Dienstregeling 2012
Re: Dienstregeling 2012
Niet volgens de nmbs website, daar kan ik enkel treinen vinden die vanaf Visé rechtstreeks naar Maastricht rijden.
Re: Dienstregeling 2012
^^ Persbericht Provincie
limburg.nl schreef:Treinverbinding Maastricht – Luik blijft bestaan
De Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS hebben het principebesluit genomen om de verbinding Maastricht – Luik in stand te houden. Per 11 december 2011 wordt de treinverbinding IC O tussen Maastricht – Luik – Brussel door NMBS opgesplitst in twee relaties met als doel de stiptheid en de betrouwbaarheid van de treindienst te verbeteren. De verbinding wordt opgesplitst in een intercityrelatie tussen Luik en Brussel die gereden wordt door de IC A Eupen – Luik – Brussel – Oostende en een aansluitende stoptreinrelatie tussen Maastricht en Luik.
Wat de stoptreindienst Maastricht –Luik betreft, zijn mede op initiatief van de Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS voorlopig overeengekomen om extra haltes op te nemen. Deze trein zal stoppen op de stations Maastricht, Maastricht Randwijck, Eijsden, Visé, Bressoux en Luik. In Luik zijn goede overstapmogelijkheden op de IC A naar Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende, alsook op de IC naar Namen en de IC naar Eupen/Aken. De dienstregeling gaat van start met het bestaande stoptreinmaterieel wat in de loop van volgend jaar door de NMBS waarschijnlijk wordt vervangen door snelle en moderne treinen.
Gedeputeerde Antoine Janssen:”Ik ben blij dat het gelukt is dat de partijen elkaar weer zo snel gevonden hebben en bereid zijn deze belangrijke verbinding in stand te houden. Deze is namelijk belangrijk voor de economische en toeristische ontwikkeling van de regio Maastricht.”
Ook de gemeente Maastricht kan zich vinden in deze nieuwe treinverbinding. De gemeente gaat ervan uit dat de betrouwbaarheid van de verbinding met Luik en verdere bestemmingen ten opzichte van de huidige situatie sterk wordt verbeterd. In Luik-Guillemins worden aan de klanten diverse goede overstapmogelijkheden geboden. Verheugend is dat de trein extra zal stoppen op Maastricht Randwyck, waardoor het congrescentrum MECC en de Health Campus een internationale treinhalte op loopafstand krijgen.
Omdat in de dienstregeling ook weer op Eijsden wordt gestopt, zal de frequentie van de buslijnen 6 en 8 tussen Eijsden en Maastricht worden teruggebracht tot één maal per uur. De busverbinding naar Visé wordt opgeheven.
Met de vervoerders vindt nog nadere invulling plaats van de voorwaarden waaronder het vervoer wordt verzorgd.
Re: Dienstregeling 2012
Wat een goednieuwsshow voor wat gewoon een terugkeer naar de oude situatie is...
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Re: Dienstregeling 2012
Inderdaad de IC-O gaat naar Vise, de stoptrein stopt volgens de nmbs website niet in Eijsden.MIVB-reiziger schreef:Wat een goednieuwsshow voor wat gewoon een terugkeer naar de oude situatie is...
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
- Locatie: Aalter
Re: Dienstregeling 2012
Dus dat wordt plots een dubbele bediening voor Bressoux en Visé (ook al zullen er minder IC-O's zijn dan nu). Leuk voor hen, maar het overgrote merendeel van de reizigers op die verbinding gaat toch duidelijk van en naar Maastricht...Steven schreef:Inderdaad de IC-O gaat naar Vise, de stoptrein stopt volgens de nmbs website niet in Eijsden.MIVB-reiziger schreef:Wat een goednieuwsshow voor wat gewoon een terugkeer naar de oude situatie is...
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Re: Dienstregeling 2012
Bressoux heeft toch een niet onaanzienlijk deel pendelaars richting Luik? Die zullen zich vast verheugen over een verbeterde bediening, want als ze nog moeten wachten op hun tram... Helaas voor Maastricht.
Re: Dienstregeling 2012
Dit is toch niet meer mogelijk, opeens 4 treinen krijgen op een uur.
Ik moet dringend is een babbeltje gaan doen met die mensen van de NMBS.
Ik moet dringend is een babbeltje gaan doen met die mensen van de NMBS.
Re: Dienstregeling 2012
Ik kan mij inbeelden dat een machinist lijnen moet kennen waar hij normaal zelden dienst op doet. Een trein kan namelijk omgeleid worden.Steven schreef:Dat is ook geldig ja, maar de kans is vrij klein dat je maar om de zes maand (in normale omstandigheden) over een lijn zou rijden.K V B schreef:Moet hij dus minstens elke zes maand een trein over een lijn besturen, of telt gewoon mee rijden met een collega en over de schouder meekijken ook? (Zo wordt het immers vaak in Zwitserland gedaan).Steven schreef:Nadat een bestuurder gedurende zes maand niet meer over een lijn is geweest mag hij NEEN plaatsen achter een lijn die hij voordien kende. Dan krijgt men 30 dagen om die bestuurder terug een rit over die lijn te laten doen. Kan dit niet dan moet men terug lijnstudie geven.
