De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Steven »

ik ga geregeld voor de combi, dat wil zeggen auto en openbaar vervoer. Deze avond in Brussel centrum (Le Botanique) naar een concert geweest. Dit heb ik gedaan tot aan het eerste metro station te rijden in mijn buurt (koning Boudewijn) en vandaar mijn route verder te zetten.

Voordeel?
gratis parking met voldoende ruimte (in het centrum kan je bijna altijd betalen en soms lang zoeken naar een vrije plaats), ik mijn weg rustig verder zette (1 overstap) tot aan de deur van de concertzaal.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: En ik meen ook nog altijd dat ik van een samenleving kan eisen dat ze mezelf en al die anderen ook de kans geven om het OV maximaal te gebruiken.

En waar bazeer je die "eis" op ?
Ik kan nog zo wel een paar persoonlijke wensen tot eisen maken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
overweg13 schreef: En ik meen ook nog altijd dat ik van een samenleving kan eisen dat ze mezelf en al die anderen ook de kans geven om het OV maximaal te gebruiken.

En waar bazeer je die "eis" op ?
Ik kan nog zo wel een paar persoonlijke wensen tot eisen maken...
Ik baseer die eis op wat ik nu onderhand al 40 jaar hoor en lees: dat het OV milieuvriendelijker is, socialer, minder beslag legt op de kostbare ruimte, zuiniger omspringt met energie. Én op het feit dat ik dat ook elke dag opnieuw ervaar in de praktijk: het dichtslibben van de wegen (zelfs ons straatje is regelmatig het toneel van verkeersproblemen!), de teloorgang van stadscentra en de moeizame manier waarop die autoluw gemaakt moeten worden, de brutaliteit van het autoverkeer, de anarchie ervan, de greep op het groen, de autoverslaving van sommigen om me heen, de onmacht om maatregelen te nemen om het autogebruik te verminderen...
Dit is dus geen persoonlijke wens, zoals je dat formuleert, maar een logische conclusie: als alles wat er geschreven werd en wordt over de voordelen van het OV t.o.v. de auto waar is (en ik ben nog altijd geneigd om dat te geloven, omdat ik net niet vanuit een strikt persoonlijke benadering vertrek, zoals je insinueert), dan is er maar een keuze mogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

Ik hoor dat ook, al 40 jaar, dat het OV milieuvriendelijker en socialer is, en minder beslag legt op de ruimte en zuiniger met energie...

En dan zie ik al die lege bussen voorbij rijden, treinverbindingen die dorps- en stadscentra doormidden snijden en waar het sociale aspect er voornamelijk uit bestaat dat het OV aanzienlijk wordt gesubsidieerd en dan nog te duur is voor sommige mensen.

Fijn voor jou dat je over al je verplaatsingen denkt na te denken, maar het individuele vervoer bij voorbaat al afschrijven vind ik even naïef als als automobilist het OV bij voorbaat al links laten liggen. Of je knop nu op "auto" of "OV" staat, beiden zijn koppig bezig, en gezien de moeilijkheden en nadelen die je als reiziger op het OV te verwerken hebt (je zegt zelf dat je overal naartoe geraakt, behalve 's nachts en behalve in regio's waar het OV je niet kan brengen, maar dat is dan de schuld van de organisator of werkgever, niet van het OV!) weet ik niet of je nu dapper bent of zo zot als een achterdeur om zo een dienstverlening te blijven verdedigen. Op zo een moment begin ik te twijfelen of je nog kiest voor de beste keuze, of uit fundamentalistische redenen het OV blind blijft aanhangen, misschien in de hoop dat het ooit betert.

Gaan wonen waar ik werk is een goed idee. Enkel heb ik na een jaartje wonen in een stad mijn buik vol van het sociale karakter van mijn medebewoners (het is niet omdat ik in een stad woon, dat alles van mij ook van jou is) en heb ik opdrachten op meerdere locaties en bijgevolg geen zin om elke 6 maanden te verhuizen of op hotel te leven. Dus koos ik voor een locatie met een goede OV-verbinding naar de meeste grote steden in België... Hmja...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door kika »

Ach misschien ís het inderdaad niet betrouwbaar genoeg voor sommigen, ik hou er gewoon van. Als argumenten niet voldoende zijn, breng dan toch emoties mee :wink:

Een kennis van me had laatst ook een portie pech op zijn trein, maar toch vond hij het fantastisch: http://www.translationtribulations.com/ ... train.html
En ik moet nog een keer de Hongaarse restauratiewagen uitproberen.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:
overweg13 schreef: En ik meen ook nog altijd dat ik van een samenleving kan eisen dat ze mezelf en al die anderen ook de kans geven om het OV maximaal te gebruiken.
En waar bazeer je die "eis" op ?
Ik kan nog zo wel een paar persoonlijke wensen tot eisen maken...
Ik baseer die eis op wat ik nu onderhand al 40 jaar hoor en lees: dat het OV milieuvriendelijker is, socialer, minder beslag legt op de kostbare ruimte, zuiniger omspringt met energie. enz. enz.
Ik hoop dat je er dan ook de werkelijke prijs wil voor betalen....
Ik hoor 65+ ers die willen dat de bus voor hun deur stopt, zij rijden namelijk gratis....die geloven ook die verhalen
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef: Ik hoop dat je er dan ook de werkelijke prijs wil voor betalen....
Ik wil die prijs betalen als iedereen die betaalt. En ik hoop dat jij ook de prijs wil betalen voor al de voorzieningen waar ook jij ongetwijfeld recht op hebt: geneeskundige verzorging, wegenbouw, elektriciteitsvoorziening, straatverlichting, de spin-off van wetenschappelijk onderzoek en veel meer...
Met vriendelijke groet

overweg13
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dcr »

Om maar te zwijgen over de economische schade (files etc) die zou ontstaan moesten we ALLEMAAL met de auto gaan
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

dcr schreef:Om maar te zwijgen over de economische schade (files etc) die zou ontstaan moesten we ALLEMAAL met de auto gaan
Van de werkende mensen gaat slechts 14% met openbaar vervoer...het zal dus nogal meevallen.
Daarom kunnen ze ook staken zonder dat de zaak stilvalt
Andersom is hopeloos.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
dcr schreef:Om maar te zwijgen over de economische schade (files etc) die zou ontstaan moesten we ALLEMAAL met de auto gaan
Van de werkende mensen gaat slechts 14% met openbaar vervoer...het zal dus nogal meevallen.
Daarom kunnen ze ook staken zonder dat de zaak stilvalt
Andersom is hopeloos.
Die 14%, dat zijn al gauw enkele 10.000'en (niet) werkende mensen. Je weet best dat bij stakingen massaal naar oplossingen gegrepen wordt, gaande van carpoolen tot een dag verlof. Dat veel OV-gebruikers na zo'n dag niet afhaken door bij voorbeeld permanente carpoolers te worden, bewijst trouwens dat nogal wat trein- en busgebruikers ook de positieve kanten zien van het OV.
Met vriendelijke groet

overweg13
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Hogersluys »

wooter schreef: En dan zie ik al die lege bussen voorbij rijden, treinverbindingen die dorps- en stadscentra doormidden snijden en waar het sociale aspect er voornamelijk uit bestaat dat het OV aanzienlijk wordt gesubsidieerd en dan nog te duur is voor sommige mensen.
1.Lege bussen, dat is echt zo een dooddoener. Wat wil jij dan wooter? Dat al die (volgens jouw) lege bussen geschrapt worden en dat mensen de auto ingeduwd worden omdat ze niet meer thuisgeraken? Ik heb al genoeg het OV genomen om te weten dat het een fabaltje is, dat van die lege bussen. Over lege auto's (auto's met maar 1 persoon in) hoor ik je trouwens niet.

2.Spoorwegen werden indertijd aan de rand van de stadscentra aangelegd. Dat men er inmiddels rond is gaan bouwen mag je niet op de spoorwegen afgeven. Goed trouwens dat stations vrij centraal liggen, dat is net het grote voordeel tegenover auto's die de stad dikwijls niet meer inmogen. Drop jij je heilige auto'tje maar aan de rand van de stad wooter, wij gaan wel rechtstreeks naar het centrum.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dcr »

dentheo schreef: Daarom kunnen ze ook staken zonder dat de zaak stilvalt
Bij een stakingsdag worden de pendelaars verplicht alternatieven te gebruiken:

Telewerk, verlof nemen, Carpoolen, ....

Dit gaat uiteraard alleen maar als er 1 dag gestaakt wordt.

Moest de NMBS een hele week staken, dan zou je wat anders zien.
Dan zou je echt grote files beginnen te zien.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef: 2.Spoorwegen werden indertijd aan de rand van de stadscentra aangelegd. Dat men er inmiddels rond is gaan bouwen mag je niet op de spoorwegen afgeven. Goed trouwens dat stations vrij centraal liggen, dat is net het grote voordeel tegenover auto's die de stad dikwijls niet meer inmogen. Drop jij je heilige auto'tje maar aan de rand van de stad wooter, wij gaan wel rechtstreeks naar het centrum.
Ach rij ik wel naar de moderne winkelcentra aan de rand...
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Kristofke »

wooter schreef:Ik hoor dat ook, al 40 jaar, dat het OV milieuvriendelijker en socialer is, en minder beslag legt op de ruimte en zuiniger met energie...

En dan zie ik al die lege bussen voorbij rijden, treinverbindingen die dorps- en stadscentra doormidden snijden en waar het sociale aspect er voornamelijk uit bestaat dat het OV aanzienlijk wordt gesubsidieerd en dan nog te duur is voor sommige mensen.
Jij moet vriend worden van Annick De Ridder op facebook, stuur haar eens een berichtje of zo, zij heeft ook een enorme fetisj voor "lege" bussen van De Lijn.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door dentheo »

Ze zijn inderdaad dagelijks elk uur bij ons te bewonderen...man of drie-vier in harmonicabus...
Op werkdagen en schooldagen enkele volle bussen 's morgens en 's avonds.

Zeggen dat ze er NIET zijn is even dom als zeggen dat ze altijd bomvol zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie