Geblokkeerde deuren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Dietrich

Geblokkeerde deuren

Bericht door Dietrich »

Vandaag stond ik in FDD te wachten op de IC naar Kortrijk, zoals gewoonlijk op dat spoor komt een tiental minuten daarvoor de IR h aan (Luchthaven - Gent-St-Pieters) met in dit geval 1 Break. Reeds bij openen van de deuren bleek er een deur te zijn met geactiveerd alarm (redelijk luid in tegenstelling tot de gewone buzzer), bij het vertrek toen de deuren sloten bleef deze deur open staan en het motorstel is zowaar nog 20 meter verder gereden (TBG heeft dus niets gemerkt) toen men doorhad dat er iets fout was, na een halve minuut is men er toch in geslaagd van ze dicht te krijgen.

Mijn vraag is nu of men dit niet meteen kan zien in de stuurpost van een Break dat er een deur geblokkeerd is en open staat. In dit geval was het stel al op gang (iets van 20 km/h). Stel u voor dat er mensen staan in de deurhal...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

in de stuurpost is er een lampje dat uitgaat als alle deuren dicht zijn. Maar omdat het gebruikelijk is dat de deur van de treinbegeleider past dichtgaat als de trein al aan het rijden is stopt de machinist niet meteen als het lampje niet uitgaat. Pas als het echt lang duurt zal hij toch stoppen :wink:
Wover

Bericht door Wover »

In principe is het de taak van de TBG om voor het geven van vertrek (AVG) te controleren of alle deuren wel dicht zijn. Als het maar één break was heeft hij dus te vroeg vertrek gegeven, maar wanneer de lamp "deuren" niet brandt in de stuurpost moet de TB na +-20m terug stoppen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dacht al in die richting, maar zou wel handig zijn mocht men onmiddellijk kunnen zien dat er ene geblokeerd staat, als er een alarm kan afgaan aan de deur zelf dan moet het ook kunnen dat je dit direct voor vertrek ziet in de stuurpost.

Nuja, de Break zal wel iets te oud zijn voor die technische snufjes zeker, sommige zijn al quasi 27 jaar. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:In principe is het de taak van de TBG om voor het geven van vertrek (AVG) te controleren of alle deuren wel dicht zijn. Als het maar één break was heeft hij dus te vroeg vertrek gegeven, maar wanneer de lamp "deuren" niet brandt in de stuurpost moet de TB na +-20m terug stoppen.
idd deze versie is de juiste, bij een break gaat het lampke branden als de DEUREN DICHT zijn, en gaat de lamp uit van het moment de deuren gelost worden door de bestuurder. bij de mw 41 is het omgekeerd daar dooft de lamp als alle deuren dicht zijn.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door Beesty »

Even ter inlichting..

Is het mogelijk om een deur te openen (met noodopening of dergelijke) tijdens de rit (pakweg tussen 90 en 120km/u, bij treintype break?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door trainfreak »

Beesty schreef:Even ter inlichting..

Is het mogelijk om een deur te openen (met noodopening of dergelijke) tijdens de rit (pakweg tussen 90 en 120km/u, bij treintype break?
Jammergenoeg wel, daarom is het de NOODopening..
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door Beesty »

trainfreak schreef:Jammergenoeg wel, daarom is het de NOODopening..
Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica.. :D
Thanks anyway
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door profke »

Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica.. :D
Stel nu eens dat alles van een trein werkt behalve het snelheidsmeterke.

Eigenlij sta je stil maar toch detectie >20 km/h => deur niet open => noodopening ook niet.... ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door Steven »

profke schreef:
Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica.. :D
Stel nu eens dat alles van een trein werkt behalve het snelheidsmeterke.

Eigenlij sta je stil maar toch detectie >20 km/h => deur niet open => noodopening ook niet.... ?
Inderdaad, dan had in Buizingen niemand uit de trein kunnen geraken via een deur want daar was de snelheidsmeter wel degelijk blijven hangen bij een snelheid hoger dan 20 km/u.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door Beesty »

Daar zit inderdaad iets in .. Goeie redenering.
Maar natuurlijk .. 't blijft ook een gevraalijke toestand als de trein dan wel rijdt natuurlijk :)
Stijn014

Re: Geblokkeerde deuren

Bericht door Stijn014 »

Beesty schreef:Daar zit inderdaad iets in .. Goeie redenering.
Maar natuurlijk .. 't blijft ook een gevraalijke toestand als de trein dan wel rijdt natuurlijk :)
Zo een dingen zijn enkel gevaarlijk bij oneigenlijk gebruik. We kunnen toch niet alles idiotproof maken omdat er één of andere idioot er de lol van inziet om iets te doen wat niet mag?
Plaats reactie