Hoe is dat geregeld? Worden bestuurders die de IC-A doen ook regelmatig ingedeeld op de de alternatieve routes tussen Brussel, Gent en Brugge zodat ze die ook kennen?
(In Zwitserland bijvoorbeeld komen SBB-P machinisten uit Bern niet meer op de oude Lötschberg, maar die moeten ze wel kennen voor het geval hun trein omgeleid zou worden. Dus gaan die af en toe met een BLS kollega mee om de lijnkennis aktief te houden).
Re: Dienstregeling 2012
in België bestaan er afwijkingsroutes en omleidingroutes. De afwijkingsroutes van een lijn moeten gekend zijn door een bestuurder, omleidingen niet.
Het geheel van afwijkingen en omleidingen is in fiches opgesteld zodat elke bestuurder bij opleiding kan zijn wat voor zijn te kennen lijnen afwijkingen zijn en wat omleidingen zijn. Het geheel van al die fiches voor heel België vormt een dikke ringmap. Al een geluk dat elke depot zijn eigen "actiegebied" heeft van X lijnen met ongeveer evenveel afwijkingen/omleidingen.
Het geheel van afwijkingen en omleidingen is in fiches opgesteld zodat elke bestuurder bij opleiding kan zijn wat voor zijn te kennen lijnen afwijkingen zijn en wat omleidingen zijn. Het geheel van al die fiches voor heel België vormt een dikke ringmap. Al een geluk dat elke depot zijn eigen "actiegebied" heeft van X lijnen met ongeveer evenveel afwijkingen/omleidingen.
Re: Dienstregeling 2012
In een 11-49 ligging, dus ook niet echt nuttig.MIVB-reiziger schreef:Dus dat wordt plots een dubbele bediening voor Bressoux en Visé (ook al zullen er minder IC-O's zijn dan nu). Leuk voor hen, maar het overgrote merendeel van de reizigers op die verbinding gaat toch duidelijk van en naar Maastricht...
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Dienstregeling 2012
Overigens wordt het stukje Maastricht Randwijck-Maastricht behoorlijk spannend:
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capa ... 20dal.pdf
In 4 minuten zouden 3 treinen moeten rijden: de 32000 (=stoptrein Randwijck-Kerkrade) en de 6800 (=stoptrein Randwijck-Roermond).
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capac ... %20dal.pdf
Zeker in combinatie met deze: op het moment dat de 5300 (=L-trein Maastricht-Luik) door Randwijck rijdt, komt de stoptrein uit Roermond aan, op hetzelfde spoor.
En dat past niet..
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capa ... 20dal.pdf
In 4 minuten zouden 3 treinen moeten rijden: de 32000 (=stoptrein Randwijck-Kerkrade) en de 6800 (=stoptrein Randwijck-Roermond).
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capac ... %20dal.pdf
Zeker in combinatie met deze: op het moment dat de 5300 (=L-trein Maastricht-Luik) door Randwijck rijdt, komt de stoptrein uit Roermond aan, op hetzelfde spoor.
En dat past niet..
Re: Dienstregeling 2012
Er zijn nu een aantal IC's/IR's die met 2 locs of 2 locs en 2 M6 stuurrijtuigen
Kan men niet gewoon voor treinen zoals die van Tongeren - Blankenberge/Knokke 1 loc, 10 rijtuigen inclusief stuurrijtuig, en in Brugge dan de mensen naar ofwel Knokke of wel Blankenberge laten overstappen op 4 AM96 of 4 AM80, of binnen X aantal maanden op 4 AM08. Dan spaar je X aantal M6 stuurrijtuigen uit en die kunnen dan naar de IR LLN - Binche en nog andere IC's/IR's met M6 zonder stuurrijtuig.
Kan men niet gewoon voor treinen zoals die van Tongeren - Blankenberge/Knokke 1 loc, 10 rijtuigen inclusief stuurrijtuig, en in Brugge dan de mensen naar ofwel Knokke of wel Blankenberge laten overstappen op 4 AM96 of 4 AM80, of binnen X aantal maanden op 4 AM08. Dan spaar je X aantal M6 stuurrijtuigen uit en die kunnen dan naar de IR LLN - Binche en nog andere IC's/IR's met M6 zonder stuurrijtuig.
Re: Dienstregeling 2012
Tuurlijk lukt dit, er kunnen 2 gekoppelde Thalys stellen aan het perron.ferry schreef:Hoi
Stoptrein naar Essen/Roosendaal en IR naar Noorderkempen tesamen op spoor 24
Quid met vertrek van 16:40 lijn 12: dit zijn normaliter 2 stellen AM 800: gaat dit op hetzelfde spoor?
f