NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LHOON »

MIVB-reiziger schreef: Bovendien moet je altijd rekening houden met de wachttijd, terwijl je aan het loket alles ter plaatse en met onmiddellijke ingang kunt regelen.

Nu ja, anderzijds, als je er te veel problemen mee hebt: stop het gecombineerde abonnement en neem gewoon twee aparte abonnementen. Kost precies evenveel, maar je hebt zoveel meer flexibiliteit (beide hoeven niet altijd samen te lopen, je kan het MIVB-deel verlengen aan alle GO-automaten of de KIOSK, je kunt ook andere zaken erop zetten zoals 10 ritten, ...).
Voor een treinkaart is wachttijd geen probleem, men kan deze ruim op voorhand aanvragen, tenzij men dit vergeet en op het laatste moment nog moet verlengen.
Wachttijd is eerder een probleem aan het loket, in bepaalde stations zoals FBMZ bijvoorbeeld.

Twee aparte abonnementen is inderdaad een optie, maar niet voor mensen zoals ik die verwend zijn met een abonnement van de werkgever.

Wat de MOBIB kaart betreft, deze heeft zeker potentieel maar is nog slechts een flauw afkooksel van de Londense Oyster kaart. Hopelijk komt er ooit een volledige integratie over alle maatschappijen, gecombineerd met een intelligente aanrekening (Oyster rekent steeds het voordeligste tarief aan, en topt af op de prijs van een dagkaart voor de betrokken zones)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Hogersluys »

MIVB-reiziger schreef: Bovendien moet je altijd rekening houden met de wachttijd, terwijl je aan het loket alles ter plaatse en met onmiddellijke ingang kunt regelen.
Nog nooit een wachtrij aan de automaten gezien? Je moet ook niet altijd wachten aan de loketten, dat is alleen als het echt druk is. In de meeste stations moet je nooit wachten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steve »

Hogersluys schreef:
MIVB-reiziger schreef: Bovendien moet je altijd rekening houden met de wachttijd, terwijl je aan het loket alles ter plaatse en met onmiddellijke ingang kunt regelen.
Nog nooit een wachtrij aan de automaten gezien? Je moet ook niet altijd wachten aan de loketten, dat is alleen als het echt druk is. In de meeste stations moet je nooit wachten.
Het ging over een online bestelling. Aan het loket of de automaten kan er uiteraard ook een wachtrij staan, maar geen wachtrij van meerdere dagen. :wink:
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LML »

Ik maak er al jaren een gewoonte van om m'n (nationale) tickets aan te kopen via de automaat. Of er nu 0, 2, 8 of 15 reizigers staan aan te schuiven aan het loket...

In NL en D is de algemene regel: ticketten kan je kopen aan de automaat'. In ons België-landje is dit nog steeds 'ticketten kan je kopen aan het loket'...

Sociale contacten: uiteraard, die moeten er ook zijn. Maar je hebt quasi op dezelfde tijd een ticket uit de automaat (als 'm werkt), als van de loketbediende (als er niemand voor u staat)...

Als er iemand persé een ticket wil van de loketbediende, is dat een persoonlijke keuze. En als dat tevens bij drukte is (o.a. tijdens de spits, toeristische periodes), moet je ook de tijd erbij tellen die je staat aan te schuiven aan het loket eer je bediend wordt. Dan ben je uiteraard veel vlugger gesteld met een (werkende) automaat die toch 9 kansen op 10 vrij is...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Hogersluys »

LML schreef:Ik maak er al jaren een gewoonte van om m'n (nationale) tickets aan te kopen via de automaat. Of er nu 0, 2, 8 of 15 reizigers staan aan te schuiven aan het loket...
Wat is daar in hemelsnaam het voordeel van?
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

Hogersluys schreef:Wat is daar in hemelsnaam het voordeel van?
Het is snel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:
Hogersluys schreef:Wat is daar in hemelsnaam het voordeel van?
Het is snel?
Niet met de Belgische automaten, daarvoor is die software al te traag op zich.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door TrainzDr3ver »

Het lijkt wel of ze met die systemen in de jaren 90 zijn blijven steken, vind het vreselijk hard lijken op Windows 98 :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Adler »

TrainzDr3ver schreef:Het lijkt wel of ze met die systemen in de jaren 90 zijn blijven steken, vind het vreselijk hard lijken op Windows 98 :lol:
Die archaïsche gedrochten draaien op Windows NT.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LML »

Hogersluys schreef:
LML schreef:Ik maak er al jaren een gewoonte van om m'n (nationale) tickets aan te kopen via de automaat. Of er nu 0, 2, 8 of 15 reizigers staan aan te schuiven aan het loket...
Wat is daar in hemelsnaam het voordeel van?
Tja... als je niet verder leest dan enkel deze 2 zinnen (en ze nog in de schijwerpers zet, maar de rest van m'n bericht niet...) :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Hogersluys »

^^In de rest van je bericht staat geen enkele reden om je biljetten consequent aan de automaten te kopen. Het tijdsarugment klopt niet. Zeker de Belgische automaten in acht genomen die de helft van de keren niet werken.

En dat het de standaard is in Duitsland en Nederland is al helemaal vreemd als argumentatie. Al helemaal niet omdat dat in Duitsland of Nederland de standaard is. Als zij schijt hebben aan klantenbenadering en klantvriendelijkheid uit kruideniersgedrag moeten zij dat maar weten. Het probleem van die werkwijze is dat de rest er ook slachtoffer van is. Onrendabele loketten worden immers gesloten wat nadelig is over de hele lijn (de gekende gevolgketting: loket gesloten => station gesloten, inclusief wachtzaal, toiletten en snoep- en drankautomaten (komen immers vrijwel alleen voor op bemande stations) => stationsgebouw vervalt => criminaliteit, graffiti en onveligheidsgevoel)
pietje

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:^^In de rest van je bericht staat geen enkele reden om je biljetten consequent aan de automaten te kopen. Het tijdsarugment klopt niet. Zeker de Belgische automaten in acht genomen die de helft van de keren niet werken.

En dat het de standaard is in Duitsland en Nederland is al helemaal vreemd als argumentatie. Al helemaal niet omdat dat in Duitsland of Nederland de standaard is. Als zij schijt hebben aan klantenbenadering en klantvriendelijkheid uit kruideniersgedrag moeten zij dat maar weten. Het probleem van die werkwijze is dat de rest er ook slachtoffer van is. Onrendabele loketten worden immers gesloten wat nadelig is over de hele lijn (de gekende gevolgketting: loket gesloten => station gesloten, inclusief wachtzaal, toiletten en snoep- en drankautomaten (komen immers vrijwel alleen voor op bemande stations) => stationsgebouw vervalt => criminaliteit, graffiti en onveligheidsgevoel)
Ga je nu gaan beweren dat er bij de NMBS aan klantvriendelijkheid gedaan wordt? :lol:
De loketten blijven enkel en alleen open als het de vakbonden goed uitkomt en de dag dat het hen niet meer goed uitkomt zullen we zeer snel NL en D achterna gaan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Asterix »

Steven schreef:
AlexNL schreef:
Hogersluys schreef:Wat is daar in hemelsnaam het voordeel van?
Het is snel?
Niet met de Belgische automaten, daarvoor is die software al te traag op zich.
Klopt maar toch zijn ze vaak sneller (als ze werken!) en dit omdat automaten doorgaans (maar nog te weinig) strategisch beter staan opgesteld dan wanneer je eerst helemaal naar het loket moet lopen. Bijvoorbeeld: station Leuven of Antwerpen-Centraal vanuit de Pelikaanstraat maar ook in kleinere stations zou dit zo zijn wanneer je aan de overzijde van het stationsgebouw je trein moet halen. Daarenboven staan er net in de grotere stations doorgaans lange rijen aan de loketten.
Hogersluys schreef:In de rest van je bericht staat geen enkele reden om je biljetten consequent aan de automaten te kopen. Het tijdsarugment klopt niet. Zeker de Belgische automaten in acht genomen die de helft van de keren niet werken.
In dat geval koop ik mijn ticket gewoon op de trein met de uitleg die ik hierboven heb geschreven. Nog nooit een aanmaakloon aangerekend gekregen.
Hogersluys schreef:En dat het de standaard is in Duitsland en Nederland is al helemaal vreemd als argumentatie. Al helemaal niet omdat dat in Duitsland of Nederland de standaard is. Als zij schijt hebben aan klantenbenadering en klantvriendelijkheid uit kruideniersgedrag moeten zij dat maar weten. Het probleem van die werkwijze is dat de rest er ook slachtoffer van is. Onrendabele loketten worden immers gesloten wat nadelig is over de hele lijn (de gekende gevolgketting: loket gesloten => station gesloten, inclusief wachtzaal, toiletten en snoep- en drankautomaten (komen immers vrijwel alleen voor op bemande stations) => stationsgebouw vervalt => criminaliteit, graffiti en onveligheidsgevoel)
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er klantonvriendelijk zou zijn aan het sluiten van loketten. Ik maak mij sterk dat de doorsnee-reiziger helemaal niet per se een loketbediende wil spreken, hij wil dat het vooruit gaat en dat hij zo snel mogelijk wordt geholpen (we hebben het toch allemaal zo druk!). Die hype over het per se willen open houden van de loketten begrijp ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt mij vooral koudwatervrees voor nieuwe technologieën...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door groentje »

Hoewel ik het met je eens ben dat het sluiten van loketten niet onoverkomelijk is, begrijp ik wel waarom mensen het niet willen. Ze houden vast aan het menselijke contact, zijn vaak (niet onterecht!) bang dat met het loket, ook de (verwarmde) wachtzaal sluit, en als het openblijft, dat het lokaal zwaar zal lijden onder vandalisme (ook niet zo vergezocht). Los daarvan is het een verlies aan arbeidsplaatsen, wat voor de vakbonden niet meteen zeer fijn is. Een automaat vraagt de vakbonden niet zijn belangen te verdedigen, laat staan dat die maandelijks zijn bijdrage zal storten...
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet wat er klantonvriendelijk zou zijn aan het sluiten van loketten. Ik maak mij sterk dat de doorsnee-reiziger helemaal niet per se een loketbediende wil spreken, hij wil dat het vooruit gaat en dat hij zo snel mogelijk wordt geholpen (we hebben het toch allemaal zo druk!). Die hype over het per se willen open houden van de loketten begrijp ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt mij vooral koudwatervrees voor nieuwe technologieën...

Dat klopt misschien voor mensen die dagdagelijks de trein nemen en wat thuis zijn in de tarieven, maar toevallige reizigers - zeker met kinderen - kunnen aan een loket informatie vragen. Een lokettist zal antwoorden, een automaat niet. En ja, ik weet dat er zoiets bestaat als internet maar (nog) niet iedereen heeft dat in huis en door het grote aantal tarieven is dat ook niet altijd even overzichtelijk.
Plaats reactie