NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:Zou NShispeed dat ook niet uit hun systeem kunnen halen? Die hebben toch ook @lantis...
Ik heb een sterk vermoeden dat de afgiste van bepaalde dingen geblokkeerd kan worden.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Paul »

Dag Vic en de anderen,

In De Standaard van vandaag, column van Oscar van den Boogaard, nieuw protest tegen het afschaffen van de halveprijskaart:

Afgeschaft
vrijdag 05 maart 2010 Auteur: Oscar van den Boogaard

Laatst zag ik in de trein een jongen met zijn modderige gympen op de bank zitten. Een conducteur kwam voorbij zonder iets te zeggen. Ik houd niet van betweters, maar van lafbekken nog minder. Dus ik zei tegen de jongen: 'Als niemand jou heeft geleerd om niet met je schoenen op de bank te zitten, dan wil ik dat graag doen.' Hij zette zijn voeten op de grond en keek me beschaamd glimlachend aan. Zo, dat lucht op. Nu wil ik de NMBS zelf berispen.

Ik stond vorige week een biljet te kopen toen de kaartjesverkoper me zei dat de 50procent verminderingskaart (de 88-kaart) is afgeschaft. Ik dacht dat ik het niet goed hoorde. Afgeschaft?

Ik moest denken aan de eerste keer dat ik in België was en op het station door de speakers hoorde dat mijn trein was afgeschaft. Ik kende die uitdrukking niet. De trein was opgelost in het niets. Zoals een konijn in de hoed van een goochelaar. Ik vond België een heel raar magisch-realistisch land, maar de wachtende reizigers leken het de normaalste zaak van de wereld te vinden. In België kun je je aan alles verwachten, dacht ik toen. Eerst was er dus een 50procent verminderingskaart en nu opeens niets meer. Acabadabra.

Ik voelde me altijd een bijzonder bevoorrecht wezen met mijn kortingskaart. Voor 110 euro een jaar lang overal naartoe, wanneer je maar wilt, voor de helft van het geld. De NMBS meent op zijn website dat die formule te weinig werd gebruikt. Bovendien zou ze met andere voordelen overlappen. Daar geloof ik helemaal niets van! Het matige succes is eerder te wijten aan het feit dat de spoorwegen de formule nooit voldoende hebben gepromoot. Ik wist ook alleen maar via via van het bestaan van de kaart. Alsof het alleen voor ingewijden was.

De 50-procentkaart is nog altijd goedkoper dan vele andere formules als de Railpass, en zelfs in vele gevallen goedkoper dan de Go-pass. Een ideale kaart voor iemand die geregeld met de trein reist, maar niet op een vaste lijn, of met een vaste bestemming. Voor treinreizigers zoals ik, die jarenlang gewend zijn voor 50procent te reizen, betekent het afschaffen een prijsverdubbeling. Dat is absurd!

'Wat is het alternatief?' vraag ik de verkoopster. Ze haalt haar schouders op: 'Er is geen alternatief. Een kaart voor grote gezinnen?'

'Ik heb geen groot gezin.'

'Reizen in het weekend?'

'Het is vandaag maandag, mevrouw.'

'De Railpass komt duurder uit, maar er gaan geruchten dat die ook wordt afgeschaft.'

'Geruchten?' vroeg ik verbaasd.

De afgelopen dagen heb ik vele medewerkers van de NMBS gevraagd of er een alternatief komt op de 88-kaart, maar niemand weet het antwoord. Conducteurs zeggen dat je het aan de loketten moet vragen en bij de loketten zeggen ze dat ze niet goed gebrieft worden, dat ze het zelf ook niet meer begrijpen. 'Stuur een boze brief,' raadt een kaartjesverkoopster me aan, 'want naar ons luisteren ze toch niet.'

De Belgen zijn niet geneigd in opstand te komen en laten veel dingen zich in stilte voltrekken, ze slikken, kijken de andere kant op en trekken hun eigen plan, maar dit mag niet gebeuren.

De Nederlandse Spoorwegen hebben hun voordeelurenkaart, de Duitsers een Bahncard 50procent en de NMBS denkt dat zo'n service aan trouwe reizigers niet hoeft. De NMBS heeft nog steeds de logheid en absurditeit van een staatsbedrijf. Het lijkt wel een kafkaiaans totalitair regime waar beslissingen te pas en te onpas worden genomen. Een bekende Belgische techniek is verwarring zaaien zodat niemand er nog iets van begrijpt en niemand meer verantwoordelijk kan worden gehouden. Wat is eigenlijk de rol van de dames en de heren politici die de raden van bestuur binnen de NMBS-holding bevolken? Laat ze wakker worden!

Roep zo snel mogelijk een nieuwe 50-procentkaart in leven. Zonder onzinnige beperkingen. Zorg dat iedereen weet dat die kaart bestaat. En dat iedereen er één koopt. En schaf al die andere kaarten af. Die je zelf bij iedere rit moet invullen, en die niet eens in een portefeuille passen. Laat die nieuwe handzame kleine kaart aftrekbaar zijn van de belastingen. Zo krijg je mensen in de trein. En zo spaar je het milieu. Openbaar vervoer is een grondrecht. De spoorwegen zijn van ons allemaal. Criterium is niet alleen de veiligheid maar ook de betaalbaarheid. Laten de consumentenorganisaties en de politiek er zich onmiddellijk mee bemoeien en ingrijpen.

Oscar van den Boogaard is schrijver. Zijn column verschijnt elke vrijdag.

Groeten,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

'k Had het zelf kunnen schrijven. Van den Boogaard verrast me met zijn erg grondige kennis van het dossiertje. Of het wat uithaalt, is een andere vraag. Hopelijk lezen de verantwoordelijken voor die knettergekke maatregel ook columns.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Kristofke »

dat zou gezichtsverlies zijn, en daar doen ze bij de NMBS niet aan mee ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Nog maar eens over de afschaffing van de halveprijskaart. Vandaag (ja, 2 juni 2010) van de site geplukt:
Vandaag streeft ze naar een vereenvoudiging. Die is bedoeld om klanten sneller wegwijs te maken in het aanbod, zodat ze vlot de meest geschikte formule kunnen vinden. Op termijn geeft dit ook mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe complementaire verkoopskanalen. Globaal gezien komt de vereenvoudiging neer op het stopzetten van minder succesvolle producten, het harmoniseren van de kortingen (50% of gratis) en het creëren van een maandelijkse kortingskaart die 50 % korting biedt.

Wie me niet gelooft, dit is de link:
http://www.b-rail.be/corp-r/N/history/s ... /index.php
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie