Dubbeldektreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

Daar gaat het over maar ik vond dat je de koppeling nogal snel aan het afbreken was op zich. Het is eerder de manier waarop ze gemonteerd is dat het probleem vormt. Bij de stuurrijtuigen zit ze standaard ingebouwd bij de locs is ze (letterlijk) vooraan er op geplaatst. Het is om die reden dat naast de bestaande 20 locs er geen extra zijn bijgekomen met deze koppeling en dat men overgaat tot het koppelen van de stuurrijtuigen.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Beesty »

Neeneen, geen verwijt naar de koppeling zelf toe.
Het feit wat ik probeer aan te halen is dat het gewoon een grote miskleun was om ook met snelkoppelingen te gaan werken op locs en stuurrijtuigen.
Het is gewoon een zoveelste aanvulling van het lijstje met problemen van de m6 :(
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Bibke »

Eigenlijk is het niet het probleem van de M6en maar is het zoals Steven al aanhaalde een probleem van de loc's (27en).
De structuur van de 27en is niet ontworpen om zulk een snelkoppeling te hebben maar een standaard koppeling.
Nu heeft men toch een snelkoppeling in/aangebouwd maar om de structuur van het chassis niet te verzwakken heeft men die snelkoppeling ver naar voren moeten in/aanbouwen.
Door het gewicht van die koppeling en het moment ervan, komen er (te) zware krachten op het chassis en die zorgen er op hun beurt voor dat de koppeling niet perfect op hoogte blijft en daar beginnen de (ont)koppelingsproblemen.
De ideale oplossing was geweest of een nieuw chassis bouwen en dan een lok ontmantelen en terug opbouwen op en onder het nieuwe chassis of het bestaande chassis aanpassen voor een degelijk in-gebouwde snelkoppeling maar voor dit laatste betekent dat een lange uit dienstname van de loc.

Het probleem is gewoon dat het geen totaal concept is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Beesty »

Zelfs met een ander of degelijk aangepast chassis waren de problemen nog niet van de baan geweest he. Als ik hier zowat door het forum snuffel lees ik dat er ook voldoende communicatie problemen zijn met de MUX van de 27's.
Ze hadden gewoon nooit mogen beginnen knoeien aan de toch wel vrij betrouwbare locs zoals ze in hun oorspronkelijke staat waren.
Beter was misschien geweest om eerst de testen af te wachten van de 18 reeks, en als de resultaten positief waren een extra levering 18'n te plaatsen met ingebouwde snelkoppeling ipv 27's te gaan verkrachten met mux en snelkoppelingen dat toch enkel negatief blijkt uit te draaien.
Nu de 27's van mux uitgerust zijn is het ookal onmogelijk om nog in trek-duw te gaan rijden met m4/m5, wat hun inzetbaarheid toch een heel eind beperkt.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door K V B »

Bibke schreef: De ideale oplossing was geweest of een nieuw chassis bouwen en dan een lok ontmantelen en terug opbouwen op en onder het nieuwe chassis of het bestaande chassis aanpassen voor een degelijk in-gebouwde snelkoppeling maar voor dit laatste betekent dat een lange uit dienstname van de loc.
Dat komt eigenlijk komt neer op het bouwen van een nieuwe loc...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door K V B »

Bibke schreef: De structuur van de 27en is niet ontworpen om zulk een snelkoppeling te hebben maar een standaard koppeling.
Nu heeft men toch een snelkoppeling in/aangebouwd maar om de structuur van het chassis niet te verzwakken heeft men die snelkoppeling ver naar voren moeten in/aanbouwen.
Er bestaat een automatische koppeling die bedoelt is om enkel trekkrachten op te vangen, waarbij stootkrachten nog gewoon door de buffers opgevangen worden. Deze koppeling is zelfs compatible met de standaard schroefkoppeling.
http://www.automatische-mittelpufferkupplung.de/

Maar ik dacht dat sinds zo ongeveer de jaren 70 alle spoorvoertuigen zo gebouwd worden dat ze ter hoogte van de koppeling ook de nodige stootkrachten kunnen opnemen. Dit omdat de UIC ergens nog steeds een plan heeft voor een universele automatische koppeling.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door bobke »

Vandaag zag ik twee dubbeldektreinen (M6en) waarvan de displays werkten. De trein waar ik op zat (gent - heist) en de trein dat ik zag toekomen in het station van gent (knokke- tongeren), beide met werkende displays. ( kheb dat nog maar vroeger twee of drie keer gezien) Is men daaraan beginnen werken (aan de locs 27) misschien? Ook wel een beetje laat é, straks is type 18 er, en zullen ze automatisch al werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

De displays (S.I.V.) hebben niets met de locs te maken, dit gebeurd op basis van wat de treinbegeleider ingeeft op de daarvoor voorziene console in een van de rijtuigen.
Ook op de lijn naar Antwerpen centraal vanuit Brussel heb ik deze week al twee keer werkende displays gezien. Naar alle waarschijnlijkheid hebben eindelijk alle rijtuigen de nodige updates gehad en zijn (hopelijk) alle fouten er uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Shrek »

bobke schreef:straks is type 18 er, en zullen ze automatisch al werken.
Is dat zo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

De S.I.V. heeft niets te maken met de HLE18, deze laatste is trouwens niet eens van displays voorzien (zoals bijvoorbeeld de reeks 4000 van de CFL).
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Hobbes »

Sinds donderdag kunnen de SIV's van de M6'en inderdaad ingesteld worden.
Ik heb toen de relatie Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi gedaan, en vandaag Turnhout-Antwerpen met een M6 ram waarvan de displays allemaal werkten.
De treinbegeleiders van dienst bevestigden dat ze een officieel bericht hadden gehad dat ze de SIV's kunnen en mogen activeren.
Darko

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Darko »

Hobbes schreef:Sinds donderdag kunnen de SIV's van de M6'en inderdaad ingesteld worden.
Ik heb toen de relatie Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi gedaan, en vandaag Turnhout-Antwerpen met een M6 ram waarvan de displays allemaal werkten.
De treinbegeleiders van dienst bevestigden dat ze een officieel bericht hadden gehad dat ze de SIV's kunnen en mogen activeren.
Indeed die kunnen en mogen nu steeds gebruikt worden :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steve »

En niet "moeten"?
Darko

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Darko »

MIVB-reiziger schreef:En niet "moeten"?
Laat ons het stellen op "zou moeten"
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door bobke »

Ah sorry, ik dacht dat het door de loc was dat die displays niet werkten (de verbinding, oud<=>nieuw, en dacht met de 18, dat da goed ging zijn dan (digitaal ofzo).
Plaats reactie