Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door odul »

overweg13 schreef:Als dat Summer Ticket alleen beschikbaar is in tweede klasse, dan vervangt het een Dag aan Zee maar gedeeltelijk, want dat was voor beide klassen beschikbaar.
Bovendien lijkt het wel verdacht sterk op een Railpass 1, naar analogie van de Go Pass 1.
Nog een andere reden waarom het Een Dag aan Zee niet vervangt: voor relatief korte trajecten (bijv. van Beernem naar Oostende) was een Dag aan Zee interessant, omdat je effectief tegen het barema 50 % spoorde. Door de forfaitaire prijs van het Summer Ticket ben je voortaan beter af met een biljet volle pot, sorry, tegen standaardtarief voor die afstanden.
Streven naar vereenvoudiging? Het blijft rekenen, en vaak meer betalen.
klopt.
Men is duidelijk aan een vereenvoudiging bezig.
Deze prijs komt bijna overeen met één rit op de rail-pass.
Het nadeel van de rail-pass is alleen dat je ineens 10 ritten moet kopen.

Ik vind het een goede zaak, je kan natuurlijk altijd blijven muggenziften.
Voor korte ritten is er de key-card, en wie slechts enkele malen een korte rit maakt het geen groot verschil, het gaat dan om enkele euro's.
Dit tegenover lange ritten waar het al gauw meer dan 10 euro kan verschillen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door groentje »

Het grootste probleem is dat er een groot gat zit tussen korte afstanden (Key Card) en lange afstanden (Railpass). Jarenlang werd de korte afstand stiefmoederlijk behandeld, nu lijkt het de middellange afstand te zijn...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Portbou »

Hallo,
Deze prijs komt bijna overeen met één rit op de rail-pass.
Het nadeel van de rail-pass is alleen dat je ineens 10 ritten moet kopen.
Naar mijn bescheiden mening is het niet normaal dat een eenmalige treinreiziger nu aan dezelfde voorwaarden kan reizen als iemand die ineens 10 ritten aankoopt (en daardoor een trouwere klant is).

Logischerwijze zou men tegelijkertijd de prijs voor een railpass moeten laten dalen...
Of dat Summer-ticket direct weer afschaffen.

De spoorwegen hebben weinig baat bij eenmalige reizigers die op een spotprijsje afkomen... waarom ze dan promoties geven ?

Groeten,
Bart W
Trammist

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Trammist »

Het biljet "Een Dag Aan Zee" was de perfecte formule. Heel die uitleg van vereenvoudiging en pattati en pattata, daar heb ik één woord voor: gezeik.

Maar wat ik enorm mis in het tariefstelsel is een voordeeltarief voor gezinnen en kleine groepen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Shrek »

bw494674 schreef: De spoorwegen hebben weinig baat bij eenmalige reizigers die op een spotprijsje afkomen... waarom ze dan promoties geven ?
Dat is niet helemaal waar hoor, zo'n eenmalige reizigers nemen meestal de trein op een moment dat de capaciteit ruim voor handen is. Het zijn de reizigers met een abonnement waarvoor men de extra treinen moet inleggen.
Als men dus veel van die eenmalige reizigers kan aantrekken, die redelijk veel betalen en bijna niks kosten, is dat financieel gezien een mooie operatie :wink:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door trainfreak »

bw494674 schreef:Hallo,
Deze prijs komt bijna overeen met één rit op de rail-pass.
Het nadeel van de rail-pass is alleen dat je ineens 10 ritten moet kopen.
Naar mijn bescheiden mening is het niet normaal dat een eenmalige treinreiziger nu aan dezelfde voorwaarden kan reizen als iemand die ineens 10 ritten aankoopt (en daardoor een trouwere klant is).

Logischerwijze zou men tegelijkertijd de prijs voor een railpass moeten laten dalen...
Of dat Summer-ticket direct weer afschaffen.
Met het, en ik verwijs er alweer naar, het birthday ticket van enkele jaren geleden deed men dat ook niet.
Maar denk je dat er toen iemand over geklaagd heeft???
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Kristofke »

Tsja en ik vind het schandalig dat mijn ouder alle kruidvatten moeten afrijden voor die 8,99 euro retour tickets en er geen meer konden kopen, en dat andere dus goedkoper kunnen rijden dan de ouders van een spoorwegwerknemer. Die tickets zouden standaard moeten aangeboden worden aan personeel met een maximum aantal natuurlijk om misbruik te voorkomen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
bw494674 schreef: De spoorwegen hebben weinig baat bij eenmalige reizigers die op een spotprijsje afkomen... waarom ze dan promoties geven ?
Dat is niet helemaal waar hoor, zo'n eenmalige reizigers nemen meestal de trein op een moment dat de capaciteit ruim voor handen is. Het zijn de reizigers met een abonnement waarvoor men de extra treinen moet inleggen.
Als men dus veel van die eenmalige reizigers kan aantrekken, die redelijk veel betalen en bijna niks kosten, is dat financieel gezien een mooie operatie :wink:
Ik denk dat je het daar compleet verkeerd voor hebt. Abonnees zijn een relatief eenvoudig te voorspellen groep, en je kunt je aanbod erg makkelijk op hen afstemmen. Anders is het gesteld met klanten die sporadisch de trein nemen, en dan nog vaak allemaal op hetzelfde moment, bijvoorbeeld wanneer er een of andere promotie loopt, wanneer de zon schijnt e.d. De invoering van de seniorenbiljetten heeft het inleggen van massa's toeristentreinen noodzakelijk gemaakt; het Kruidvatbiljet zal ook in de eerste plaats als biljet naar de kust gebruikt worden, en op bepaalde dagen voor overbezetting zorgen, of anders dan weer voor het inleggen van nog meer treinen. Mij maak je niet wijs dat zelfs een goed gevulde extratrein naar de kust geld in het laatje brengt, zeker niet als die dan ook nog gevuld wordt met reizigers die voor een habbekrats reizen.
Met vriendelijke groet

overweg13
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door odul »

Trammist schreef:Het biljet "Een Dag Aan Zee" was de perfecte formule. Heel die uitleg van vereenvoudiging en pattati en pattata, daar heb ik één woord voor: gezeik.
'Een dag aan zee' was een goede formule, maar te selectief.
Daarbij, op piek momenten was het te druk en zaten of zitten sommige treinen overvol.
Dan een korting geven om mensen naar de kust te lokken is niet echt verstandig.
Doordat men 'vrije' bestemmingen hanteert, kunnen tevens meer reizigers genieten van het voordeeltarief.


Maar wat ik enorm mis in het tariefstelsel is een voordeeltarief voor gezinnen en kleine groepen...
Je hebt toch de grote gezinnenkorting voor gezinnen met drie kinderen.
En kleine groepen reizen altijd voordeliger vanaf 5 personen, met de key-card, go-pass of de rail-pas.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar wat ik enorm mis in het tariefstelsel is een voordeeltarief voor gezinnen en kleine groepen...
Dag Trammist,

Zo'n formule heeft vroeger wel bestaan: de Multipass, die jammer genoeg in 2004 afgeschaft werd. Voor een vast bedrag kon je met 3 of 4 personen naar eender welke bestemming, en er was geen beperking qua geldigheidsdagen. Je mocht op weekdagen wel pas na 9 uur vertrekken. Ik ben eens even in mijn verzameling vervoersbewijzen gaan spieken naar de prijs: €36 voor 3 personen heen en terug (eender welke bestemming, ook terugreis vanuit een ander station was mogelijk). Deze formule was goedkoper dan de Railpass, die in 2004 exact €62 euro kostte voor 10 enkele ritten (en die destijds evenmin voor 9 uur gebruikt mocht worden). Later zijn dan de biljetten 'Een dag aan zee / in de Ardennen' ingevoerd, die voor gezinnen en kleine groepen inderdaad geen volwaardig alternatief boden qua geldigheidsperiode en qua keuze van bestemming. Wat dat laatste betreft, is het nieuwe 'Summerbiljet' een vooruitgang, maar de geldigheidsperiode (enkel zomerse weekdagen) is daarentegen weeral ingekrompen.

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:
Maar wat ik enorm mis in het tariefstelsel is een voordeeltarief voor gezinnen en kleine groepen...
Dag Trammist,

Later zijn dan de biljetten 'Een dag aan zee / in de Ardennen' ingevoerd, die voor gezinnen en kleine groepen inderdaad geen volwaardig alternatief boden qua geldigheidsperiode en qua keuze van bestemming. Wat dat laatste betreft, is het nieuwe 'Summerbiljet' een vooruitgang, maar de geldigheidsperiode (enkel zomerse weekdagen) is daarentegen weeral ingekrompen.

