M6 BDx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Het is weldegelijk de bedoeling van de NMBS om de IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren (of naar Genk/Luik-Guillemins in het weekend) op termijn met M6'en te gaan rijden als volgt:

loc + stam M6 + M6-stuurstand + M6-stuurstand + stam M6 + loc
(dus de locs aan de buitenkant)

Merk op dat ook op weekdagen er aan beide uiteinden van het traject er een (ont)koppeling plaatsvindt. Er kan namelijk door de week in Hasselt één M6-stel afgekoppeld worden, dat dan even later weer aangekoppeld wordt aan de eerstvolgende trein naar Knokke/Blankenberge. Op die manier spaart men 1 loc + M6-stam + M6-stuurstand uit. Dit gebeurt nu trouwens al met de AM96. Er zit tussen Hasselt en Tongeren immers zelden veel volk op de trein, doordat de IR c er vlak voor rijdt. Normaal gesproken volstaat nu zelfs in het piekuur 1 AM96, dus het zou zinloos zijn om de volledige trein komende van de kust naar Tongeren te laten doorrijden.

Groeten,


P.S. Volgens mij is de situatie die hier besproken wordt (met de locs in het midden) sowieso niet mogelijk, aangezien de NMBS bij mijn weten nooit stuurstandrijtuigen richting kust plaats omwille van gevaar voor omhoogwaaien e.d.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

IC E 1514 wordt gesplitst in Leuven en Hasselt. Hoe gaan ze dat oplossen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:Het is weldegelijk de bedoeling van de NMBS om de IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren (of naar Genk/Luik-Guillemins in het weekend) op termijn met M6'en te gaan rijden als volgt:
.
Dag,

Ik dacht het eerder de bedoeling was om de IC's naar Knokke en Blankenberge op termijn van elkaar los te koppelen. Maar er zijn uiteraard nog wel andere mogelijkheden denkbaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Er was enkele jaren geleden sprake van om vanaf eind 2006 de IC E inderdaad in twee verschillende treinen te verdelen, maar men is nu van dat plan afgeweken (of het is in ieder geval toch op de lange baan geschoven...)

Wat betreft de opmerking hierboven over IC E 1514 waarvan in Leuven een gedeelte afgesplitst wordt dat dan naar Hasselt verderrijdt als stoptrein wil ik het volgende zeggen: het was oorspronkelijk de bedoeling dat tegen de tijd dat de M6'en met stuurstand op de IC E-verbinding rijden de IC E gebruik zou maken van de nieuwe verbindingsboog L35/36 en dus Leuven niet meer zou aandoen. Het lijkt me het meest logisch dat een P-trein dan dat stoptreintje gaat vervangen.

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen: zowel de M6'en met stuurstand op de IC E als de IC E via de verbindingsboog L35/36 lijkt nog verre toekomst!

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Molenbruch Y. schreef:P.S. Volgens mij is de situatie die hier besproken wordt (met de locs in het midden) sowieso niet mogelijk, aangezien de NMBS bij mijn weten nooit stuurstandrijtuigen richting kust plaats omwille van gevaar voor omhoogwaaien e.d.

lol allez das nieuw ze, da van da opwaaien is eens een grap geweest en nu neemt iedereen dat als zijnde waarheid, kortweg wil dat zeggen dat alle treinen moeten gedraaid worden als de wind langdurig toch uit oosten zou komen? zever dus. de voornaamste reden is gewoon anders.

1 als alle treinen in zelfde richting staan vereenvoudig dit de manier van werken bij rangeren aangezien steeds dezelfde methode kan gebruikt worden.
2 alle treinen komende van luik moeten de loc op kop hebben, aangezien deze soms worden opgedrukt en de trein niet mag gereden worden op de hellende vlakken met twee locs achteraan (dit vanwege de inwerkende krachten op de trein onder meer).
richting antwerpen geeft dit voordeel dat de loc normaal niet onder de grote luifel staat waardoor er al een beetje aan lawaai besparing gedaan kan worden (akoestiek antwerpen centraal is niet zo leuk als daar lok draait)

kortweg gezegd de loks gaan zien dus zowel in midden voor of achteraan kunnen bevinden, dus alle combinaties zijn ok
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Jonathan schreef:IC E 1514 wordt gesplitst in Leuven en Hasselt. Hoe gaan ze dat oplossen?
leuven neen klopt niet in leven moeten ze inde week wel van front verwisselen omdat ze de lijn via aarschot dienst hasselt oprijden en niet via tienen en landen in hassel worden de eerst 6 (uit de spits) en 9(in de spits) afgekoppeld te hasselt en de laatste 3 rijtuigen rijden verder naar tongeren
Jonathan

Bericht door Jonathan »

260689 schreef:
Jonathan schreef:IC E 1514 wordt gesplitst in Leuven en Hasselt. Hoe gaan ze dat oplossen?
leuven neen klopt niet in leven moeten ze inde week wel van front verwisselen omdat ze de lijn via aarschot dienst hasselt oprijden en niet via tienen en landen in hassel worden de eerst 6 (uit de spits) en 9(in de spits) afgekoppeld te hasselt en de laatste 3 rijtuigen rijden verder naar tongeren
Ja, maar IC E 1514 wordt een deel afgesplitst in Leuven en rijdt dan verder als L-trein naar Hasselt. In Hasselt nog een deel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

260689 schreef:
Jonathan schreef:IC E 1514 wordt gesplitst in Leuven en Hasselt. Hoe gaan ze dat oplossen?
leuven neen klopt niet in leven moeten ze inde week wel van front verwisselen omdat ze de lijn via aarschot dienst hasselt oprijden en niet via tienen en landen in hassel worden de eerst 6 (uit de spits) en 9(in de spits) afgekoppeld te hasselt en de laatste 3 rijtuigen rijden verder naar tongeren
klopt wel met de 1514, die word in leuven gekapt en word voor een deel een andere trein die ook hasselt aandoet maar dan als p trein 8363 die nog meerdere stops doen, vertrekt er om 16.17 in leuven de echte 1514 vertrekt om 16.11 in leuven, (zoek maar eens op ari op, daar vind je echter twee keer 1514 als nr)
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Geen idee of het iemand interesseert :P maar als iemand van de treinspotters nog zin heeft om Aachen-West te visiteren , de M6 staat er nog steeds!Kan je m in levende lijven gaan afkeuren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Concurrent schreef:Geen idee of het iemand interesseert :P maar als iemand van de treinspotters nog zin heeft om Aachen-West te visiteren , de M6 staat er nog steeds!Kan je m in levende lijven gaan afkeuren :mrgreen:
staat die dan niet op een goederenkoer waar je niet bijkan? (tenzij je er natuurlijk zelf een trein hebt staan :wink: )
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Ik kan overal aan :mrgreen: Ze hebben 'm iets naar achteren geduwt met enkele onder losbare wagens!Als je de weg daar kent kan je er heel simpel heen gaan.Moet je zelfs amper sporen over!
TBbart

Bericht door TBbart »

iemand van rijdend personeel of bundelpersoneel mag dat doen , maar een buitenstaanderke mag dat niet hé :wink:
dus ''maar amper sporen over'' geld niet voor ons
:wink:
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Weet je wat :P Hij is vandaag vertrokken 8)
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

En wachten ze nu tot de testen gedaan zijn om de andere stuurstanden te bouwen of doen ze rustig voort? :wink:

alé, het lijkt me logisch dat ze eerst testrapport afwachten
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Ik hoop het ook dat ze eerst de testen afwachten...
Plaats reactie