Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Kristofke »

ik vind het ontbreken van airco wél een ramp.

Als men het openbaar vervoer aantrekkelijk wil maken zal men op termijn daar toch in moeten investeren. Ik zie de NMBS het niet doen en het zal wachten zijn tot op termijn alle materiaal vervangen is. Echter een gemoderniseerde M5 zal nog wel redelijk lang blijven meegaan.

Het is de laatste twee weken puffen op de trein, gelukkig heb ik op mijn traject een stuk een M6.

Vandaag heb ik zelfs een andere route genomen vanuit Etterbeek naar Brussel Noord ipv via Delta naar Mechelen, zodat ik al vanaf Brussel-Noord in een M6 zit ipv vanaf Mechelen.

Ik kan warmte absoluut niet uitstaan, en het was dan ook bakken en zweten op de varkensneus. Moest ik nog een auto hebben dan zou ik die op zulke dagen nemen ipv de trein.
AM'er

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door AM'er »

Respect voor iedereen z'n mening, maar airco is wat mij betreft overbodig.
In België kan het inderdaad wel eens warm zijn, zoals nu. Maar reken eens uit op hoeveel van de 365 dagen per jaar de temperatuur boven de 25 graden uitkomt. Dat zal hoogstens 20 dagen per jaar zijn.


Airco in de trein zorgt ervoor dat:

1° de mens blootgesteld wordt aan onnatuurlijke temperatuurschommelingen;
2° bij defect aan airco de trein aan de kant mag staan (er kunnen immers geen ramen meer open).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Kristofke »

om het te warm te hebben in een trein moet het heus geen 25 graden zijn hoor
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door groentje »

25 graden is nochtans perfect normaal, en echt niet te warm. Pas op, er mag enige afkoeling zijn, hoor, maar ik ben geen voorstander van energieverslindende airco-installaties in treinen. Raampjes kunnen openen vind ik eigenlijk veel interessanter.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:2° bij defect aan airco de trein aan de kant mag staan (er kunnen immers geen ramen meer open).
Dan moeten ze het maar elektronisch vergrendelde ramen of zo plaatsen, die door een bevoegd persoon in dergelijke situaties toch geopend kunnen worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
q149

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door q149 »

HLE2302 schreef:Vind u ?
Bent u eigenlijk al ooit in de vernieuwde Rijtuigen, geen stellen ! geweest ?
Het is net een M6, ze zijn slechts een goede 20 jaar oud, en hebben een goed rijcomfort.

Ik vraag me af wat u dan eigenlijk nog meer wenst, het is en blijft openbaar vervoer hé.
Ik ben vaak genoeg in de vernieuwde M5 geweest. Ik heb trouwens ook al met de 308 break meegereden, zelfde probleem: geen airco. Zoals Steven aanhaalde was er blijkbaar geen plaats om airco te plaatsen. Dan betekent dat, dat deze rijtuigen (of stellen voor de breaks) niet meer zijn aangepast aan de huidige normen.

Elke hittegolf breekt de discussie geen/wel airco los. De ene vindt het onmisbaar, de andere totaal overbodig en zelfs te vermijden. Maar eigenlijk doet dat er niet toe. De norm vandaag (2010) in de meeste gebouwen, wagens, ... is airco. Dat veel spoorwegmensen die norm niet wensen te respecteren is voor rekening van henzelf te nemen. De vraag is maar: welk openbaar vervoer willen we eigenlijk?

Los daarvan vind ik de vernieuwde M5 niet slecht. De nieuwe breaks vind ik minder geslaagd want super ongezellig en algemeen een achteruitgang tegenover het origineel, ook al bevindt dat origineel zich nu echt wel in aftandse staat.

N.B.: uw onderschrift in acht genomen ("zonder dwarsliggers...") vind ik dat ik ook het recht heb om een beetje dwars te liggen :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

De norm mag er dan wel zijn, ze moet haalbaar zijn met de beschikbare budgetten was enkel een kleine vernieuwing mogelijk geen megavernieuwing.
Als je echter zuiver gaat kijken naar de beschikbare middelen zonder dat de nmbs in het rood had mogen gaan dan was er helemaal niets dus prijs ik me deels gelukkig dat ze toch nog iets gedaan hebben.
Dus naast praktische bezwaren zijn er ook nog financiële bezwaren. Men heeft de keuze tussen niets doen of iets doen wat niet perfect zal zijn. Het is dat laatste geworden, de norm comfort is omhoog gegaan, hij is zeker niet perfect. Maar dat kan je nooit verwachten als je van iets oud iets nieuw(er) wil maken. Als de renovatiekost hoger oploopt dan de kostprijs van een nieuw exemplaar dan zou men ook moord en brand roepen (men heeft dit in Italië gedaan bij een bepaalde vervoerder die een deel van onze oude klassieke stellen opgekocht heeft).
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dentheo »

q149 schreef:Maar eigenlijk doet dat er niet toe. De norm vandaag (2010) in de meeste gebouwen, wagens, ... is airco.
Aan die norm van "vandaag" voldoet de NMBS ook : in de meeste treinenrijtuigen, treinstellen, ...is airco, maar niet in de oudste en niet in alle gerenoveerde....

Dus zoals bij gebouwen , woonhuizen ook ?
En maar praten over energiebesparing ????
Een stoptrein verbruikt binnenkort meer aan airco dan aan traktie .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef:Aan die norm van "vandaag" voldoet de NMBS ook : in de meeste treinenrijtuigen, treinstellen, ...is airco, maar niet in de oudste en niet in alle gerenoveerde....
Voor zover ik weet heeft alleen materieel van de witte generatie (I11, MS96, MW41 en M6) airco. Die maken lang niet het grootste deel van het Belgische treinmaterieel uit.
dentheo schreef:Dus zoals bij gebouwen , woonhuizen ook ?
En maar praten over energiebesparing ????
Een stoptrein verbruikt binnenkort meer aan airco dan aan traktie .
Over een heel jaar genomen verbruikt airconditioning niet zoveel energie hoor. Er zijn gemiddeld misschien 20 dagen per jaar dat die gebruikt wordt, maar zonder airco kan het tijdens die 20 dagen soms echt óndraaglijk worden. En in sommige jaren zijn er wel 30 of 40 van die dagen.

Ik krijg het er zo van op mijn heupen dat koeling zo vaak met de vinger gewezen wordt als: energieverspilling! Niemand vindt dat je 's winters de verwarming maar op 15 in plaats van op 20°C zou moeten zetten; het zou nochtans een hoop energie schelen, en je zou er echt niet van doodgaan. Waarom vindt men dan wél dat je haast ziek moet worden van de hitte teneinde energie te besparen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef:
dentheo schreef:Aan die norm van "vandaag" voldoet de NMBS ook : in de meeste treinenrijtuigen, treinstellen, ...is airco, maar niet in de oudste en niet in alle gerenoveerde....
Voor zover ik weet heeft alleen materieel van de witte generatie (I11, MS96, MW41 en M6) airco. Die maken lang niet het grootste deel van het Belgische treinmaterieel uit.
dentheo schreef:Dus zoals bij gebouwen , woonhuizen ook ?
En maar praten over energiebesparing ????
Een stoptrein verbruikt binnenkort meer aan airco dan aan traktie .
Over een heel jaar genomen verbruikt airconditioning niet zoveel energie hoor. Er zijn gemiddeld misschien 20 dagen per jaar dat die gebruikt wordt, maar zonder airco kan het tijdens die 20 dagen soms echt óndraaglijk worden. En in sommige jaren zijn er wel 30 of 40 van die dagen.

Ik krijg het er zo van op mijn heupen dat koeling zo vaak met de vinger gewezen wordt als: energieverspilling! Niemand vindt dat je 's winters de verwarming maar op 15 in plaats van op 20°C zou moeten zetten; het zou nochtans een hoop energie schelen, en je zou er echt niet van doodgaan. Waarom vindt men dan wél dat je haast ziek moet worden van de hitte teneinde energie te besparen?
Omdat airco veelal ingeschakeld wordt wanneer het niet nodig is, sommige mensen zijn pas tevreden als de temperatuur heel het jaar door 21-22 graden is, zomer en winter, terwijl bij 25 graden buitentemperatuur, het beter is om via ventilatie de binnentemperatuur op hetzelfde niveau te krijgen.

Ik heb een auto met airco en deze heeft dit jaar nog niet aan gestaan, omdat ik het voor korte afstanden(<100 km) veel beter vind om te verkoelen met ventilate (=ramen open)

Dus op welke temperatuur je de airco ook instelt, er zullen altijd mensen ontevreden zijn, in tegenstelling tot de verwarming in de winter, dan kan iedereen zich wel vinden in 21 graden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Voor zover ik weet heeft alleen materieel van de witte generatie (I11, MS96, MW41 en M6) airco. Die maken lang niet het grootste deel van het Belgische treinmaterieel uit.

Over een heel jaar genomen verbruikt airconditioning niet zoveel energie hoor. Er zijn gemiddeld misschien 20 dagen per jaar dat die gebruikt wordt, maar zonder airco kan het tijdens die 20 dagen soms echt óndraaglijk worden. En in sommige jaren zijn er wel 30 of 40 van die dagen.

Ik krijg het er zo van op mijn heupen dat koeling zo vaak met de vinger gewezen wordt als: energieverspilling! Niemand vindt dat je 's winters de verwarming maar op 15 in plaats van op 20°C zou moeten zetten; het zou nochtans een hoop energie schelen, en je zou er echt niet van doodgaan. Waarom vindt men dan wél dat je haast ziek moet worden van de hitte teneinde energie te besparen?
Die treinen die dan airco hebben maken al wel een groot deel van alle ritten uit die er gemaakt worden, tel daar nog eens de nieuwe 305 tellende reeks desiro bij en je weet dat we er zeker op vooruitgaan.

Ter informatie zou ik u willen zeggen dat een koelinstallie altijd veel meer verbruikt dan een verwarming. 5 graden laten afkoelen in de zomer vraagt dus meer energie dan 5 graden laten bijwarmen in de winter.
Ten tweede is een koelinstalltie bij verkeerde afstelling veel gevaarlijker om ziek van te worden dan helemaal geen koelinstallatie.
Verkoudheden
spierpijn (bij verkeerd geplaatste verluchtingsopeningen)
hoofdpijn
zijn zowat de meest voorkomende effecten.

40 dagen? welke zomer was dat? die waar de verwarming niet uit te krijgen was waarschijnlijk. Ik zou zeggen raadpleeg de statistieken van het kmi en je zal bijna nooit aan 40 dagen vind dat je zonder airco niet zou kunnen overleven.
Ik heb ook graag een koelinstallatie maar ik ga daarom niet overdrijven om het nut van die installatie in nieuwe treinen te bewijzen. En als je zegt dat dit niet veel verbruikt moet je nadenken het verbruik bij een auto gaat met 10 tot 15 procent omhoog, dat getal is zowat voor alle ruimtes gelijklopend. Als jij dat weinig noemt dan sta ik versteld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door Steven »

pietje schreef: Omdat airco veelal ingeschakeld wordt wanneer het niet nodig is, sommige mensen zijn pas tevreden als de temperatuur heel het jaar door 21-22 graden is, zomer en winter, terwijl bij 25 graden buitentemperatuur, het beter is om via ventilatie de binnentemperatuur op hetzelfde niveau te krijgen.

Ik heb een auto met airco en deze heeft dit jaar nog niet aan gestaan, omdat ik het voor korte afstanden(<100 km) veel beter vind om te verkoelen met ventilate (=ramen open)

Dus op welke temperatuur je de airco ook instelt, er zullen altijd mensen ontevreden zijn, in tegenstelling tot de verwarming in de winter, dan kan iedereen zich wel vinden in 21 graden.
Een praktische type, als je dan toch airco in de wagen hebt (zeker bij elektronische instelmogelijkheden) is het beter hem altijd te gebruiken, dit zorgt er voor dat de levensduur van het app vergroot. Aircotoestellen zijn vrij gevoelig aan het langdurig niet gebruiken. ter info ramen open of airco aan gaat voor het verbruik van de auto ongeveer hetzelfde effect geven. Maar aangezien uw auto het gewicht van die airco toch al meesleurt ;-) doe je dus met ramen open eigenlijk iets of wat extra verlies. Nadeel dus van een verbrandingsmotor ;-).
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door vasonline »

In principe ben ik niet zo een geweldige fan van airco.

Het kan op zich leuk zijn, maar, moeten we dan allemaal onder een glazen stolp leven?
Durf je dan nog buitenkomen? - comfortbeestjes :D

Raampje open & dat gaat al veel beter.

Zo kan ik ook een minder goede airco ervaring geven:

Heenrit met ICT naar de kust: een lange serie MS96, veel volk. Het was daar benauwd hoor!
En dan kan je niets van ramen opzenzetten....

Terugrit met klassiek materiaal: Ok geen airco, maar bijlange zo benauwd niet, met veel volk op de trein...
En eens die in beweging is, valt dat toch allemaal mee?
Breaks & Co hebben dan al luchtverversing en getinte ramen (heeft een M5 ook luchtverversing? Ik weet dat niet meer)

Dat gaat me hier niet in dank afgenomen worden ;)
Maar wees gerust naar mij zal men niet luisteren ;)
Neem mijn berichtje a.u.b niet te serieus - ik zal het er maar bijzijtten, want discussiefora kennende ;) ;) ;) ;)
Als u van airco houd mag dat ook :wink:

Groetjes,
S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dentheo »

Tussendoor: gaan bij onze airco treinen de deuren na bepaalde tijd dicht op de stations(bv.CH) of proberen we het perron ook te koelen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5

Bericht door dcr »

37 °C buiten --> ik ben toch blij dat ik zowel op trein als op het werk airco heb.

Vergeet niet dat sommige mensen beter tegen de warmte kunnen dan anderen.
Plaats reactie