Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Tijgernoot schreef:In hoeverre heeft het reorganiseren van de NMBS eigenlijk zin als je het grootste probleem er niet mee oplost, te weten de te grote invloed van de politiek op de NMBS?

Zolang de NMBS en de opvolger hiervan niet de reiziger als hun enige klant zien maar de politiek omdat het management daar hun baan aan te danken heeft kan je wel Infrabel en het reizigersvervoer van de NMBS van elkaar scheiden om zo een deel van het management te lozen, maar je houdt nog altijd de willekeur die de NMBS hanteert door politici die elkaar omhoog likken de organisatie in.

Nee, een echt goed functionerende NMBS ontstaat pas als het belang van de reiziger op één komt. De taak van de NMBS is het om de reiziger een goed en aangenaam product te geven, wat aansluit op de wensen van de klant. En de gemiddelde treinreiziger kan het geen bal schelen of hij nu vervoerd wordt door de NMBS of wie dan ook, zijn wensen zijn over de gehele wereld universeel: Hij wil dat zijn gehele reis goed verzorgd is en gaat volgens de afspraak: te weten de dienstregeling. En daar zit hem de troef waarom het treinvervoer in sommige landen, bijvoorbeeld Japan of Zwitserland zo gewaardeerd wordt.

Reizigers in die landen komen op een goed onderhouden station waar ze voordat ze op de trein stappen hun geld stukslaan bij de winkels ($$$ voor de vervoerder), vervolgens komen ze in de trein waar ze graag voor betalen want deze rijdt op tijd, frequent en is comfortabel en modern ($$$ voor de vervoerder) en komt vervolgens op tijd zijn eindbestemming, waarna hij met een tevreden gevoel het station verlaat voor zijn werk of het uitje. Dat positieve gevoel zal hij gerust doorvertellen waardoor de vervoerder weer nieuwe reizigers trekt ($$$ voor de vervoerder). Dat kost wel wat voor de vervoerder, maar de opbrengsten zijn navenant.

Gaat het zo in België? Voor een klein deel van de treinreizigers wel, maar er zijn er ook genoeg die elke dag in een modderpoel staat te wachten op hun vertraagde trein met origineel interieur uit de jaren 60/70/80 en daarmee te laat op hun bestemming komen. Een trein eerder nemen is vaak geen optie door een uurfrequentie. Deze mensen houden een negatief gevoel over aan hun treinreis, zullen niet schromen hun verhalen te vertellen tegen vrienden, collega's of familie en met die verhalen in het achterhoofd zullen ze echt niet kiezen voor de trein als ze die keuze hebben. Erger nog, de mensen die wel voor de trein hebben gekozen zullen, zodra ze de mogelijkheid hebben, er ook voor kiezen om af te zwaaien.

Pas als het hele plaatje voor de reiziger klopt zal deze tevreden zijn, zal de waardering stijgen en als gevolg ook de inkomsten voor de vervoerder. Zolang het blijft aanmodderen door politici door het beschikbare geld in allerlei lokale prestigeprojecten te steken waar veel reizigers geen baat bij hebben kom je er niet. En dat begrijpen helaas te veel mensen niet.
Akkoord, maar iets doen aan bovenstaande kost nu eenmaal geld en daarvoor heb je nu eenmaal politici nodig, als je nog altijd voor een redelijk bedrag met de trein wil reizen. Niet vergeten dat we ook men een inversteringsachterstand zitten, waardoor die modderpoelen er gekomen zijn. Maar je hebt gelijk dat we meer mensen (politici) nodig die van de treinreiziger houden.
Japan en Zwitserland
Vind ik zeer goede voorbeelden, in beide landen zijn infrastructuurbeheerder en spoorwegmaatschappij niet gesplitst. Die splitsing kost dan ook verschrikkelijk veel ($$$) aan logge structuur. Ook kon de unitaire NMBS beter stipsheidcijfers voorleggen.

Ook Antoine Martens, hij die bij die unitaire NMBS het nodige credo bezat om in te zitten met de reiziger en daardoor zei: "De treinreiziger heeft ALTIJD gelijk", heeft nog gezegd dat de splitsing in de eerste plaats slecht ging zijn voor de reiziger.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

kika schreef:
Tijgernoot schreef:In hoeverre heeft het reorganiseren van de NMBS eigenlijk zin als je het grootste probleem er niet mee oplost, te weten de te grote invloed van de politiek op de NMBS?

Zolang de NMBS en de opvolger hiervan niet de reiziger als hun enige klant zien maar de politiek omdat het management daar hun baan aan te danken heeft kan je wel Infrabel en het reizigersvervoer van de NMBS van elkaar scheiden om zo een deel van het management te lozen, maar je houdt nog altijd de willekeur die de NMBS hanteert door politici die elkaar omhoog likken de organisatie in.
Heeft de politiek dan werkelijk te veel invloed? Ik denk dat je dat specifieker moet zien: er zijn teveel politiek postjes en er wordt intern teveel politiek bedreven. Maar een NMBS die verantwoording aflegt aan volksvertegenwoordigers? Volksvertegenwoordigers (of ministers of …) die er nauwkeurig op toezien dat de gestelde (?!) eisen worden nageleefd?

Ik hoorde kort geleden nog 1 specifiek punt wat een duidelijke verbetering is dankzij de splitsing: Logistics is alweer even bezig met tellers te installeren op hun krachtvoertuigen (30-40.000 euro per stuk) omdat Infrabels natte vingerwerk om de elektriciteitskosten te berekenen blijkbaar zo nat is dat ze de kostprijs er op 2-4 jaar uit hebben. Dat is toch een mooi voorbeeld van bepaalde kosten van de organisatie beter in kaart te brengen en snel te gaan besparen waar mogelijk.
Maar één NMBS, die dat allemaal zelf betaalt, zal toch automatisch voor een goedkoop contract onderhandelen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Tijgernoot schreef:Het is heel goed dat politici (of een waakhond ingesteld door die politici) een vervoerder controleren en druk op de pan zetten als de vervoerder ondermaats presteert. Ik ben echter van mening dat dit niet optimaal kan gebeuren als er "vrienden" in de te controleren organisatie zitten. Zodra er vrienden in de organisatie zitten gebeurt het veel sneller dat er even een oogje wordt dichtgeknepen of een hand boven het hoofd wordt gehouden. De relatie tussen een vervoerder en de overheid kan beter puur zakelijk zijn, zodat de aandacht van het bedrijf volledig gericht kan worden aan de klant. Want daar is waar het uiteindelijk om gaat en dat is bij de politici en ook de vakbonden regelmatig uit het zicht verdwenen, die zijn meer bezig met zichzelf. En hoe harder ze roepen dat ze aan de klant denken, hoe minder waar dat is.
Ik kan toch wel zeggen dat er bij infrabel een zeer gezonde politieke druk is om de veiligheid te verhogen (veel meer nog dan de stiptheid ! ). Ze zijn er in het parlement toch mee bezig en durven kritische vragen stellen. Je kan echt niet beweren dat de politiek koud blijft bij wat er gebeurt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Ze zijn er in het parlement toch mee bezig en durven kritische vragen stellen.
Ja, en? Hoeveel vragen heeft men al niet gesteld over de werkonderbrekingen en de stiptheid?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Ja, en? Hoeveel vragen heeft men al niet gesteld over de werkonderbrekingen en de stiptheid?
Stiptheid is niet de allergrootste prioriteit van de politiek blijkbaar en werkonderbrekingen al helemaal niet.
Lallemand luistert natuurlijk alleen maar naar het parlement als ze daar min of meer overeenkomen. Ik heb toch de indruk dat die werkonderbrekingen door de politiek eerder gesteund worden dan dat men er iets aan wil doen. Dan kàn geen enkele CEO daar iets aan doen he :wink:
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Retard schreef:2-4 jaar uit hebben. Dat is toch een mooi voorbeeld van bepaalde kosten van de organisatie beter in kaart te brengen en snel te gaan besparen waar mogelijk.
Maar één NMBS, die dat allemaal zelf betaalt, zal toch automatisch voor een goedkoop contract onderhandelen?[/quote]

Nooit gehoord van de duitse discussie, daar bleek de netbeheerder de stroom goedkoper te verkopen aan zijn "verwante" ondernemingen dan aan de andere spoorwegmaatschappijen...
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 jan 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef:Maar één NMBS, die dat allemaal zelf betaalt, zal toch automatisch voor een goedkoop contract onderhandelen?
Nooit gehoord van de duitse discussie, daar bleek de netbeheerder de stroom duurder te verkopen aan zijn "verwante" ondernemingen dan aan de andere spoorwegmaatschappijen...
We hebben juist gezegd dat er zo min mogelijk politieke inmenging moet zijn. Klootzakkerij kan natuurlijk niet.
En het blijft een feit dat Infrabel slecht onderhandeld heeft over den eletric, die ze natuurlijk niet zelf moeten betalen :twisted:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Retard schreef:We hebben juist gezegd dat er zo min mogelijk politieke inmenging moet zijn. Klootzakkerij kan natuurlijk niet.
En het blijft een feit dat Infrabel slecht onderhandeld heeft over den eletric, die ze natuurlijk niet zelf moeten betalen :twisted:
Dat is niet noodzakelijk slecht onderhandeld, maar we hebben gewoon een zeer zwakke positie in die onderhandelingen. De piekvermogens die wij vragen zijn zo groot dat er maar één bedrijf kan leveren.
Moesten wij een eigen elektriciteitscentrale hebben zouden die onderhandelingen een stuk makkelijker lopen, maar elektriciteit opwekken wordt momenteel niet beschouwd als prioriteit voor infrabel.
Er is wel hoop voor de toekomst: enkele elektriciteitsleveranciers hebben vergevorderde plannen voor centrales in België. Als die er zijn kunnen we misschien van leverancier veranderen of zal die ene leverancier zijn prijzen misschien aanpassen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Met Infrabel is weinig mis. Ze werken effectief aan het verbeteren van de veiligheid, wat ook de doelstelling van die organisatie is: een veilige omgeving voor personeel en reizigers. Bovendien tonen ze aan dat besparingen mogelijk zijn zonder dat er op de klant beknibbeld wordt. Met de concentratie van de seinposten zorgt men ervoor dat men met minder gebouwen en personeel eenzelfde hoeveelheid werk kan verrichten dan met veel personeel verspreid over veel posten. De kosten van de investering heeft men binnen een paar jaar terug: dat is effectief besparen. Bovendien profiteert iedereen daarvan: de kosten die worden doorberekend stijgen minder hard, de kosten voor de vervoerder stijgen zo ook minder hard en de prijzen van de treinkaartjes als gevolg daarvan ook.

Besparen bij de NMBS gaat op dit moment heel anders: weinig onderdelen bestellen voor je treinen zodat ze bijna twee jaar in revisie staan of treinen schrappen omdat er weinig reizigers inzitten: met het schrappen van die treinen ben je vaak ook reizigers in andere treinen kwijt. Uiteindelijk maak je die kosten voor de treinonderdelen alsnog of raak je alleen maar meer inkomsten kwijt. Dat is niet besparen, dat is de problemen voor je uitschuiven.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Tijgernoot schreef:Met Infrabel is weinig mis. Ze werken effectief aan het verbeteren van de veiligheid, wat ook de doelstelling van die organisatie is: een veilige omgeving voor personeel en reizigers. Bovendien tonen ze aan dat besparingen mogelijk zijn zonder dat er op de klant beknibbeld wordt. Met de concentratie van de seinposten zorgt men ervoor dat men met minder gebouwen en personeel eenzelfde hoeveelheid werk kan verrichten dan met veel personeel verspreid over veel posten. De kosten van de investering heeft men binnen een paar jaar terug: dat is effectief besparen. Bovendien profiteert iedereen daarvan: de kosten die worden doorberekend stijgen minder hard, de kosten voor de vervoerder stijgen zo ook minder hard en de prijzen van de treinkaartjes als gevolg daarvan ook.

Besparen bij de NMBS gaat op dit moment heel anders: weinig onderdelen bestellen voor je treinen zodat ze bijna twee jaar in revisie staan of treinen schrappen omdat er weinig reizigers inzitten: met het schrappen van die treinen ben je vaak ook reizigers in andere treinen kwijt. Uiteindelijk maak je die kosten voor de treinonderdelen alsnog of raak je alleen maar meer inkomsten kwijt. Dat is niet besparen, dat is de problemen voor je uitschuiven.
Inderdaad, iets wat met de unitaire NMBS niet gebeurde.
Bovendien bespaart Infrabel trouwens ook op de klant, denk maar aan het schrappen van de onderhoudsploegen van bovenleiding, waardoor men nu maar twee maal per jaar deze met een meettoestel gaat controleren. Dan moet je niet verwonderd zijn dat bij de minste weeromstandigheid er een heleboel misloopt. Ook worden wissels veel minder gekuist enz...
Infrabel is niet veel beter als het op de klant aankomst. Ze zijn beiden pas serieus gaan inversteren in veiligheid na een serieus ongeval. Ook wil Infrabel lijnen schrappen, net zoals de NMBS nu treinen schrapt.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10561
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Dan kom je tegelijk op een ander vlak terecht, namelijk de slechte samenwerking tussen de vier vervoerders in België.

Een voorbeeld: De lijn van Antwerpen naar Boom loopt door een dichtbevolkt gebied, de bebouwing is bijna aaneengesloten. Toch verplaatst de trein op dat traject een groot deel van de dag alleen maar lucht. In het weekend wordt zelfs niet gereden. Toch zijn er in dat gebied veel mensen die het openbaar vervoer nemen, maar dan een van de vele (snel)bussen van De Lijn, waarmee ze voor een habbekrats naar Antwerpen kunnen. Die mensen hadden gewoon in de trein moeten zitten maar zolang federaal en gewest niet elkaar aanvullen maar beconcurreren gebeurt dat niet. En dat is een spoorlijn, maar dat gebeurt met heel veel lijnen, opnieuw en opnieuw. Ook met lijnen genoemd in het gerefereerde onderwerp. Met een aantakkend model van busdiensten kan je meer mensen in de trein krijgen, meer inkomsten en daardoor trek je veel spoorlijnen die er nu onrendabel bij hangen wel in de zwarte cijfers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Retard schreef: Inderdaad, iets wat met de unitaire NMBS niet gebeurde.
Bovendien bespaart Infrabel trouwens ook op de klant, denk maar aan het schrappen van de onderhoudsploegen van bovenleiding, waardoor men nu maar twee maal per jaar deze met een meettoestel gaat controleren. Dan moet je niet verwonderd zijn dat bij de minste weeromstandigheid er een heleboel misloopt. Ook worden wissels veel minder gekuist enz...
Maar je vergelijkt met de nmbs van de jaren '90-'00. Dat mag je natuurlijk niet doen, want toen was er geld genoeg.
De budgetten per vervoerde reiziger zijn sindsdien drastisch gedaald. Ook een unitaire nmbs had sterk moeten besparen. En dat had nog meer ten koste gegaan van de klanten dan het nu is volgens mij.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
Retard schreef: Inderdaad, iets wat met de unitaire NMBS niet gebeurde.
Bovendien bespaart Infrabel trouwens ook op de klant, denk maar aan het schrappen van de onderhoudsploegen van bovenleiding, waardoor men nu maar twee maal per jaar deze met een meettoestel gaat controleren. Dan moet je niet verwonderd zijn dat bij de minste weeromstandigheid er een heleboel misloopt. Ook worden wissels veel minder gekuist enz...
Maar je vergelijkt met de nmbs van de jaren '90-'00. Dat mag je natuurlijk niet doen, want toen was er geld genoeg.
Er is toch geld, namelijk van die splitsing: Als Marc Descheemaeker zegt dat de Holding 100 miljoen extra per jaar kost, moet dat bij Infrabel toch ook 100 of zelfs 150 miljoen zijn. Er zijn extra nodig (zonder Holding):
-Twee dispatchings
-Twee i.p.v. één onderstationschef per station
-Twee CEO's
-Één dispatching NMBS en één van Infrabel
-Een dienst bij de NMBS die de rijpaden opmaakt en één bij Infrabel die juist hetzelfde doet (IT-N)
-Twee boekhoudkundige diensten
-Twee informaticadiensten
-Een hoop bureaucheffen
-Consultancykosten om beter samen te werken
-...

100 miljoen + 150 miljoen = 250 miljoen

Nu zeg je natuurlijk, organiseer dat simpeler, minder duur dubbelwerk, en meer communicatie, maar dan met een klein controlecentrum die controleert of de rijpaden wel eerlijk verdeelt worden. Uiteindelijk zal je uitkomen bij iets wat op een geïntegreerde structuur lijkt. Pak nu dat twaalf man hem bezighoud met de controle op de rijpaden, dat kost één miljoen euro per jaar, 249 miljoen minder dan nu.
Bedenk eens hoeveel modderpoelen je kunt deftig maken met dat geld, treinen moderniseren of ferquentie uitbereiden...
De budgetten per vervoerde reiziger zijn sindsdien drastisch gedaald. Ook een unitaire nmbs had sterk moeten besparen. En dat had nog meer ten koste gegaan van de klanten dan het nu is, volgens mij.
Waarom wel?
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Wat doet een onderstationschef en waarom zou je er twee nodig hebben als Infrabel en de NMBS twee volledig gescheiden organisaties zijn?
pietje

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door pietje »

Retard schreef: Nu zeg je natuurlijk, organiseer dat simpeler, minder duur dubbelwerk, en meer communicatie, maar dan met een klein controlecentrum die controleert of de rijpaden wel eerlijk verdeelt worden. Uiteindelijk zal je uitkomen bij iets wat op een geïntegreerde structuur lijkt. Pak nu dat twaalf man hem bezighoud met de controle op de rijpaden, dat kost één miljoen euro per jaar, 249 miljoen minder dan nu.
Maar als het terug een ééngemaakte structuur wordt, met uitzondering van de rijpaden, dan zal de NMBS al het mogelijke doen om het de concurrentie voor het vrachtvervoer zo moeilijk mogelijk te maken door de treinen van de concurrentie zoveel mogelijk te hinderen, waardoor die het na enkele jaren wel zullen opgeven. Zo krijgt Logistics terug een monopolie en zijn de vakbonden tevreden. (en het vrachtvervoer dat niet noodzakelijk per spoor moet, zal snel terug met de vrachtwagen of het schip verlopen :cry: )

Daarom is er maar 1 mogelijkheid en dat is de 2-ledige structuur, maar dan wel op een efficiënte manier geregeld zodat er geen dubbel werk gedaan hoeft te worden.
(maar met een PS-er als verantwoordelijke minister maak ik mezelf geen illusies, er moeten voldoende postjes voor vrienden blijven)
Plaats reactie