Turnhout wil ondergronds station (!)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Kristofke »

om nog maar eens te benadrukken hoe een enorm stomme zet dat geweest is
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door groentje »

Ik weet dat er geen sporen liggen :lol: , maar wat niet is, kan toch komen?
Trammist

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Trammist »

Vooraleer men (NMBS/Infrabel) hier grote stappen begint te ondernemen, moet men eerst een deftige enquête afnemen bij de reizigers, en daar moet men tijd voor nemen, ik zou gerust durven zeggen 4 weken, verspreid over meerdere maanden (vakantie geeft dikwijls een vertekend beeld).

Enkele mogelijke vragen zijn o.a.
  • Geslacht/leeftijd
  • Woonplaats (Woonkern+gemeentecode)
  • Hoe komt u naar het station (te voet, fiets, motor, auto, lijnbus)
  • Hoe vaak neemt u de trein? (dagelijks, wekelijks, af & toe, zelden, praktisch nooit)
  • Wat is uw bestemmingsstation + eindbestemming? (ebs is niet altijd = best.station!)
  • Wat is uw reisdoel? (Werk, studie, recreatie, familiebezoek, shoppen,...)
  • Bent u tevreden van het huidige station Turnhout? (op een schaal 1-10 & evt. klachten vrij noteren)
  • Bent u tevreden van de aangeboden treindienst? (zie regel hierboven)
  • Stoort u zich aan de sluitingstijden aan de overwegen?
  • En ga zo maar door. Bovenstaande zijn echter imho de belangrijkste vragen.
AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door AlexNL »

Is een soort Almelo Verdiept niet iets voor Turnhout? Gewoon de boel half ondertunnelen (wel openlaten aan de bovenzijde, maar viaducten eroverheen), en eventueel een deel weg eroverheen leggen ofzo.

Tegelijkertijd/daarna de lijn doortrekken via Baarle-Nassau richting Gilze-Rijen (en daar dan een T-splitsing maken :lol: ). Dat zal Turnhout wel een flinke boost geven gok ik zo, aangezien dan zowel Tilburg, Gilze-Rijen als Breda bereikbaar zijn voor mensen die in Turnhout wonen.

Op die manier ontlast je het stadscentrum (overwegen weg) en heb je meer capaciteit (mogelijkheid tot spoorverdubbeling). Cargo kan er natuurlijk ook langs (Tilburg - Gilze-Rijen - Turnhout - Antwerpen), al denk ik niet dat men in Turnhout blij is met iedere dag een hoop goederen door die halfverzonken tunnel.
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Arnenys »

Zelfs met halfverzonken krijg je in het centrum geen bruggen over het spoor, daar is de omgeving te krap voor. Het zal ofwel helemaal verzonken moeten worden zonder dak ofwel een tunnel.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Accelerat »

AlexNL schreef:Is een soort Almelo Verdiept niet iets voor Turnhout? Gewoon de boel half ondertunnelen (wel openlaten aan de bovenzijde, maar viaducten eroverheen), en eventueel een deel weg eroverheen leggen ofzo.

Tegelijkertijd/daarna de lijn doortrekken via Baarle-Nassau richting Gilze-Rijen (en daar dan een T-splitsing maken :lol: ). Dat zal Turnhout wel een flinke boost geven gok ik zo, aangezien dan zowel Tilburg, Gilze-Rijen als Breda bereikbaar zijn voor mensen die in Turnhout wonen.

Op die manier ontlast je het stadscentrum (overwegen weg) en heb je meer capaciteit (mogelijkheid tot spoorverdubbeling). Cargo kan er natuurlijk ook langs (Tilburg - Gilze-Rijen - Turnhout - Antwerpen), al denk ik niet dat men in Turnhout blij is met iedere dag een hoop goederen door die halfverzonken tunnel.
Ik ben voorstander!!! :mrgreen: Wel met NMBS tarieven dan...
AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door AlexNL »

sncf-sncb schreef:Wel met NMBS tarieven dan...
Die gaan voor NS natuurlijk nooit acceptabel worden (tenzij ze subsidie krijgen), maar een mix tussen NMBS-tarieven (op Belgisch grondgebied) en NS-tarieven (op Nederlands grondgebied) zou wel acceptabel zijn. Zolang het maar geen Fyra-tarieven worden :lol: Overigens vallen de NS-tarieven wel mee, bijvoorbeeld i.c.m. een traject- of net-abonnement.
kuifje_007

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door kuifje_007 »

tot een paar maanden geleden kon je van perron 1 naar perron 2 oversteken, maar die hebben ze bu afgesloten en moet men steeds via de spoorovergang lopen. Voor mij is dit niet zo groot probleem, maar wel voor de mensen die de aansluiting met de bus of andersom moeten halen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door treinbruno »

een paar weekjes geen probleem toch :)
Afbeelding
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Hogersluys »

Ik kan de NMBS wel begrijpen. Die onbewaakte overwegen op stations zijn levensgevaarlijk. In feite moet er steeds bevoegd personeel aanwezig zijn (zoals het vrijwel altijd op die bordjes staat). In de praktijk gebeurd dit te weinig. Wel positief is dat er een heleboel stations zijn (meestal die kleine (bemande) dorpsstationnetjes) die de regels wél nauwgezet opvolgen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door treinbruno »

In florenville en bertrix gaat de stationschef/loketbediende altijd al van 2 minuten voor er een 13 passeert de overweg bewaken :)
Afbeelding
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door LHOON »

Trammist schreef: Misschien kan men beter die achterliggende depot beter afschaffen, De treinen van/naar Turnhout kan men ook in Antwerpen en Brussel plaatsen. En dan verdwijnt er alweer een overweg (achter het station)
Dit lijkt niet zo een goed idee, de verkeersstromen in de spits gaan voor een groot deel van Turnhout naar Antwerpen of Brussel, en dan is het goed dat de treinen daar 's morgens al klaar staan, om bv. een vroege P-trein naar Brussel te maken.

Overigens akkoord dat het station in het centrum moet blijven.
Trammist

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Trammist »

Iemand nog iets gehoord van Turnhout-Zuid ?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door Hogersluys »

^^De verkiezingen zijn toch voorbij? :mrgreen:
ronny
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Bericht door ronny »

Trammist schreef:Iemand nog iets gehoord van Turnhout-Zuid ?
Komt in principe in het investeringsplan, maar hoeveel geld er gaat zijn en over hoeveel jaar dit plan gaat lopen is me nog een raadsel. Zal een zaak zijn voor de nieuwe regering(en).
Plaats reactie