Je bent Bonn nog vergeten, een heel stuk kleiner als Antwerpen. Het hoeft ook niet altijd S-Bahn te heten, een RB (richting Euskirchen) kan een gelijkaardige functie vervullen en een tram (Keulen, Hennef, Siegburg) ook. En ze willen (terecht) het lokale netwerk uitbreiden. Ik ben het dus met je eens dat, op bepaalde plaatsen, een tram (liefst in eigen bedding), een beter idee is als een lightrail-variant met Infrabel en NMBS inmenging, maar niet per definitie. Beide kunnen elkaar prima aanvullen. Een deel van de discussie lijkt me typisch Belgisch tram vs. trein, het boeit niet wat er rijdt maar hoe gemakkelijk het is: snel, betrouwbaar, comfortabel. Tariefintegratie is dus een belangrijk punt. En daar is Bonn een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet: als je van de linkerzijde toevallig via Bonn-Siegburg een ICE wilt nemen heb je ticketjesgedoe, geen aansluiting die verzekerd wordt, en als je die zou willen nemen omdat, bijvoorbeeld, je normale trein is uitgevallen of veel vertraging heeft, ben je snel 40 minuten onderweg.Shrek schreef:De meeste Duitse steden van dezelfde grootte als Gent, Antwerpen of Charleroi hebben geen S-Bahn. Degene die dat wel hebben (Maagdenburg, Dresden of Bremen) hebben nu niet bepaald een netwerk om U tegen te zeggen. Volgens mij ben je dan echt wel beter af met een stevig tramnetwerk dat georienteerd is op 1 groot station.Joris schreef: Misschien moet je maar eens naar Duitsland komen en de S-Bahn nemen...
Voor grotere steden (maar zo hebben we er in België maar eentje) is een stadsnet met treinen wel nuttig. Het is ook enkel in die grote steden dat men in Duitsland een serieuze S-bahn uitbouwt
S-bahn netwerk is meestal ook pas zinvol als er verschillende centra zijn, het een grote stad is en/of de wegen verstopt zitten. Frankfurt a/m is niet zo groot (700.000 man), maar je hebt wel Offenbach, Mainz en nog heel wat kleinere en grotere stadjes in de buurt, dan heb je er veel baat bij. De snelwegen zijn ook volcontinue verstopt, deels omdat een groot deel van het verkeer niet lokaal is. Bij een tramnetwerk kunnen die centrumpjes kleiner zijn.
(En voordat iemand me er op wijst dat Bonn een voorstadje van Keulen is: ja dat klopt. Net Brussel van Antwerpen, of andersom, die liggen op vergelijkbare afstand van elkaar.)