Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door nahoj »

Teach2 schreef: Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...

Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Uw laatste paragraaf is manifest onjuist. Materieel wordt gereinigd wanneer daar gelegenheid voor is, en niet uitsluitend tijdens onderhoud.

Treinen afschaffen omwille van grafiti is een keuze die niet alle reizigers zullen appreciëren.

U spreekt in éénzelfde betoog van 5 regels tegelijk over onderhoud op zeer lange termijn (moderniseringen in CW) en zeer korte termijn (reinigingen in exploitatie), en besluit daaruit dat 'het onderhoud bij de NMBS' slecht georganiseerd is. Ik besluit daaruit dat uw analyse niet geheel doordacht is.


Over grafiti.
De kwaliteit van de verven in spuitbussen is tegenwoordig van die aard dat de reiniging de originele verflaag mede beschadigt. Om die reden, en om immobilisaties en reinigingskosten te drukken lijkt het me prioritair om op preventie in te zetten. In de eerste plaats schilderingen die grafiti ontmoedigen (complexe tekeningen bv., zoals de TER-Alsace-rijtuigen van de SNCF, die je ziet in de internationale treinen naar Basel). In de tweede plaats heb ik gehoord over efficiënte inzet van honden die getraind zijn op spuitbus-geur...
Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

Stijn91 schreef:Over de graffiti:
Bundels hebben totaal geen bescherming, als men nu elke bundel afsluit met een poort en hek met elektriciteit op (dit voor de hele bundel) en als een trein de bundel uit wilt gaat er altijd een poort open en toe. Dus bundels hebben volledige bescherming nodig zo is het minder mogelijk dat er nog graffiti op treinen komt.
Bundels volledig hermetisch afsluiten is geen optie. Moesten de bundels echter efficiënt gepatrouilleerd worden, met een reële pakkans, zou het wel ontmoedigend werken. In Amerika worden de bundels bewaakt door spoorwegpersoneel met politiebevoegdheid, de zogenaamde "yard bull"!

Pakkans is ook niet alles, er moet efficiënt gestraft worden! Liefst een de cel in of een werkstraf (treinen kuisen!) een geldboete is minder overtuigend gezien veel graffiti "kunstenaars" wel over de nodige middelen beschikken: voor het verwezenlijken van een "masterpiece" dat een gans rijtuig overdekt zijn er vele honderden euro's verf nodig!
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

nahoj schreef:Materieel wordt gereinigd wanneer daar gelegenheid voor is, en niet uitsluitend tijdens onderhoud.
Wanneer daar gelegenheid toe is? U maakt een grapje? Ze rijden in de regel weken, wat zeg ik, een paar maand met die troep erop rond, je maakt me echt niet wijs dat er op geen enkel moment 'gelegenheid' is om die schoon te maken. Nogmaals: in het buitenland kan dat wel. In Nederland is de doelstelling graffiti verwijderd te hebben van de treinen binnen de 48 uur (!) na de vaststelling. Als dat daar kan, moet dat hier ook kunnen.
Treinen afschaffen omwille van grafiti is een keuze die niet alle reizigers zullen appreciëren.
Wie spreekt er hier nu over treinen afschaffen? De treinen staan heel de nacht stil, en overdag staan er ook grote aantallen stil in de bundels in Brussel, Antwerpen, Leuven, enz. Wat houdt de NMBS tegen om ervoor te zorgen dat die dingen op die momenten gekuist kunnen worden? Ik haal nogmaals Nederland aan: daar hebben ze echt niet meer materieel op overschot dan hier, en dat lukt hen, zonder dat daar treinen moeten voor afgeschaft worden.
U spreekt in éénzelfde betoog van 5 regels tegelijk over onderhoud op zeer lange termijn (moderniseringen in CW) en zeer korte termijn (reinigingen in exploitatie), en besluit daaruit dat 'het onderhoud bij de NMBS' slecht georganiseerd is.
Neen, ik haal enkel twee voorbeelden aan om dit te illustreren. Ik kan nog wel wat zaken aanhalen hoor.
De kwaliteit van de verven in spuitbussen is tegenwoordig van die aard dat de reiniging de originele verflaag mede beschadigt.
Ik heb in Nederland nog nooit een trein gezien met het soort verfschade dat je hier ziet op vooral de breaks. Als ik me niet vergis schilderen zij hun treinen niet meer, ze beplakken ze met een film die makkelijk en snel verwijderen van graffiti toelaat.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

LHOON schreef: voor het verwezenlijken van een "masterpiece" dat een gans rijtuig overdekt zijn er vele honderden euro's verf nodig!
Nog efficiënter dan ze pakken en straffen lijkt me dat je ervoor zorgt dat binnen de kortste keren die 'masterpiece' weg is. Dan is dat een paar 100 euro weggesmeten voor hen. Als die iedere keer zien dat de volgende dag hun schilderijtje weg is, gaan die echt wel beginnen na te denken hoor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

beste teach, nachtelijke kuisploegen kosten meer dan overdag en dat heeft men er blijkbaar niet voor over. De stilstand overdag is zelfden lang genoeg om een stel volledig vrij te krijgen (men heeft het dan ook a ver laten komen)van dat prutswerk. Kortweg op dit moment kan je stellen dan men minder verwijderd dan dat er bijkomt.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Misschien is dat wel net de grootste kritiek? Omdat nachtelijke kuisploegen 'te duur' zijn, laat men die treinen maar bollen met hun alternatieve livrei. Wat dat niet moet kosten aan imagoschade... En zeker bij de Desiri, die toch het nieuwe paradepaardje zouden moeten wezen voor de NMBS.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Trouwens, na wat opzoekwerk heb ik de indruk dat in Nederland dat ook niet 's nachts gebeurt, maar vooral gewoon overdag: de ondergekliederde exemplaren komen na de ochtendspits binnen op een van de vele daarvoor ingerichte plekken, worden gekuist, en voordat de avondspits begint zijn die gekuist en rijden ze terug rond. In de praktijk blijkt dan ook dat de meeste graffiti binnen de 24 uur na vaststelling verwijderd is.

Alle treinen zijn er sinds een paar jaar voorzien van een speciale door NedTrain zelf ontwikkelde folie waar graffitiverf moeilijker op pakt, waardoor de tijd nodig voor het schoonmaken halveert. Ze hebben ook een speciale sneldrogende verf ontwikkeld voor graffiti op de binnenwanden: even snel met de roller over de tags, en terug de baan op. Kunnen ze hier nog wat van leren...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door overweg13 »

Uiteraard ligt de eigenlijke verantwoordelijkheid bij de spuiters en bij het bestraffingsbeleid - voor zover dat bestaat. Maar het is tegelijk schandelijk dat de NMBS reizigers durft vervoeren in rijtuigen die van onder tot boven ondergespoten zijn. Al geef ik persoonlijk de voorkeur aan een ondergespoten boven een afgeschafte trein.
Een aspect dat eigenlijk zelden of nooit aan bod komt in deze problematiek, is dat van de veiligheid. In veel gevallen worden alle rijtuigkenmerken die aangebracht worden op de rijtuigkasten onleesbaar gemaakt door de graffiti, en vaak worden ze nog onleesbaarder wanneer de graffiti verwijderd zijn. Nu heb ik me al dikwijls afgevraagd of dit wel kan. Ofwel hebben die opschriften op de rijtuigen zin, en dan moeten ze gewoon constant leesbaar blijven, ofwel hebben ze geen zin, en dan vraag ik me af waarom men nog altijd de moeite neemt om ze aan te brengen. Ik denk dat ze wel degelijk zin hebben (identificatie, exploitatiekenmerken e.d.) en dus lijkt de NMBS alvast een belangrijk argument te hebben om de graffiti te (laten) bestrijden. Ik zet laten tussen haakjes, omdat dit eigenlijk evident een opdracht is van de lokale politie. Als men telkens opnieuw tientallen (honderden?) politiemensen kan inzetten voor allerlei (sport)manifestaties, dan zou dat ook moeten kunnen om de NMBS-terreinen te bewaken. Dat hoeft waarschijnlijk niet eens constant te gebeuren: dat men weet dat een patrouille af en toe langskomt, zou wel eens voldoende kunnen zijn. En dan - maar nu droom ik waarschijnlijk - zou een en ander pas echt effect hebben als de spuiters meteen lik op stuk kregen (een gasboete, onmiddellijk reinigen van het beschadigde materieel, boete voor het veroorzaken van vertraging...).
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door Steven »

men heeft die gegevens soms zelfs nodig in abnormale omstandigheden.
Stel op een rijtuig is de rem defect en deze moet buiten dienst gezet worden. Dan moet de bestuurder de juiste remgewichten weten om de nieuwe max toegelaten snelheid te kunnen berekenen. Gelukkig hebben we nu wel een volledige lijst zitten van alle materieel, maar je bent logisch gezien sneller door gewoon de cijfers van de langsligger over te nemen dan alles te gaan opzoeken in een tabel die dan in uw rugzak zit.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door K V B »

nahoj schreef: Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.
Ik denk dat je bundels toch wel goed kan afsluiten. En zelfs als is het niet 100% dicht, met hekkens verminder je wel het aantal vluchtroutes, en dat verhoogd de pakkans.

Ander vraagje: Gebeurt het bij de NMBS dat treinen in een station overnachten? Bijvoorbeeld dat de laatste trein naar Oostende daar gewoon in het station blijft om dan de volgende ochtend weer als eerste te vertrekken?
Laatst gewijzigd door K V B op 17 jul 2012, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

Stijn91 schreef: Pakkans is ook niet alles, er moet efficiënt gestraft worden! Liefst een de cel in of een werkstraf (treinen kuisen!) een geldboete is minder overtuigend gezien veel graffiti "kunstenaars" wel over de nodige middelen beschikken: voor het verwezenlijken van een "masterpiece" dat een gans rijtuig overdekt zijn er vele honderden euro's verf nodig!
Stokslagen, zoals in Singapore...
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door Hobbes »

In Nederland is het inderdaad opvallend hoe weinig graffiti te zien is op het materieel.

De laatste weken echter zie ik meer en meer ondergekladderd Nederlands materieel rondrijden. Is dit toeval, of heeft het te maken met de vakantieperiode?
Ik hoop niet dat men daar ook een "je m'en fou" beleid begint te voeren zoals bij ons...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door Robin »

K V B schreef:
nahoj schreef: Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.
Ik denk dat je bundels toch wel goed kan afsluiten. En zelfs als is het niet 100% dicht, met hekkens verminder je wel het aantal vluchtroutes, en dat verhoogd de pakkans.

Ander vraagje: Gebeurt het bij de NMBS dat treinen in een station overnachten? Bijvoorbeeld dat de laatste trein naar Oostende daar gewoon in het station blijft om dan de volgende ochtend weer als eerste te vertrekken?
Ik dacht van wel, in Antwerpen centraal heb ik dat toch al eens gezien.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door Steven »

K V B schreef:
nahoj schreef: Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.
Ik denk dat je bundels toch wel goed kan afsluiten. En zelfs als is het niet 100% dicht, met hekkens verminder je wel het aantal vluchtroutes, en dat verhoogd de pakkans.

Ander vraagje: Gebeurt het bij de NMBS dat treinen in een station overnachten? Bijvoorbeeld dat de laatste trein naar Oostende daar gewoon in het station blijft om dan de volgende ochtend weer als eerste te vertrekken?
vroeger gebeurde dit meer dan nu, nu zou het eerder uitzondering moeten zijn. De privebedrijven die tijdens de nacht het interieur kuisen doen dit echter meestal enkel in de vorming en dus wijken in principe alle treinen uit.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door Retard »

K V B schreef:
nahoj schreef: Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.
Ik denk dat je bundels toch wel goed kan afsluiten. En zelfs als is het niet 100% dicht, met hekkens verminder je wel het aantal vluchtroutes, en dat verhoogd de pakkans.

Ander vraagje: Gebeurt het bij de NMBS dat treinen in een station overnachten? Bijvoorbeeld dat de laatste trein naar Oostende daar gewoon in het station blijft om dan de volgende ochtend weer als eerste te vertrekken?
Neen, alle treinen gaan naar de kuisplaats om te kuisen in Oostende. Je mag niet vergeten dat de ram van de laatste trein die daar aankomt, E545, er al 1590 kilometer heeft opzitten en de andere 'Eupens' 'maar' 1325 kilometer. Dus moet er geroteerd worden.
Plaats reactie