VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Dat is toch wat het nieuwe systeem gaat doen? Alleen is de portofoon een digitale code over de GSM-R zodat er geen miscommunicatie mogelijk is.
Niet helemaal, ik vrees namelijk tijdverlies omdat er dient te worden gecommuniceerd via een netwerk.

- Hoe lang duurt het om zo een bericht te versturen?
- Zijn hiervoor veel handelingen nodig?
- Hoe lang duurt het om het bericht via het netwerk te verzenden?
- Of kan dit ook in een zogenaamde directe modus?
- Wat als het netwerk vertraging heeft met het afleveren van die berichten?

Het is ook allemaal relatief duur. Een klassieke portofoon of een digitale versie in directe mode (waardoor er maar één iemand tegelijk kan zenden per station) lijkt mij ideaal.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Horatio »

Jeroen schreef:
Gewoon deuren sluiten en via een portofoon laat de TBG aan de TB en de blok weten dat de trein kan vertrekken en klaar is kees.
Maar de AVG doet meer dan dat hé ! Indien het sein nog rood staat belet de AVG dat de TB vertrekt en eventueel zijn rood sein over het hoofd ziet hé, ook de TBG ziet de AVG rood blijven en weet de reden waarom de trein nog niet vertrekt. Op de Blok ziet men ook dat de AVG gedraaid is en weet men ook dat de trein kan vertrekken.
DIT ALLEMAAL met één simpele draai aan een bakje op het perron.

Het probleem van die laatste openstaande deur blijft met jou voorstel (met portofoon) ook bestaan want de regelmentering voorziet (voorlopig toch nog) dat die pas gesloten mag worden als de trein in beweging is.

Jeroen, dat je uitleg vraagt is geen probleem, maar hou aub eens op om trachten je gelijk te halen terwijl je er onvoldoende vanaf weet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Asterix »

Horatio schreef:Indien het sein nog rood staat belet de AVG dat de TB vertrekt en eventueel zijn rood sein over het hoofd ziet hé,
Ja maar ik heb hier van experten begrepen dat de AVG-lampen net gaan verdwijnen? Die 'visuele beveiliging' zou er sowieso uitgaan en bestaat trouwens al op heel wat plaatsen niet, hé.
Horatio schreef:ook de TBG ziet de AVG rood blijven en weet de reden waarom de trein nog niet vertrekt. Op de Blok ziet men ook dat de AVG gedraaid is en weet men ook dat de trein kan vertrekken. DIT ALLEMAAL met één simpele draai aan een bakje op het perron.
Ik dacht dat men net die vlees-noch-vissituatie van de AVG die rood blijft en de TBG die in de deur staat te wachten en er de wacht houdt, wilde zien verdwijnen? Trouwens, via radiocommunicatie is er veel meer info-uitwisseling mogelijk tussen alle partijen (TB, TBG en blok) dan via een rode AVG. Het is ook snel en gemakkelijk en kan vanop alle plekken gebeuren.
Horatio schreef:Het probleem van die laatste openstaande deur blijft met jou voorstel (met portofoon) ook bestaan want de regelmentering voorziet (voorlopig toch nog) dat die pas gesloten mag worden als de trein in beweging is.
Ja dan moet de reglementering maar veranderen, hé :roll:
Horatio schreef:Jeroen, dat je uitleg vraagt is geen probleem, maar hou aub eens op om trachten je gelijk te halen terwijl je er onvoldoende vanaf weet.
Is dat nu zo een nonsens wat ik schrijf? Of kan je het weer niet hebben dat er vragen worden gesteld bij de "perfecte NMBS die nooit kan falen"?

EDIT: kanjer van spelfout verbeterd :oops:
Laatst gewijzigd door Asterix op 24 jan 2013, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Niet helemaal, ik vrees namelijk tijdverlies omdat er dient te worden gecommuniceerd via een netwerk.

- Hoe lang duurt het om zo een bericht te versturen?
- Zijn hiervoor veel handelingen nodig?
- Hoe lang duurt het om het bericht via het netwerk te verzenden?
- Of kan dit ook in een zogenaamde directe modus?
- Wat als het netwerk vertraging heeft met het afleveren van die berichten?

Het is ook allemaal relatief duur. Een klassieke portofoon of een digitale versie in directe mode (waardoor er maar één iemand tegelijk kan zenden per station) lijkt mij ideaal.
Terechte vragen, maar natuurlijk zijn deze ook door de ontwikkelaars van het systeem gesteld :wink:
GSM-R gaat even snel/sneller als een gewoon GSM-netwerk dat niet maximaal belast is. Indien de belasting te groot wordt op een bepaalde plek wordt er gewoon een GSM-R cel bij gemaakt. Vertraging in het netwerk is dus zo goed als uitgesloten.
Neem ongeveer 1 seconde voor een bericht om aan te komen.
De enige handeling die de treinbegeleider moet doen om zo'n bericht te versturen is met zijn terminal langs een baken bewegen (of het RFID/NFC of QR-code scannen is weet ik niet juist meer). Daarna worden onmiddellijk de juiste gegevens verstuurd.
Niet moeilijker dus dan een sleutel uit je zak halen en in een bakje steken.
Indien de GSM-R niet werkt, tjah dan is de AVG het minste van je problemen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Steven »

Laat net de GSM-r in het grootste reizigersstation van België, Brussel zuid dus, het slechtst werken. Door de strenge normen van het Brusselse gewest heeft men daar blijkbaar nog geen oplossing gevonden om alsnog een gsm antenne te kunnen bijplaatsen om dat zwarte gat ter hoogte van de perrons (kant Brussel noord) weg te werken. Er is dus nog degelijk werk aan de winkel voor die nieuwe procedure kan gebruikt worden.

Maar door een banaal filmke van een vader die zijn zoon op de trein zet krijg je dus dergelijke discussie waarbij er vele zijn die het soms goed bedoelen maar beter eerst de eigenlijke regels bestuderen alvorens ze uitspraken doen.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Horatio »

Jeroen schreef: Ja maar ik heb hier van experten begrepen dat de AVG-lampen net gaan verdwijnen? Die 'visuele beveiliging' zou er sowieso uitgaan en bestaat trouwens al op heel wat plaatsen niet, hé.
Negatief, de TBG moet eerst aan de blok laten weten met zijn badge dat de trein vertrekkensklaar is, blok zet zijn open en laat dat via die badge weten aan de TBG en dan pas geeft de TBG het vertrekbevel aan de TB via die badge.
Jeroen schreef: Ik dacht dat men net die vlees-nog-vissituatie van de AVG die rood blijft en de TBG die in de deur staat te wachten en er de wacht houdt, wilde zien verdwijnen?
Maar dat is wel het voordeel van de AVG voor de TB,
maar op hetzelfde moment dan het nadeel van de AVG voor TBG

in ieder geval lost de nieuwe vertreksprocedure dit laatste eindelijk op
Jeroen schreef: Trouwens, via radiocommunicatie is er veel meer info-uitwisseling mogelijk tussen alle partijen (TB, TBG en blok) dan via een rode AVG. Het is ook snel en gemakkelijk en kan vanop alle plekken gebeuren.
Dat betwijfel ik,
6 witte lampen is denk ik veel duidelijker en sneller dan mondeling contact (zeker is ons land met verschillende talen en dialecten)
Jeroen schreef: Ja dan moet de reglementering maar veranderen, hé :roll:
Die zal veranderen, maar voorlopig is ze zo en biedt jou voorstel dus geen oplossing voor dit probleem
Jeroen schreef: Is dat nu zo een nonsens wat ik schrijf? Of kan je het weer niet hebben dat er vragen worden gesteld bij de "perfecte NMBS die nooit kan falen"?
Wat is dat nu voor zever, waar heb ik dat beweerd? En wat bedoel je met "weer"?
Ik bedoel gewoon dat jij doet alsof je de perfecte oplossing hebt, maar doordat je er niet mee in aanraking komt over het hoofd ziet dat ze wel tekortkomingen heeft die er nu met de AVG zelfs niet zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Indien de belasting te groot wordt op een bepaalde plek wordt er gewoon een GSM-R cel bij gemaakt.
Wat bedoel je met dat "gewoon" bijmaken? Je hebt toch per mast je aantal frequenties en tijdssloten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
Shrek schreef:Indien de belasting te groot wordt op een bepaalde plek wordt er gewoon een GSM-R cel bij gemaakt.
Wat bedoel je met dat "gewoon" bijmaken? Je hebt toch per mast je aantal frequenties en tijdssloten?
Bij elke nieuwe cel hoort natuurlijk een nieuwe mast :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: VIDEO. Vader bezorgd over trein die rood sein negeert

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:
Shrek schreef:Indien de belasting te groot wordt op een bepaalde plek wordt er gewoon een GSM-R cel bij gemaakt.
Wat bedoel je met dat "gewoon" bijmaken? Je hebt toch per mast je aantal frequenties en tijdssloten?
Bij elke nieuwe cel hoort natuurlijk een nieuwe mast :wink:
En jij noemt dat "gewoon" bijmaken? :lol:
Plaats reactie