In Zwitserland heeft men dat uitgebreid onderzocht, en daar blijkt stiptheid toch belangrijker te zijn dan snelheid of frequentie. Het is namelijk zo dat de tijd die je buiten op de halte of het perron doorbrengt subjectief twee keer langer lijkt dan de tijd in het voertuig zelf.e49memling schreef:Frequentie, denk ik, is uiteindelijk het belangrijkste, als je maximum 15 minuten moet wachten op een trein, kan het geen redelijk mens wat schelen dat die wat vertraging heeft.
Zoals de (stads)bus, tram of Metro, naar het station gaan en weten dat er rap een trein komt, zelfs als je de vorige juist gemist hebt.
Het is om die reden dat men in Zwitserland voor voldoende ruimte in de dienstregeling zorgt zodat er heel erg stipt gereden wordt (ook door trams en bussen) en dat men de overstaptijden minimaliseert, zelfs al betekent dat een stilstand van 10 minuten of meer in de grotere stations.
Een voorbeeld: De bus die bij mij naar het centrum rijd gaat elke tien minuten. Hij vertrekt stipt op de seconde op het uur, om 10 over het uur, 20 over het uur enz. Hij doet er volgens de dienstregelin 15 minuten over.
Doordat de bus zo stipt is hoef ik geen tijd op de bushalte door te brengen, ik weet precies wanneer ik bij mij de deur uit moet om 30 seconden op voorhand aan de halte te zijn.
Reistijd is dan (30 seconden x2) + 15 minuten is 16 minuten (subjectief).
De bus kan echter de rit naar het station ook in 13 minuten doen. Moest het vervoersbedrijf ipv. van strikt volgens de dienstregeling te rijden gewoon zo snel mogelijk heen en weer rijden, dan hadden we ongeveer een 8 minuten dienst, met een doorsnee reistijd van 13 minuten, echter zonder vaste doortocht tijden. In sommige delen van de wereld is dit ook hoe men dit zou doen.
Echter dat betekent dat je gemiddeld 4 minuten op een bus wacht. De (subjectieve) reistsijd wordt dan:
(4min x2) + 13 min = 21 minuten.
En dat is dus (subjectief, ik herhaal het nog eens) langer.