controle van tickets

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controle van tickets

Bericht door kika »

groentje schreef:
apestaart schreef:En wat gebeurd er als die automaten niet werken wegens panne, want die dingen zijn niet onfeilbaar, krijgt men dan ook een boete?
Als dat zo is, hewel merci dat zou nogal schoon zijn; men kan kan zo die automaten expres saboteren om dan dan de mensen een boete te kunnen geven, want tegenwoordig deinst men voor niets terug om dan zulke smerige truken toe te passen. :evil: :evil:
Er gebeuren tegenwoordig genoeg deugnietterijen. :evil:
Echte Nederlanders mogen me natuurlijk verbeteren, maar dit is hoe ik dacht dat het werkt.Je krijgt die boete, maar via de klantendienst kan je de opleg terugkrijgen, of bij een Uitstel van Betaling de opleg laten vallen. Maar je moet wel zelf het initiatief nemen, wat ik ook niet helemaal correct vind.
Klopt wat je daar zegt. En dat zelf initiatief nemen is iets wat ik ook niet juist vind, helemaal omdat de NS klantendiens niet laagdrempelig te bereiken is (ze willen het liefste dat je naar een duur nummer belt wat niet bereikbaar is uit het buitenland.) Vroeger (10 jaar terug) heb ik wel eens gewoon formulieren daarvoor ingevuld, af te halen bij het loket/servicebalie, maar ik weet niet of dat nog steeds kan. Toen kon je nog wel op de trein kaartjes kopen.
Mikos

Re: controle van tickets

Bericht door Mikos »

Och, och, och, de Belgen mogen klagen over de Nederlandse Spoorwegen, hoor... :?

Op het moment dat de kaartautomaat niet werkt, dien je je te melden bij de dienstdoende conducteur op de trein (niet door middel van hand opsteken of zoiets kinderachtigs, maar door echt naar de conducteur toe te gaan). Vervolgens zul je een Uitstel van Betaling ontvangen en zal er gevraagd worden naar een verklaring waarom je geen geldig vervoerbewijs hebt. De reden dat de kaartautomaat het niet deed, plus dat je je vantevoren gemeld hebt is door de conducteur te noteren en dan zal er bij het opstellen van de acceptgiro gecontroleerd worden of de automaat / automaten op het betreffende station inderdaad niet hebben gewerkt.

Als je verhaal overeen komt met de werkelijkheid, zul je alleen de ritprijs hoeven te betalen.

@Apestaart: En ja, wij saboteren de automaten elke dag. Wij willen namelijk graag bekend staan als incompetent spoorbedrijf, waarbij je niet op voorhand een geldig vervoerbewijs kunt kopen. Vinden we leuk. :roll:
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controle van tickets

Bericht door groentje »

Ik gaf een klein puntje van kritiek, Mikos. Van iemand die zijn eigen spoorwegen veel meer over de mangel haalt, moet je dat toch kunnen aanvaarden. Zeker omdat ik ervan overtuigd blijf dat het een systeem is dat wel heel erg achterdochtig is, en waarbij elke goedmenende reiziger bijna bij voorbaat als potentiële zwartrijder wordt beschouwd.
Voor de rest vind ik het Nederlandse systeem, lang zo slecht niet, integendeel. Ik kom er heel erg graag.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controle van tickets

Bericht door kika »

Waarom zou ik wel mogen stemmen bij de waterschapsverkiezingen maar niet mogen zeuren op de NS? Nederlanders hebben niet het alleenrecht op klagen hoor :wink:

Over Nederland en zeuren gesproken: waarom wordt zelden in het Nederlands omgeroepen bij de Nederlandse stations tussen Kaldenkirchen en Heerlen?
Mikos

Re: controle van tickets

Bericht door Mikos »

@Groentje: Ging me meer om de reactie van Apestaart dan die van jou, hoor. :wink:
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: controle van tickets

Bericht door K V B »

Mikos schreef: Op het moment dat de kaartautomaat niet werkt, dien je je te melden bij de dienstdoende conducteur op de trein (niet door middel van hand opsteken of zoiets kinderachtigs, maar door echt naar de conducteur toe te gaan). Vervolgens zul je een Uitstel van Betaling ontvangen en zal er gevraagd worden naar een verklaring waarom je geen geldig vervoerbewijs hebt. De reden dat de kaartautomaat het niet deed, plus dat je je vantevoren gemeld hebt is door de conducteur te noteren en dan zal er bij het opstellen van de acceptgiro gecontroleerd worden of de automaat / automaten op het betreffende station inderdaad niet hebben gewerkt.

Als je verhaal overeen komt met de werkelijkheid, zul je alleen de ritprijs hoeven te betalen.
Accepteren alle automaten ondertussen papiergeld? Zo niet, dan lijkt het mij de de NS onvoldoende inspanningen levert om het mogelijk te maken aan haar reizigers om voor het aantreden van de reis een vervoersbewijs op zak te hebben...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: controle van tickets

Bericht door FireSea »

Nee, maar als het goed is, zouden ze wel buitenlandse bankpassen moeten accepteren, want er zit Maestro op. Werkt dit daadwerkelijk?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controle van tickets

Bericht door kika »

FireSea schreef:Nee, maar als het goed is, zouden ze wel buitenlandse bankpassen moeten accepteren, want er zit Maestro op. Werkt dit daadwerkelijk?
Dat zit op slechts enkele automaten op plaatsen zoals Schiphol. Idem voor credit cards. Lange tijd konden ze ook niet met EMV chips overweg, enkel magneetstrips, geen idee of dit ondertussen is aangepast.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: controle van tickets

Bericht door dentheo »

FireSea schreef:Nee, maar als het goed is, zouden ze wel buitenlandse bankpassen moeten accepteren, want er zit Maestro op. Werkt dit daadwerkelijk?

Inderdaad, regelmatig gebruikt in Rsd
Zou nu nog alleen kunnen in "bemande" stations...ook maar gehoord...
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: controle van tickets

Bericht door KB »

De automaat van het stationnetje van Susteren (Limburg) aanvaardt maestrokaarten (dat weet ik uit eigen ervaring). Dus als het daar kan ...
L'union fait la force.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controle van tickets

Bericht door kika »

Even nagevraagd bij een kennis: zij beweerdt dat begin dit jaar of eind vorig jaar de laatste automaat met postcodes is weggehaald in Zwolle(!). Ook zijn er, vooral in het Noorden, nog een aantal kaartautomaten (met aanraakscherm) zonder Maestro-functie.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: controle van tickets

Bericht door apestaart »

Op Koninginnedag laatsleden stelde ik vast dat de Maestro functie niet werkte aan de automaten van station van Vlissingen, terwijl in Middelburg wel werkte.
Mikos

Re: controle van tickets

Bericht door Mikos »

K V B schreef:Accepteren alle automaten ondertussen papiergeld? Zo niet, dan lijkt het mij de de NS onvoldoende inspanningen levert om het mogelijk te maken aan haar reizigers om voor het aantreden van de reis een vervoersbewijs op zak te hebben...
Nee, de Nederlandse kaartautomaten accepteren geen papiergeld. Dat heeft alles te maken met fraude. En aangezien onze automaten op alle stations in Nederland staan en die niet 24/7 onder toezicht staan, is dat enerzijds een vervelend iets, maar anderzijds voorkom je daar wel fraude mee. En dus extra benodigde toezichthouders en dus het doorberekenen van dat soort kosten aan de klanten.

Voldoende mogelijkheden dus om vantevoren een vervoerbewijs te kunnen kopen. Dat is hetzelfde als dat je in de winkels niet met biljetten van 200 euro kunt betalen; Dat is kennis. Dat is hetzelfde als bij onze kaartautomaten; daarvan weet je dat je er niet kunt betalen met papiergeld.

Men kan betalen bij de meeste automaten met muntgeld, en verder kan men betalen met PINpassen (bankpassen).

Keertje proberen? Hier klikken.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: controle van tickets

Bericht door groentje »

Al valt het wel nog altijd vaak tegen met Belgische passen, heb ik gemerkt. Maestro is niet altijd een garantie dat mijn kaart zal werken, om welke reden dan ook. En voor een kaartje van Roosendaal naar Bergen-op-Zoom is muntgeld geen probleem, nee, maar een retourtje naar Roodeschool is toch al wat veel muntgeld, zeker als je niet alleen bent. Als dan je kaart niet werkt, ben je mooi gezien. Voor reizigers van buiten Europa is een kredietkaartfunctie gewoon noodzakelijk. Ik ben dan ook blij dat die er zal komen.

Off topic: Dat winkeliers geen biljetten van 200 en 500 aanvaarden voor een aankoop van een paar honderd euro, is trouwens ook gek. Dat je je koffie in de kiosk niet moet proberen te betalen met een groene, gele of paarse, akkoord, en zelfs en oranje 50 is al behoorlijk veel. Maar beter is die biljetten gewoon te controleren vooraleer te aanvaarden. Er bestaan voldoende (goedkope) toestelletjes die dat doen, en die ook steeds meer verspreid raken.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: controle van tickets

Bericht door Hobbes »

groentje schreef:

Off topic: Dat winkeliers geen biljetten van 200 en 500 aanvaarden voor een aankoop van een paar honderd euro, is trouwens ook gek. Dat je je koffie in de kiosk niet moet proberen te betalen met een groene, gele of paarse, akkoord, en zelfs en oranje 50 is al behoorlijk veel. Maar beter is die biljetten gewoon te controleren vooraleer te aanvaarden. Er bestaan voldoende (goedkope) toestelletjes die dat doen, en die ook steeds meer verspreid raken.
Excuses om even verder "off topic" te gaan, maar volgens mij is het weigeren van geldbiljetten (al is het één van 500 euro), als het in overeenstemming is met het te betalen bedrag, onwettig? Tot nader order zijn de biljetten van 200 en 500 euro nog steeds een officieel betaalmiddel.
Plaats reactie