'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

ferry schreef:Hola

Totaal verkeerd man! 's morgens haasten de reizigers zich naar trein (en werk); 's avonds bij aankomen gaat men abonnement verlengen.
Waarom zie ik dan vooral 's ochtends de mensen aanschuiven voor hun abo te verlengen?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door kika »

Steven schreef:Waarom zie ik dan vooral 's ochtends de mensen aanschuiven voor hun abo te verlengen?
Omdat ze wachten tot de laatste moment. Toen ik zelf met abo moest reizen stelde ik het ook altijd zo lang mogelijk uit: als ik toevallig een nachtje elders overnacht, mee kon rijden, vrij heb, na 9 uur reis (voordeeluren)... dan is dat weer een dagje waar ik financieël gewin uit haal, was mijn redenering.
Galactic

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Galactic »

Onder Brussel-Zuid vallen ook de stations van Halle, Ukke-Kalevoet en Sint-Genesius-Rode. Als er "vaste mensen" hun verlof opnemen of ziek zijn, wordt een loketbediende van Brussel-Zuid naar daar gestuurd.
Hetzelfde voor Brussel-Noord, met o.a. Shuman, Etterbeek, BXL-Luxemburg,... als "bijstations".
Idem voor Kortrijk, met o.a. Ingelmunster, Izegem,...
En zo heeft ieder arrondissement zijn "bijstations" waar loketbedienden uit het centrale station soms moeten gaan "depanneren".

En ook zoals Steven zei : de meeste mensen verlengen hun abonnement 's morgens. Ook in grote stations die de hele dag open zijn. Als de reizigers terugkomen van hun werk, haasten ze zich zo spoedig mogelijk naar huis. Dan hebben ze zeker geen tijd om hun abonnement te verlengen. En diegenen die dan toch 's avonds komen, zijn er veelal die een C170 van de TBG gekregen hebben omdat hun abonnement niet in orde was en dit nog vlug willen komen in orde brengen.

Hetgene wat ik opgevangen heb over de "sluiting" van bepaalde stations : er zou een minimum verkoop van 100 biljetten per dienst moeten gehaald worden. Wat ervan waar is, weet ik niet : het is ook maar van "horen zeggen". Maar het klinkt wel heel logisch. Als men een loketbediende moet betalen die daar 20 biljetjes per dag verkoopt, dan sluit men beter dit loket en zet men die bediende elders in.

Er zou wel iets moeten gedaan worden aan de toegankelijkheid van die stations. Vooral in de winter zouden de wachtzalen toch open moeten zijn, zelfs al is er geen loket meer. Laat ons zeggen van 06.00 tot 18.00 uur. Misschien kan er een (onder-)stationschef een toerke doen 's morgens om alle wachtzalen in de stations zonder loketbediende open te doen en 's avonds die terug komen sluiten? Of met kan dat ook laten doen door een winkeleigenaar die vlakbij het station woont en die daarvoor een kleine vergoeding betalen? Mogelijkheden genoeg om dit op te lossen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

Ik zie dan liever een soort meter en peter systeem. Mensen die op korte afstand wonen, de wachtzaal open en sluiten en ze eventueel ook wat opfrissen indien nodig.
Galactic

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Galactic »

Steven schreef:Ik zie dan liever een soort meter en peter systeem. Mensen die op korte afstand wonen, de wachtzaal open en sluiten en ze eventueel ook wat opfrissen indien nodig.
Ja, daar zou mijn voorkeur ook naar uitgaan. Openen, sluiten, beetje proper houden, vuilbakken ledigen,... Iedere ochtend een klein kwartierke en 's avonds ook een klein kwartierke werk en tis opgelost.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door odul »

Wat het station van Kapellen betreft, is de besparing minimaal, omdat het station enkel nog in de namiddag open was in de week.
In totaal zou het een vermindering van ongeveer 1,30 zijn, dus zeker geen 4 man.

Wat ik niet begrijp is dat men in de stations waar de verkoop "te" laag is, deze mensen niet multifunctioneel maakt.
Dagelijks rijden er honderden mensen naar Brussel om in de kantoren van de NMBS puur administratief werk te gaan doen.
Is het dan niet beter om de rollen om te draaien, en in de hoofdkantoren te snoeien en deze mensen (meestal dichter bij hun woonst) dit werk te laten verrichten in de stations,
op momenten dat er weinig verkoop is.

In deze moderne tijd dat als per PC, via het internet, of het eigen NMBS net verloopt, moet dit toch perfect mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

odul schreef:Wat het station van Kapellen betreft, is de besparing minimaal, omdat het station enkel nog in de namiddag open was in de week.
In totaal zou het een vermindering van ongeveer 1,30 zijn, dus zeker geen 4 man.
Dat was de info die ik niet bezat. Ik had dus geen idee hoeveel uur het loket nu effectief geopend was, ik ging uit van de situatie dat het van maandag tot vrijdag zowel tijdens voor als namiddag open was, daar was ik dus fout en dan is het logisch dat je minder dan vier mensen aan werk gaat besparen.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Nils »

odul schreef: Wat ik niet begrijp is dat men in de stations waar de verkoop "te" laag is, deze mensen niet multifunctioneel maakt.
Dagelijks rijden er honderden mensen naar Brussel om in de kantoren van de NMBS puur administratief werk te gaan doen.
Is het dan niet beter om de rollen om te draaien, en in de hoofdkantoren te snoeien en deze mensen (meestal dichter bij hun woonst) dit werk te laten verrichten in de stations,
op momenten dat er weinig verkoop is.

In deze moderne tijd dat als per PC, via het internet, of het eigen NMBS net verloopt, moet dit toch perfect mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Op zich zeker geen slecht concept.
Voor de NMBS echter zou dit een ware revolutie betekenen en we weten hoe rood, groen en blauw reageren bij de minste verandering. Een vooruitstrevend idee dus, maar ik vrees bij NMBS pas bespreekbaar binnen een jaar of 50 vrees ik...
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door kika »

odul schreef:Wat ik niet begrijp is dat men in de stations waar de verkoop "te" laag is, deze mensen niet multifunctioneel maakt.Dagelijks rijden er honderden mensen naar Brussel om in de kantoren van de NMBS puur administratief werk te gaan doen.Is het dan niet beter om de rollen om te draaien, en in de hoofdkantoren te snoeien en deze mensen (meestal dichter bij hun woonst) dit werk te laten verrichten in de stations,
op momenten dat er weinig verkoop is.

In deze moderne tijd dat als per PC, via het internet, of het eigen NMBS net verloopt, moet dit toch perfect mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Zeer interessante denkpiste, ook als het treinverkeer ernstig is verstoord, geraken die NMBS'ers dan nog op kantoor :lol:
Ik heb zelf absoluut geen zicht op wat er in Brussel gebeurd, ga je dan een boekhouder, iemand van HR of iemand van de IT-afdeling bijscholen en achter het loket zetten, of die mensen in het station vanuit het station laten werken met als extra taakje het opendoen van de wachtruimte? Telesales daar te zetten is waarschijnlijk nog relatief het eenvoudigste, of loketten die hun targets niet halen, ook laten inschakelen bij telesales.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door K V B »

Nils schreef:
odul schreef: Wat ik niet begrijp is dat men in de stations waar de verkoop "te" laag is, deze mensen niet multifunctioneel maakt.
Dagelijks rijden er honderden mensen naar Brussel om in de kantoren van de NMBS puur administratief werk te gaan doen.
Is het dan niet beter om de rollen om te draaien, en in de hoofdkantoren te snoeien en deze mensen (meestal dichter bij hun woonst) dit werk te laten verrichten in de stations,
op momenten dat er weinig verkoop is.

In deze moderne tijd dat als per PC, via het internet, of het eigen NMBS net verloopt, moet dit toch perfect mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Op zich zeker geen slecht concept.
Voor de NMBS echter zou dit een ware revolutie betekenen en we weten hoe rood, groen en blauw reageren bij de minste verandering. Een vooruitstrevend idee dus, maar ik vrees bij NMBS pas bespreekbaar binnen een jaar of 50 vrees ik...
Het lijkt me ook geen slecht idee deze mensen in te schakelen in het call centre van de NMBS. Een "call centre agent" kan echt overal zitten, vele mensen die voor callcentres werken doen dat gewoon thuis.
Als je nu eens op onbemande stations de automaten voorziet van een srpeekverbinding met het call centre, die dat dan doorverbindt naar iemand in een bemand station in de buurt die beschikbaar is dan kan je denk ik velen die moeite hebben met de automaten goede helpen.

Maar ik denk dat het probleem toch ook een beetje het personeel zelf zal zijn. Als je zelf jarenlang in een stationnetje gewerkt hebt waar je niet veel moest doen, dan ga je je natuurlijk verzetten tegen elke extra taak. Waarom zou je ook verandering accepteren. Je bent zelf statutair, dus wat er ook gebeurt, voor jezelf kan je elke verandering tegenhouden. Waarom harder werken enkel maar zodat na je pensioenering je functie niet opgeheven wordt...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Portbou »

Hallo,
odul schreef: Wat ik niet begrijp is dat men in de stations waar de verkoop "te" laag is, deze mensen niet multifunctioneel maakt.
Dagelijks rijden er honderden mensen naar Brussel om in de kantoren van de NMBS puur administratief werk te gaan doen.
Is het dan niet beter om de rollen om te draaien, en in de hoofdkantoren te snoeien en deze mensen (meestal dichter bij hun woonst) dit werk te laten verrichten in de stations, op momenten dat er weinig verkoop is.

In deze moderne tijd dat als per PC, via het internet, of het eigen NMBS net verloopt, moet dit toch perfect mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Vind ik oprecht een heel goed idee. Ik hoop dat de vakbonden hier meelezen en ervoor openstaan.

Groeten,
Bart W.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door groentje »

Gezien veel personeel nu van soms behoorlijk ver moet komen pendelen, en de meesten het wel zien zitten om dichterbij huis te werken, lijkt me dit eigenlijk wel een haalbaar idee.
Maar het zal niet alle stations redden, dus hebben we daar ook andere manieren voor nodig. De winkels zijn al genoemd, gemeenteloketten (vooral in Wallonië mikt men daar op, tegenwoordig), en het peter/metersysteem zoals Steven dat uitlegde heeft ook heel wat potentieel. Gebeurt dat trouwens ook al niet in Frankrijk en Zwitserland?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Asterix »

Een peter/meter-systeem lijkt mij nogal weinig professioneel. Probeer dan ook maar eens overal eenzelfde dienstverlening te krijgen. Laat die stations openen/sluiten door Securail-personeel dat tegelijk zijn rond kan doen en vandalisme kan vaststellen. Een vliegende poetsbrigade kan tijdens de openingsuren langskomen en tot slot heb je enkel een spreek/luisterverbinding en camerabewaking nodig.

Ik snap heus niet wat de meerwaarde van zo een loketbediende is als je een gratis bereikbaar callcenter en betrouwbare (!) ticketautomaten hebt.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door jotie »

Een loketbediende is een mens, Jeroen. Zo'n wezen van vlees en bloed, zo goed of slecht gezind als de reiziger zelf - zijn evenbeeld zowaar. Een mens die een andere mens een dienst verleent. Een relatie van mens tot mens, al is die heel kort en louter commercieel, toch maakt die het verschil in de beleving van een dag(taak). Callcenters hebben iets inherent onmenselijk, de directe interactie van mens tot mens ontbreekt; en een automaat... tja. Het is dus doodsimpel: een loketbediende is onvervangbaar omdat het een mens is, net als de klant. Je zal dat geen zinnig argument vinden omdat het niet rationeel is, maar zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Asterix »

Of 'de mens' zo in mekaar zit, weet ik niet maar ik kan mij weinig protest voor de geest halen bij het feit dat we vandaag bijna allemaal zelf onze bezinetank vullen nadat we met de kaart hebben betaald aan de automaat. Nochtans was het vroeger ook de normaalste zaak van de wereld dat een pompbediende op zijn minst zijn diensten kwam aanbieden.

Ik wil maar zeggen, mijn sociale ontwikkeling hangt echt niet af van een loketbediende meer of minder om tegen te praten. Mijn humeur hangt dan wel weer af van het al dan niet vlot vooruitgaan van de zaken. We hebben immers allemaal zo weinig tijd, weet u wel... :wink:
Plaats reactie