Aai daar gaan we weer....

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Steven »

tja met scherp schieten naar een TB die enkel zijn hoger opgelegde bevelen uitvoert is goedkoop en vooral heel snel, een tevoetstelling voor iets wat hij NIET wil doen kan niet, werkweigering (indien men het zo zou benoemen) kan enkel bestraft worden door de werkgever zelf en niet door derden (in dit geval infrabel).
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door dentheo »

Hobbes schreef:
Op het ETCS scherm kwam de melding "verkeerde pantokeuze", met de vraag om bevestiging. Toen de collega bevestigde ging de trein in noodremming.
Als dat perfect werken is, amai merci.
Als hij bevestigd wil dat dan zeggen dat hij inderdaad de verkeerde panto had of wou ?
Ik vrees dat dit en kleine verwarring is tussen ETCS en wat er op het scherm komt.
Dit lijkt mij op een alarm van de lok automatisering, NIET van ETCS.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Hobbes »

Zal inderdaad een fout geweest zijn op de (ETCS) software in de loc, en niet op de infrastructuur.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door dentheo »

Volgens mij is zelfs niet alles wat op het scherm komt ETCS van de lok....
Wanneer mijn mail een melding geeft terwijl ik op dit forum zit is het geen melding van mijn browser maar van Eudora.

ETCS loopt volgens mij onafhankelijk van de computer van de lok en zelfs op een andere computer.
De vergrendeling tussen panto's en schakelaar zit volgens mij in de loksturing niet in ETCS.
Hoe detecteert men de gebruikte panto's ? Microswitches op het dak ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 27 jun 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door AlexNL »

Code: Selecteer alles

private int selectedPantograph = 2;
Misschien zo? :P

En hoe krijg jij het voor elkaar om te mailen met Excel? Ik doe dat met Outlook :lol:
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Paul »

AlexNL schreef:Even voor mijn beeld, met 'sas' bedoelen jullie een spanningssluis? Waar komt het woord 'sas' dan vandaan?
Sas is een leenwoord uit het Frans dat 'zeef' betekent. Maar het wordt al sinds 1551 in het Algemeen Nederlands gebruikt.
Van Dale: "sas (het; -sen) [1551 Fr. (zeef) vandaar 'zeef om schepen door te laten gaan, sluis'] 1 schutsluis 2 kolk, sluiskolk 3 brandsluis.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:
AlexNL schreef:Even voor mijn beeld, met 'sas' bedoelen jullie een spanningssluis? Waar komt het woord 'sas' dan vandaan?
Sas is een leenwoord uit het Frans dat 'zeef' betekent. Maar het wordt al sinds 1551 in het Algemeen Nederlands gebruikt.
Van Dale: "sas (het; -sen) [1551 Fr. (zeef) vandaar 'zeef om schepen door te laten gaan, sluis'] 1 schutsluis 2 kolk, sluiskolk 3 brandsluis.
Ik denk niet dat u "de zeef" bedoeld. Ik vermoed dat " het vergiet " moet zijn . Dit is niet helemaal het zelfde. Ik weet ook wel dat vele mensen in het dialekt een zeef zeggen voor een vergiet."een vergiet" is "une passoire"=> de link naar een sas of versassen.
Dus voor alle duidelijkheid "een sas" of "un sas" kan dus een vergiet of kalibreur zijn.
Maar om terug te keren naar de oorsprong van "SAS" is het feit dat in het frans "un sas" een dispositief is die u toelaat om van de ene physische situatie over te gaan naar een andere physische situatie zonder iets aan de ene of de andere iets te wijzigen(spanning , luchtdruk). Bv in de mijnbouw om grondwater op zijn plaats te houden, of in een onderzeeboot om van het ene naar het andere compartiment te gaan zonder de ganse boot onder water te zetten.
"Ee zeef" is een "un tamis"
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Paul »

Beste nighttrain, u kunt best gelijk hebben, maar ik citeerde uit het Van Dale woordenboek en daarin staat zeef. En Van Dale is toch een gezaghebbend Nederlands woordenboek.
En in mijn Frans-Nederlands woordenboek staat:
sas, m., 1. sas, sluiskolk; 2. zeef, teems; écluse à sas, schutsluis.

Verder verwijs ik nog naar de plaatsnamen "Sas van Gent" en "Axelse Sassing" in Zeeuws-Vlaanderen (Nederland).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Bart »

