Antwerpen Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door jotie »

Als treinliefhebber en architectuurjunkie wil ik toch ook wel een lans breken voor het ontwerp en de uitvoering van het nieuwe Luikse station. Het is met stip het meest aantrekkelijke spoorweggebouw dat ik in de afgelopen decennia heb zien optrekken. De lijnen zijn heel zuiver, er zit een mooie dynamiek in, de dragende elementen worden doorheen het hele gebouw geaccentueerd, het is gebruiksvriendelijk en heel goed 'leesbaar'. Iedere euro waard, als je 't mij vraagt. Een paar euro's meer voor zitbanken had wel gemogen, maar er schijnt een algemene trend te bestaan om daarin juist niet te investeren (al is Antwerpen-Centraal daar dan weer een vreemde uitzondering op).

Over Antwerpen-Centraal gesproken; ook die renovatie is volgens mij zijn geld meer dan waard. Althans, als we het hebben over de renovatie van het 'oude' station. De hedendaagse aanbouw is eveneens OK, maar de integratie van beide, zeker op niveau -2 is een miskleun. Het ware beter geweest mocht men, zeker voor het gedeelte onder de monumentale kap, de metalen constructie naar beneden hebben doorgetrokken. Zoals ze het nu hebben aangepakt, vloekt de post-moderne structuur in en naar de 'kelder' met de robuuste no-nonsense vormtaal van de rode metalen spanten. Over tien jaar zal die PoMo-constructie er ferm gedateerd uitzien, en dat zou wel eens zijn weerslag kunnen hebben op de appreciatie van het gebouw in z'n geheel. Ach, de gustibus...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Steve »

Volledig akkoord met jotie, ik vind het qua ontwerp en architectuur een klepper van (zelfs internationaal) formaat.

Alleen jammer dat er zo'n enorm gat gaapt tussen Luik-Guillemins en zoveel andere stations die schreeuwen om al was het maar een goede renovatie en zelfs dat nog steeds niet krijgen (Brussel-Zuid en -Noord, Mechelen, Vilvoorde om maar een paar van de vele voorbeelden op te noemen)...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

Inderdaad en zeker als je weet dat Brussel zuid een station is met zoveel meer nood om dergelijk investering te krijgen. Zelfs het meest recente deel (waar Thalys en Eurostar stoppen) heeft al serieuze problemen met vocht.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Adler »

MIVB-reiziger schreef:
Alleen jammer dat er zo'n enorm gat gaapt tussen Luik-Guillemins en zoveel andere stations die schreeuwen om al was het maar een goede renovatie en zelfs dat nog steeds niet krijgen (Brussel-Zuid en -Noord, Mechelen, Vilvoorde om maar een paar van de vele voorbeelden op te noemen)...
Het station van Mechelen is inderdaad een vervallen en verroest krot, maar als je de plannen hebt gezien van het nieuwe station dat er gaat komen is het ook te begrijpen dat men nu niet meer in het bestaande station wil investeren. Alleen is het nog wachten tot 2017 voor het nieuwe station.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door groentje »

Blij dat ik niet de enige Guillemins-liefhebber ben. Het gebouw is inderdaad gezet door en Zuid-Europeaan die niet altijd in gedachten hield dat het hier geen 12 maanden aan een stuk warme tot draaglijke temperaturen zijn, maar de meeste stations zijn tochgaten, en bij streng winterweer wacht je overal beter beneden ipv op de perrons.
Het probleem van de zitbanken: mee eens. Meer zitbanken hadden zeer welkom geweest. In veel stations, trouwens, niet alleen in Liège-Guillemins.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door vasonline »

Voor alle duidelijkheid:
- Ik vind Luik Guillemins ook architecturaal een prachtig station ;)
- Banken in het station: excuseer, ik had er alleen gezien in de onderdoorgang. Ze zijn er te spaarzaam mee ;)

Het is alleen jammer dat men héél veel geld in 1 (nieuw) station steekt, en de rest laat verkommeren.

Mechelen: Inderdaad sporen <> Loketten is een grote afstand.
- De onderdoorgang onder de sporen heeft in het recente verleden nog een opknapbeurt gekregen.
Daarvan bestaan ergere voorbeelden dan Mechelen vind ik ;)

- De perrons: verbetering mag, maar Vilvoorde & Brussel-Zuid doen het zeker niet beter.
- In feite is het grootste manko nog de lokettenhal die te ver ligt... (+toegankelijkheid)
- Als men de lokettenhal kan "omwisselen" met de dichterbij gelegen vleugel, is het voor veel
reizigers al stukker beter. (en waarschijnlijk stukken goedkoper)

Als ik het geld mocht verdelen:
-----------------------------

- Mechelen: gééén nieuw station: lokettenhal dichterbij plaatsen & perrons renoveren.

Met het resterende geld:

- Brussel-Z renoveren (perrons)
- Vilvoorde renoveren
- Is er dan nog geld over: verschillende kleinere stations ten lande renoveren.


Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door groentje »

Dat de kleinere stations soms wel heel erg spartaans zijn, en er een inhaaloperatie zeer welgekomen is, daar ben ik het wel met je over eens, vasonline. Een bushokje per perron is toch wel wat mager als schuilgelegenheid, niet? Zeker als er niet eens een bankje binnenin vanaf kan.
Desalniettemin, dat een groot station een ietwat luxueuzer en architectonisch hoogstaander gebouw krijgt, vind ik eerlijk gezegd niet meer dan normaal.
TB_worden
Berichten: 302
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door TB_worden »

Zou het geen optie kunnen zijn om de kleinere stations en de haltes in beheer te geven aan de steden en gemeenten? Dat de NMBS zelf zich enkel nog bezig houdt met de grote stations. Stations zijn vaak toch een uithangbord voor de gemeente waar ze liggen en op die manier zou de gemeente er waarschijnlijk graag in investeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

TB_worden schreef:Zou het geen optie kunnen zijn om de kleinere stations en de haltes in beheer te geven aan de steden en gemeenten? Dat de NMBS zelf zich enkel nog bezig houdt met de grote stations. Stations zijn vaak toch een uithangbord voor de gemeente waar ze liggen en op die manier zou de gemeente er waarschijnlijk graag in investeren.

Momenteel zijn die van infrabel en niet van de nmbs :-).
Ze aan de gemeente geven is 1, maar dan moet de gemeente goed weten wat er aangeboden zal worden. Nu gebeurd het nog vak dat men een station/loket sluit net op de moment de gemeente plannen had om een stationsomgeving beter te ontsluiten en dan stel je vast dat bepaalde investeringen verloren gaan.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

Een "detail" in Antwerpen-Centraal: er zijn veel meer lampen dan dat ze verwacht hadden. Ik kan mij niet meer herinneren wanneer de plafondlampen op de -2 nog aan zijn geweest, die zijn momenteel enkel aan rond de trappen aan de Centraal en Kievit kant. Voor de rest heb je daar enkel maar de verlichting van de grote zuilen en de blauw/witte verlichting tegen de muur. Tegen het einde van het perron richting Berchem is het zelfs onaangenaam donker op het perron.

Hetzelfde in de glazen kubus kant Kievit, daar heb je normaal heel veel verlichting in (elke stalen balk heeft twee grote spots tegen het plafond, en twee onderaan die naar boven schijnen), maar ook deze is al een jaar buiten dienst, behalve enkele weken geleden was alles nog eens enkele nachten aan.

We spreken hier natuurlijk over honderden lampen met hoge wattages, dus best een hoge kost. Ook de vervanging van deze lampen kost wat, omdat ze op grote hoogte zitten, en je waarschijnlijk een buitendienststelling van het spoor moet vragen om met een hoogtewerker op de perrons te mogen werken. Maar is zulke kost niet voorzien in het ontwerp?

Momenteel is de niveau -2 en de Kievit kubus te donker, en dat is volgens mij niet meer dan besparingen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door dentheo »

De verlichting in dat donkere einde op -2 zou eigenlijk in de dag harder moeten branden dan 's nachts.
Dit om de tegenstelling met het licht op de perrons rond de opening naar boven te compenseren.
Daar is het tijdens de dag goed verlicht en lijkt het einde naar Berchem helemaal een donkere kelder.
's avonds wordt de tegenstelling kleiner, maar "comfortabel" wordt het nooit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door Adler »

De NMBS-groep wil tegen 2012 7,5 % t.o.v. 2005 besparen op energieverbruik ( niet-treintractie ) en tegen 2020 zelfs streven naar de millenniumdoelstelling van -20 %.
Zo zijn er in 2011 in Antwerpen-Centraal ook 120 ramen vervangen door ramen met dubbel glas.
Het zou ook nogal dwaas zijn om de trein te promoten als een duurzaam en ecologisch transportmiddel en langs de andere kant megawatts energie te verspillen in de stations o.a. voor nutteloze verlichting.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen Centraal

Bericht door dentheo »

Adler schreef:De NMBS-groep wil tegen 2012 7,5 % t.o.v. 2005 besparen op energieverbruik ( niet-treintractie ) en tegen 2020 zelfs streven naar de millenniumdoelstelling van -20 %.
Zo zijn er in 2011 in Antwerpen-Centraal ook 120 ramen vervangen door ramen met dubbel glas.
Het zou ook nogal dwaas zijn om de trein te promoten als een duurzaam en ecologisch transportmiddel en langs de andere kant megawatts energie te verspillen in de stations o.a. voor nutteloze verlichting.
Dan had men beter een half station gezet, Kievitstraat lijkt mij een nutteloos stuk en benden onaangenaam donker prachtig geschikt voor een griezelfilm.
Doe het licht uit en span lintjes over het perron...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie