Uw laatste paragraaf is manifest onjuist. Materieel wordt gereinigd wanneer daar gelegenheid voor is, en niet uitsluitend tijdens onderhoud.Teach2 schreef: Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...
Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Treinen afschaffen omwille van grafiti is een keuze die niet alle reizigers zullen appreciëren.
U spreekt in éénzelfde betoog van 5 regels tegelijk over onderhoud op zeer lange termijn (moderniseringen in CW) en zeer korte termijn (reinigingen in exploitatie), en besluit daaruit dat 'het onderhoud bij de NMBS' slecht georganiseerd is. Ik besluit daaruit dat uw analyse niet geheel doordacht is.
Over grafiti.
De kwaliteit van de verven in spuitbussen is tegenwoordig van die aard dat de reiniging de originele verflaag mede beschadigt. Om die reden, en om immobilisaties en reinigingskosten te drukken lijkt het me prioritair om op preventie in te zetten. In de eerste plaats schilderingen die grafiti ontmoedigen (complexe tekeningen bv., zoals de TER-Alsace-rijtuigen van de SNCF, die je ziet in de internationale treinen naar Basel). In de tweede plaats heb ik gehoord over efficiënte inzet van honden die getraind zijn op spuitbus-geur...
Enkel afsluitingen plaatsen is volgens mij een straatje zonder einde. Over dergelijke afstanden (rondom alle bundels...) kan je dat nooit 100% dicht houden.