per OV, fiets of te voet te doen - een probleem dat zichzelf versterkt dus. Eerst kochten mensen auto's omdat ze het wilden, toen de meeste mensen een wagen hadden reageerde de maatschappij hierop met ervan uit te gaan dat iedereen de beschikking over een auto heeft, en tegenwoordig ben je haast verplicht een auto te bezitten, aangezien vaak geen rekening meer gehouden wordt met mensen die er géén hebben.
Trammist schreef:Zo goed als ieder Belgisch gezin bezit een auto
Dit klopt niet, in het Vlaamse deel van België heeft 1 op de 6 huishoudens geen auto, las ik ooit in Uitweg. Bij huishoudens die maar uit één persoon bestaan en/of een laag inkomen hebben, zal dit natuurlijk nog meer zijn. Ik bezit zelf geen auto, en mijn zus en haar man ook niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

We hebben allemaal een knop in onze hersenen zitten met 2 standen: auto en OV. Door natuurlijke selectie en een zichzelf versterkende tendens staat het knopje bij de meesten continu op auto. Bij mij, en bij enkele andere deelnemers aan deze discussie continu of bijna altijd op OV.
Als je er een keer in slaagt om de knop op OV te zetten is het heus niet zo moeilijk om dat zo te houden. Dat houdt o.a. in dat je af en toe eens een stuk te voet moet doen, dat je wel eens een taxi neemt, dat je zorgt dat je tijdens de verplaatsing iets kunt doen (gaande van slapen tot ernstig werk, met tussenin allerlei andere activiteiten zoals ontspannend of minder ontspannend lezen, muziek beluisteren - zonder de anderen te storen enz...) Soms houdt dat ook in dat je ergens NIET naartoe gaat. Als de organisator van een of andere activiteit geen rekening houdt met mensen die met het OV willen komen, dan verdient hij ook mijn aanwezigheid niet, en blijf ik thuis of ga ik elders. En als iemand zegt dat ik aangewezen ben op het OV, dan kijk ik hem met de nek aan: ik ben niet minderwaardig, net zomin als al die anderen die niet achter het stuur van een wagen kruipen.
Bij anderen zit dat knopje dus voortdurend op auto. Dat ze zelf alles met de auto willen doen, is hun zaak (hoewel ze enorm veel - te veel- beslag leggen op omgeving en milieu in de breedste zin), maar dat knopje zit zo star vast, dat je soms echt het recht om je met het OV te verplaatsen moet afdwingen. Je moet een lift dan bijna letterlijk afslaan (wat ik systematisch doe), en dat leidt zelfs tot scheve gezichten, want je mag in deze samenleving stilaan op alle vlakken je zin doen, eigen keuzes maken, behalve als het over hun auto gaat. Het wordt moeilijker als je maatschappelijk ook nog in de auto gedrongen wordt: dat gebeurt eigenlijk voortdurend: werkgevers die eisen dat je een rijbewijs hebt, ook voor jobs waar dat absoluut onzin is, ontbrekend OV in tijd ('s nachts , tijdens weekends, nu zelfs al tijdens vakantieperioden) en ruimte (hele regio's die geen bruikbaar OV hebben). Daar heb je als individu weinig verweer tegen, tenzij in het stemhokje. En nee, er volgt nu geen stemadavies. Een andere mogelijkheid is het versterken van groeperingen die ene grotere rol voor het OV opeisen. En zelf breng ik mijn bescheiden bijdrage door dag aan dag te bewijzen dat je je hele mobiliteit met het OV kunt afwikkelen, en daarom toch niet noodzakelijk een huisrat moet worden.
Zelfs autofabrikanten geven toe dat wie rationeel over zijn verplaatsing nadenkt, het OV moet nemen. Ik verlang van niemand dat hij daarin zo ver gaat als ik. Maar een dicht bewoond land als België zou een stuk aangenamer zijn als meer mensen mijn voorbeeld zouden volgen. En ik meen ook nog altijd dat ik van een samenleving kan eisen dat ze mezelf en al die anderen ook de kans geven om het OV maximaal te gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie