Trein30 schreef:Vandaag gespot te Antwerpen-Berchem:
TRAXX 186 186-3 (91 80 6186 186-3 D-AKIEM)
Deze had ik nog nooit eerder gezien - is er soms iemand die weet aan welk spoorbedrijf deze geleast is?
beste
deze rijdt voor Frankrijk SNCF een vervanger voor goederen die normaal door een Rode Astride wordt getrokken deze trein trekt de buizen trei ntussen Antwerpen en Frankrijk
Nu SNCF en Akiem maken er wel "een potje"(NL) van.
Ik meen dat men eerst redelijk aantal Diesels bij Bombardier besteld had, daarna het aantal in drie beurten gereduceerd heeft tot nul (?) en uiteindelijk in traxxen veranderd...soepje.
De TRAXX is eigendom van Akiem en wordt gehuurd door SNCF FRET.
Hij zal ingezet worden in diensten tussen Antwerpen en Frankrijk.
Dit ter vervanging van de reeks bb36000.
De Astrides zijn te kostelijk in onderhoud en zullen zodus vervangen worden door de goedkopere TRAXX.
Wat het verdere lot van de astrides zijn, is mij echter onbekend...
Marianne schreef:Veolia is in Nederland, CapTrain geworden en CapTrain maakt weer deel uit van de SNCF dacht ik.
Klopt, maar SNCF mocht Veolia NIET kopen in Frankrijk, hun marktaandeel was reeds te groot.
Volgens mij is Veolia Frankrijk toen gekocht door Europorte , maar ik kan het mis hebben.
Veolia in Frankrijk ging inderdaad naar Europorte, de filialen daarbuiten aan de de SNCF.
186 184-186 werden oorpsronkelijk nog door Veolia besteld, maar blijven lang bij Bombardier in Kassel. Veolia werd verkocht en de locs reden onder andere bij ITL. Nu zijn opgenomen in de vloot van Akiem.
Volgens mijn laatste informatie was het inderdaad de bedoeling dat de SNCF de locs ging huren voor diensten naar Belgie. Ik vraag het na...
... Ondertussen te Berchem ter hoogte van de Y-Groenenhoek gespot rond 17:00 u deze middag:
Deze keer wél met een lading buizen achterop. Het was echter erg moeilijk om 'm te schieten vanuit een rijdend treinstel (de 08072 op L6365, die net dezelfde richting uitreed...)