Treinticket betalen kan vanaf nu met kredietkaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
tom007

Treinticket betalen kan vanaf nu met kredietkaart

Bericht door tom007 »

Treinreizigers kunnen voortaan op de trein betalen met een kredietkaart. Dat kan via de draagbare boordcomputer (IBIS) van de treinbegeleiders. Wie geen ticket koopt aan het loket (bijvoorbeeld omdat er geen loket is of omdat het gesloten is) of wie pas in laatste instantie kiest de trein te nemen, kan dus voortaan op de trein zelf betalen met VISA of MasterCard. Proton en Bancontact zijn niet mogelijk.

"Extra service"
Het systeem geldt op alle treinen. In totaal zijn zo'n 2.800 treinbegeleiders uitgerust met een IBIS-toestel. De treinreiziger moet voor hij opstapt wel aan de treinbegeleider signaleren dat hij nog geen ticket heeft, anders moet hij een toeslag van 2,5 euro betalen. "Het gaat om een extra service", benadrukt Hugo Stevens van de NMBS.

Toch is de NMBS volgens Stevens niet echt van plan veel reclame te maken voor de nieuwigheid. "Het blijft in de eerste plaats de bedoeling dat de reiziger zijn ticket koopt aan het loket of via het internet", aldus Stevens.

Minder wisselgeld
Naast een extra service voor de klanten heeft het systeem ook zijn nut voor de treinbegeleider. Die moet voortaan minder wisselgeld meenemen, wat het risico op overvallen vermindert.

De treinbegeleiders zullen de reiziger daarnaast beter kunnen informeren. Ze beschikken op hun toestel over de volledige dienstregeling en kunnen in principe perfect vertellen welke reiziger waar precies moet overstappen om op zijn bestemming te raken. Het systeem staat ook open voor nieuwe toepassingen. Zo zou het toestel op termijn ook kunnen gebruikt worden als gsm.

http://www.hln.be
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Ze zeggen het net op het nieuws se :P (één)
Pierre

Bericht door Pierre »

Gaat het ook met kaarten die nog niet uitgerust zijn met een chip?
Wover

Bericht door Wover »

"Het systeem staat ook open voor nieuwe toepassingen. Zo zou het toestel op termijn ook kunnen gebruikt worden als gsm. "

haha, ik zie ze al bezig, telefoneren met hun ibis'ke :lol:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Jammer dat het (nog?) niet voor Proton en Bancontact geschikt is!
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Als ze es zouden maken dat het al werkt in de gewone stations. In Poperinge kan ik bvb niet betalen met bancontact... Hij wil mijn kaart altijd als american express lezen, dus contant betalen is daar de boodschap.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

trainfreak schreef:Jammer dat het (nog?) niet voor Proton en Bancontact geschikt is!
daar is banksys de schuldige voor als ik me niet vergis! zij zouden als beheerder van dat systeem te veel geld vragen voor de transacties en bijgevolg ziet de nmbs die investering niet zitten (is meestal ook de reden als in een winkel plots geen bancontact/proton terminal meer is)
Swiss

Bericht door Swiss »

Dat hoeft zelfs niet aan Banksys te liggen. Banksys en BCC zijn namelijk zustermaatschappijen, dus het zou me sterk verbazen dat de tarieven voor een Visa- en een Bancontact-transactie zover uiteenlopen.
Voor een Bancontact-transactie moet je echter altijd contact maken met een centrale server, die je tegoed enzo checkt. Voor Visa hoeft dit niet altijd (standalone systeem).
Dus zolang die Ibis geen datacommunicatiesysteem aan boord heeft, zal hij geen Bancontact-transacties kunnen doen...

(eerste berichtje van mij, hopelijk niet laatste...)

Greetz,
Swiss
Moi

Bericht door Moi »

Dat is idd. het probleem, aangezien Ibis nog geen constante verbinding heeft met een centrale server kan men nog niet werken met een gewone betaalkaart... jammer eigenlijk, het toestelletje heeft zowat al mobiele systemen ingebouwd en er wordt er geen enkel van gebruikt! Enkel het Wlan-systeem om te synchroniseren in de dept.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja wa is de prijs per verbinding bij elke betaling die zou gebeuren per gewone betaalkaart of proton? dat kan ook de hinder zijn he
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Steven schreef:tja wa is de prijs per verbinding bij elke betaling die zou gebeuren per gewone betaalkaart of proton? dat kan ook de hinder zijn he
Bij Proton is die nul. Proton kan geheel off-line werken, er is enkel een verbinding nodig om het saldo 'uit de Ibis te halen' om het zo te zeggen.

Bij Bancontact-betalingen is de verbinding uiteraard wel nodig. Maar die is in het station ook nodig en in de kleinere stations wordt daarvoor ook speciaal een verbinding opgebouwd over een analoge telefoonlijn. Ik vraag me dan ook af of het in de trein zoveel duurder zou zijn. (ik weet natuurlijk niet wat de NMBS betaalt voor haar telecommunicatie).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja ma in de ibis zou het via de gsm sim moeten gaan en ik vermoed da er daar voor een connectie een hogere prijs zal zijn dan bij de klassieke vaste betaalstations he
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Dat het duur is kan ik wel verstaan. Op school zeiden me dat het ongeveer 1000 euro kost voor zo en bancontact systeem per jaar...

Maar met bancontact zou wel zeer gemakkelijk zijn, zowat iedereen heeft een bankkaart, maar gen visa kaart..
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Steven schreef:tja ma in de ibis zou het via de gsm sim moeten gaan en ik vermoed da er daar voor een connectie een hogere prijs zal zijn dan bij de klassieke vaste betaalstations he
Wordt het in de toekomst mogelijk om dit via de sporen te doen? (GSM-R-netwerk, niet?) Dat zou wel interessant kunnen zijn voor wat die verbindingskost betreft.
Davy

Bericht door Davy »

Proton komt er niet in omdat de maatschappij teveel aanrekent per transactie (bepaald procent van het biljet). Is dus verlieslatend.
Plaats reactie