Lijn 73 en zijn opwaardering?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
LRDArdo

Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door LRDArdo »

Gisteren (14/1) werd het nieuwe station te Koksijde geopend, met meteen een hle18 op de voorgrond (zie filmpje). In het filmpje wordt aangehaald dat de 'achtergestelde' lijn 73 verder wordt opgewaardeerd (propaganda of waarheid?). Wat zou die opwaardering dan inhouden? Een verhoging van de frequentie (iets semi-directs en iets boemel?). Een verdubbeling van het traject tussen Diksmuide tot net voorbij Koksijde? Verhoging van de snelheid (want net voor Tielt wordt er serieus geremd, of heeft dat nog steeds te maken met de gebarsten bielzen?).

Nogal wat vragen die ik afvuur, waarvoor mijn excuses, maar ik kon het niet laten :D

Ps: de link http://www.focus-wtv.tv/programma/wtv/n ... n-koksijde
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1220
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door Tim »

Er gelden inderdaad snelheidsbeperkingen wegens slechte staat van de dwarsliggers.
Op het ene spoor geldt zelfs een totaal verbod voor goederentreinen, richting Lichtervelde moeten zij op tegenspoor.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door HLE 2302 »

"Een "drukke" spoorlijn die De Panne met Gent verbind."
"Er stappen in Koksijde zo'n 400 reizigers per dag op."
Drukke spoorlijn, druk station ? Als er nu eens een station was die geen nieuw gebouw nodig had is het Koksijde wel. Zo nutteloos investeren, gewoon voor die cyclocross. Koksijde zal zolang er geen tram rijd niet druk worden. Het is dan ook veel te afgelegen van de kustlijn.

Maar dit is wel weer het ideale bewijs; als de gemeente/stad meewerkt kan er perfect een mooi nieuw station komen, zelfs als dit niet nodig is.
Ik ben dan ook beschaamt over het station waar ik elke dag de trein moet nemen, Kortrijk ... op een maar kleine detailaanpassingen is de tijd er gewoon blijven stilstaan. En dat voor een station met dagelijks 10 000 reizigers. (Reizigerstelling 2009.) En er zijn nog niet eens plannen om het station te vernieuwen, een echte schande !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door Steve »

Wel grappig dat het de burgemeester van Koksijde is die daar zo prominent komt opdraven, want het station ligt in Veurne... en dat is niet eens een detailkwestie rond gemeentegrenzen: naar hartje Veurne is het amper een kilometer, terwijl je er tot Koksijde minstens 4,5 km over doet. :wink:

(verder moet het natuurlijk juist een M6-stam zijn met kindertekeningen op het eerste rijtuig dat daar zo prominent in beeld komt...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door Shrek »

Ik vind het persoonlijk niet verkeerd dat een gemeente mee kan bepalen hoe uitgebreid het station is. Als ze er maar mee in investeren mag een gemeente van mij gerust eisen dat er een nieuw station komt. Als de gemeenten weten dat ze hier mee in kunnen beslissen zou dit wel eens een heel nieuwe dynamiek richting stations en hun omgeving op gang brengen.
Nu is het zo dat de gemeentes maar ondergaan wat de nmbs bapaalt (zoals het sluiten van een station of loket).
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door Hogersluys »

Het nieuwe station is als verwacht een bunker geworden.

Zijn er trouwens nog loketten?
LRDArdo

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door LRDArdo »

Tim schreef:Er gelden inderdaad snelheidsbeperkingen wegens slechte staat van de dwarsliggers.
Thx, eventueel zicht op herstellingswerken?
HLE 2302 schreef:Drukke spoorlijn
Het is er in elk geval drukker dan je zou vermoeden. Als je ziet welke massa volk er op en af stapt in bepaalde stations (bv. station Tielt) dan mag je voor die ene lijn wel spreken van een continue drukte. Op welke tijdstip je die trein ook neemt, tussen 6u en 19u is het meestal rechtstaan.

Maar of het bouwen van het nieuwe station van Koksijde nodig was laat ik in het midden. Daarbij, is Kortrijk geen station van infrabel? (En dat brengt ons weer bij de onduidelijke splitsing...)
MIVB-reiziger schreef:verder moet het natuurlijk juist een M6-stam zijn met kindertekeningen op het eerste rijtuig dat daar zo prominent in beeld komt...)
Die kinderen die dat gespoten hebben zullen zich zelf waarschijnlijk al lang niet meer als kinderen aanzien :D
Shrek schreef:Ik vind het persoonlijk niet verkeerd dat een gemeente mee kan bepalen hoe uitgebreid het station is.
Akkoord
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door HLE 2302 »

HLE 2302 schreef:Drukke spoorlijn
Maar of het bouwen van het nieuwe station van Koksijde nodig was laat ik in het midden. Daarbij, is Kortrijk geen station van infrabel? (En dat brengt ons weer bij de onduidelijke splitsing...)

Is Kortrijk geen station in eigendom van NMBS-Holding ? Hoe dan ook, als Infrabel geld heeft om alle stopplaatsen op L89 te voorzien van een volledig nieuw verhoogd perron, waarom zou er voor een station als Kortrijk dan geen geld zijn ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door markske »

Ze hebben nog geen behoorlijke parking in Kortrijk.
Als je als spoorwegmedewerker je wagen wil parkeren, tussen 07u30 en 13u00, moet je al veel geluk hebben om er een plaats te vinden.
Anders mag je maar even 6 € betalen om op de parking van je werkgever te staan.
Dit is enkel in Kortrijk zo. Op de andere parkings moet je als medewerker slechts 1 € betalen.
Dit vind ik een echte discriminatie die de vakbonden wel eens zouden mogen aanklagen.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door BlubBlub »

<sarcasme>In Kortrijk moet je maar op het Hoge gaan parkeren of onder de Veemarkt (of is het alweer veranderd - ik ben er niet meer met een auto geweest sinds 2009).</sarcasme>

Anyway - ik snap niet dat nadat spoor 9 is weggehaald voor een fietspad, er ook nog een stuk parking weg moest voor datzelfde fietspad. Maar dit is echt wel off-topic.
melle

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door melle »

Shrek schreef:Ik vind het persoonlijk niet verkeerd dat een gemeente mee kan bepalen hoe uitgebreid het station is. Als ze er maar mee in investeren mag een gemeente van mij gerust eisen dat er een nieuw station komt. Als de gemeenten weten dat ze hier mee in kunnen beslissen zou dit wel eens een heel nieuwe dynamiek richting stations en hun omgeving op gang brengen.
Nu is het zo dat de gemeentes maar ondergaan wat de nmbs bapaalt (zoals het sluiten van een station of loket).
Ik deel je mening! Op deze manier zouden misschien veel verloederde stations opgeknapt kunnen worden.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door groentje »

Koksijde is dan ook een bijzonder geval, het is het enige station dat in handen is (en was) van de gemeente. Gemeente Koksijde, wel te verstaan, ondanks de ligging op Veurns grondgebied.
Het station is vervangen geworden omdat het blijkbaar te dicht bij de sporen lag, en een perronverhoging er naar verluidt moeilijk zou geweest zijn. Het vorige gebouw had trouwens dringend een opfrisbeurt nodig, en men heeft dan maar de meest radicale keuze gemaakt: afgooien, die boel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door Shrek »

Lijn 73 krijgt nog een upgrade: vanaf 2014-2015 komt er ETCS level 2 !
Het studiewerk is nog maar net begonnen, maar het komt er zeker. Deze rustige lijn zal de primeur krijgen in België voor ETCS2 op een klassieke lijn :)
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door 260689 »

markske schreef:Ze hebben nog geen behoorlijke parking in Kortrijk.
Als je als spoorwegmedewerker je wagen wil parkeren, tussen 07u30 en 13u00, moet je al veel geluk hebben om er een plaats te vinden.
Anders mag je maar even 6 € betalen om op de parking van je werkgever te staan.
Dit is enkel in Kortrijk zo. Op de andere parkings moet je als medewerker slechts 1 € betalen.
Dit vind ik een echte discriminatie die de vakbonden wel eens zouden mogen aanklagen.
Ik kan gewoon op de parking van onze werkgever (B-Parking) met de badge en dit is gratis.
L.21B

Re: Lijn 73 en zijn opwaardering?

Bericht door L.21B »

markske schreef:Ze hebben nog geen behoorlijke parking in Kortrijk.
Als je als spoorwegmedewerker je wagen wil parkeren, tussen 07u30 en 13u00, moet je al veel geluk hebben om er een plaats te vinden.
Anders mag je maar even 6 € betalen om op de parking van je werkgever te staan.
Dit is enkel in Kortrijk zo. Op de andere parkings moet je als medewerker slechts 1 € betalen.
Dit vind ik een echte discriminatie die de vakbonden wel eens zouden mogen aanklagen.
Hetzelfde in Hasselt.
Plaats reactie