Opendeurdagen van de werkplaatsen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Bibke »

Toch effe opmerken dat de 5404 niet toebehoort aan het TSP maar aan NMBS Holding.
De 5941 en 7005 daarentegen behoren wel toe aan het TSP.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door jotie »

Ach OK. :oops: Was het maar zo, denken er dan waarschijnlijk enkelen :)
De 5941 heeft trouwens ook wel enige esthetische kwaliteit, maar is iets 'guitiger', minder streng en fors. Soit, ik zal gauw zwijgen voor ik mij belachelijk maak met de meest hilarische karakteriseringen :lol:
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door TrainzDr3ver »

Kan iemand mij zeggen, van diegene dat de volgende weekends nog moeten komen, welke er nog de moeite zijn, CW Mechelen zal ik zowizo passeren, Kinkempois en Salzinnes zien er mij ook nog de moeite uit :)
Rétro

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Rétro »

jotie schreef:Ook ik ben vandaag even een kijkje gaan nemen in Antwerpen. Prima organisatie en interessante uitleg. Een pluim voor iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Gewoon leuk ook om eens door al die machinekamers en stuurposten te lopen en de evolutie over de jaren heen te ervaren.

Nu, over smaak valt niet te twisten, maar toch... als ik de 5404 van TSP op esthetisch gebied mag vergelijken met bijvoorbeeld de nieuwe HLE 18, dan valt het oordeel toch onmiskenbaar uit in het voordeel van de oude tante. Over de technische kwaliteiten van de HLE 18 hoeven we niet te twisten (en vergelijken met de HLD 54 is uiteraard onzinnig), maar had men daar nu echt geen ander 'gezicht' voor kunnen verzinnen? Zo'n 54 straat kracht, ernst en beweging uit. De 18 heeft het uitzicht alsof-ie al ergens tegenaan gereden is, of heeft minstens een banaal uiterlijk. Sta ik met die inschatting alleen of niet?

Architecturaal hoogtepunt vond ik dan weer het (niet te bezichtigen) seinhuis B9. Het zou eens grondig gereinigd moeten worden, maar wat een knap staaltje esthetisch verantwoorde bouwkunde! Hulde aan de architect (wiens naam ik nu wel graag zou kennen)!
Hier kan ik u wel in volgen.
De techniek staat niet stil , maar waarom kunnen ze die nieuwe dingen ééns niet wat mooier maken. Precies of de zin om iets mooi te maken is verloren gegaan. Een loc of stel , zelfs een atelier zijn gewoon gebruiks voorwerpen geworden. De creativiteit van de mens is vervangen door de computerprogrammas. Neem nu de bolle neus of een typ 51; getekend met potlood & papier, maar wat een mooi machien is dat niet zeg. Tegenwoordig heeft men computerprogrammas allerhande ter beschikking en men slaagt er in om een container op wielen te ontwerpen. Of alles er werkelijk op vooruit gegaan is , vraag ik mij toch sterk af....
Neem nu de Desiro stellen. Smaken verschillen, maar ik vind daar dus niks 'Trein ' meer aan. Gewoon een mislukte metro. Die zal vast wel voldoen aan alle eisen waarvoor ie moet dienen. Zoveel mogelijk volk vervoeren, zo weinig mogelijk stuk gaan , & zo snel mogelijk vooruitgaan. Maar of kleine ( & grote :mrgreen: )kinderen nog echt zullen wegdromen om machinist te worden als ze een Desiro zien...
Zelfde met de nieuwe ateliers (precies een blok in golfplaat). Alles is inderdaad kraaknet en voor het gebruiksgemak gemaakt, maar die stralen toch maar weinig uit in vergelijking met de charmes van de oude gebouwen.

Dit alles zal in de toekomst wel tenkoste gaan van een groot aantal treinfanaten denk ik, maar zal mss wel stiptere treinen opleveren en meer tevreden klanten hopelijk.

