...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Hogersluys »

overweg13 schreef:
Hogersluys schreef: Neen, de 19de eeuw. Stakingsrecht is één van de sociale verworvenheden waar we trots op moeten zijn.

Het probleem is dat sommigen nogal snel van dat recht gebruik maken. En dan kijk ik eigenlijk enkel naar de NMBS. Deze staking is compleet overbodig. Als bepaalde vakbonden bij de NMBS willen dat het publiek zich volledig tegen hen keren moeten ze vooral zo verder doen.
Het is niet omdat het in de 19de eeuw verworven is, dat we daar nu nog trots op moeten zijn. Er zijn wel meer dingen die de tand des tijds niet doorstaan. In een eeuw waarin alles rond communicatie draait, is het onverantwoord geworden dat één werknemer de andere kan beletten om te werken, gewoon omdat een probleem niet doorgepraat raakt. Het is trouwens opvallend dat vaak na enkele uren staking al een oplossing gevonden wordt. Een goed gesprek hoeft waarschijnlijk niet eens zo lang te duren.
1. Stakingsrecht houdt niet in dat iemand de macht heeft een ander belet te werken. Eigenlijk is dat zelfs verboden.

2. Wat voor instrumenten heeft de werknemer nog in handen als het stakingsrecht wordt opgegeven? Dan zitten we maar op een zuchtje meer van de 19de eeuw toen we slaaf waren van bedrijven.

3. Dat er vaak na enkele uren staking een oplossing gevonden wordt is uiteraard dankzij het stakingsrecht. Bedrijven weten ook wel dat ze in hun eigen benen schieten als ze de toestand nog lang laten aanslepen. Dat is dus een bewijs dat staken werkt.

4.Als er ergens gestaakt wordt kan je erop aan dat er eerst wel voorafgaand overleg gebeurd is.

Staken is dus een grote verworvenheid van de werknemers toz van de werkgevers. De tijd dat de bedrijfsleiders een trapje hoger op de sociale lader stonden is gelukkig voorbij. Iedere Belg heeft gelijke rechten.

Wel klopt het inderdaad zo dat het stakingsrecht een paardenmiddel waar bedachtzaam mee moet omgesprongen worden.

Maar begrijp ik het nu goed dat jij het stakingsrecht liever afgeschaft zou zien?
K V B schreef: Stakingsrecht zou niet meer mogen beteken dan het recht om niet op je werk te verschijnen. Dat recht heeft iedereen, want slavernij bestaat niet meer. Ik kan perfect zeggen tegen mijn werkgever dat ik morgen staak. En hij heeft perfect het recht om te antwoorden: Wel dan hoef je gewoon niet meer te komen...

Stakingsrecht in België echter betekent blijkbaar dat je vanalles mag zonder dat het consequenties heeft. En dat is niet van deze tijd.
Dat zal niets anders tot gevolg hebben dat niemand zijn mond nog durft opendoen. Dan worden werkgevers weer de machtige dictators van vroeger. Logisch dat staken tot gevolg heeft dat je achteraf niet ontslagen kan worden. Anders zou er geen stakingsrecht zijn. Dat zou dan ontslagrecht heten. In zo'n geval is het voor de werknemer slikken of vertrekken.

K V B schreef: Job AT laat elke week iemand aan het woord die uitlegt hoeveel hij (of zij) verdient:
http://content.jobat.be/nl/artikels/het ... euro-netto
Ik moet zeggen dat ik telkens weer verschiet hoe laag de lonen zijn in België. Ik kan het mij gewoon financieel niet veroorloven terug te keren.
Het prijsniveau in België is dan ook lager dan in Zwitserland.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: 1. Stakingsrecht houdt niet in dat iemand de macht heeft een ander belet te werken. Eigenlijk is dat zelfs verboden.
Waarom gebeurt dit dan om de haverklap?
2. Wat voor instrumenten heeft de werknemer nog in handen als het stakingsrecht wordt opgegeven? Dan zitten we maar op een zuchtje meer van de 19de eeuw toen we slaaf waren van bedrijven.
De werknemer heeft altijd de mogelijkheid om niet meer naar het werk te komen. Dat is wat staking inhoudt. Slavernij bestaat niet, dus iedereen kan altijd in staking gaan. Daar is geen bijzonder stakingsrecht voor nodig.
Wat jij blijkbaar onder stakingsrecht verstaat is het recht om te weigeren te werken zonder dat het gevolgen heeft. Dat is echter iets heel anders. Dat is geen recht. Dat is een privilege. Een privilege dat eigenlijk maar in weinig landen bestaat.
3. Dat er vaak na enkele uren staking een oplossing gevonden wordt is uiteraard dankzij het stakingsrecht. Bedrijven weten ook wel dat ze in hun eigen benen schieten als ze de toestand nog lang laten aanslepen. Dat is dus een bewijs dat staken werkt.
Dat er vaak gestaakt wordt bij de NMBS bewijst dat staking eigenlijk niet werkt. Men gebruikt de staking te vaak om de werknemers toe te laten stoom af te blazen. Een staking is zo een soort van veiligheidsventiel geworden dat toelaat het werkelijk oplossen van problemen telkens weer voor zich uit te schuiven.
Dat is wat ik zie bij de NMBS: Vele problemen worden gewoon niet structureel opgelost, en de stakingen dienen enkel maar om de druk van de ketel te halen.
K V B schreef: Stakingsrecht zou niet meer mogen beteken dan het recht om niet op je werk te verschijnen. Dat recht heeft iedereen, want slavernij bestaat niet meer. Ik kan perfect zeggen tegen mijn werkgever dat ik morgen staak. En hij heeft perfect het recht om te antwoorden: Wel dan hoef je gewoon niet meer te komen...

Stakingsrecht in België echter betekent blijkbaar dat je vanalles mag zonder dat het consequenties heeft. En dat is niet van deze tijd.
Dat zal niets anders tot gevolg hebben dat niemand zijn mond nog durft opendoen. Dan worden werkgevers weer de machtige dictators van vroeger. Logisch dat staken tot gevolg heeft dat je achteraf niet ontslagen kan worden. Anders zou er geen stakingsrecht zijn. Dat zou dan ontslagrecht heten. In zo'n geval is het voor de werknemer slikken of vertrekken.
Hoe verklaar je dat in landen waar geen ontslagbescherming voor stakers bestaat werknemers het niet slechter, en vaak zelfs beter hebben dan in België? In Zwitserland doen werknemers ook hun mond open als hen iets niet aanstaat hoor. Je zou de vakbonden bij de SBB soms eens moeten horen.
Ik herhaal. Een werknemer heeft het recht om niet op zijn werk te komen. De werkgever kan dan het arbeidscontract verbreken. Echter zonder werknemers kan die werkgever ook niks uitvoeren.
Dus bij een ernstig conflict is de staking wel degelijk een ernstig dreigmiddel.

De zgn 19de eeuwse toestanden waar jij het over hebt hadden andere oorzaken dan beperking van het stakingsrecht. Hoofdoorzaak was gewoon dat er geen algemeen stemrecht was.
K V B schreef: Job AT laat elke week iemand aan het woord die uitlegt hoeveel hij (of zij) verdient:
http://content.jobat.be/nl/artikels/het ... euro-netto
Ik moet zeggen dat ik telkens weer verschiet hoe laag de lonen zijn in België. Ik kan het mij gewoon financieel niet veroorloven terug te keren.
Het prijsniveau in België is dan ook lager dan in Zwitserland.
Maar ook weer niet zoveel lager. Zwitserland is ongeveer 15% duurder dan de rest van Europa, maar de netto lonen zijn ongeveer het dubbele.
Een machinist verdient bijvoorbeeld _netto_ zo een euro of 4000.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door K V B »

kika schreef:
Trammist schreef:Fiscaal ook niet. België heeft de hoogste belastingen ter wereld en de Belgen krijgen steeds minder en minder terug van de overheid terwijl de belastingen onverminderd blijven stijgen. Daarnaast hangen er in België pikzwarte wolken aan de hemel op nog een aantal andere vlakken. Mijn besluit staat vast: na mijn studies, en dat kan nog wat jaren duren, en ik moet er het geld toe hebben, natuurlijk, emigreer ik, want in België is er geen toekomst meer.

Blijft u dus maar in Zwitserland.
Al gekeken naar de studiekosten in Belgenland? Uitkeringen? Woningprijzen? Kindergeld? Gras is altijd groener bij de buren.
Ik kijk naar het hele plaatje, inderdaad. Maar de uitkeringen zouden in sommige gevallen inderdaad best lager mogen zijn.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Kristofke »

lap hé, ik mag hopen dat de trein van 4u18 nog zal rijden omdat de vakbonden dan nog niet waker zijn, tenzij er natuurlijk ene 's avonds al een vlag in het spoor zet.

En dan zal het wachten zijn zeker, en uiteindelijk moeten opgeven als stakende. Of ik kan vanuit Antwerpen met de bus naar de blok in Etterbeek, dat is gelijk drie uren enkele rit, dan is de spits al gedaan als ik aankom.
NRA

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door NRA »

Is het nu een volledige 24-uur-staking geworden? Zo wordt het hier op het werk wel aangekondigd, terwijl het laatste wat ik hoorde toch nog steeds een staking van de Antwerpse TBG's was...die ik wou omzeilen door met de auto tot bij L26 te rijden 8)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Kristofke »

Ik heb geen auto, en zou ook graag in Mechelen geraken voor naar Brussel te rijden of via L26 naar Delta te rijden. Maar dan sta ik op om 3u30 om aan te komen op mijn werk omstreeks 7u30. Beetje zot.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Kristofke »

NRA schreef:Is het nu een volledige 24-uur-staking geworden? Zo wordt het hier op het werk wel aangekondigd, terwijl het laatste wat ik hoorde toch nog steeds een staking van de Antwerpse TBG's was...die ik wou omzeilen door met de auto tot bij L26 te rijden 8)
Dat zal volledig afhangen van de manier waarop gestaakt wordt.

Er zijn redelijk veel IC's (Essen) Antwerpen - Charleroi die rijden met TBG's van Charleroi. Er moet er natuurlijk maar ene tussenuit vallen en het ligt overhoop voor de rest van de dag hé. En als het te goed zouden rijden zie je het van hier al aankomen dat de vakbondmilitanten daar letterlijk een stokje voor gaan steken ;)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Adler »

K V B schreef:Maar ook weer niet zoveel lager. Zwitserland is ongeveer 15% duurder dan de rest van Europa, maar de netto lonen zijn ongeveer het dubbele.
Een machinist verdient bijvoorbeeld _netto_ zo een euro of 4000.
Je vergeet er wel bij te vermelden dat de brutolonen zeker niet het dubbele zijn.
Als hier iemand 4000 euro netto verdient dan moet hij al 8000 euro bruto verdienen, want meer dan 50 % gaat dan naar de belastingen.
Belgie heeft zowat de hoogste personenbelasting ter wereld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Steven »

Adler schreef:
K V B schreef:Maar ook weer niet zoveel lager. Zwitserland is ongeveer 15% duurder dan de rest van Europa, maar de netto lonen zijn ongeveer het dubbele.
Een machinist verdient bijvoorbeeld _netto_ zo een euro of 4000.
Je vergeet er wel bij te vermelden dat de brutolonen zeker niet het dubbele zijn.
Als hier iemand 4000 euro netto verdient dan moet hij al 8000 euro bruto verdienen, want meer dan 50 % gaat dan naar de belastingen.
Belgie heeft zowat de hoogste personenbelasting ter wereld.
en het is dat laatste dat vrij dodelijk is. Want de bazen kijken enkel naar het brutoloon dat ze moeten betalen aan een werknemer voor ze iemand aannemen en niet naar het netto.
Pendelaar

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Pendelaar »

captaintrips schreef:Kan er mij iemand wat meer info geven aub?? Ik wou met net inschrijven voor de sollicitaties en nu dit....

Kan er mij iemand zeggen wat er aan de hand is?
Er is een lang weekend op komst en men wil er een extra lang weekend van maken.
In elke bedrijfstak worden mensen aangespoord om langer te werken tegen minder loon. Als ik elke 5 weken zou staken, dan kon ik op zoek gaan naar een andere job...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Steven »

Pendelaar schreef:
captaintrips schreef:Kan er mij iemand wat meer info geven aub?? Ik wou met net inschrijven voor de sollicitaties en nu dit....

Kan er mij iemand zeggen wat er aan de hand is?
Er is een lang weekend op komst en men wil er een extra lang weekend van maken.
In elke bedrijfstak worden mensen aangespoord om langer te werken tegen minder loon. Als ik elke 5 weken zou staken, dan kon ik op zoek gaan naar een andere job...

Beste pendelaar niet overdrijven in uw uitspraak. Ten eerste is niet elke staking een algemene staking. Doch dit gezegd zijnde is het natuurlijk wel zo dat bij elke staking waar ook ten velde er meer slachtoffers zijn dan gewenst.
Want als volgende week Antwerpen staakt en de week nadien (bijvoorbeeld) Charleroi kan jij twee keer getroffen zijn doch gaat het telkens om andere stakers. Is gewoon een algemeen nadeel voor de reizigers. Vanuit het standpunt van de reiziger is dit natuurlijk hetzelfde effect, intern is het natuurlijk volledig andere koek.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Nils »

Pendelaar schreef:
captaintrips schreef:Kan er mij iemand wat meer info geven aub?? Ik wou met net inschrijven voor de sollicitaties en nu dit....

Kan er mij iemand zeggen wat er aan de hand is?
Er is een lang weekend op komst en men wil er een extra lang weekend van maken.
In elke bedrijfstak worden mensen aangespoord om langer te werken tegen minder loon. Als ik elke 5 weken zou staken, dan kon ik op zoek gaan naar een andere job...
Het is niet omdat het voor u een lang weekend is, dat het sppoorwegpersoneel een lang weekend heeft.
Wij werken namelijk wel op zaterdag, zondag en feestdagen. Wij komen wel om 2 uur 's ochtends uit ons bed om u op uw werk te krijgen. Wij werken wel door tot flink na middernacht om u als u na het werk met uw collega's nog iets gaan drinken bent veilig thuis te brengen. Of dacht u dat de treinen buiten het spitsuur en in het weekend zonder personeel rond rijden?

Wees blij dat men vlak voor het weekend staakt in plaats van midden in de week. Als u dan genoodzaakt bent een dag verlof te nemen dan heeft u tenminste een extra lang weekend. Of heeft u liever een verloren dag midden in de week.

Uiteraard is niet staken altijd beter, maar denkt u toch maar even na voor u niet al te verstandige uitspraken doet...
pietje

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door pietje »

Nils schreef:
Pendelaar schreef:
captaintrips schreef:Kan er mij iemand wat meer info geven aub?? Ik wou met net inschrijven voor de sollicitaties en nu dit....

Kan er mij iemand zeggen wat er aan de hand is?
Er is een lang weekend op komst en men wil er een extra lang weekend van maken.
In elke bedrijfstak worden mensen aangespoord om langer te werken tegen minder loon. Als ik elke 5 weken zou staken, dan kon ik op zoek gaan naar een andere job...
Het is niet omdat het voor u een lang weekend is, dat het sppoorwegpersoneel een lang weekend heeft.Wij werken namelijk wel op zaterdag, zondag en feestdagen. Wij komen wel om 2 uur 's ochtends uit ons bed om u op uw werk te krijgen. Wij werken wel door tot flink na middernacht om u als u na het werk met uw collega's nog iets gaan drinken bent veilig thuis te brengen. Of dacht u dat de treinen buiten het spitsuur en in het weekend zonder personeel rond rijden?
Daar hebt u ook voor gekozen wanneer u de job hebt aangenomen, niemand heeft u verplicht om TBG te worden.
Wees blij dat men vlak voor het weekend staakt in plaats van midden in de week. Als u dan genoodzaakt bent een dag verlof te nemen dan heeft u tenminste een extra lang weekend. Of heeft u liever een verloren dag midden in de week.
Sinds wanneer moeten we al blij zijn over het tijdstip van een staking? Een staking komt altijd ongelegen en het is nogal arrogant om dan nog op begrip te rekenen, zeker als het de zoveelste in rij is.
Uiteraard is niet staken altijd beter, maar denkt u toch maar even na voor u niet al te verstandige uitspraken doet...
Als er bij de vakbonden ook eens zou nagedacht worden als ze weer een niet al te verstandige staking doen, lost dit probleem zichzelf op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Nils schreef:
Pendelaar schreef: Er is een lang weekend op komst en men wil er een extra lang weekend van maken.
In elke bedrijfstak worden mensen aangespoord om langer te werken tegen minder loon. Als ik elke 5 weken zou staken, dan kon ik op zoek gaan naar een andere job...
Het is niet omdat het voor u een lang weekend is, dat het sppoorwegpersoneel een lang weekend heeft.Wij werken namelijk wel op zaterdag, zondag en feestdagen. Wij komen wel om 2 uur 's ochtends uit ons bed om u op uw werk te krijgen. Wij werken wel door tot flink na middernacht om u als u na het werk met uw collega's nog iets gaan drinken bent veilig thuis te brengen. Of dacht u dat de treinen buiten het spitsuur en in het weekend zonder personeel rond rijden?
Daar hebt u ook voor gekozen wanneer u de job hebt aangenomen, niemand heeft u verplicht om TBG te worden
Daar heeft het personeel inderdaad voor gekozen. Maar denk er ook aan om dan geen uitspraken (die kant noch wal raken) te maken als een verlengd weekend. Voor de ene collega is het misschien zo, voor de andere valt die dag allicht midden in een periode van 5 of 6 werkdagen. Voor nog een andere collega is dat aan het begin van een werkweek en nog een andere collega zit gewoon in een week vakantie. Dat is een reactie vanuit een 9 to 5 jobke over een andere job.
Ter info Nils is totaal geen TBG.
Kortweg treinpersoneel heeft geen maandag tot vrijdagjob en zoekt dus geen verlengd weekend door die staking op een maandag te laten doorgaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Steven »

Het nieuwblad van vandaag schrijft dat de actie van komende maandag naar alle waarschijnlijkheid niet doorgaat.
Plaats reactie