Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door dentheo »

Wat gisteren opviel in de officiele brief van de Nederlandse minister over de Fyra:
--de verbinding Antwerpen Roosendaal, nu 44 minuten, zal met vijf minuten versneld worden.
--de vergoeding van de trein naar Breda blijkbaar afhankelijk is van die versnelling.

Hoe gaat men onze stoptrein versnellen ? Ideeën ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Retard »

Mijn eerste gedacht was Desiro's, maar dat kan niet, omwille van het lastenboek.

Misschien dat ze zijn halten in Antwerpen-Oost, -Dam, -Luchtbal en -Noorderdokken schrappen en dat dan door een andere trein laten doen, die eventueel doorrijdt naar Antwerpen-Haven.
Ook van Antwerpen-Haven vroeg de BTTB al lang een betere bediening.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Steve »

Retard schreef:Mijn eerste gedacht was Desiro's, maar dat kan niet, omwille van het lastenboek.

Misschien dat ze zijn halten in Antwerpen-Oost, -Dam, -Luchtbal en -Noorderdokken schrappen en dat dan door een andere trein laten doen, die eventueel doorrijdt naar Antwerpen-Haven.
Ook van Antwerpen-Haven vroeg de BTTB al lang een betere bediening.
De stilstanden in Oost en Dam zijn al lang geschrapt (de trein neemt nu immers de tunnel), en ik denk niet dat je met het schrappen van de nu al korte stilstanden in Luchtbal (nota bene een IR-station!) en Noorderdokken zoveel tijd zou kunnen winnen.
carlos

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door carlos »

Retard schreef:Mijn eerste gedacht was Desiro's, maar dat kan niet, omwille van het lastenboek.

wat ontbreekt er aan de desiro? wat moet er veranderd worden om een toelating tot Roosendaal te kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door msts.be »

carlos schreef:wat ontbreekt er aan de desiro? wat moet er veranderd worden om een toelating tot Roosendaal te kunnen krijgen?
Eerder wat is er teveel aan de Desiro, namelijk TBL1+. Anyway, dat gezeik met TBL1+ en de buurlanden mag gaan ophouden, ik had al lang met zo'n stel (dan bedoel ik AM75/AM Klassiek) over de grens gereden zonder dat ProRail/DB Netz er van wist. Vroeger deed men dat zonder nadenken of werd er per vergissing zo'n stel over de grens gestuurd, en heeft dat amper problemen veroorzaakt (misschien op wat gestoorde seinen en enkele 50 Hz-circuits na).
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door stefanic »

Het voorstel -5min tegenover vandaag is al totaal achterhaald.
Zondag komen er 4minuten rittijd BIJ (zie m'n post in het Fyra-topic) dus moeten we al 9min winnen.
Een Desiro is dan niet meer voldoende vrees ik. Misschien een 'special' Desiro-serie (met booster rockets en remparachutes!). En stickers in het interieur: "Houd u stevig vast, voor de 4G versnelling u verast".
spoorwegrealist
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Retard »

FLV-FGSP heeft hier geschreven dat hij dat opgevangen heeft dat een Desiro niet onder 1800V= kan rijden. Dit is volgens hem/haar een fout tegenover het lastenboek:
FLV-FGSP schreef:Vandaag opgevangen dat de Desiro niet naar Roosendaal of Maastricht zal kunnen komen, die werkt niet onder 1800V. Stond wel in het lastenboek.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:
carlos schreef:wat ontbreekt er aan de desiro? wat moet er veranderd worden om een toelating tot Roosendaal te kunnen krijgen?
Eerder wat is er teveel aan de Desiro, namelijk TBL1+. Anyway, dat gezeik met TBL1+ en de buurlanden mag gaan ophouden, ik had al lang met zo'n stel (dan bedoel ik AM75/AM Klassiek) over de grens gereden zonder dat ProRail/DB Netz er van wist. Vroeger deed men dat zonder nadenken of werd er per vergissing zo'n stel over de grens gestuurd, en heeft dat amper problemen veroorzaakt (misschien op wat gestoorde seinen en enkele 50 Hz-circuits na).
Ik ben zeer blij dat u niet voor de spoorwegen werkt.
"een gestoord seintje" of "een niet werkend detectiecircuitje" kan enorme gevolgen hebben, het is volledig terecht dat men daar geen enkel risico rond neemt.
TBL1+ vraagt trouwens geen extra keuring voor nieuw materiaal, het is enkel oud materiaal dat herkeurt moet worden.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door odul »

De stoptrein "versnellen" is haast onmogelijk.

Maar ik denk dat men het meer heeft over de "reistijd" tussen Roosendaal en Antwerpen onder de huidige uurregeling verkorten.
En daar is al meer dan eens sprake geweest om de IC Essen - Charleroi door te trekken naar Roosendaal.
Aangezien deze verbinding minder stops heeft op lijn 12 zal de reistijd sowieso kleiner zijn dan met het "stoppertje".

De L trein (Roosendaal - Antwerpen) zou dan Essen als eindstation krijgen.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door ferry »

Hoi

Lijn 12 moet het verder doen met de oncomfortabele, vaak stinkende AM75 waarmee ze dan in het WE reizigers gaan vervoeren naar de Luchthaven..!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Joris »

Hallo,
De beste oplossing zou inderdaad een IC zijn vanuit Roosendaal en Essen naar Antwerpen (en verder?). Die hoeft dan niet per se met M6'en te zijn als die niks bestaands vervangt voorbij Antwerpen.
Maar zoals al eerder is gezegd, dat zou te grote concurrentie zijn voor de Fyra, en zal er dus nooit komen.
Overigens zit die L-trein op lijn 12 op een zaterdag echt nog goed vol blijkbaar.
Komt er een extra IC bij tussen Brussel en Antwerpen? Of daalt dat aantal nu van 3 naar 2? Samen met nog wat IR'en die al dan niet als vermomde L-trein rijden.
Groeten.
Afbeelding
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door jotie »

Had men dat in Terzake nu eens aan MDS willen voorleggen: hoe kan MDS een IC naar Roosendaal als concurrentie voor de Fyra beschouwen als reizigers toch zo tuk zijn op een ultrasnelle trein ('Een vliegtuig zonder vleugels', weet je wel) met verplichte zitplaatsreservatie ('Voor de veiligheid.' - Moet je even op vrijdag en zondag aan die sardientjes tussen Berlijn en Keulen zeggen)?

Terug naar de stoptrein: ik geloof best dat er amper snelheidswinst is te boeken, maar waarom laat de NMBS dat dan op papier zetten? MDS en de zijnen moeten dat toch ook weten? Bovendien hangt er een financieel plaatje aan vast, en was dat nu een van de redenen waarom er zolang onderhandeld moest worden. Ik heb het gevoel dat we stilaan evolueren richting Duitse toestanden: tussen ICE en RB/RE is er op een aantal lijnen niet veel meer te vinden. Ofwel 'supersnel', ofwel tergend langzaam, maar iets daartussen biedt men niet meer aan (IR), of minder (IC).
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Bart »

msts.be schreef:
carlos schreef:wat ontbreekt er aan de desiro? wat moet er veranderd worden om een toelating tot Roosendaal te kunnen krijgen?
Eerder wat is er teveel aan de Desiro, namelijk TBL1+. Anyway, dat gezeik met TBL1+ en de buurlanden mag gaan ophouden, ik had al lang met zo'n stel (dan bedoel ik AM75/AM Klassiek) over de grens gereden zonder dat ProRail/DB Netz er van wist. Vroeger deed men dat zonder nadenken of werd er per vergissing zo'n stel over de grens gestuurd, en heeft dat amper problemen veroorzaakt (misschien op wat gestoorde seinen en enkele 50 Hz-circuits na).
Het TBL1+ systeem is al een maand gehomologeerd voor het NS net.
Er rijden nu dus al 800'en met TBL1+ naar Roosendaal.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door Bart »

ferry schreef:Lijn 12 moet het verder doen met de oncomfortabele, vaak stinkende AM75 waarmee ze dan in het WE reizigers gaan vervoeren naar de Luchthaven..!
Wees blij dat de NMBS nog oncomfortabele MR75 stellen heeft.
Hierdoor hebben de reizigers op lijn 12, meestal nog voldoende zitplaatsen.
Is het enige Belgische motorstel dat indien nodig (tijdens de spits) gekoppeld RSD binnen mag. Dat komt overeen met 8 rijtuigen.
Dus 604 zitplaatsen 2de klasse, en 112 zitplaatsen 1ste klasse.
Heb je dan liever dat ze 1 sprinter inzetten, met zijn 150 zitplaatsen 2de klasse, en 24 zitplaatsen 1ste klasse?
Ik denk dat lijn 12 dan pas reden heeft tot klagen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen Roosendaal versnellen ?? Hoe

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:Het voorstel -5min tegenover vandaag is al totaal achterhaald.
Zondag komen er 4minuten rittijd BIJ (zie m'n post in het Fyra-topic) dus moeten we al 9min winnen.
.
Waar komen die 4 minuten vandaan ?
Er is toch geen stop bijgekomen ?
Of is het omdat het nu "kan" , de Benelux zit niet op zijn hielen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie