besparingen Infrabel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Nicholas »

Die megalomane stationsprojecten storen mij persoonlijk. Voor een station als Bergen wil men 150 miljoen euro uitgeven, maar als er een onbemand station (stopplaats) gemoderniseerd wordt kunnen er niet eens een paar extra zitbanken, schuilhuisjes of TV-schermen voor reizigersinformatie voorzien worden (ja, want op de stopplaatsen wordt nog altijd veel te weinig omgeroepen, eerder niet dan wel). Hierbij gaat het dan om enkele honderden euro's...

Ik ben niet tegen het feit dat de grote stations een zeker visitekaartje zijn voor de spoorwegen, maar ik vind enige redelijkheid in budget gepast. Voorzie dus ook in deftige stopplaatsen met voldoende schuilmogelijkheden, zitmogelijkheden en reizigersinformatie.

Zo voorziet Infrabel bijvoorbeeld niet meer in verlichte dienstregelingsborden in stopplaatsen, maar terug in de klassieke slecht leesbare trommels omdat deze eerste vandalismegevoelig zouden zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Shrek »

En meneer Lallemand heeft groot gelijk ! Megalomane stations zijn leuk als je geld over hebt, maar met een spoorwegnet dat op vele plaatsen uitgebreid moet worden en nog geen deftig beveiligingssysteem heeft moeten de prioriteiten elders liggen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: besparingen Infrabel

Bericht door groentje »

Politiek ligt dat natuurlijk wel behoorlijk gevoelig. Over 2 jaar is Mons Europese culturele hoofdstad, en dan hadden ze graag uitgepakt met een nieuw station. Ze, dat betekent zeker ook Elio Di Rupo, verhinderd burgemeester en... En in Oostende wil Vande Lanotte ook zijn modernisering.
In Mechelen moet er sowieso iets gebeuren, er komen 2 sporen bij, en de hele layout moet worden aangepakt. Mechelen zal dus sowieso een werf worden, de komende jaren, uitstel betekent dan vooral langere tijd op een werf rondlopen, zonder dat het opschiet.
Kortom, ik ben het eens met sommige stationswerven uit te stellen, maar ik weet niet of er voldoende animo voor is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Shrek »

Jamaar, het feit dat er één of andere politicus woont hoeft toch echt niet te betekenen dat er een nieuw station moet komen :roll:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Retard »

Shrek schreef:Jamaar, het feit dat er één of andere politicus woont hoeft toch echt niet te betekenen dat er een nieuw station moet komen :roll:
Vind ik ook. In bv. Oostende zou een nieuw laagje verf en wat meer TL-lampen (of een andere soort van lampen, wel geen gloeilampen :wink: ) al een heel wat modernere perceptie wekken.
Een beetje zoals met de gemoderniseerde klassiekskes, die veel moderner ogen dat de Ongemoderniseerde Klassiekskes, maar niet zoveel moderner zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: besparingen Infrabel

Bericht door nahoj »

De Standaard Online schreef:Infrabel: 'Stationsrenovaties zullen op tijd klaar zijn'

zaterdag 29 december 2012, 08u28
Bron: Belga
Auteur:

BRUSSEL - Infrabel verzekert dat alle lopende investeringswerken op tijd klaar zullen zijn. Een woordvoerder van de spoornetbeheerder ontkent formeel berichten uit De Tijd en L'Echo, waarin sprake is van uitstel van enkele grote stationsprojecten.

In De Tijd en L'Echo stond zaterdag te lezen dat de raad van bestuur van Infrabel voogdijminister Paul Magnette (PS) gevraagd heeft om de geplande renovatiewerken in enkele grote stations uit te stellen.

De bestuurders vragen in een brief aan Magnette om “te bezuinigen op comfort”, waarmee ze vooral de werken aan enkele grote stations bedoelen. Geplande investeringen in het station van Mechelen (in het huidige meerjareninvesteringsplan begroot op 109 miljoen euro), Oostende (35 miljoen) en Bergen (150 miljoen) zouden volgens de voorstellen ruim twee jaar worden uitgesteld. In de plaats wil Infrabel het spoor veiliger te maken, onder meer door het aantal spoorwegovergangen te verminderen.

“Het investeringsplan is nog niet goedgekeurd, maar er is geen sprake van dat eerder besliste investeringen worden teruggeschroefd”, zo liet de woordvoerder van Magnette al weten.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 9_00417299
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: besparingen Infrabel

Bericht door nahoj »

Bij bepaalde prestigeprojecten, zoals Luik en Bergen, kan je je inderdaad terecht vragen stellen. Zeker als er in de buurt van die steden talrijke stopplaatsen liggen te verkommeren.
De stopplaatsen zouden veel aantrekkelijker zijn met wat extra reizigersinformatie. Men zou bij die mega-projecten van grote stations meteen de stopplaatsen in de buurt moeten toevoegen, als één geheel.
Bepaalde stationsprojecten zijn overigens wel noodzakelijk. In Gent-Sint-Pieters bv. zijn ze er zelfs te laat mee: dat station kan de huidige reizigersstromen in de spitsuren niet meer aan. Zelfs de veiligheid komt in het gedrang (dagelijks voorkomende situatie: dubbeldektrein komt aan => stampvol perron want slechts 1,5 trap naar de te kleine centrale gang, geduw want velen hebben een aansluiting te halen, en er zijn ook mensen op die de aan perron staande trein moeten en dus omhoog komen op de trap, tweede dubbeldektrein uit andere richting komt aan langs die mensenmassa => nog voller perron...).
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: besparingen Infrabel

Bericht door groentje »

Shrek schreef:Jamaar, het feit dat er één of andere politicus woont hoeft toch echt niet te betekenen dat er een nieuw station moet komen :roll:
Het zou geen verschil mogen uitmaken, maar dat doet het natuurlijk wel.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Tijgernoot »

Renovatie van de stations moet gewoon gebeuren en op heel veel stations is de situatie ook echt heel erg nijpend. Ik snap dan ook niet waarom er bijna 300 miljoen euro wordt stukgeslagen op drie stations terwijl er nog honderden andere stations zijn waar je als reiziger tot je enkels in een modderpoel staat of je nek breekt over ernstige verzakkingen in de perronvloer. Het is veel beter om in ieder geval de perrons een ingrijpende onderhoudsbeurt te geven dan van een paar stations meteen maar de hele stationshal omver te trekken.

Overigens, ik snap ook niet helemaal waarom Calatrava zo populair is voor zijn stationsontwerpen. Iedere reiziger in Luik zal zeggen dat het een mooi en bijzonder station is, maar dat er over de reiziger niet is nagedacht. Je waait er uit je kleren en het is op geen enkele manier voorzien in wachtverzachters zoals bankjes...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Glodenox »

Oei, als dat erdoor komt vrees ik dat we het in Vilvoorde nog een lange tijd met die half-verroeste overkappingen gaan moeten stellen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Steven »

Tijgernoot schreef:Renovatie van de stations moet gewoon gebeuren en op heel veel stations is de situatie ook echt heel erg nijpend. Ik snap dan ook niet waarom er bijna 300 miljoen euro wordt stukgeslagen op drie stations terwijl er nog honderden andere stations zijn waar je als reiziger tot je enkels in een modderpoel staat of je nek breekt over ernstige verzakkingen in de perronvloer. Het is veel beter om in ieder geval de perrons een ingrijpende onderhoudsbeurt te geven dan van een paar stations meteen maar de hele stationshal omver te trekken.

Overigens, ik snap ook niet helemaal waarom Calatrava zo populair is voor zijn stationsontwerpen. Iedere reiziger in Luik zal zeggen dat het een mooi en bijzonder station is, maar dat er over de reiziger niet is nagedacht. Je waait er uit je kleren en het is op geen enkele manier voorzien in wachtverzachters zoals bankjes...
Op de perrons staan wel bankjes in luik het zijn er echter niet superveel en ze trekken niet veel aandacht. Ze zijn gemaakt uit recyclage afval/PMD.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: besparingen Infrabel

Bericht door trainman »

En meneer Lallemand heeft groot gelijk ! Megalomane stations zijn leuk als je geld over hebt, maar met een spoorwegnet dat op vele plaatsen uitgebreid moet worden en nog geen deftig beveiligingssysteem heeft moeten de prioriteiten elders liggen.
Zeker, en vooral niet in zinloze operaties zoals om de paar jaar veranderen van logo.
Of er dat nu één is met vloeiende lijnen of met twee schuine rechte strepen "right on track", er zal omwille van een nieuw logo geen enkele klant bijkomen.
vlaming78

Re: besparingen Infrabel

Bericht door vlaming78 »

Investeringen in stations heeft natuurlijk niet alleen te maken met het bieden van een (basis)comfort aan alle reizigers, maar veel ook met prestige voor de lokale (politieke) vrienden en kameraden. Vermoedelijk ook daarom dat Haeck ten allen prijze aan boord van de NMBS moet worden gehesen door Vandelanotte (onder het mom van dat dit beter is voor de reizger) die in ruil ook nog eens een schitterend station in Oostende krijgt. Bovendien gaat zoals ondermeer in Gent een stationsrenovatie gepaard met een ontwikkeling van de volledige stationsbuurt, waarbij elke transparantie van de verdeling van kosten en opbrengsten zoek is.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: besparingen Infrabel

Bericht door msts.be »

trainman schreef:Zeker, en vooral niet in zinloze operaties zoals om de paar jaar veranderen van logo.
Of er dat nu één is met vloeiende lijnen of met twee schuine rechte strepen "right on track", er zal omwille van een nieuw logo geen enkele klant bijkomen.
In plaats van met Apeldoorn, even met de Gallische Spoorwegen in de Rue de Commandant Mouchotte 34 in Parijs bellen. :mrgreen: Die hebben daar zo'n sport van gemaakt om om de 10 jaar van logo te veranderen :lol: Renfe past in hetzelfde rijtje. DB is qua logo al 20 jaar consistent, maar elke divisie binnen de DB-groep verandert dan binnen de 5 jaar van naam:

* Geschäftsbereich Ladungsverkehr (1994) -> DB Cargo (1997) -> Railion (2002) -> Railion DB Logistics (2006 ?) -> DB Schenker Rail (2009)
* Geschäftsbereich Fernverkehr (1994) -> DB Reise & Touristik (1997) -> DB Fernverkehr (2003)
* Geschäftsbereich Regionalverkehr (1994) -> DB Regio (1997, de bedrijfsnaam heet nog officiëel zo) -> Regio DB (2007, enkel als merknaam op de treinen gebruikt)
* Forschungs- und Technologiezentrum München/Minden (1994) -> DB Systemtechnik (2004 ?)

Een speciaal geval waren de nachttreinen:
* DB AutoZug (bedrijfsnaam) met als merknamen AutoZug (internationale autoslaaptreinen + pendeldienst Niebüll-Westerland/Sylt) en NachtZug (internationale nachttreinen).
* CityNightLine, opgericht als DACH Hotelzug (landenafkortingen wiens spoorwegen er aan deelnamen, in 1999 hielden de beide zuiderburen het voor bekeken en was CNL de Zwitserse vestiging van DB AZ). CNL-relaties reden voornamelijk in die 3 landen.

In 2007 besliste DB AutoZug het hele nachttrein-landschap te herorganiseren: DB AutoZug als bedrijfsnaam, CityNightLine als merknaam en treincategorie voor wat voordien zowel CNL als NachtZug was. Het bedrijf CityNightLine AG hield dan op te bestaan.

En dan tot slot de afkorting DB zelf: in 1994 bij de oprichting was het werkelijk Deutsche Bahn, in 2000 maakte er men Die Bahn van en in 2007 hadden we DB Bahn (dus Die Bahn Bahn). Of DB Mobility Networks Logistcs, ze weten het zelf niet goed.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Shrek »

trainman schreef:
En meneer Lallemand heeft groot gelijk ! Megalomane stations zijn leuk als je geld over hebt, maar met een spoorwegnet dat op vele plaatsen uitgebreid moet worden en nog geen deftig beveiligingssysteem heeft moeten de prioriteiten elders liggen.
Zeker, en vooral niet in zinloze operaties zoals om de paar jaar veranderen van logo.
Of er dat nu één is met vloeiende lijnen of met twee schuine rechte strepen "right on track", er zal omwille van een nieuw logo geen enkele klant bijkomen.
De verandering van logo is nu wel een heel slecht voorbeeld. Die operatie heeft immers bijna niets gekost. Op enkele grote dingen na (ingang van het hoofdgebouw,LCI's,...) is er niets waarop men het logo vervangen heeft. Gewoon nieuw logo op nieuwe spullen. We gebruiken nog steeds zaken met het oude logo, totdat ze op zijn...
Plaats reactie