ALSTOM PRIMA 6000 in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

OTK :P
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ondertussen nog wat nieuws over de Prima 6000 , daar is het opschrift 447000 nu definitief verwijderd en er is een "verchroomd" metalen Alstom-logo in de plaats gekomen : dit duidt er nu wel degelijk op dat de plannen bij Fret SNCF voor de Prima 6000 te kopen opgeborgen zijn .. :roll: maar dit betekent niet dat de NMBS dat niet zal doen , gezien het feit dat er testen in België zijn .. (ik acht de aankoop van deze loc door een privé-maatschappij zoals Veolia of R4C wel héél onwaarschijnlijk ..)

Foto op [url=news://news.zoo-logique.org/images.chemin-de-fer.haute-resolution]ICF-HR[/url] ..
ziemon

Bericht door ziemon »

De Prima 6000 is een initiatief van Alstom, ooitontwikkeld om mee te kunnen doen aan een eerder uitgeschreven opdracht van NMBS, welke gecanceld is. Heeft verder weinig met de SNCF te maken gehad, curieus is alleen dat zijn kleurtjes er op lijken... Dat de lok in Belgie rijdt heeft ook niks met de NMBS te maken (zou alleen handig zijn mocht Alstom de winnaar worden van de huidige opdracht). Alstom wil gewoon een toelating voor het type in Belgie, handig voor iedere vervoerder welke in de nabije toekomst zo´n lok zou willen gebruiken en dat kan iedereen zijn!

Wat niet vergeten moet worden is dat vervoerders geen producent kiezen, de order gaat automatisch naar de laagstbiedende welke voldoet aan de specificaties. Wel moet worden aangetekend dat deze regels hier en daar met allerlei constructies op de proef worden gesteld....
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De Prima 6000 zou nog tot 23 juni elke dag proefritten rijden op lijn 78 tussen Doornik en Saint Ghislain.
De dienstregeling ben ik op dit forum tegengekomen: http://foudurail.hostonet.org/viewtopic.php?t=2988

Op treinfoto2000 staat hij ook, gefotografeerd te Doornik op 16 juni, maar het nummer 447001 staat nog wel op zijn flanken.
timv

Bericht door timv »

Ik vindt de Prima 6000 maar niks, tis een enorme lelijke machine, geef me toch maar liever een Baureihe 189 van Siemens of RE 484 van Bombardier :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

timv schreef:Ik vindt de Prima 6000 maar niks, tis een enorme lelijke machine, geef me toch maar liever een Baureihe 189 van Siemens of RE 484 van Bombardier :)
RE 484 :-) iemand met smaak :-)
timv

Bericht door timv »

Een foto voor de Baureihe 482 & 484 Liefhebbers :wink:

Baureihe 482 040-3 met een goederentrein te Koblenz op 06.05.2006
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

nogal hoekig, niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:nogal hoekig, niet?
een eenvoudig straks model, dat zijn degelijkheid al ettelijk keren bewezen heeft ondertussen
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Aààààààhh , al een foto van de nieuwe Re482's :lol: (ja die rijden al een tijdje rond , weet ik wel , sinds de 185 561 verbouwd is in de 482 035) .. nu gaat het nog moeilijker worden om die Re484'en (die in Zwitserland en Italië rijden) en de Re482'en van de 2de schijf (die er hetzelfde uitzien als de Re484 en in Duitsland en Zwitserland rijden) te onderscheiden .. enkel op de nummer kan men dan de types onderscheiden

De verschillende pantografen acht ik niet echt mogelijk om verschillen te zien , welke trainspotter weet nu welke panto met welk sleepstuk voor welk voltage is , althans in detail toch .. Of ja , op één ding kan men ze onderscheiden buiten de nummer : de aanwezigheid van een UIC-raster op de Re484 (zoals op onze HLE's 11 en 16) waarin de codes UIC|CH|RFI staan en daarnaast de voltages voor de verwarming van rijtuigen (ook al sleept deze loc quasi alleen goederentreinen , uitgez. "Cisalpino" !) 1000V~ 16 2/3 Hz en 3000V= .. maar als zo'n loc snel voorbij komt , kan men dat ook al moeilijk zien dus ja ...

Maar bon , mijn post had beter in de "Neubaulok" topic gestaan , nu gaan we nog even terug naar de Prima , in afwachting van de resultaten van de test binnen een paar weken .. (of laten we beter zeggen : maanden met de snelheid waarop de SNCF werkt :lol: )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de testen die in belgie gebeuren zijn dus louter om een eventuele koper een attest voor belgie kunnen mee te geven indien nodig en gevraagd, meer niet, momenteel is er niet echt een firma die deze onmiddelijk zal inzetten zover ik te weten ben gekomen
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Steven schreef:de testen die in belgie gebeuren zijn dus louter om een eventuele koper een attest voor belgie kunnen mee te geven indien nodig en gevraagd, meer niet, momenteel is er niet echt een firma die deze onmiddelijk zal inzetten zover ik te weten ben gekomen
Ow ja , ik vergeet altijd het feit dat de testen op initiatief van Alstom gebeuren en niet op het initiatief van de SNCF :roll: Foei aan mij :oops:
Tja , ben het altijd gewoon dat eerst de spoorweg testen laat doen i.p.v. de constructeur ..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tegenwoordig ga het dus andersom :wink: :wink:
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Op moment staat hij in de bundel van Gent-Dampoort
Braintrain

Proefritten met Alsthom Prima " 6000 " loc.

Bericht door Braintrain »

In juni ll. werd er proefritten gehouden met de vierspannings Prima
6000 loc op het Belgische net. Op 3 juni kwam de loc aan in Schaarbeek
waar 6 DMS bagagerijtuigen aangekoppeld werden . De loc maakte
dan een aantal proefritten tussen Ath en Silly (Lijn 94).
Tussen 13 en 19 juni werden er opnieuw proefritten gereden tussen
Doornik en St.Ghislain met 12 rijtuigen opdat de Prima 6000
haar licentie zou verkrijgen om op het Belgische net te mogen rijden.
Zou de NMBS uiteindelijk toch overgaan tot aankoop?
Plaats reactie