Nekvin schreef: Als het aan mij had gelegen en ik op Permanentie Algemeen Toezicht had gezeten, was ik naar de bestuurder toegegaan en had ik hem tevoet gesteld. Dit is geen manier van werken. Ik vrees (en hoop) dat de SNCF hiervoor nog de rekening zal gepresenteerd krijgen.
Sorry hé Nekvin, maar van zulke uitspraken krijg ik het bijzonder hard op mijn zenuwen.
Denken jullie nu echt, dat de Schelde door jullie achterwerk stroomt?
Jullie kunnen niet zomaar ons brevet afnemen (te voet stellen), laat dat vooral duidelijk zijn. We zijn enkel verplicht om het te tonen, niet om het af te geven. Het is onze API (die verplicht moet opkomen) die daar over beslist. Wij hebben ook nog onze rechten!
Als jij die bewuste tb van SNCF zijn brevet zou afgenomen hebben, en hij is in zijn recht....
Dan hoop ik voor jou dat hij geen verdere stappen onderneemt.
Indien het bij mij zou zijn, dan zou ik doorgaan tot het bittere einde. Dat zou mij mogen kosten wat het wil.
Ik vind het in ieder geval bijzonder spijtig, dat we op zulke manier moeten "samenwerken". Wat mis ik de tijd toch, van de oude NMBS. Toen iedereen elkaar nog zag als collega's.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:Beste nighttrain, u kunt best gelijk hebben, maar ik citeerde uit het Van Dale woordenboek en daarin staat zeef. En Van Dale is toch een gezaghebbend Nederlands woordenboek.
En in mijn Frans-Nederlands woordenboek staat:
sas, m., 1. sas, sluiskolk; 2. zeef, teems; écluse à sas, schutsluis.

Verder verwijs ik nog naar de plaatsnamen "Sas van Gent" en "Axelse Sassing" in Zeeuws-Vlaanderen (Nederland).
U hebt gelijk dat het zo in Van Dale en de Larouse staat.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door groentje »

De bestuurder was hier (op het eerste zicht) inderdaad niet in fout, Nekvin. Zijn oversten hebben het ons wel heel moeilijk gemaakt door hun medewerking te weigeren (waarvoor de rekening hopelijk nog wordt gepresenteerd), maar het is ook een soep met die HSL-reglementering. In principe moet je inderdaad gehomologeerd zijn om op een HSL te mogen, en een 77 of een machientje van FRET is dat niet. Met een reglementaire kunstgreep had het volgens mij wel gelukt, bij een trein in nood gaat het spoor ambtshalve buiten dienst, waardoor je de hulploc naar een buiten dienst gesteld spoor zou sturen. Mits aan bepaalde voorwaarden voldaan, zou dat volgens mij wel moeten kunnen.
Maar eigenlijk is het ook de verantwoordelijkheid van Infrabel zelf. Waarom verdienen HSL4 (en 3) geen hulplocomotieven zoals de HSL1 of 2? Kan je bovendien meteen rijden met ETCS, en moet je geen rit op zicht rijden tot de trein in nood.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Portbou »

Hallo,
groentje schreef:Waarom verdienen HSL4 (en 3) geen hulplocomotieven zoals de HSL1 of 2? Kan je bovendien meteen rijden met ETCS, en moet je geen rit op zicht rijden tot de trein in nood.
Voilà, dit lijkt me eigenlijk de minimumvereiste...

Groeten,
Bart W
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:De bestuurder was hier (op het eerste zicht) inderdaad niet in fout, Nekvin. Zijn oversten hebben het ons wel heel moeilijk gemaakt door hun medewerking te weigeren (waarvoor de rekening hopelijk nog wordt gepresenteerd), maar het is ook een soep met die HSL-reglementering. In principe moet je inderdaad gehomologeerd zijn om op een HSL te mogen, en een 77 of een machientje van FRET is dat niet. Met een reglementaire kunstgreep had het volgens mij wel gelukt, bij een trein in nood gaat het spoor ambtshalve buiten dienst, waardoor je de hulploc naar een buiten dienst gesteld spoor zou sturen. Mits aan bepaalde voorwaarden voldaan, zou dat volgens mij wel moeten kunnen.
Maar eigenlijk is het ook de verantwoordelijkheid van Infrabel zelf. Waarom verdienen HSL4 (en 3) geen hulplocomotieven zoals de HSL1 of 2? Kan je bovendien meteen rijden met ETCS, en moet je geen rit op zicht rijden tot de trein in nood.
Of het spoor of spoorgedeelte nu buiten dienst is of niet dit veranderd niets aan de homologatie.
het een heeft niks te maken met het ander.
een buiten dienst gesteld spoor is enkel een wijziging van exploitatie regime.
je kan het ene bedrijf niet het leven zuur maken om homologatie te bekomen onder normale exploitatie voorwaarden en dan zeggen in geval van incident " jamaar gaat U maar hoor geen probleem, uw machines zijn OK om dit werk te doen...." We moeten concéquent blijven.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door groentje »

Zijn al die werktreinen dan gehomologeerd? Ik heb er eerlijk gezegd mijn twijfels bij, tenslotte gaan de meesten buiten het gabarit, zeker terwijl ze aan het werken zijn. Ze zijn wel aan bepaalde beperkingen onderworpen, zoals rijden op zicht e.d.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door dentheo »

bw494674 schreef:Hallo,
groentje schreef:Waarom verdienen HSL4 (en 3) geen hulplocomotieven zoals de HSL1 of 2? Kan je bovendien meteen rijden met ETCS, en moet je geen rit op zicht rijden tot de trein in nood.
Voilà, dit lijkt me eigenlijk de minimumvereiste...

hé Laatst vertelde hier iemand dat die noodlokomotieven ook geen ETCS hebben....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie