NMBS weldra Europa's beste?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door kika »

Shrek schreef:
Joris schreef: Misschien moet je maar eens naar Duitsland komen en de S-Bahn nemen...
De meeste Duitse steden van dezelfde grootte als Gent, Antwerpen of Charleroi hebben geen S-Bahn. Degene die dat wel hebben (Maagdenburg, Dresden of Bremen) hebben nu niet bepaald een netwerk om U tegen te zeggen. Volgens mij ben je dan echt wel beter af met een stevig tramnetwerk dat georienteerd is op 1 groot station.
Voor grotere steden (maar zo hebben we er in België maar eentje) is een stadsnet met treinen wel nuttig. Het is ook enkel in die grote steden dat men in Duitsland een serieuze S-bahn uitbouwt :wink:
Je bent Bonn nog vergeten, een heel stuk kleiner als Antwerpen. Het hoeft ook niet altijd S-Bahn te heten, een RB (richting Euskirchen) kan een gelijkaardige functie vervullen en een tram (Keulen, Hennef, Siegburg) ook. En ze willen (terecht) het lokale netwerk uitbreiden. Ik ben het dus met je eens dat, op bepaalde plaatsen, een tram (liefst in eigen bedding), een beter idee is als een lightrail-variant met Infrabel en NMBS inmenging, maar niet per definitie. Beide kunnen elkaar prima aanvullen. Een deel van de discussie lijkt me typisch Belgisch tram vs. trein, het boeit niet wat er rijdt maar hoe gemakkelijk het is: snel, betrouwbaar, comfortabel. Tariefintegratie is dus een belangrijk punt. En daar is Bonn een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet: als je van de linkerzijde toevallig via Bonn-Siegburg een ICE wilt nemen heb je ticketjesgedoe, geen aansluiting die verzekerd wordt, en als je die zou willen nemen omdat, bijvoorbeeld, je normale trein is uitgevallen of veel vertraging heeft, ben je snel 40 minuten onderweg.

S-bahn netwerk is meestal ook pas zinvol als er verschillende centra zijn, het een grote stad is en/of de wegen verstopt zitten. Frankfurt a/m is niet zo groot (700.000 man), maar je hebt wel Offenbach, Mainz en nog heel wat kleinere en grotere stadjes in de buurt, dan heb je er veel baat bij. De snelwegen zijn ook volcontinue verstopt, deels omdat een groot deel van het verkeer niet lokaal is. Bij een tramnetwerk kunnen die centrumpjes kleiner zijn.

(En voordat iemand me er op wijst dat Bonn een voorstadje van Keulen is: ja dat klopt. Net Brussel van Antwerpen, of andersom, die liggen op vergelijkbare afstand van elkaar.)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Stijn91 »

pietje schreef:
Shrek schreef: Brussel Centraal en Noord niet neen, maar Kapellekerk en Congres wél. Die stations hebben volgens mij echt geen toegevoegde waarde meer als je er een frequente tram/buslijn naartoe legt die in één van de 3 grote stations stopt. Ze vertragen nu enkel het andere treinverkeer en de bestemmingen die je er kan kiezen zijn veel te beperkt en niet frequent genoeg om volk aan te trekken.
Sluiten van Congres en Kapellekerk zou een flater van jewelste zijn.
Dit zijn nu net de stations die het GEN een meerwaarde zouden kunnen geven, maar dan moet je ze wel een interessante bediening geven, met dus een frequentie van minstens 4* per uur.
Van Congres wil ik dat nog geloven, maar Kapellekerk is nu niet echt een station waar veel volk de trein neemt.
Dat kunnen ze gerust sluiten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Portbou »

Hallo,

Teveel haltes in steden aandoen leidt tot teveel tijdverlies voor de treinen die van buiten de stad komen...
Het is dus misschien wel zinvol om de IC en IR treinen slechts 1 station per stad te laten bedienen.

Om het voorbeeld van Brussel te nemen zou dat dan logischerwijze Brussel-Zuid moeten zijn.
Er moet dan wel voorzien worden in aansluitende stoptreinen naar de niet meer bediende stations want metro, tram en bus zijn geen geloofwaardig alternatief.

Toch creëert dit nieuwe problemen :

- Het feit dat je moet vermijden dat mensen al te ver op hun stappen moeten terugkeren...
Als je bvb. van Mechelen naar Schaarbeek moet is een treinverbinding met overstap in Brussel-Zuid natuurlijk totaal onaangepast. Een oplossing hiervoor kan zijn dat een deel van de tijd die gewonnen wordt door het niet meer bedienen van de stadsstations Noord en Zuid gebruikt kan worden voor een systematische halte in Vilvoorde van waaruit stoptreinen naar Brussel rijden.

- Slechtere overstapmogelijkheden :
Bvb. overstappen vanuit de richting Dendermonde naar Leuven, vanuit Antwerpen naar Namur...
Oplossingen hier kunnen alleen maar komen van andere doorkoppelingen.

Het is allemaal niet gemakkelijk...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Steven »

Alles is een kwestie van keuze's maken, elke keuze heeft zijn voor en nadelen. Je kan onmogelijk goed doen voor iedereen hoe graag we dat soms ook willen.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door calabria »

Kwestie van het dan maar ook even over Brussel te hebben:

- Schrap Congres en Kapellekerk. De trein is geen metro. Ik ben voor treinen die in veel stations stoppen zodat veel mensen een station bij hun deur hebben, maar hier is er gewoon een enorm plaatstekort en die stations liggen ook heel dicht bij andere interessantere stations. Ze sluiten = geen verlies.
- Treinen via lijn 26, lijn 161 en lijn 28 lijkt allemaal mooi, maar het feit is nu eenmaal dat veel mensen in Brussel ook moeten overstappen. En in welk station gaan ze dat dan doen? De enige goeie optie om het treinverkeer in Brussel interessant te houden, zonder mensen met dubbele overstappen te confronteren, is zoveel mogelijk treinen door de Noord-Zuid, m.a.w. uitbreiding van de capaciteit, of het nu is door 1 of 3 kokers bij te bouwen of door de perrons in centraal te ontdubbelen laat ik aan infrabel, maar er moet iets gebeuren.

En ten slotte: HALFUURDIENST OVERAL (overdag in de week en in het weekend!)
pietje

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door pietje »

calabria schreef:Kwestie van het dan maar ook even over Brussel te hebben:

- Schrap Congres en Kapellekerk. De trein is geen metro. Ik ben voor treinen die in veel stations stoppen zodat veel mensen een station bij hun deur hebben, maar hier is er gewoon een enorm plaatstekort en die stations liggen ook heel dicht bij andere interessantere stations. Ze sluiten = geen verlies.
Niet akkoord, dit zijn ideale stations voor een GEN netwerk, gesteld dat ze minstens een trein per kwartier per richting hebben.
Het is hier al meermaals aangekaart buitenlandse voorstadsnetwerken bewijzen het nut van zo'n netwerk met redelijk frequente stops.
- Treinen via lijn 26, lijn 161 en lijn 28 lijkt allemaal mooi, maar het feit is nu eenmaal dat veel mensen in Brussel ook moeten overstappen. En in welk station gaan ze dat dan doen? De enige goeie optie om het treinverkeer in Brussel interessant te houden, zonder mensen met dubbele overstappen te confronteren, is zoveel mogelijk treinen door de Noord-Zuid, m.a.w. uitbreiding van de capaciteit, of het nu is door 1 of 3 kokers bij te bouwen of door de perrons in centraal te ontdubbelen laat ik aan infrabel, maar er moet iets gebeuren.
Brussel-Centraal mag wel dienen als bestemmingsstation voor mensen die in de onmiddellijke buurt moeten zijn, maar zoals nu gebeurt, namelijk als overstapstation naar de metro, daar is Centraal niet echt geschikt voor.
Daarom moet er eens ernstig werk gemaakt worden van andere overstapmogelijkheden en betere verbinding richting Europese wijk, want Metrolijn1 is nu verzadigd van de mensen die pendelen tussen Centraal en de Europese wijk

En ten slotte: HALFUURDIENST OVERAL (overdag in de week en in het weekend!)
Daar ben ik het volmondig mee eens.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Steven »

Inderdaad de mensen die in centraal afstappen nemen vooral de metro, tenzij de toeristen die naar de grote markt gaan.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Stijn91 »

pietje schreef:
calabria schreef:Kwestie van het dan maar ook even over Brussel te hebben:

- Schrap Congres en Kapellekerk. De trein is geen metro. Ik ben voor treinen die in veel stations stoppen zodat veel mensen een station bij hun deur hebben, maar hier is er gewoon een enorm plaatstekort en die stations liggen ook heel dicht bij andere interessantere stations. Ze sluiten = geen verlies.
Niet akkoord, dit zijn ideale stations voor een GEN netwerk, gesteld dat ze minstens een trein per kwartier per richting hebben.
Het is hier al meermaals aangekaart buitenlandse voorstadsnetwerken bewijzen het nut van zo'n netwerk met redelijk frequente stops.
Maar dan ga je de NZV nog meer belasten en het is nu al oververzadigd en jij zou 8 treinen willen hebben die in Congres en Kapellekerk stoppen dat is volgens mij te veel wat je vraagt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door Steven »

Er zijn nu al genoeg treinen die daar langskomen, je kan bijvoorbeeld al starten door de 2 CR treinen naar Leuven er ook al te laten stoppen, samen met de L treinen naar Mechelen/Antwerpen vorm je dan al 4 treinen per uur. Kortweg door het huidige aanbod aan te passen kan je al verschillende combinaties maken. Ook via L28 met de CR-treintjes uit Dendermonde kan je iets leuk doen mits het goed uit te werken.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door calabria »

pietje schreef:
calabria schreef:Kwestie van het dan maar ook even over Brussel te hebben:

- Schrap Congres en Kapellekerk. De trein is geen metro. Ik ben voor treinen die in veel stations stoppen zodat veel mensen een station bij hun deur hebben, maar hier is er gewoon een enorm plaatstekort en die stations liggen ook heel dicht bij andere interessantere stations. Ze sluiten = geen verlies.
Niet akkoord, dit zijn ideale stations voor een GEN netwerk, gesteld dat ze minstens een trein per kwartier per richting hebben.
Het is hier al meermaals aangekaart buitenlandse voorstadsnetwerken bewijzen het nut van zo'n netwerk met redelijk frequente stops.
Voorstadsnetwerken werken ja. Maar dit gaat om de drukste spoorlijn van het land. Laat stoptreinen overal stoppen waar je maar wil, maar toch niet daar. Het is overbodig en het kost capaciteit waar die niet voorhanden is.
pietje

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door pietje »

calabria schreef:
pietje schreef:
calabria schreef:Kwestie van het dan maar ook even over Brussel te hebben:

- Schrap Congres en Kapellekerk. De trein is geen metro. Ik ben voor treinen die in veel stations stoppen zodat veel mensen een station bij hun deur hebben, maar hier is er gewoon een enorm plaatstekort en die stations liggen ook heel dicht bij andere interessantere stations. Ze sluiten = geen verlies.
Niet akkoord, dit zijn ideale stations voor een GEN netwerk, gesteld dat ze minstens een trein per kwartier per richting hebben.
Het is hier al meermaals aangekaart buitenlandse voorstadsnetwerken bewijzen het nut van zo'n netwerk met redelijk frequente stops.
Voorstadsnetwerken werken ja. Maar dit gaat om de drukste spoorlijn van het land. Laat stoptreinen overal stoppen waar je maar wil, maar toch niet daar. Het is overbodig en het kost capaciteit waar die niet voorhanden is.
Laat het nu net de stoptreinen (of eigenlijk GEN-treinen) zijn die het meest kunnen bijdragen aan een verbetering van de dienst voor de reizigers op de NZV.
Veel capaciteit in die tunnel gaat verloren door treinen met zeer uiteenlopende karakteristieken zomaar door elkaar te laten rijden: snellere stoptreinen vs. slome IC treinen met veel M6 rijtuigen.
Als men nu dus de GEN-treinen zou concentreren in 1 tunnel, waarin dan enkel nog treinen zitten die zeer stipt rijden en snel kunnen optrekken en afremmen, dan hoeft dit geen probleem te zijn qua capaciteit.
melle

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door melle »

Daar ben ik het niet mee eens. Het is zo dat wanneer je alle treinen in 1 bepaalde koker gaat steken, je bepaalde rijpaden moet laten kruisen. Volgens mij maak je het zo veel ingewikkelder dan het momenteel al is, en verhoogt dit enkel de kans op vertragingen.
pietje

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door pietje »

melle schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Het is zo dat wanneer je alle treinen in 1 bepaalde koker gaat steken, je bepaalde rijpaden moet laten kruisen. Volgens mij maak je het zo veel ingewikkelder dan het momenteel al is, en verhoogt dit enkel de kans op vertragingen.
Ik zeg niet dat de infra hier klaar voor is, maar als je de beste wil zijn dan moet je beginnen met een visie, en dan een plan, en dna ga je (ver-)bouwen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door groentje »

Pietje heeft mijn visie perfect verwoord. Er zijn veel mensen die slechts in Brussel-Centraal moeten zijn omwille van de metro. Maar die heb je ook in Weststation (zelfs nog meer mogelijkheden dan in Centraal Station) en in Schuman (wat voor de reizigers naar de Europese Wijk zelfs een metrorit zou uitsparen).
Op termijn gaan we inderdaad naar een systeem moeten gaan waar het GEN-verkeer door dezelfde kokers rijdt, en de IC's eruit gefilterd worden, met de nodige (dure) fly-overs en ongelijkgrondse kruisingen, die weliswaar goedkoper zullen zijn dan een gebruiksonvriendelijke nieuwe tunnel die maar bereikt wordt door een serie roltrappen waar Antwerpen-Centraal bij verbleekt. Want de trein hoort in Brussel wat mij betreft wél deels de rol van metro op zich te nemen, met een hoge frequentie en voldoende haltes.
Brussel-Centraal is compleet overbevolkt, niet alleen met treinen, maar ook met reizigers. Echter, perroncapaciteit is niet gemakkelijk bij te creëren, en met de extra trappen heeft men al bijna het maximum gedaan om de toegankelijkheid en de doorstroming te verbeteren. Het is veel goedkoper om de alternatieven voor Brussel-Centraal uit te bouwen, dan Brussel-Centraal proberen te vergroten. Voor reizigers uit de Vijfhoek zijn dat Congres en Kapellekerk, voor de metroreizigers Schuman en Brussel-West. Deze oplossingen zijn technisch ook veel sneller bereikt dan een nieuwe tunnel, die behalve veel geld, ook veel tijd nodig heeft om gebouwd te worden.
pietje

Re: NMBS weldra Europa's beste?

Bericht door pietje »

^^ nu de planners bij de NMBS nog overtuigen :wink:
Plaats reactie