GEN-treinstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN-treinstellen

Bericht door groentje »

Zwitserland is inderdaad België niet, het reliëf is anders, mensen wonen veel meer geconcentreerd (op een bergflank wonen gaat nu eenmaal minder vlot dan in de vallei), en de grote steden liggen vaak iets verder uit elkaar. Maar toch, wil dat zeggen dat we geen voorbeeld kunnen nemen aan de Zwitserse spoorwegen? Akkoord, ook daar zijn er soms problemen (net nog gehoord dat de bestuurdersdepot van Genève met een chronisch tekort aan bestuurders zit, ook daar gaat er soms eens een trein uit de bocht, ook daar is er wel eens vertraging, of is de koffie op). De GEN-treinstellen zullen comfortabel, maar niet luxueus zijn. Er zal echter wel een eerste klasse in aanwezig zijn, toilet, en vooral: de dienstregeling zal hopelijk aantrekkelijk genoeg worden om de trein te nemen. Hier moet trouwens nog het een en ander aan veranderen, met de halfuursdienst die nu blijkbaar in de pijplijn zit, zit je wat mij betreft nog niet aan een GEN-waardige frequentie.
melle

Re: GEN-treinstellen

Bericht door melle »

Ik denk trouwens niet dat Brussel een GEN nodig heeft, Brussel is Londen niet.
Nog maar eens meer treinen door de NZV...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: GEN-treinstellen

Bericht door bobke »

België kan je inderdaad moeilijk met Zwitserland vergelijken. De mentaliteit is in Zwitserland heel anders. Daar heeft men een visie in het oog om zoveel mogelijk reizigers te lokken. Men gaat vooraf beginnen bouwen zodat men daaruit extra reizigers kan trekken. In België bouwen ze pas iets als het te laat is, bv de twee extra sporen tussen gent en brugge.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN-treinstellen

Bericht door K V B »

melle schreef:Ik denk trouwens niet dat Brussel een GEN nodig heeft, Brussel is Londen niet.
Nog maar eens meer treinen door de NZV...
Het GEN zou juist een gelegenheid moeten zijn om meer treinen via andere routes door de stad te lozen. Brussel heeft echt wel een frequentere voorstadsdienst nodig.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN-treinstellen

Bericht door K V B »

melle schreef: Waarom altijd die vergelijking met Zwitserland? Zwitserland is een compleet ander land, bij ons is er veel meer verstedelijkt gebied. Belgie telt 341,1 inw/vierkante kilometer. Zwitserland 184,2/km2.
Verkijk je niet op de cijfertjes. Zwitserland is een behoorlijk dicht bevolkt land. Als je de niet bewoonbare delen aftrekt is de bevolkingsdichtheid zelfs hoger dan in België.
Een van de dingen waar je snel achter komt als je hier woont, is dat Zwitserland veel meer is dan de Alpen. De driehoek Bern -Basel - Zürich behoorlijk verstedelijkt. Toeristen die naar Wallis of Graubunden trekken zien eigenlijk niet het land dat de Zwitsers zelf zien.
Nog een voorbeeld: Chur en Bern liggen kilometers uit elkaar, Antwerpen en Brussel nog geen 50 kilometer.. Er zijn zoveel redenen waarom wij geen "echte" IC kùnnen laten rijden op ons net. De enige die een beetje in aanmerking komt is de ICa, maar dan enkel het stuk tot Luik. Ze kunnen deze mijn part beter doortrekken naar Aken.
De gemiddelde pendelaar is in Zwitserland 20 minuten onderweg. De meeste treinreizigers leggen echt niet zo een grote afstanden af. Niet voor niets eist de SBB dat een trein in 2 minuten geleegd moet kunnen worden... Ik zie op "mijn" trein 's ochtends toch wel hoe de meesten die in Bern opstappen er in Zürich weer uit gaan.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN-treinstellen

Bericht door K V B »

bobke schreef:België kan je inderdaad moeilijk met Zwitserland vergelijken. De mentaliteit is in Zwitserland heel anders. Daar heeft men een visie in het oog om zoveel mogelijk reizigers te lokken. Men gaat vooraf beginnen bouwen zodat men daaruit extra reizigers kan trekken. In België bouwen ze pas iets als het te laat is, bv de twee extra sporen tussen gent en brugge.
Het probleem is niet dat men in België pas te laat bouwt. Het is eerder dat men bouwt en dan pas nadien zich afvraagt wat men er mee kan aanvangen...
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN-treinstellen

Bericht door groentje »

@melle: Je zegt net zelf dat België een pak verstedelijkter is dan Zwitserland. Bovendien is de Belg verschrikkelijk honkvast, en pendelt hij nog liever 4 uur per dag, dan te verhuizen. Meer treinen lijken me dus zeer zeker nodig. Maar het zal inderdaad op een slimmere manier moeten, met mensen die niet allemaal in Noord, Zuid of Centraal moeten zijn, daar ook niet langs te sturen. En net daarvoor heb je een GEN nodig, die aansluitingen geeft buiten de beruchte NZV, die de ringlijnen 28 en 26 ontsluiten, die de reizigers rechtstreeks naar de Europese wijk of perifere wijken zoals rond Bordet of Kalevoet brengen, opnieuw, zonder door de NZV te komen. Brussel is geen voorschoot groot, hé, met 1 station kom je er sowieso niet om heel dit gebied te bedienen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: GEN-treinstellen

Bericht door am62 »

groentje schreef:@melle: Je zegt net zelf dat België een pak verstedelijkter is dan Zwitserland. Bovendien is de Belg verschrikkelijk honkvast, en pendelt hij nog liever 4 uur per dag, dan te verhuizen.
Heb je het op mij Groentje ? :lol:
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN-treinstellen

Bericht door groentje »

Onder andere :mrgreen: Maar ik merk het bij veel mensen, waaronder veel collega's.
Nu, de politiek is er ook naar dat verhuizen fiscaal absoluut niet aantrekkelijk is in België. Als je je huis verkoopt, moet je al snel heel wat procenten terug afstaan aan de overheid, terwijl je je kilometers niet alleen vaak terugbetaald krijgt, je kan ze ook nog eens inbrengen bij de belastingen, iets wat ik overigens niet eerlijk vind, maar dat is een andere discussie.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: GEN-treinstellen

Bericht door am62 »

groentje schreef:Onder andere :mrgreen: Maar ik merk het bij veel mensen, waaronder veel collega's.
Nu, de politiek is er ook naar dat verhuizen fiscaal absoluut niet aantrekkelijk is in België. Als je je huis verkoopt, moet je al snel heel wat procenten terug afstaan aan de overheid, terwijl je je kilometers niet alleen vaak terugbetaald krijgt, je kan ze ook nog eens inbrengen bij de belastingen, iets wat ik overigens niet eerlijk vind, maar dat is een andere discussie.
Dat is inderdaad een hele andere discussie (en ik ben wel voorstander, net als het feit dat ik voorstander ben van belastingsvermindering voor hen die in de stad wonen en minder open ruimte innemen). Wel, bij mij is het "thuiskomen" een van die dingen waardoor ik niet verhuis. Ik ben absoluut niet heimat-verknocht maar door de afstand en het soort van werk ben ik blij dat ik elke avond (meestal) in rust kan ontspannen op de trein, maar ik vrees dat we hier te ver van het onderwerp gaan afwijken en dus terug naar het onderwerp van de dag :-)
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-treinstellen

Bericht door kika »

K V B schreef: Het GEN zou juist een gelegenheid moeten zijn om meer treinen via andere routes door de stad te lozen. Brussel heeft echt wel een frequentere voorstadsdienst nodig.
Treinen kan je loodsen, pendelaars moet je lozen :lol:
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Terminus »

Wat me opvalt bij het zien van de filmpjes op YouTube van de eerste stellen: de trein heeft slechts twee kleine afdeling eerste klasse (2 x 8 plaatsen)... waren er geen 32 plaatsen per stel voorzien?
Dietrich

Re: GEN-treinstellen

Bericht door Dietrich »

Volgens een schema van een paar jaar terug zijn er twee coupés met elk 16 plaatsen, dus 32.
celtjan

Re: GEN-treinstellen

Bericht door celtjan »

K V B schreef:
Rétro schreef: Naar mijn mening ; Een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken. Nu is het precies een gebruiks voorwerp waar mensen even veel aandacht aan geven als aan de gemiddelde wasmachine of frigo. Niemand kijkt er naar op. Gewoon opstappen, zo vlug mogelijk ter plaatse en hup voor de rest niet naar omkijken...
Mensen snel en efficient ter plaatse brengen is natuurlijk de kerntaak van de spoorwegen. Spoorwegliefhebbers bezighouden is een neven effect, maar niet de bestaansreden van de NMBS.

Maar wat bedoel je met "een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken"?. Bedoel je met "vroeger" de 19de eeuw?
De verscheidenheid aan materieel is eigenlijk op dit moment niet minder dan pakweg drie decennia geleden. En ik denk ook niet dat de treinen tegenwoordig een mindere indruk maken.
Eh! Niks bovenop een getrokken trein! Met al die motorstellen & -wagens heb je het gevoel dat je met nen tram onderweg bent.
... maar dit is dan weer niet zo efficiënt in de exploitatie. > (ont)koppelen & dan versporen...
celtjan

Re: GEN-treinstellen

Bericht door celtjan »

K V B schreef:
Hogersluys schreef:
Niemand in Europa biedt bijvoorbeeld not 2+3 bestoeling aan in intercitytreinen... Ik kan mij nog herinneren als de eerste nieuwe Beneluxstellen begonnen te rijden. Het verschil tussen wat voor de NS standaard is, en wat men toen in België had was toch wel frappant.
Bij South East Trains in Kent is men een paar jaar terug opnieuw de 3+2 opstelling gaan invoeren in hun treinstellen.
Vanuit Ramsgate/Margate en Dover vertrokken 2 treinen per uur via Faversham (Koppelling van treingedeelten) en 2 treinen per uur via Ashford (eveneens Koppeling) naar Londen Charing Cross / Londen Victoria.
Met de komst van de Javalin HST's vorig jaar, hebben deze op beide verbindingen, elk uur 1 trein overgenomen.
De Javalin's hebben dan wel op hun beurt terug een 2+2 opstelling, maar de 1è klasse lijkt volledig verdwenen.
Plaats reactie