Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door bobke »

Spoorwegbeheerder Infrabel heeft beslist om de bijna 2.700 uurwerken op de perrons en in de stationsgebouwen niet meer te herstellen of te vervangen. Het gaat om een besparingsmaatregel. Nu kosten de uurwerken jaarlijks 800.000 euro. Dat staat in de kranten van de Sud Presse-groep. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit nuanceert: er is wel nog geld voor de herstelling van uurwerken, maar niet voor de vervanging.

Volgens de kranten zou Infrabel de beslissing al in november genomen hebben. De maatregel zal pas geleidelijk merkbaar zijn. Wanneer een uurwerk defect raakt, zal het voortaan niet meer hersteld of vervangen worden.

"Als we vaststellen dat een uurwerk op het perron defect is, dan zal dat worden hersteld. Een uurwerk dat definitief onherstelbaar is, zal niet worden vervangen", aldus de woordvoerder. Infrabel verwijst de reiziger dan naar de elektronische aankondigingsschermen waarin een uurindicatie verwerkt is, en die op steeds meer perrons aanwezig zijn.

Daarnaast zou een geplande vernieuwingsoperatie uit het meerjarenbudget van 2012-2015 geschrapt zijn. Dat zou een besparing opleveren van zo'n 19 miljoen euro. (belga/adb)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ngen.dhtml
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door Kristofke »

Spijtige zaak, ik kijk zelden naar de uren op de digitale schermen, ik zoek bijna automatisch de grote analoge klokken op.

Als bovendien alle treinbegeleiders moeten gaan fluiten op hun eigen uurwerk, dan gaan daar nog veel vertragingen van komen (een halve minuut is genoeg voor enkele minuten in bv. de noord-zuid verbinding)
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door calabria »

Ieder station zou verplicht een digitaal of analoog uurwerk moeten hebben. Minstens 1 per perron. Dit is weer een compleet wereldvreemde beslissing. Maar het zorgt er natuurlijk wel voor dat treinen in vertraging minder opvallen. Is het misschien daar om te doen?
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door thejay »

1) het uur op de schermen met vertrektijden is zeker ook te lezen vanop 25 meter afstand ? :?
2) komen er dan ook de seconden bij te staan? :?
3) Als de klassieke klok met wijzerplaat te duur is, kan men dan geen digitale plaatsen zoals je in Groot-Brittannië vrijwel overal ziet (in Berchem heb je d'r ook zo één)? :?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door kika »

Overal klokketorens a la Sint-Pieters of Brussel Noord, dan heb je nog maar 1 klok per station i.p.v. verschillende per perron nodig 8)
Zelf vind ik het een spijtige zaak, anderzijds is het wel 1 van de vele dingen die niet levensnoodzakelijk zijn om treinen te laten rijden. Verder: als TBGs op hun eigen klokken moeten fluiten, krijg je meer problemen (en discussies).
COCOKEN007

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door COCOKEN007 »

volledig mee eens kika.
De treinbegeleiders kijken naar de klok van het perron.
Alleen die klok is de juiste voor de NMBS.
Ik begrijp het niet.
Dat ze dan een sprekende klok invoeren das gemakkelijker, grapje.
Met wat onnozele besparing is dat.
Beter al de klokken wegnemen zodat we verplicht zijn om op onze klok te kijken.
Misschien kunnen ze ons een horloge verkopen die juist loopt op die van de NMBS en radiogestuurd. Zo hebben we een collectorsitem voor onze collectie. :P
Ze kunnen dan de perronklokken verkopen op ebay en hebben ze nog wat inkomsten in hun lade. :wink:
Ik heb voor deze besparing geen goed woord voor.
echt onnozel en absurd :?
eagleheart
Berichten: 305
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen

Bericht door eagleheart »

Ik wil anders zo wel een klok hebben, oogt mooi in mijn living.
Plaats reactie