Lengte goederentreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Shrek »

850 is wel heel lang, wij hebben nu al grote moeite om de sporen aangepast te krijgen aan de 750 meter. :shock:
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door dentheo »

Niewsgierig: wat is zoal de langste in Belgie ?

Ik meen dat de Opel trein uit Bochum de laatste jaren wel eens 600m was.
Anderzijds is de Ford met auto's voor de uk ook best lang.
Ze vervoeren beide veel "lucht" maar dan kun je hem lang maken natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Marianne »

De Volvo is soms wel 620 meter, althans dat vertelde een van diens (Nederlandse) treinbestuurders me. Hij zei, dat het een van de langste goederentreinen was, maar weet niet of hij daar van Nederland en Belgie, of alleen Nederland mee bedoelde.
Die lengte scheen overigens weleens problematisch te zijn voor het inrijsein bij Roosendaal (vanuit de richting Breda) bij de overweg aldaar (Gastelseweg), omdat de staart van de trein dan in de signalisering van de overweg ervoor bleef en deze bij lang wachten voor de rode in storing ging.

Overigens heb ik het idee, dat de Volvo de laatste tijd aan de korte kant is, als ik die trein zie tenminste (het kan ook maar mijn indruk zijn).

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1218
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Tim »

De langste treinen zijn idd meestal de autotreinen omdat de dubbele autowagons een lengte hebben van 31 meter.
Meestal bestaan die uit zo'n 20 wagons dus dan zit je op 620 meter excl. loc.
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door 't Seinerke »

Goederentreinen mogen nu vandaag de dag 750m zijn, wel met sleepelementen inbegrepen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Shrek »

't Seinerke schreef:Goederentreinen mogen nu vandaag de dag 750m zijn, wel met sleepelementen inbegrepen.
Serieus? Er zijn toch nog een heel aantal uitwijk- en rangeersporen die nog aangepast moeten worden?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Bordensteker »

Autotreinen, zelfs met al die auto’s erop, zijn veelal inderdaad opvallend lang. Maar ze zijn per strekkende meter helemaal niet zwaar. Het ligt dus aan de ruimte die er is (laadsporen bij de autofabriek, op opstelterreinen en rangeerbundels bij het vertrekstation en de bestemming en wijksporen onderweg) hoe lang je die kunt maken. Ze rijden leeg terug en dan zijn ze helemaal extreem licht. Bij het laad- en losproces kun je zulke treinen eventueel in twee delen splitsen.

Treinen met staal op open wagens lijken van opzij soms allemaal met ledige wagens te rijden, maar als er dikke platen staal tussenin die lage zijschotten liggen zijn zulke treinen weer wel uitgesproken zwaar.

Keteltreinen zijn ook meestal door hun gewicht in lengte beperkt. Vloeistoffen vormen een compact en zwaar soort lading. Als ze leeg terugrijden kunnen ze wel lang gemaakt worden, maar de locomotieven moeten vroeg of laat toch ook terug ...

Treinen met mineralen en ertsen zijn geladen ook weer erg zwaar per strekkende meter, en ook hier zie je dat terug aan de korte wagens.

Sommige granen en zo zijn weer duidelijk lichter, en dan stopt men zulk soort lading in zo lang mogelijke wagens met dus per strekkende meter relatief weinig assen. Een as die geen twintig tonnen draagt, daar moet een goede reden voor zijn.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
't Seinerke schreef:Goederentreinen mogen nu vandaag de dag 750m zijn, wel met sleepelementen inbegrepen.
Serieus? Er zijn toch nog een heel aantal uitwijk- en rangeersporen die nog aangepast moeten worden?
Ik denk dat er veel niet aangepast zullen worden....
Tussen Roosendaal en Antwerpen Noord is er geen enkele uitwijkplaats voor die lange jongens....
Ik weet niet wat een redelijke tussenafstand is .. 40 km ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Robin »

dentheo schreef:
Shrek schreef:
't Seinerke schreef:Goederentreinen mogen nu vandaag de dag 750m zijn, wel met sleepelementen inbegrepen.
Serieus? Er zijn toch nog een heel aantal uitwijk- en rangeersporen die nog aangepast moeten worden?
Ik denk dat er veel niet aangepast zullen worden....
Tussen Roosendaal en Antwerpen Noord is er geen enkele uitwijkplaats voor die lange jongens....
Ik weet niet wat een redelijke tussenafstand is .. 40 km ?
moet er dan uitwijksporen zijn? Op den duur liggen er meer bundels dan wat anders...een trein dient tenslotte om te rijden e niet om uit te wijken. In geval van nood kan men nog steeds langs het andere spoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jim

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Jim »

[/quote]
moet er dan uitwijksporen zijn? Op den duur liggen er meer bundels dan wat anders...een trein dient tenslotte om te rijden e niet om uit te wijken. In geval van nood kan men nog steeds langs het andere spoor.[/quote]


Dus als uw IC trein achter een stoptrein of een goederentrein aan het rijden is, dan moet men dat maar zo laten, want treinen dienen om te rijden en niet om uit te wijken?
En wat bedoel je met "langs het andere spoor rijden"? Tegenspoor? Dat is nogal moeilijk als er constant treinen uit de andere richting komen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1218
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Tim »

Jim schreef: Dus als uw IC trein achter een stoptrein of een goederentrein aan het rijden is, dan moet men dat maar zo laten, want treinen dienen om te rijden en niet om uit te wijken?
En wat bedoel je met "langs het andere spoor rijden"? Tegenspoor? Dat is nogal moeilijk als er constant treinen uit de andere richting komen.
In Nederland kan dat wel allemaal, waarom zou het hier dan niet kunnen?
Ik rij persoonlijk veel liever in NL dan in België. Je hebt je vaste dienstregeling en daar wijk je zelden van af.
Als je dan al eens onvoorzien moet uitwijken licht de treindienstleider je in en meldt zelfs wanneer je terug mag vertrekken.
Traffic Control zou daar beter eens op stage gaan...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Robin »

Jim schreef: moet er dan uitwijksporen zijn? Op den duur liggen er meer bundels dan wat anders...een trein dient tenslotte om te rijden e niet om uit te wijken. In geval van nood kan men nog steeds langs het andere spoor.


Dus als uw IC trein achter een stoptrein of een goederentrein aan het rijden is, dan moet men dat maar zo laten, want treinen dienen om te rijden en niet om uit te wijken?
En wat bedoel je met "langs het andere spoor rijden"? Tegenspoor? Dat is nogal moeilijk als er constant treinen uit de andere richting komen.
elke trein heeft zo zijn dienstregeling en is normaal zo gepland dat ze elkaar niet hinderen.
Als een trein ervoor problemen heeft brengt dat natuurlijk een kettingreactie teweeg en vertraging, als de achterliggende treinen moeten stoppen dan is het logisch dat het bij een goederentrein langer duurt om op te trekken.

Op L12 deed men dikwijls wel eens inhaalmaneuvers via het tegenspoor dus als het kan waarom niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jim

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Jim »

Tim schreef:
Jim schreef: Dus als uw IC trein achter een stoptrein of een goederentrein aan het rijden is, dan moet men dat maar zo laten, want treinen dienen om te rijden en niet om uit te wijken?
En wat bedoel je met "langs het andere spoor rijden"? Tegenspoor? Dat is nogal moeilijk als er constant treinen uit de andere richting komen.
In Nederland kan dat wel allemaal, waarom zou het hier dan niet kunnen?
Ik rij persoonlijk veel liever in NL dan in België. Je hebt je vaste dienstregeling en daar wijk je zelden van af.
Als je dan al eens onvoorzien moet uitwijken licht de treindienstleider je in en meldt zelfs wanneer je terug mag vertrekken.
Traffic Control zou daar beter eens op stage gaan...

Dat is weer een hele andere discussie over het op uur rijden of niet in Nederland. Ik veronderstel dat u een goederenbestuuder bent en nog nooit het gejengel van een thalys of andere bestuurder gehoord hebt die op dubbel geel aan het rijden is achter een andere trein. Voor mij mogen ze hier direct het systeem van Nederland invoeren, maar dan is het voor de reizigersbestuurders wel gedaan met de verwennerij dat ze overal voorrang krijgen op goederentreinen op uur.
Dan kunnen onze bestuurders misschien ook beter eens op stage gaan naar Nederland.
Jim

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Jim »

Robin schreef:
Jim schreef: moet er dan uitwijksporen zijn? Op den duur liggen er meer bundels dan wat anders...een trein dient tenslotte om te rijden e niet om uit te wijken. In geval van nood kan men nog steeds langs het andere spoor.


Dus als uw IC trein achter een stoptrein of een goederentrein aan het rijden is, dan moet men dat maar zo laten, want treinen dienen om te rijden en niet om uit te wijken?
En wat bedoel je met "langs het andere spoor rijden"? Tegenspoor? Dat is nogal moeilijk als er constant treinen uit de andere richting komen.
elke trein heeft zo zijn dienstregeling en is normaal zo gepland dat ze elkaar niet hinderen.
Als een trein ervoor problemen heeft brengt dat natuurlijk een kettingreactie teweeg en vertraging, als de achterliggende treinen moeten stoppen dan is het logisch dat het bij een goederentrein langer duurt om op te trekken.

Op L12 deed men dikwijls wel eens inhaalmaneuvers via het tegenspoor dus als het kan waarom niet.
Als elke trein op zijn dienstregeling reed dan bestond dit forum niet denk ik.

Op de lijn 12 kan je eventueel inhalen via tegenspoor, maar probeer dat maar eens overdag op de lijn 35,16,59.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1218
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Lengte goederentreinen

Bericht door Tim »

Tijdens de spitsuren moet je inderdaad niet op tegenspoor gaan rijden, maar op de kalme momenten is dat een mogelijkheid die slechts heel zelden benut wordt.
Hoe dikwijls heb ik TC al opgebeld omdat ze me 10 minuten lieten wachten om de omnibus voor te laten (ik dacht dat een P100 daar nochtans voorrang op had)...
Antwoord altijd negatief om op tegenspoor te rijden, ook al komt er tot aan het volgende station geen enkele trein uit de tegenrichting.
Plaats reactie