25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Robin »

Steven schreef:
Robin schreef: Nochtans bouwen ze gerust een gans rijtuig terug op ;).
Voorbeeld van een Break :)

Waar ik het over heb is dat een deel van de klassiekjes letterlijk gemaakt zijn in Mechelen (als producent dus) zoals Acec ook een deel van die stellen gemaakt heeft. Heden doet mechelen nog enkel aan revisie's van treinen en niet meer aan producties want dat wil zeggen dat je met een blanco blad start en begint te ontwerpen.
Soms is die grens misschien dun maar ze is er wel degelijk.
Nochtans worden de Breaks gesloopt tot op de kast en terug opgebouwd en gemoderniseerd. Buiten de kast zelf is dus alles nieuw of vernieuwd
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Nils »

dentheo schreef:
Steven schreef: Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
Mijn voorbeeld is misschien niet het beste maar ik wilde gewoon een onderscheid maken.
Ja en nee... de taak van de NMBS is mensen vervoeren met de trein, dus treinen rijden, geen treinen bouwen of verbouwen.
In praktijk wat gebeurt er als de TWs enkele weken niet kunnen volgen ???
Mensen bij aanwerven die dan in de zomer kunnen "kaarten" ?
Mensen van de CWs naar de Tws sturen ? Chinese vrijwilligers ?
Of haalt iedereen zijn schouders op en laat de TWs "stikken" ?
Mogen ze overuren maken ?
Probleem is als je iemand van de CW naar de TW stuurt dat je die persoon volledig moet opleiden voor een nieuwe taak,
en dat die bovendien niet over de nodige routine beschikt en zo zelf het tempo omlaag kan halen. Vergelijk het met iemand van de personeelsdienst morgen op de boekhouding zetten.

Ander probleem met dit weer voor de TW's is dat het materieel vol met sneeuw en ijs hangt, en het daardoor veel langer binnen staat omdat het eerst moet ontdooien voor er iets kan gedaan worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Steven »

Maar op gebied van kast, tractie, draaistellen, ... veranderd niets, het blijven bestaande stellen. De klassiekjes zijn er echter voor een bepaald aantal volledig geproduceerd wat totaal iets anders is. Ooit was Mechelen een echte producent om het zo te zeggen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door dentheo »

Nils schreef: Probleem is als je iemand van de CW naar de TW stuurt dat je die persoon volledig moet opleiden voor een nieuwe taak,
en dat die bovendien niet over de nodige routine beschikt en zo zelf het tempo omlaag kan halen. Vergelijk het met iemand van de personeelsdienst morgen op de boekhouding zetten.

Ander probleem met dit weer voor de TW's is dat het materieel vol met sneeuw en ijs hangt, en het daardoor veel langer binnen staat omdat het eerst moet ontdooien voor er iets kan gedaan worden.
Conclusie: men is er niet "echt" op voorbereid en creativiteit kan (of mag) niet meer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Steven »

Is gewoon een gevolg van een "moderne" manier van werken, de tijd dat mensen multifunctioneel ingezet kunnen worden zijn volgens mij toch al een tijdje voorbij. Mensen die maar een bescheiden taak moeten kennen kosten nu eenmaal minder in opleiding dan iemand die haast het volledige productieproces aankan van een bedrijf. Hoe is anders de lopende band ontstaan denk je. Hoe vaak hoor ik (overal zowel privé als overheid) mensen zichzelf niet beschermen met de leuze 'dat kan/mag ik niet doen, want daar ben ik niet voor opgeleid, staat niet in mijn taakomschrijving.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Is gewoon een gevolg van een "moderne" manier van werken, de tijd dat mensen multifunctioneel ingezet kunnen worden zijn volgens mij toch al een tijdje voorbij. Mensen die maar een bescheiden taak moeten kennen kosten nu eenmaal minder in opleiding dan iemand die haast het volledige productieproces aankan van een bedrijf. Hoe is anders de lopende band ontstaan denk je. Hoe vaak hoor ik (overal zowel privé als overheid) mensen zichzelf niet beschermen met de leuze 'dat kan/mag ik niet doen, want daar ben ik niet voor opgeleid, staat niet in mijn taakomschrijving.
Je mengt begrippen taakomschrijving,mogen en opleiding.
Ik werk in een privé spoorbedrijf en daar zijn GOLDEN rules die je niet mag tarten en die zijn oa als je niet zeker bent doe het niet en ook als je niet gecertifieerd bent doe het niet. Zo kun je ook als je een bepaalde job het iets anders uitoefenen om de firma te helpen zolang je nog gecertifieerd bent.maar ondanks dit , indien je om bepaalde redenen je niet zeker voelt, dan moet je weigeren zonder veel pouhah. Ook al staat het niet in je jobdiscription.
Ook al staat het niet in mijn jobdiscription ik kan en mag en kan nog altijd treinen besturen indien werkelijk nodig.
Maar betreft de discussie, ik denk dat de NMBS ,ondanks zijn zeer goed techniekers, een industrialisatie proces heeft gemist onder druk van syndicaten , politici enz enz
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Steven »

Dat laatste is een andere discussie dat slaagt eerder op het waarom het zo gekomen is.
Dat ik die zaken meng is toch logisch, ze zijn aan elkaar gekoppeld, door uw opleiding ga je bepaalde dingen mogen doen die meestal in uw taakomschrijving vermeld staan ;-) Het feit dat mensen bij voorkeur een beperkte taak geven aan iemand en de verschillende soorten taken verdelen komt toch gewoon verder uit het concept van de lopend band. Ieder mens doet iets maar steeds hetzelfde waardoor het geheel van alle werkzaamheden veel vlotter zou moeten verlopen. Je moet minder investeren in de opleiding van 1 persoon waardoor de kostprijs van die persoon aan opleiding zal dalen.

Effe tussendoor nighttrain
Heb jij dan eigenlijk al een brevet gekregen om treinen te besturen? Hier in België (ik heb geen idee hoe het daar in Frankrijk zit) is er de laatste tijd vrij veel controle op het bijhebben van een geldig brevet(rijbewijs) en bijlagen (lijn en materieelkennis) door het FOD verkeer.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Dat laatste is een andere discussie dat slaagt eerder op het waarom het zo gekomen is.
Dat ik die zaken meng is toch logisch, ze zijn aan elkaar gekoppeld, door uw opleiding ga je bepaalde dingen mogen doen die meestal in uw taakomschrijving vermeld staan ;-) Het feit dat mensen bij voorkeur een beperkte taak geven aan iemand en de verschillende soorten taken verdelen komt toch gewoon verder uit het concept van de lopend band. Ieder mens doet iets maar steeds hetzelfde waardoor het geheel van alle werkzaamheden veel vlotter zou moeten verlopen. Je moet minder investeren in de opleiding van 1 persoon waardoor de kostprijs van die persoon aan opleiding zal dalen.

Effe tussendoor nighttrain
Heb jij dan eigenlijk al een brevet gekregen om treinen te besturen? Hier in België (ik heb geen idee hoe het daar in Frankrijk zit) is er de laatste tijd vrij veel controle op het bijhebben van een geldig brevet(rijbewijs) en bijlagen (lijn en materieelkennis) door het FOD verkeer.
Ja ik heb een brevet afgeleverd door mijn werkgever om bepaalde treinen besturen ,zowel de shuttles als de werktreinen met diesellocs)op onze concessie en dit reeds sinds 1993.Deze zijn hier gekontroleerd door de Franse en Britse overheidsinstanties bij het uitvoeren van audits).Sinds 1991 ben ik medische en pschycho technisch gekeurd door de SNCF/RATP.Herbevestigd in 1993 om met de Type 22.200 te mogen rijden op het Franse net , na opleiding in Nancy.Ook ik moet regelmatig tussentijdse praktische controles doorstaan (effectieve rit + simulator)en 3 jaarlijks hercertificatie examen + simulator.En dit alles met het certificatie departement. Verdere certificaties : elektrische hoogspanningszones, réalisateur de travaux , chef de chantier, besturen van wagens in de service tunnel. Dit alles heeeft een geldigheid van 3 jaar.Dit alles staat ook niet in mijn jobdisciption , maar het helpt om hem goed te kunnen blijven doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Steven »

hoe is het dan ingedeeld in frankrijk?
Bij ons kennen we A, B, ... categoriën op het rijbewijs volgens wat je mag doen.

Iemand met een B1 en B2 mag zowel goederen als reizigers doen al de rest is veel beperkter (zoals werkaansluitingen, werkplaatsen, ......).

Ik weet en ken ook zaken die niet tot mijn taak behoren maar dat zal mij niet tegenhouden dat als mensen me toevallig iets vragen (voor ik in mijn trein stap bijvoorbeeld) om ze een antwoord te geven (ook al zou de vraag voor de TBG zijn).
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:hoe is het dan ingedeeld in frankrijk?
Bij ons kennen we A, B, ... categoriën op het rijbewijs volgens wat je mag doen.

Iemand met een B1 en B2 mag zowel goederen als reizigers doen al de rest is veel beperkter (zoals werkaansluitingen, werkplaatsen, ......).

Ik weet en ken ook zaken die niet tot mijn taak behoren maar dat zal mij niet tegenhouden dat als mensen me toevallig iets vragen (voor ik in mijn trein stap bijvoorbeeld) om ze een antwoord te geven (ook al zou de vraag voor de TBG zijn).
Zoals ik zei , het brevet is beperkt tot onze concessie, dus niet op RFF grondgebied.De bestuurders die ook werken voor europorte transmanche en europorte link hebben beiden.
Let toch op het verschil tussen weten en gecertifieerd zijn voor iets. In het tweede geval draag je ten volle de juridische aanspraakleijkheid over uw optreden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door bobke »

25% niet bruikbaar? Dat is volgens mij imens veel. Mja, eigenlijk klinkt het wel logisch als er al in gewone omstandigheden 15% treinen niet bruikbaar zijn. En dat kan ik wel niet begrijpen, hoe kan er nu in gewone omstandigheden 15% treinen niet bruikbaar zijn? Ge moet dan al ferm blind zijn, om niet te beseffen dat er duidelijk iets mis is met heel die werking. Komt dit doordat men bij ieder treinstel of loc van nul begint en kijkt wat er mis is? (terwijl men zou moeten vergelijken waar de problemen liggen en zo rapper kunnen inspelen (zodat je bij veel zelfde voorkomende problemen, het direct kan herstellen of eens bij stellen van het type de nodige vervangen doen, zodat dat probleem niet meer voorkomt...) en ofwel zijn er gewoon veel te weinig herstellingsdiensten (te weinig man in dienst?)?
grtn
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:25% niet bruikbaar? Dat is volgens mij imens veel. Mja, eigenlijk klinkt het wel logisch als er al in gewone omstandigheden 15% treinen niet bruikbaar zijn. En dat kan ik wel niet begrijpen, hoe kan er nu in gewone omstandigheden 15% treinen niet bruikbaar zijn? Ge moet dan al ferm blind zijn, om niet te beseffen dat er duidelijk iets mis is met heel die werking. Komt dit doordat men bij ieder treinstel of loc van nul begint en kijkt wat er mis is? (terwijl men zou moeten vergelijken waar de problemen liggen en zo rapper kunnen inspelen (zodat je bij veel zelfde voorkomende problemen, het direct kan herstellen of eens bij stellen van het type de nodige vervangen doen, zodat dat probleem niet meer voorkomt...) en ofwel zijn er gewoon veel te weinig herstellingsdiensten (te weinig man in dienst?)?
grtn
Met cijfers kan je niet alles bewijzen, en deze diskussie is zeer ingewikkeld.
bv van de oorspronkelijk 60 geleverde loc T27 hoeveel rijden er nog?wat is het % van locs in grote onderhoud? wat is het % van locs nodig om een normale dienst te rijden ( service level agreement)?wat is het % van locs die teveel KM hebben gereden?? wat is het fouten % van de Locs om een normale service te rijden?
Daarbij komt nog bv wat ben je met een loc 27 die OK is maar in Aarlen staat als je die nodig hebt in Oostende.
Denk daarbij nog dat de LOC kan goed zijn maar niet de rijtuigen of viceversa??
Dus u begrijpt dat het een ingewikkelde oefening is . Dit alles en nog veel meer kun je studeren bij het ENPC in Parijs ( http://www.enpc.fr/fr/formations/master ... icites.htm )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door Steven »

nighttrain schreef: In het tweede geval draag je ten volle de juridische aanspraakleijkheid over uw optreden.
Ik doe niets verkeerd door de mensen gewoon wat praktisch te helpen in een station daar waar ze anders die vraag zouden moeten richten tot TBG of onderchef he :wink:
Het valt in de verste verte niet tot mijn taak maar mensen helpen mensen is gewoon iets dat ik als normaal beschouw.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door K V B »

LRDArdo schreef:
Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Bij mij komt dan spontaan de vraag of men in landen waar barre winters meer regel dan uitzondering zijn, ook zo'n problemen hebben met die elektronica. Is de opbouw van een lok ingezet in pakweg sneeuw en vriesrijke gebieden (Alpenlanden, Scandinavië,...) zo verschillend als die van onze huidige loks? Of kampen die landen ook met dezelfde problemen?
Als je een Franse en een Duitse loc naast elkaar zet zie je inderdaad verschillen. Typisch voor de meeste Franse locs (en sommige belgische) zijn de grote ventilatieroosters aan de zijwanden. Duitse locs hebben gladde zijwanden en hebben de ventilatie op het dak.

Stadler bouwt treinen voor Finland en Noorwegen. Ik denk niet dat ze daar veel zouden verkopen indien hun producten niet tegen de kou konden...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Is gewoon een gevolg van een "moderne" manier van werken, de tijd dat mensen multifunctioneel ingezet kunnen worden zijn volgens mij toch al een tijdje voorbij. Hoe vaak hoor ik (overal zowel privé als overheid) mensen zichzelf niet beschermen met de leuze 'dat kan/mag ik niet doen, want daar ben ik niet voor opgeleid, staat niet in mijn taakomschrijving.
Ik vrees voor de toekomst van die privébedrijven die zich "vastschrijven" in taakomschrijvingen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie