400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

Hehe, tja bij auto's is dat heden al niet veel beter, er zit nog bitter weinig automechanica aan die zaken, maar veel meer autoelektronica.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Hehe, tja bij auto's is dat heden al niet veel beter, er zit nog bitter weinig automechanica aan die zaken, maar veel meer autoelektronica.
Maar verrassend "weinig" kuren vind ik persoonlijk.

Alhoewel ik heb mij al afgevraagd heb hoelang het nog duurt vooraleer een rode noodstop paddestoel verplicht wordt in een auto.
Als de computer op hol slaat wat kun je dan nu doen ? Sturen en remmen....en hopen
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Dietrich »

Dat men dat gewoon eens deftig test en controleert alvorens men die elektronica in dienst neemt in eindproducten. Zoals al vaak gezegd is het niet omdat het elektronica is dat het "normaal" is dat deze kuren heeft. Ik zie het al voor mij dat men dit bij vliegtuigen ook eens doet (uit- en opzetten), of bij een energiecentrale, bij elektronica van verkeerslichten, enz.

In de boordcomputer van de MW41 zit zelfs een "division by zero"-fout.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Robin »

maar waarom duurt het dan nog zolang tegen dat ze die trein komen halen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

Trein valt defect.
Treinbestuurder tracht eerst zelf herstellingen uit te voeren en krijgt daar officieel een kwartier voor.
Treinbestuurder geeft door dat het defect niet te herstellen is aan B12 te Brussel zuid (die zijn zowel traffic control als seingever voor die lijn).
Deze mensen moet op hun de nodige stappen nemen om de hulpdiesels op te roepen.
Als er een treinbestuurder stand by staat moet deze uit de vorming komen en de L2 oprijden.

Afhankelijk van wat de treinbestuurder in nood heeft doorgegeven aan info zal er een evacuatie kant Leuven of kant Luik gebeuren. Wij hebben er via het persartikel totaal geen idee van of de diesels via Leuven of via Ans de lijn zijn omgekomen. Het kan dus perfect kant luik zijn. Veel hangt af wat TC beslist. Afslepen naar luik heeft als voordeel dat de reizigers die in luik moesten zijn er toch al zijn geraakt indien je terug naar Leuven gaat evacueren moet je alle mensen daar ook terug op een andere trein gaan steken.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door dentheo »

Laatst stonden hier op forum foto's van een ECR goederentrein die een NMBS29 goedertrein opduwde in Frankrijk.

Zoiets had hier ook gekund ? Na één uur staat de volgende identieke trein er toch achter ?
Kan zoiets in Belgie ook, zou sneller kunnen gaan dan de diesels....
Is dat ongebruikelijk ? Of bestaat voor die oplossing geen "draaiboek" ttz procedure.

Dat was laatst in ekeren ( op HSL Noorderkempen) ook een snellere oplossing geweest....

Ik neem dan wel aan dat men er ondertussen geen Thalys of ICE achter zet.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef: Dat was laatst in ekeren ( op HSL Noorderkempen) ook een snellere oplossing geweest....
Dat lijkt alleen maar zo: hetzelfde stel rijdt de hele dag over en weer...
Met vriendelijke groet

overweg13
Bimmer

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Bimmer »

Dat voorval is een regelrechte schande. Het is niet de eerste keer dat de locomotieven type-13 in panne vallen. De reden is simpel: het personeel beschikt niet over de nodige know-how van het materieel.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Kristofke »

Een vraag over die "in nood verklaring" die na een kwartier automatisch is.

Enkele weken geleden stond er een 4 ledig motorstel in panne in La Hulpe en werd een andere piekuurtrein op tegenspoor gestuurd om deze uit de nood te helpen.

Echter had het motorstel in pan zich nog steeds niet in nood laten verklaren, waardoor de bestuurder van de piektrein niet wou voortrijden (schrik dat deze trein toch nog terug zou gaan bewegen).

Achteraf was er discussie wie nu een trein in nood kan laten verklaren, en dat zou dus eigenlijk enkel de TB kunnen, en die zou dat kunnen weigeren ook na een kwartier.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:
Afhankelijk van wat de treinbestuurder in nood heeft doorgegeven aan info zal er een evacuatie kant Leuven of kant Luik gebeuren. Wij hebben er via het persartikel totaal geen idee van of de diesels via Leuven of via Ans de lijn zijn omgekomen. Het kan dus perfect kant luik zijn. Veel hangt af wat TC beslist. Afslepen naar luik heeft als voordeel dat de reizigers die in luik moesten zijn er toch al zijn geraakt indien je terug naar Leuven gaat evacueren moet je alle mensen daar ook terug op een andere trein gaan steken.
Gisteren stond er in Leuven in de bundel kant museum een ICa ram stil ... met als loc de 1343 dacht ik me te herinneren.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef:
dentheo schreef: Dat was laatst in ekeren ( op HSL Noorderkempen) ook een snellere oplossing geweest....
Dat lijkt alleen maar zo: hetzelfde stel rijdt de hele dag over en weer...
Nee, het tweede (reserve) stel reed al naar Noorderkempen terwijl SNCF nog nadacht, het eerste stond er toen nog .
Men had enkele treinen kunnen annuleren en met reserve de trein naar centraal halen....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door dentheo »

Bimmer schreef:Dat voorval is een regelrechte schande. Het is niet de eerste keer dat de locomotieven type-13 in panne vallen. De reden is simpel: het personeel beschikt niet over de nodige know-how van het materieel.
Onzin, de loc moet gewoon bedrijfszeker zijn.

Maar wie interessert zich nog als fabrikant voor de 13 ? Geen kat.
Ik begin zo een idee te krijgen waarom NMBS reizigers de 13en aan Cargo wil geven....

Misschien kan Cargo toch maar beter meer Traxxen (incl. onderhoudsmanagement) huren ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

Het kan altijd natuurlijk dat er is een bestuurder is die zijn loc wat minder kent. Zo zit er in elke depot wel iemand die technisch wat minder onderlegt is. Maar laat nu net die diensten met de ICA door vooral Oostende en Welkenraedt gedaan worden en deze mensen hebben een hoop ervaring met die locs die je niet kan samenvatten op een vel A4.
Dat zijn dus mensen die min 80% van hun diensten met die locs verzekeren dus acht ik de kans heel klein dat het aan de bestuurder zijn kennis zal liggen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door dentheo »

Wat is nu het gemiddelde van de laatste weken, één trein met een 13 per week "plat".

Hadden die deze winter geen last van te "koude" olie ? Hebben ze de ventilatie en beetje verminderd ???

Heeft die computer een events geheugen, kan die netjes chronologisch vertellen waarom hij eruit ging ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door pietje »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef: Dat van die veiligheid is trouwens een zever-uitleg die steeds opnieuw terugkomt. Als men wil, legt men het treinverkeer op die lijn stil en laat men de mensen uitstappen. Het is natuurlijk organisatorisch gemakkelijker om iedereen te laten zitten en het verkeer maar te laten bollen. Dat men het dan ook zo zegt, hé.
Ik vind dat dus helemaal geen zeveruitleg. Ik ben vaak genoeg met uitstappen van TSP en GTF mee geweest, om te weten dat uitstappen op zich al gevaarlijk genoeg is om een been te breken, een enkel te verzwikken en meer van die leuke dingen. Er hoeven echt geen treinen voorbij te zoeven om het gevaarlijk te maken. Voor iemand die goed te ppot is, lijkt dit misschien allemaal evident, maar in zo'n trein zitten ook senioren, obesen e.a. voor wie het echt geen sinecure is om uit een trein te stappen.
Tja, die manier van werken zal waarschijnlijk duren tot er een keer mensen echt onwel worden (of erger) omdat er te weinig ventilatie is.
In een trein die stilstaat mag je bij hoge temperatuur en windstil zoveel deuren openzetten als je wil, het zal er altijd heel warm worden.

Indien dit een alleenstaand feit is, zou je nog van "overmacht" kunnen spreken, maar we weten allemaal ook hoe dikwijls zo'n dingen gebeuren.
Mijn bescheiden mening is dat de NMBS eigenlijk niet voorbereid is op snelle evacuatie van een trein, en in extreme weersomstandigheden gaat dit vroeg of laat zuur opbreken.
Als men er nu de regel van maakt dat een trein binnen pakweg een uur moet geëvacueerd zijn, dan is men toch meer voorbereid. Op dit moment heeft iedereen er het raden naar hoelang een evacuatie gaat duren.
Plaats reactie