GEN-treinstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Hogersluys »

Afwerking is er tegenwoordig blijkbaar niet meer bij. Eerst dat immense gat in de neus van de V250 (daar ging ook eerst een deksel voor onworpen worden) en nu dit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Steven »

Bij dit kunnen eerder praktische redenen ingeroepen worden namelijk de luchtstroom die langs en door deze toestellen gaat. Ik beweer niet dat het zo is maar ik acht het wel als mogelijk verklaring.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN-treinstellen

Bericht door dentheo »

Bij de ICEs hebben ze het wel iets gestroomlijnder gedaan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Steven »

de ICE is dan ook een trein die 330 kan rijden daar waar de Desiro vooral stoptrein zal zijn een niet onbelangrijk verschil. Ik durf er dan ook zeker van zijn dat die delen versterkte koeling hebben.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN-treinstellen

Bericht door dentheo »

Dan krijg je dit effekt met die mooie schermen:

uit HLN:
De Duitse hogesnelheidstreinen ICE zijn niet gemaakt voor temperaturen boven 32 graden.
32 graden
De regionale krant Hannoversche Allgemeine kon echter de hand leggen op een brief van de voorzitter van het Duitse spoorwegagentschap Gerald Hörster. Daarin reageert hij woedend op een antwoord van Deutsche Bahn over de aircoproblemen: Deutsche Bahn erkent namelijk dat er bij temperaturen hoger dan 32 graden geen garantie is dat de airco in de trein werkt.
Bild op haar beurt kon beslag leggen op een communiqué van Deutsche Bahn aan alle treinconducteurs en -personeel: "Als de temperaturen de 32 graden overstijgt, moet de temperatuur in de trein op 'warm" gezet worden. Dat verkleint het risico op een oververhitting van de airconditioning", luidt het.
Onderhoud verwaarloosd
De bouwer van de ICE-treinen, Siemens, legt alle verantwoordelijkheid voor de problemen bij Deutsche Bahn. Die zou het onderhoud van de treinen verwaarloosd hebben. Afgelopen weekend kregen veertig ICE-treinen te maken met een falend aircosysteem. De temperaturen in de trein liepen daarbij op tot 50 graden. Verschillende mensen werden onwel en moesten naar het ziekenhuis gebracht worden. (belga/gb)
Voor een toptrein vind ik dit wel een ouderwets systeem. De koelcompressor trekt blijkbaar door tot hij uitvalt op hoge druk.
Een moderne koeling voelt dat hij zijn warmte niet kwijt kan, draagt trager, koelt minder maar zal zijn best bijven doen.
Wordt de condensor beter gekoeld (door verandering rijrichting, draaien wind, buitje, tunnel) stijgt automatisch capaciteit koelmachine terug.
Gaan die treinbouwers niet kijken in Japan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-treinstellen

Bericht door kika »

dentheo schreef: Voor een toptrein vind ik dit wel een ouderwets systeem. De koelcompressor trekt blijkbaar door tot hij uitvalt op hoge druk.
Een moderne koeling voelt dat hij zijn warmte niet kwijt kan, draagt trager, koelt minder maar zal zijn best bijven doen.
Wordt de condensor beter gekoeld (door verandering rijrichting, draaien wind, buitje, tunnel) stijgt automatisch capaciteit koelmachine terug.
Gaan die treinbouwers niet kijken in Japan ?
Siemens beweerd dat het door gebrekkig onderhoud komt, wie van de 2 ik moet geloven weet ik niet. Jij wel? Wat ik wel weet is dat ook in de zomer van 2003 er veel airco's uitvielen in ICE3's.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN-treinstellen

Bericht door dentheo »

Meestal vallen ze uit omdat de tegendruk in de condensor (soort radiator, pijpjes + vinnetjes) te hoog wordt.
De condensor moet de freon (of alternatief) condenseren (afkoelen) om de cyclus te sluiten.
Een warme condensor kan dat niet en de gasdruk loopt dan ook op, indien men de kompressor niet stopt klapt de condensor.
Wegens dat gevaar is de hoogste drukveiligheid met "hand reset", laddertje mannetje.

Waardoor kan zo een condensor te warm worden en uitvallen op hoge druk :

1)Omgevingstemperatuur rond condensor hoger dan berekend (bv. op plat dak in zon in dode hoek tussen gevels, op dak stilstaande trein tussen mooie stroomlijnplaten ?)
2)Vermogen te groot vanuit de ruimte (kleine kans, is beperkt door andere componenten)
2)Luchtstroom over de condensor te klein....dit kan veel redenen hebben:
-- ventilator iets te klein gekozen
-- wind blaast in andere richting dan ventilator (niet simpel op te lossen bij treinen)
-- condensor vervuild met vliegen, vogeldinges zand etc.

Zo'n installatie moet een zekere reserve hebben, anders kun je dagelijks de condensor doorblazen met een hoge drukspuit.

Ik denk dat een rijtuig met airco duidelijk meer onderhoud en depannage-uren verbruikt dan eentje zonder.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-treinstellen

Bericht door kika »

Net op het ochtendnieuws gehoord dat nog dit jaar wordt begonnen met de vervanging van airco's, de nieuw geïnstalleerde zouden tot 40 graden buitentemperatuur goed moeten functioneren. Volgens datzelfde nieuwsbulletin zouden de eerste twee ICE-generaties slechts tot 32 graden buitentemperatuur werken, net zoals bij de eerste modellen van de ICE3, maar bij die is de airco in 2003-4 vervangen door modellen die tot 35 graden werken. Net zoals bij de later geleverde ICE3's.

Zoals gebruikelijk was er kritiek op hoeveel, wat en waar geïnvesteerd wordt door DB, maar dat zie je ook wel in België... Verder vond ik zelf de Talentjes hun airco tot nog toe prima. Niet ijskoud in de zomer, maar wel een heel stuk koeler en aangenamer dan buiten. En zoonlief vind het geweldig als hij de wind in zijn haartjes voelt als ik het raam opendoe in de oudere IC-rijtuigen :)

edit: en volgens een andere zender wordt er weliswaar gekeken naar de klimaatregeling, wanneer de ICE2-vloot deze herfst in onderhoud komt, maar is het helemaal niet zo zeker dat er nieuwe of andere airco's worden geïnstalleerd...
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN-treinstellen

Bericht door dentheo »

Het vervangen van de condensor door één model groter is normaal ok.
Theo
Groeten vanop de Heide
LML
Berichten: 1400
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: GEN-treinstellen

Bericht door LML »

Gaat dit topic niet over GEN-treinstellen...? :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-treinstellen

Bericht door kika »

LML: ja, daarom had ik gisteren dit ook gemeld aan moderatoren om dit af te splitsen naar een ander topic wat over ICE-klimaatregeling was opgestart. Blijkbaar had men dan dat andere topic gesloten en dit hier open gelaten. Misschien was omgekeerd handiger?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Steven »

De plaatsing van airco's kan je breed opentrekken ook naar de desiro, tot nu toe merk ik enkel zaken op die over siemens gaan waartoe de desiro ook hoort. Er zijn onderwerpen waar veel verder is afgeweken en waar geen kat iets op zegt dus hier kan het nog even door de beugel :-).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-treinstellen

Bericht door kika »

Een interview met de grote chef van DB.
(en nu is het genoeg geweest)

Is er nog iemand die weet waarom er bij de Mittelrheinbahn er een afdekplaatje zit tot boven het raampje bij de bestuurder, maar niet bij de NMBS-stellen? Zit daar de airco of iets anders rechtboven?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN-treinstellen

Bericht door dentheo »

Soms heeft de stuurhut een aparte koelunit met aparte condensor....hier xweet ik het niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Rétro

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Rétro »

Hoe doen ze het toch om die nieuwe (Niet alle!) locs & stellen toch zo lelijk te maken?
Ontwerpers hadden 50-60 jaar geleden precies toch 100 keer meer inspiratie, met 100 keer minder middelen...

Hoeft modern per se altijd 'functioneel' en voor de rest lelijk te zijn? :?

Niet moeilijk dat het belgisch (Europees) spoorwegnet zo monotoon wordt.
Plaats reactie