Brand in station Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Molenbruch Y. »

En met de nieuwe dienstregeling is het weer heel krap qua tijd.
Integendeel, deze dienstregeling is qua stiptheid gunstiger dan de vorige. In het klassiek scenario is het immers de IC R komende van Brussel die vertraging heeft. Deze 'mag' in deze dienstregeling 10 minuten te laat zijn zonder andere treinen op lijn 29 te hinderen. Het doorgeefeffect naar de IR e is er in beide ontwerpen.

Qua mogelijkheden voor de Turnhoutse reizigers verkies ik dan weer de vorige dienstregeling, maar dat is misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Groeten,
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Brand in station Herentals

Bericht door dcr »

Elke dienstregeling heeft voor- en nadelen. Deze heeft idd als voordeel dat de treinen van/naar Turnhout wat stipter zullen rijden.

Nadelen : extra rijtuig MW nodig voor L-trein (2 ipv 1)
En bij de overstap IC-R naar IR-e,
als de aansluiting niet gehaald wordt, hebben we minstens 40' vertraging ipv 20'

Dus persoonlijk vond ik de vorige dienstregeling beter (was ook hekloos :) )
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Nicholas »

Ik vond de tijdelijke dienstregeling ook beter. Stations tussen Lier en Herentals hadden een 30 min freq, nu opnieuw nu is het ofwel 19 minuten wachten ofwel 41. Er is bovendien geen aansluiting meer naar o.a. Oostende (gezien de zomer voor de deur een nadeel, of is 3 uur onderweg zijn met de trein zitten normaal? - vandaar ook mijn opmerking waarom er geen toeristentrein stopt)


Langs de andere kant moeten we het werk van de mensen die hier hard aan werken ook appreciëren, want zo'n dienstregeling opstellen is een moeilijk werk en hoe hard ze ook willen je kan nooit voor iedereen goed doen.
eva35

Re: Brand in station Herentals

Bericht door eva35 »

Ik heb niet veel toe te voegen aan de (on)zinnigheid van het hek, voor mijn ochtendhumeur is deze regeling in ieder geval niet bevorderlijk (in combinatie met de file op de Poederleeseweg moet ik nu ruim een half uur rekenen vanuit Vorselaar om mijn trein niet te missen ..., da's 8 kilometer ..., en nee, de fiets is voor mij geen goed alternatief). Ik kan me echt niet voorstellen dat er geen reizigers/klantvriendelijker oplossingen waren voor dit veiligheidsprobleem, ...
Ik heb wel nog een extra opmerking over het omroepen: dankzij de trein naar Mol die - zoals iemand al vermeld heeft - rond 8u20 op spoor 3 staat te wachten, kan je op spoor 5 NIKS horen van de aankondigingen (en om even "snel" op de schermen te gaan kijken, is de doorgang nu toch net iets te ver ...). Misschien kan iemand dat eens melden aan de omroepers in Berchem?
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Brand in station Herentals

Bericht door dcr »

Enige oplossing is volgens mij de wasmachine stil leggen gedurende de 50 minuten dat het staat te ronken en diesel te verbruiken te Herentals.
Geen geluidsinstallatie is daar tegen opgewassen vrees ik.
Een van de vele nadelen van de nieuwe regeling...
melle

Re: Brand in station Herentals

Bericht door melle »

Dat ze ze in Antwerpen niet stilleggen kan ik best begrijpen, maar in Herentals staat dat ding 50 minuten stil; en meestal is er maar 1 MW. Dus.. Waarom niet?
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Nils »

melle schreef:Dat ze ze in Antwerpen niet stilleggen kan ik best begrijpen, maar in Herentals staat dat ding 50 minuten stil; en meestal is er maar 1 MW. Dus.. Waarom niet?
Motor af
= geen verlichting
= geen airco/verwarming
= geen toilet beschikbaar
= ...
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Brand in station Herentals

Bericht door LML »

Die trein stilleggen vind ik wel een punt. Er gaat toch niemand 50 minuten in een trein zitten wachten voor die vertrekt? Dan ga ik een pint (of iets anders) drinken... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
melle

Re: Brand in station Herentals

Bericht door melle »

Er komt zelfs nog de IRe naar Neerpelt tussen.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Brand in station Herentals

Bericht door dcr »

De mensen komen toe in Herentals en gaan in de trein naar "Mol" zitten,
tot dat de trein naar Neerpelt-Hasselt er komt. Dan gaan ze wat verdwaasd kijken en tenslotte lopen ze nog snel naar de IR e.

Ze riepen wel om dat de trein naar Neerpelt-Hasselt kwam, maar dit is nauwelijks te horen als je in zo'n wasmaschine zit.

Positief punt deze morgen : de IC-R naar BXL kwam op spoor 2 ipv 5, is dit tijdelijk?
melle

Re: Brand in station Herentals

Bericht door melle »

Normaal komt op spoor 2 de trein naar Turnhout
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Molenbruch Y. »

Je kan die spoorbezetting inderdaad zonder problemen omkeren. Het lijkt dus maar logisch dat alle treinen van/naar Turnhout in spitsrichting gebruik maken van spoor 2 en in tegenspitsrichting van spoor 5. Zo krijg je dan 's ochtends een perronaansluiting van de L-trein uit Mol (spoor 3) op de IR naar Antwerpen (spoor 2) en een makkelijkere overstap van de IR uit Neerpelt (spoor 1) op de IC naar Brussel (spoor 2). In de avondspits draai je het principe gewoon om, met de treinen richting Turnhout op spoor 2 (zoals nu reeds het geval is).

Groeten,
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Brand in station Herentals

Bericht door stefanic »

dcr schreef: Positief punt deze morgen : de IC-R naar BXL kwam op spoor 2 ipv 5, is dit tijdelijk?
Is een test donderdag en vrijdag. Tijdens de ochtendspits worden de IRg naar Turnhout en de IC-R naar brussel van spoor gewisseld. Dit makt de overstap voor een groot deel reizigers iets korter. De reizigers van Neerpelt/Mol die naar Turnhout moeten zijn hier wel de dupe van (moeten van spoor 1 naar spoor 5) maar dit zijn er minder. Indien de test Als algemeen positief wordt gezien wordt dit zo behouden.

Maar eigenlijk is dit niet eerlijk, want voor Neerpelt-Brussel is Lier een beter overstapalternatief (behalve de grotere concurrentie voor een zitplaats bij opstappen in Lier), terwijl voor Mol-Turnhout Herentals de enige overstapmogelijkheid is (die nu slechter wordt).

Nu nog iets gedaan zien te krijgen aan de toestand op perron 5: de omroepinstallatie/kwaliteit, de signaletica, de positiebordjes 2-4-6-8 voor de bestuurders (2 richtingen!), evl. bankjes omkeren, verplaatsen van de gele affiches,...
spoorwegrealist
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Brand in station Herentals

Bericht door dcr »

Inderdaad de overstappers *-Mol-Herentals-Turnhout zijn de dupe.
Maar dit zijn er echt weinig tegenover het volledig gevulde perron voor Brussel.
Bovendien komen de opstappers in Herentals niet alleen van een andere trein, maar ook bvb vanuit de parking.
Tenslotte vind ik het ook niet eerlijk dat de reizigers die van ver komen in Lier maar evenveel/weinig (afhankelijk van de periode) kans zouden hebben op een plaats als de reizigers van Lier.
Ik vind het ook goed dat dit beperkt is tot 3 treinen in de ochtendspits.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Brand in station Herentals

Bericht door ijzeren rijn 82 »

als die motorwagens 50 min stilstaan in Herentals konden ze beter doorrijden naar Antwerpen zoals 2 jaar geleden
ipv daar nu te staan niksen
Plaats reactie