Enfin, bij deze mijn kleine mening :wink: . Zoals gezegd, smaken verschillen....
Laatst gewijzigd door Rétro op 25 sep 2011, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Steve »

TrainzDr3ver schreef:Kan iemand mij zeggen, van diegene dat de volgende weekends nog moeten komen, welke er nog de moeite zijn, CW Mechelen zal ik zowizo passeren, Kinkempois en Salzinnes zien er mij ook nog de moeite uit :)
Ik stelde me dezelfde vraag. Is Kinkempois bijvoorbeeld nog evenveel de moeite waard als vroeger, nu de goede oude dieseltijden daar nu toch echt voorbij zijn? Wat zou er nog allemaal te bezichtigen zijn?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door dentheo »

Rétro schreef: Nu, over smaak valt niet te twisten, maar toch... als ik de 5404 van TSP op esthetisch gebied mag vergelijken met bijvoorbeeld de nieuwe HLE 18, dan valt het oordeel toch onmiskenbaar uit in het voordeel van de oude tante. Over de technische kwaliteiten van de HLE 18 hoeven we niet te twisten (en vergelijken met de HLD 54 is uiteraard onzinnig), maar had men daar nu echt geen ander 'gezicht' voor kunnen verzinnen? Zo'n 54 straat kracht, ernst en beweging uit. De 18 heeft het uitzicht alsof-ie al ergens tegenaan gereden is, of heeft minstens een banaal uiterlijk. Sta ik met die inschatting alleen of niet?
Volgens mij is de Taurus ook mooier dan de 18.

Ik vind dat het opvalt telkens de EEG of iemand anders andere "botsnormen" oplegt, dan krijg je eerst "dozen" en pas later als de berekeningen aangezuiverd zijn (verteerd?) en men terug tijd heeft voor iets anders neemt de invloed van de "designers" weer toe.
Bij de opkomst van de CAD-tekenaars zijn er ook enkele "hoekige" auto's geweest bv. Citroen BX.
Nu zie je de laatste tientallen jaren weer veel ronde ramen in gebouwen (CADtekenpakket archtitecten ?)
De "Flirt" van Stadler zou ook voldoen aan de normen en is "mooier" dan de Desiro....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door trainman »

1 en 2 oktober Opendeur LCI Denderleeuw
Wat is LCI Denderleeuw ? Is dat het nieuwe seinhuis of het depot van Infrabel ?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Bordensteker »

LCI: Logistiek Centrum Infrastructuur.

Het Logistiek Centrum Infrastructuur van Denderleeuw staat in voor het onderhoud van de sporen, bovenleiding en seininrichting in de hele regio. De medewerkers beschikken er over volledig uitgeruste en moderne werkplaatsen. Wil je weten hoe dit alles in zijn werk gaat? Het LCI stelt zijn deuren open voor jou!
http://openbedrijvendag.zita.be/Pages/C ... 75dabad70a

Er zijn in het kader van de Openbedrijvendag op meer plaatsen zulke Infrabel centra open, zie op de site van de Openbedrijvendag.
LCI Antwerpen Noord ook bijvoorbeeld, maar die dag dus niet de NMBS Tractiewerkplaats, want het is dat weekend de beurt aan Merelbeke (en Stockem).
OMC

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door OMC »

MIVB-reiziger schreef: Ik stelde me dezelfde vraag. Is Kinkempois bijvoorbeeld nog evenveel de moeite waard als vroeger, nu de goede oude dieseltijden daar nu toch echt voorbij zijn? Wat zou er nog allemaal te bezichtigen zijn?
In Kinkempois staan toch nog wel enkele 55ers, mogelijk zal ook nog wel eens eentje een "acte de présence" geven zoals men met de 5404 gedaan heeft in FNND. Alez, hoop ik toch :)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Robin »

op 1 en 2 oktober is ook het LCI van schaarbeek open :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Mark7758 »

MIVB-reiziger schreef:
TrainzDr3ver schreef:Kan iemand mij zeggen, van diegene dat de volgende weekends nog moeten komen, welke er nog de moeite zijn, CW Mechelen zal ik zowizo passeren, Kinkempois en Salzinnes zien er mij ook nog de moeite uit :)
Ik stelde me dezelfde vraag. Is Kinkempois bijvoorbeeld nog evenveel de moeite waard als vroeger, nu de goede oude dieseltijden daar nu toch echt voorbij zijn? Wat zou er nog allemaal te bezichtigen zijn?
In Kinkempois zouden er naast het museum enkele locomotieven staan open voor het publiek en met uitleg.
(Gepland enkele diesels 51, 55 en 77 en enkele e-locs)

Het museum is ook beide dagen geopend. Tevens zou de lang verwachte torpedo wagen te zien zijn en een Nieuwe DVD over staalvervoer rond Luik.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Boxerke
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mar 2008, 13:42
Locatie: Deinze

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Boxerke »

Ik ga alvast zaterdag even in Merelbeke gaan kijken met vrouw en dochter. Ik hoop er een desiro te zien. Die pendeltrein naar Merelbeke is die gratis?
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Treinen9880 »

Boxerke schreef:Ik ga alvast zaterdag even in Merelbeke gaan kijken met vrouw en dochter. Ik hoop er een desiro te zien. Die pendeltrein naar Merelbeke is die gratis?
Tijdens de Open Dagen zijn er gratis pendeltreinen voorzien vanuit het station Gent-Sint-Pieters naar de werkplaats.

dit is voor merelbeke
bron http://www.b-rail.be/corporate/N/activi ... /index.php
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Boxerke
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mar 2008, 13:42
Locatie: Deinze

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Boxerke »

Treinen9880 schreef:
Boxerke schreef:Ik ga alvast zaterdag even in Merelbeke gaan kijken met vrouw en dochter. Ik hoop er een desiro te zien. Die pendeltrein naar Merelbeke is die gratis?
Tijdens de Open Dagen zijn er gratis pendeltreinen voorzien vanuit het station Gent-Sint-Pieters naar de werkplaats.

dit is voor merelbeke
bron http://www.b-rail.be/corporate/N/activi ... /index.php
Beter lezen is de boodschap, zag het ook net. Bedankt!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Bericht door Bibke »

Kom een kijkje nemen bij Infrabel op Open Bedrijvendag 23-09-2011
Op zondag 2 oktober verwelkomt Infrabel u op Open Bedrijvendag. Tussen 10u en 17u kunt u meer dan 17 locaties bezoeken. Bekijk van dichtbij hoe de Belgische spoorwegbeheerder te werk gaat.

Groot succes vorig jaar
Dankzij het overdonderende succes tijdens de 1ste deelname van Infrabel aan Open Bedrijvendag kan de Belgische spoorwegbeheerder ook dit jaar niet op het appel ontbreken.

In een mum van tijd waren de seinhuizen de gastheer van honderden enthousiastelingen. Om aan de vraag te voldoen opent Infrabel dit jaar ook verschillende werkplaatsen en logistieke centra infrastructuur (LCI).

17 locaties over heel België
Naast Traffic Control in Brussel en de seinhuizen van Antwerpen, Brugge, Gent, Bergen, Namen en Luik zijn er ook werkplaatsen en LCI’s te bekijken in Bascoup, Denderleeuw en Aarlen.

Bekijk hier de gedetailleerde lijst van de 17 sites.

In Traffic Control en de seinhuizen krijgt u een rondleiding van het personeel. Hiervoor dient u zich niet vooraf in te schrijven. In de werkplaatsen en de LCI’s kunt u gewoon vrij rondlopen. Er zijn drankjes en snacks voorzien en voor de kleinsten animatie.

Meer info over de Open Bedrijvendag op onze website.
Meer info op www.openbedrijvendag.be
......


Bron: http://www.infrabel.be/nl/nieuws/kom-ee ... drijvendag
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie