gopass voor 1 rit

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

gopass voor 1 rit

Bericht door treinbruno »

Nieuw, nu ook Go Pass 1 (verkrijgbaar vanaf 1 juni 2010)
Je bent jonger dan 26? Je hebt plots goesting om eropuit te trekken, maar je wilt geen 10 ritten in één keer kopen? Dan is de nieuwe Go Pass 1 jou op het lijf geschreven!

Met Go Pass 1 maak je één reis in heel België voor amper 6,50 EUR*. Een Go Pass 1 koop je exclusief via Ticket Online.

Gemakkelijk en snel, gewoon klik & GO, GO, GO!

Go Pass 1: praktische info alvorens je eropuit trekt.
Je bent reeds op onze website en hoeft dus enkel door te klikken naar Ticket Online waar je jouw Go Pass 1 kan kopen. Wist je trouwens dat je jouw ticket reeds een maand op voorhand kan kopen?
Vul je persoonlijke gegevens in, alsook je vertrek- en bestemmingsstation en de datum van je reis. Het is belangrijk om je gegevens goed in te vullen want een Go Pass 1 staat op naam en is dus niet overdraagbaar.
Haal je betaalkaart (of die van je ouders) of homebanking toestelletje boven. Je betaalt 6,50 EUR* voor een enkele reis naar gelijk welke bestemming in België.
Je kan de Go Pass 1 zelf printen of linken aan je elektronische identiteitskaart (e-ID). Easy toch?
Opgelet, want na aankoop is jouw Go Pass 1 niet meer omruilbaar of terugbetaalbaar.
Neem de gewenste trein, installeer je in 2de klas en weg ben je!
Go Pass. GO, GO, GO!

NB.: Wil je met een Go Pass 1 van/naar Brussel-Nationaal-Luchthaven reizen, dan betaal je hiervoor 8,50 EUR* (inclusief Diabolo-toeslag).

Koop nu een Go Pass 1 via Ticket Online

* Prijs geldig vanaf 1 juni 2010
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Afbeelding
melle

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door melle »

Waarom houden ze dit niet gewoon op €5 of €5,50?
Als ik bijvoorbeeld naar Antwerpen zou gaan betaal ik in het weekend heen en terug €6,40

Zou dit succes kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door Steve »

In het weekend is het enkel voor zeer lange verplaatsingen interessant door de 50% korting van het weekendbiljet, maar tijdens de week is deze formule wel interessant voor elke verplaatsing die verder gaat dan de eigen spreekwoordelijke achtertuin. Gent - Leuven kost pak weg 11,10 euro voor een enkele reis. Als je dan slechts af en toe met de trein reist, kan de Go Pass 1 zeer interessant zijn.

Je kunt dit tarief ook anders formuleren: voor jongeren onder de 26 jaar is het maximumtarief voor een enkele reis sterk verlaagd, namelijk van 19,40 naar 6,50 euro...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef:In het weekend is het enkel voor zeer lange verplaatsingen interessant door de 50% korting van het weekendbiljet, maar tijdens de week is deze formule wel interessant voor elke verplaatsing die verder gaat dan de eigen spreekwoordelijke achtertui. Gent - Leuven kost pak weg 11,10 euro voor een enkele reis. Als je dan slechts af en toe met de trein reist, kan de Go Pass 1 zeer interessant zijn.

Je kunt dit tarief ook anders formuleren: voor jongeren onder de 26 jaar is het maximumtarief voor een enkele reis sterk verlaagd, namelijk van 19,40 naar 6,50 euro...
De schok zal des te groter zijn als ze 26+ worden, en plots merken dat er tijdens de week nog nauwelijks reductieformules zijn... Nog maar eens pleiten voor de herinvoering van een halveprijskaart dus.
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door melle »

MIVB-reiziger schreef:In het weekend is het enkel voor zeer lange verplaatsingen interessant door de 50% korting van het weekendbiljet, maar tijdens de week is deze formule wel interessant voor elke verplaatsing die verder gaat dan de eigen spreekwoordelijke achtertuin. Gent - Leuven kost pak weg 11,10 euro voor een enkele reis. Als je dan slechts af en toe met de trein reist, kan de Go Pass 1 zeer interessant zijn.

Je kunt dit tarief ook anders formuleren: voor jongeren onder de 26 jaar is het maximumtarief voor een enkele reis sterk verlaagd, namelijk van 19,40 naar 6,50 euro...
Dan nog is een GoPass goedkoper en interessanter
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door Steven »

een go pass is goedkoper indien je regelmatig de trein neemt, maar voor de jeugd die niet pendelt en dus eigenlijk een keer of vier per jaar de trein neemt is die go pas te duur want er staan te veel ritjes op die ze niet gebruiken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:een go pass is goedkoper indien je regelmatig de trein neemt, maar voor de jeugd die niet pendelt en dus eigenlijk een keer of vier per jaar de trein neemt is die go pas te duur want er staan te veel ritjes op die ze niet gebruiken.
En is die zin is het logisch dat Go Pass 1 meer kost dan een ritje met GoPass10. Ook het Summer Ticket is eigenlijk een soort Railpass 1, en ook daar ligt het tarief hoger dan voor een lijntje Railpass. Hoe groter de mogelijkheden, hoe hoger de prijs.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door Steven »

Lijkt me ook zo logisch al iets, maar ja voor sommige is het nooit genoeg he. Er is een nieuw voordelig ticket en de nieuwe kritiek (gratis) staat ook klaar.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door AlexNL »

Netjes hoor, ik denk dat veel jongeren hier wel blij mee zullen zijn. Meteen een vraag: ik ga a.s. vrijdag via Zaventem reizen, en ik overweeg er met de trein heen te gaan. Ik ben een Nederlandse jongere, maar ik ben niet schoolgaand.

Als ik de prijs van een rit opvraag krijg ik de keuzes 'Jongere (schoolgaand)' en 'Jongere (niet schoolgaand)'. Wat is het verschil? Kan ik dan toch zo'n ticket aanschaffen en ermee reizen?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door treinbruno »

Ja, of je naar school gaat is enkel belangrijk voor campuskaarten en schooltreinkaarten
Afbeelding
SvMp

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door SvMp »

Ik vind het vreemd dat in België mensen korting krijgen op grond van leeftijd.

België had ooit een dagkaart, maar die is afgeschaft omdat men minder kaartsoorten wilde. Volgens mij kunnen ze flink vereenvoudigen door alle leeftijdsafhankelijke kaarten af te schaffen. Iedere kaart of biljet kun je met reductie kopen mbv. een speciale kortingskaart. Die kan door iedereen aangeschaft worden voor een bepaalde prijs. Als de overheid het nodig vindt om bepaalde leeftijdsgroepen toch goedkoper te laten reizen, dan verstrek je zo'n kaart. Ik vind korting geven op grond van leeftijd erg discutabel. Leeftijd zegt helemaal niets over je sociaal-economische positie, en het zijn wel de andere reizigers en belastingbetalers die de "gratis" korting betalen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door overweg13 »

SvMp schreef:Ik vind het vreemd dat in België mensen korting krijgen op grond van leeftijd.
De NMBS is een meester(es) in het toekennen van reducties die achteraf het toekennen van echt commerciële reducties onmogelijk maken.
Jarenlang (en nu heb ik het over de jaren 1960 tot pakweg 1980) heeft de korting die toegekend werd aan de Grote Gezinnen alle andere pogingen om klanten te lokken afgeblokt. De reden was duidelijk: het uitsterven van de panda zou een grotere ramp zijn voor WWF, dan voor de natuur. Anders gezegd: de meeste leden van de Bond van Grote Gezinnen waren dat alleen maar omdat ze op die manier een korting voor het leven kregen, en aan dat voordeel raken, zou meteen ook het einde van De Bond betekend hebben.
Toen zijn de passen gekomen: eerst de Go Pass, dan de Multipass en daarna de Railpass, om het over de KeyCard even niet te hebben. Die kaarten worden nu als excuus ingeroepen voor het verdwijnen van de enige echte commerciële reductie met klantenbinding die er nog was, de kaart 50 %. Ik gebruik die passen natuurlijk ook, maar voel er me nooit echt goed bij: even een foutje, en je bent meteen een pak centen kwijt (al valt er met de meeste TBG's over te praten, als je hen contacteert voor het instappen). Bovendien staat het als een paal boven water dat al deze kaarten erg fraudegevoelig zijn, en vaak aan de basis liggen van agressie. Maar het systeem is er nu eenmaal, en zoals ik ooit eens van een spoorwegmedewerker over een van zijn collega's hoorde: maak je geen illusie, zolang DIE niet met pensioen gaat of ter plaatse doodvalt, zal er niks veranderen. (Voor alle duidelijkheid, dat ging niet over de vermelde tariefformules.) Meer, op dit ogenblik komt er een éénritversie van de meerrittenkaarten die de Passen zijn: Go Pass 1, maar ook het Summer Ticket, dat eigenlijk een eenritversie van de Railpass is.
Waar de vereenvoudiging in dit hele systeem dan wel zit, is me niet duidelijk. Af en toe zie je wel eens buitenlanders met een of andere pass, die hen zonder veel uitleg in de pollen is geduwd door een loketbediende, die zich niet de moeite getroost heeft om het systeem ook nog uit te leggen. Ik denk dat dit alleen maar erger kan worden.
Maar het is duidelijk dat we nog vele jaren met dit systeem van ondoorzichtige reducties zullen opgescheept zitten. En wee je als je toevallig in de verkeerde leeftijdscategorie valt (27-64), want dan draai je nog het meest van al op voor de andere leeftijdscategorieën.
Als men echt de zaak wil vereenvoudigen, dat men dan maar snel overstapt, naar een systeem volgens afstand met 2 soorten biljetten: 100 en 50 %. Tegen het goedkope tarief reizen kun je dan doen 1. omdat je geniet van een of andere sociale tegemoetkoming; 2. omdat je vooraf een getrouwheidskaart hebt aangekocht. Je kunt zelfs de prijs van die getrouwheidskaart laten fluctueren, desnoods volgens de leeftijd, eventueel aangevuld met enkele sociale voorwaarden. En uiteraard blijven allerlei kaarten (de vroegere abonnementen) bestaan, naast de biljetten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door Accelerat »

Het is een wonder, een nieuw tarief bij de NMBS! :shock: Maargoed, kan ik als nederlander-zijnde ook zo'n ticket online kopen? (In dit geval met credit card dus)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door overweg13 »

sncf-sncb schreef:Het is een wonder, een nieuw tarief bij de NMBS! :shock: Maargoed, kan ik als nederlander-zijnde ook zo'n ticket online kopen? (In dit geval met credit card dus)
Je zult wel moeten, want GoPass1 kan alleen via het internet aangekocht worden, en staat dus ook op naam.
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: gopass voor 1 rit

Bericht door melle »

overweg13 schreef:
sncf-sncb schreef:Het is een wonder, een nieuw tarief bij de NMBS! :shock: Maargoed, kan ik als nederlander-zijnde ook zo'n ticket online kopen? (In dit geval met credit card dus)
Je zult wel moeten, want GoPass1 kan alleen via het internet aangekocht worden, en staat dus ook op naam.
Ik ben niet echt een voorstander van dat internet-betalen. Het veiligste blijft in mijn ogen nog altijd het loket, of als het niet anders kan de TBG.
Plaats reactie