Groeten,
Daar zit je toch wel even fout, hoor, Y. De biljetten "Een Dag aan Zee/Ardennen" bestaan zeker al sinds de jaren 1960; de multi-pass is wel al na enkele jaren verdwenen, zogezegd, je raadt het niet, om de tarieven te vereenvoudigen.

Wat nog maar eens bewijst, dat al diegenen die enkele jaren geleden riepen om eenvoudiger tarieven zelf niet wisten wat het gevolg zou zijn. Dat wordt nu stilaan duidelijk: afschaffing van "Een dag aan zee/Ardennen", B-Tourrail, MultiPass, kaart 50 %. Terwijl iedereen die kon lezen voor zichzelf kon uitmaken wat de goedkoopste formule was; meestal bleef de keuze beperkt tot 2 formules, wat nog altijd een stuk minder is dan iemand die in een grootwarenhuis yoghurt wil kopen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Accelerat »

Oh aangezien niemand er nog over heeft zitten zagen, ga ik het wel doen: Jammer dat er weer een engelse term aan te pas moet komen! :(
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door Molenbruch Y. »

De biljetten "Een Dag aan Zee/Ardennen" bestaan zeker al sinds de jaren 1960
Dag Vic,

Je hebt inderdaad gelijk; ik heb me laten misleiden door mijn persoonlijke verzameling van vervoerbewijzen. Daarin vind ik vóór 2004 geen enkel biljet 'Een dag aan Zee' terug, maar dat komt waarschijnlijk gewoon doordat de gezinsuitstapjes naar zee die we in die tijd maakten, logischerwijs steeds goedkoper waren met een Multipass, omwille van de grote afstand tussen Bilzen en de kust.

De meest ondoordachte 'vereenvoudiging' van de tarieven blijft nog steeds het afschaffen van de B-Tourrail, die je ook aanhaalt. In de tijd dat die formule nog bestond, was ik een kersverse tiener (nog te jong om alleen te reizen) met een grote interesse in treinen. Dus kochten mijn ouders - ik reisde aanvankelijk nog gratis - tijdens de vakantie gewoon zo'n B-Tourrail, wat de ideale manier was om als beginnend treinliefhebber kennis te maken met het hele net, alsook met materieel waarvoor de uitdienstname nakend was. Zo'n tien jaar geleden hebben we op die manier veel kilometers afgelegd. En toegegeven: zelfs nadat ik 12 werd - je zag dat eigenlijk niet aan mij - hebben we die gewoonte verdergezet. Het heeft geduurd totdat ik ruim de 13 voorbij was eer een vrouwelijke TBG van een IC L ons 'pakte'.

Aan die goedkope manier van rondrijden kwam dan abrupt een einde toen de B-Tourrail werd afgeschaft. Toen zijn we overgeschakeld op de Multipass voor gewone verplaatsingen, en lieten we die verkenningsrondes noodgedwongen voor de TTB-dag. Tegenwoordig doe ik die verkenningsrondes alleen, met de Go Pass en op de Hop-en-Shopdag.

Feit is dat een goedkope manier om rondritten te doen echt wel ontbreekt in het 'vereenvoudigde' gamma, tenzij je er veel geld voor over hebt (bv. nettreinkaart 1 week, waarmee je dan gebonden bent aan een korte geldigheidsperiode en in die week heel intensief moet sporen - terwijl je dat met de B-Tourrail over 5 dagen in een maand kon spreiden).

Groeten,
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door treinbruno »

sncf-sncb schreef:Oh aangezien niemand er nog over heeft zitten zagen, ga ik het wel doen: Jammer dat er weer een engelse term aan te pas moet komen! :(
Logisch, anders heb je weer dat gezeik van beide landstalen, en dat de ene landstaal zeker niet meer als de andere mag gebruikt worden enzo
Afbeelding
melle

Re: Summer-ticket vervangt biljet 'een dag aan zee'

Bericht door melle »

je VRAAGT toch gewoon aan het loket of de TBG het goedkoopste biljet?
Dat doe ik ook altijd (tot hun grote ergernis :mrgreen: )
Plaats reactie