Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bimmer

Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Bimmer »

Normaal ging ik deze middag naar Leuven sporen. Net gekeken op de site RailTime 't is weer zover overal storingen. Uit voorzorg neem ik toch maar de wagen. Elk jaar hetzelfde liedje. Bij grote warmte, koude of onweders => storingen en zeer grote vertragingen. Hoe is zoiets toch mogelijk?

Het luchtverkeer heeft ook te lijden als het zeer slecht weer is, maar dan moet het echt wel slecht gaan. Als het eerste vlokje sneeuw hier uit de lucht valt dan staat gans het spoorwegnet in rep en roer schandalig toch?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Kristofke »

Hmm, waar zou ik mij met dit weer het veiligste voelen... in een trein die met tien minuten vertraging rijdt... of in een auto op een drukke autostrade tegen 50 km/u of minder omdat de vrachtwagens en sneller rijdende auto's enorme watermistschermen opwerpen dat je niets voor je ziet.

Hmm, ik denk dus dat ik zodadelijk toch maar weer voor de trein ga kiezen.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door dcr »

Voor zover ik zie rijdt alles van Gent naar Leuven zowat normaal op de sporen.
Als ik dan kijk naar verkeersinformatie.be voor het wegverkeer Gent-Brussel-Leuven.... oei oei oei

Blijkbaar had je toch beter voor de trein gekozen :) :)
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door dcr »

GVA
12:49 Update De E40 kreunt onder de loden zon van de afgelopen dagen. Zondag kwam een deel van het wegdek omhoog in de buurt van Kortenberg. En daar zijn vandaag de gevolgen van te merken.

Wegen en Verkeer legde afgelopen nacht een nieuwe asfaltlaag op de getroffen plaatsen en werkte daar in de voormiddag koortsachtig aan verder. Dat betekende dat het verkeer vanochtend over één rijstrook moest. Momenteel zijn er weer drie rijstroken beschikbaar maar staat er nog een file vanaf Heverlee in de richting van Brussel.
Andere routes

Wie vanuit Hasselt naar Brussel rijdt, krijgt de raad via Herent of via Antwerpen te rijden. Vanuit Leuven is het best de snelweg in Bertem te verlaten en via Tervuren te rijden. Automobilisten die vanuit Luik naar de hoofdstad moeten, rijden best via Namen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door KB »

Bimmer schreef:Normaal ging ik deze middag naar Leuven sporen. Net gekeken op de site RailTime 't is weer zover overal storingen. Uit voorzorg neem ik toch maar de wagen. Elk jaar hetzelfde liedje. Bij grote warmte, koude of onweders => storingen en zeer grote vertragingen. Hoe is zoiets toch mogelijk?

Het luchtverkeer heeft ook te lijden als het zeer slecht weer is, maar dan moet het echt wel slecht gaan. Als het eerste vlokje sneeuw hier uit de lucht valt dan staat gans het spoorwegnet in rep en roer schandalig toch?
Met heel warm weer en al helemaal met heel koud weer krijgen de pechverhelpingsdiensten voor auto's (touring etc.) ook veel meer oproepen dan anders. En bij grote neerslag (onweer enz.) is het op de weg ook gevaarlijker dan anders. Je zou dus net zo goed kunnen zeggen: "Stap niet in een auto bij onweer, warmte of koude."
Bij een trein/op het spoor valt het gewoon meer op als er een probleem is: de achterliggende treinen worden ook opgehouden, in een trein zit veel volk samen, ... (Desondanks is iedere storing in het treinverkeer er uiteraard een te veel en zou men er alles aan moeten doen om ze te vermijden.)
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Steven »

Alle technische toestellen zijn onderhevig aan temperatuursveranderingen en als er elektronica inzit kan je er donder op zeggen dat er ergens een onder en bovengrens is. Het maakt dus niet uit of het een trein, auto of vliegtuig is. De mate waarin er last ontstaat is natuurlijk verschillend. Trouwens bij een vliegtuig werken ze met afgesloten ruimtes onder druk net om er voor te zorgen dat bepaalde gevoelige delen niet aan de buitenlucht blootgesteld worden.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door 260689 »

omgevallen bomen is iets natuurlijks en kan de nmbs niet aan doen ;-)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door groentje »

Ik dacht dat de NMBS ervoor zorgde dat elk jaar de bomen werden gekapt die te dicht bij de sporen staan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Steven »

Het gaat enkel om groen dat op spoorweggrondgebied staat, maar niet alle grond rond een spoorlijn is van de spoorwegen he.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door apestaart »

Als dat stuk grond eigendom is van de gemeente, provincie of gewest dan zou de NMBS met deze instanties een overeenkomst moeten sluiten dat de gemeente, provincie of gewest instaat voor het kappen van deze bomen.
Als dat stuk grond privé eigendom is zal dat echter een ander paar mouwen zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Bibke »

apestaart schreef:Als dat stuk grond eigendom is van de gemeente, provincie of gewest dan zou de NMBS met deze instanties een overeenkomst moeten sluiten dat de gemeente, provincie of gewest instaat voor het kappen van deze bomen.
Als dat stuk grond privé eigendom is zal dat echter een ander paar mouwen zijn.
Je kan u niet voorstellen hoe dat zit met die overheidsgronden.
Vorig jaar ter voorbereiding van de trip met de 5183 heb ik contact opgenomen met verschillende mensen van Defensie en de gemeente Leopoldsburg.
Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd zodat we uiteindelijk zelf het gras zijn gaan afmaaien tegenover de militaire huizen. En dat ging enkel over ± 100 meter.
Eerlijkheidshalve moet ik melden dat de gemeente op een andere locatie het gras zonder problemen heeft gemaaid.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door LML »

M'n reactie op de titel van dit topic: Wanneer mag je dan nog wel op de trein stappen? :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Het gaat enkel om groen dat op spoorweggrondgebied staat, maar niet alle grond rond een spoorlijn is van de spoorwegen he.

Ho ho, als er in uwen hof naast de spoorweg een te hoge boom staat, krijg je een aangetekende brief, daarin wordt je eerst vriendelijk verzocht er zelf iets aan te doen.
Anders komt men het doen op uw kosten.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Portbou »

Hallo,
Bimmer schreef: BMW: The Ultimate Driving Machine
my cars:
BMW M3 E30 coupé BJ 1990 2.3L 215 HP
BMW M3 E92 coupé BJ 2009 4.0L 420 HP

company car:
Volkswagen Passat CC BJ 2008 2.0L TDI 170 HP DSG
Drie autos ter beschikking en dan toch nog de trein overwegen... petje af...

Kan het bij deze gelegenheid wel niet nalaten me af te vragen wat de relevantie van de informatie uit jouw handtekening is (op een treinforum) ?

Groeten,
Bart W.
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag was het weer een zwarte dag voor de NMBS en dit door het zwaar onweer.In Luik Guillemins had een IC naar Liers een vertraging van 3u56 minuten.Op zulk moment zou ik toch niet graag een seingever of onderstationschef zijn.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie