Stipte trein lokt geen extra klanten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

e49memling schreef:Frequentie, denk ik, is uiteindelijk het belangrijkste, als je maximum 15 minuten moet wachten op een trein, kan het geen redelijk mens wat schelen dat die wat vertraging heeft.
Zoals de (stads)bus, tram of Metro, naar het station gaan en weten dat er rap een trein komt, zelfs als je de vorige juist gemist hebt.
In Zwitserland heeft men dat uitgebreid onderzocht, en daar blijkt stiptheid toch belangrijker te zijn dan snelheid of frequentie. Het is namelijk zo dat de tijd die je buiten op de halte of het perron doorbrengt subjectief twee keer langer lijkt dan de tijd in het voertuig zelf.
Het is om die reden dat men in Zwitserland voor voldoende ruimte in de dienstregeling zorgt zodat er heel erg stipt gereden wordt (ook door trams en bussen) en dat men de overstaptijden minimaliseert, zelfs al betekent dat een stilstand van 10 minuten of meer in de grotere stations.

Een voorbeeld: De bus die bij mij naar het centrum rijd gaat elke tien minuten. Hij vertrekt stipt op de seconde op het uur, om 10 over het uur, 20 over het uur enz. Hij doet er volgens de dienstregelin 15 minuten over.
Doordat de bus zo stipt is hoef ik geen tijd op de bushalte door te brengen, ik weet precies wanneer ik bij mij de deur uit moet om 30 seconden op voorhand aan de halte te zijn.
Reistijd is dan (30 seconden x2) + 15 minuten is 16 minuten (subjectief).

De bus kan echter de rit naar het station ook in 13 minuten doen. Moest het vervoersbedrijf ipv. van strikt volgens de dienstregeling te rijden gewoon zo snel mogelijk heen en weer rijden, dan hadden we ongeveer een 8 minuten dienst, met een doorsnee reistijd van 13 minuten, echter zonder vaste doortocht tijden. In sommige delen van de wereld is dit ook hoe men dit zou doen.
Echter dat betekent dat je gemiddeld 4 minuten op een bus wacht. De (subjectieve) reistsijd wordt dan:
(4min x2) + 13 min = 21 minuten.
En dat is dus (subjectief, ik herhaal het nog eens) langer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe nu geef je wel een voorbeeld van iets dat toch om de 10 minuten rijd, kan je dit ook toepassen op een streeklijn die hooguit elk uur rijdt??
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Inderdaad een heldere communicatie over de rijtijden zal misschien nog wel wat reizigers lokken. Er zijn een aantal trajecten die het bijzonder goed doen qua tijd in vergelijking met de auto. Ik neem altijd het voorbeeld Mechelen - Gent, dit neemt ongeveer 40 min. in beslag. Met de auto is het een reisweg van 75 km waarvan een groot gedeelte zeer filegevoelig. 's Nachts zou het nog net lukken met de auto.

Verder is er de fabel dat de treintickets zeer duur zijn. Dit is in grote mate te wijten aan het feit dat de mensen de km-prijs met hun eigen wagen niet kennen. Voor de meeste trajecten kom ik op een km-prijs met de trein van 12 à 14 cent/km. De zuinigste wagens komen op een km-prijs van ongeveer 20 cent/km, maar de meeste zitten eerder aan 25 à 30 cent. Dit is dan de werkelijke kostprijs en niet enkel de brandstof. Als je naar een stad reist en er komt nog een parkeerticket bij dan is de trein al helemaal goedkoop !
Het kost serieus wat moeite om dit gecommuniceerd te krijgen. Het is een halsstarrig gegeven, de trein is duur en niet praktisch.

Er zijn nog altijd mensen die niet weten hoe de trein te nemen. Mijn moeder zou niet weten hoe ze een ticket moet kopen, hoe ze een perron kan vinden, ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ni enkel uw moeder, je zou ze niet willen te eten geven, zoveel mensen zijn er dus die dat ni weten en er zelfs geen moeite voor willen doen
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik denk dat nog veel mensen het vooroordeel hebben uit de jaren de helft van de treinen vertraging had, Uit de tijd van de NMBS als klantonvriendelijk bedrijf was, uit de tijd van de vele vrijdagstakingen, uit de tijd dat het woord afgeschaft nog elke dag twintig keer door de omroepinstalatie vloeide... Toen hebben de meeste mensen die nu autoplakkers zijn, wel de trein, bus of tram namen, en denken dat het nu nog altijd is zoals vroeger.

Mijn Ma ook. Vroeger woonde ze in Londerzeel en moest ze 's avonds over Dendermonde naar Londerzeel en moest ze in Brussel-Centraal de trein Sint-Niklaas nemen. En ze zij onlangs nog tegen mij: En die Sint-Niklaas dat was een k****trein. En nu nog altijd durf zij geen afspraken regelen als het met de trein te maken heeft, want je weet nooit of er daar weer ene voor die trein gespongen is of dat ze daar weer staken. Zulke soort vooroordelen leven er volgens mij nog bij de meeste mensen, alleen durven zij, niet zoals mij Ma, de trein niet nemen.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

De stiptheid is verbeterd, maar kan nog altijd beter. Zeker de communicatie kan nog beter. De laatste tijd zijn er wat meer treinbegeleiders die omroepen waarom een trein te laat is, maar ze zijn nog altijd in de minderheid. Wanneer mensen weten waarom een trein te laat is kan dat op meer begrip rekenen.

Wat ik niet begrijp is waarom treinen al jaren constant met vertraging rijden. De treinen tussen Antwerpen en Brussel zijn hier een goed voorbeeld van. De werken in Antwerpen zijn een drogreden voor deze vertraging. Deze werken zijn er al langer, een aanpassing van de dienstregeling zou hier beter zijn dan constante vertragingen.

De treinbegeleiders zijn over het algemeen vriendelijk, hoewel er nu en dan toch nog een norse of zelfs ronduit onbeleefde schoft tussenzit. De loketbediendes zijn echter niet altijd klantvriendelijk. In Mechelen zitten er enkele spreekwoordelijke 'boeren' tussen. Als je iemand niet begrijpt zeg je niet "Watte ?" of "Ehhh ?". In Kontich Kazerne moest ik enkele maanden geleden 12 minuten wachten voor er een loketbediende kwam opdagen. Dit zijn zaken die niet kunnen.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

K V B schreef:
In Zwitserland
Vergelijk vergelijkbare zaken AUB, Belgiê is Zwitserland niet, Belgen zijn geen Zwitsers.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De vergelijking ging dan ook niet tussen het Belgische en het Zwitserse systeem, hé, maar over de strijd tussen stiptheid en snelheid. En eerlijk gezegd, ik voel wel wat voor zijn argumenten. Liever een trein of bus waar je van op aankomt dat hij arriveert op het ogenblik dat hij behoort aan te komen, dan een trein die er 5 minuten minder over kan doen, maar je de helft van de tijd laat wachten.
TSP

Bericht door TSP »

Laatst was ik toch wel blij dat de trein vertraging had. Mn trein was zelf 5 minuten te laat en mn aansluiting had ook +5. In zon situatie is het wel mooi natuurlijk. Maar over het algemeen vind ik het alleen maar ergerlijk als de trein vertraging heeft.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:De vergelijking ging dan ook niet tussen het Belgische en het Zwitserse systeem, hé, maar over de strijd tussen stiptheid en snelheid. En eerlijk gezegd, ik voel wel wat voor zijn argumenten. Liever een trein of bus waar je van op aankomt dat hij arriveert op het ogenblik dat hij behoort aan te komen, dan een trein die er 5 minuten minder over kan doen, maar je de helft van de tijd laat wachten.
Ook ik ga daar volledig mee akkoord. Het voorbeeld waar ik aan denk, is de IC Brussel - Luxemburg. In 1984 deed hij het wel erg snel, maar de trein was zelden of nooit op tijd. het volstond dat wat groepen, wat fietsers, of grote massa's in- of uitstapten, en de vertraging begon lustig aan te tikken. Nu rijden de treinen, ondanks de werken, een stuk stipter. Ik neem er dan graag bij dat je soms eens wat langer stilstaat in een station. Nu hoef ik tenminste niet meer de hele reis mijn uurwerk in het oog te houden om te zien of we de aansluiting met de bus in Marloie, Jemelle, Libramont of Arlon zullen halen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

JC schreef:De stiptheid is verbeterd, maar kan nog altijd beter. Zeker de communicatie kan nog beter. De laatste tijd zijn er wat meer treinbegeleiders die omroepen waarom een trein te laat is, maar ze zijn nog altijd in de minderheid. Wanneer mensen weten waarom een trein te laat is kan dat op meer begrip rekenen.

Wat ik niet begrijp is waarom treinen al jaren constant met vertraging rijden. De treinen tussen Antwerpen en Brussel zijn hier een goed voorbeeld van. De werken in Antwerpen zijn een drogreden voor deze vertraging. Deze werken zijn er al langer, een aanpassing van de dienstregeling zou hier beter zijn dan constante vertragingen.

De treinbegeleiders zijn over het algemeen vriendelijk, hoewel er nu en dan toch nog een norse of zelfs ronduit onbeleefde schoft tussenzit. De loketbediendes zijn echter niet altijd klantvriendelijk. In Mechelen zitten er enkele spreekwoordelijke 'boeren' tussen. Als je iemand niet begrijpt zeg je niet "Watte ?" of "Ehhh ?". In Kontich Kazerne moest ik enkele maanden geleden 12 minuten wachten voor er een loketbediende kwam opdagen. Dit zijn zaken die niet kunnen.
Treinbegeleiders die niet afkomen als de trein in vertraging is! Moeten wij dat hier telkens twintig keer gaan uitleggen waarom die trein in retard is! En dan babellen ze lustig in het eigen kot of in eerste klasse.

Ook de loketbedienden: In Oostende is er zo ene die die als je niet rap genoeg betaald zit te zeggen: Alé, kan da niet wat rapper. Die dateren zeker nog allemaal uit de tijd dat ze geen tijd hadden voor iets op te zoeken, morgen moest terugkomen, en die volgende morgen had je een andere aan het loket.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Deze week zei een madam op het perron van Gent-Sint-Pieters het volgende tegen mij, toen de IC G Antwerpen - Oostende binnenreed mooi op tijd: "Amai, da zien we ook nie veel!"
Ikke: "Ja, dat is wel waar! Dat zien we inderdaad niet veel!"
Madam: "Ah, ook iemand die er mee vertrouwd is! :) "
Ikke: "Ja, maar toch liever dat de trein tien minuutjes retard heeft dan dat ik ergens een half uur met de auto in de file moet staan! :) "

En ze was rap stil, ze! :D
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

e49memling schreef:
K V B schreef:
In Zwitserland
Vergelijk vergelijkbare zaken AUB, Belgiê is Zwitserland niet, Belgen zijn geen Zwitsers.
Daar gaat het ook niet om. Mij is na vier jaar Zwitserland duidelijk dat de legendarische stiptheid van het Zwitserse OV meer met de kundigheid van de dienstregelingsplanners te maken heeft dan met de volksaard. En dus kan België er toch wel wat van leren.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:hehe nu geef je wel een voorbeeld van iets dat toch om de 10 minuten rijd, kan je dit ook toepassen op een streeklijn die hooguit elk uur rijdt??
Bij een dergelijk lijn is stiptheid natuurlijk nog veel belangrijker. Beeld je ook eens in hoeveel je kan besparen op schuilhuisjes bij de haltes als de bus altijd precies op tijd is.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

groentje schreef:De vergelijking ging dan ook niet tussen het Belgische en het Zwitserse systeem, hé, maar over de strijd tussen stiptheid en snelheid. En eerlijk gezegd, ik voel wel wat voor zijn argumenten. Liever een trein of bus waar je van op aankomt dat hij arriveert op het ogenblik dat hij behoort aan te komen, dan een trein die er 5 minuten minder over kan doen, maar je de helft van de tijd laat wachten.
Ik wil zeggen met een grote frequentie het niet belangrijk is dat je weet wanneer de bus/trein/tram komt, je weet gewoon dat er elke ... minuten één is.

Hoeveel gelegenheidsreizigers kennen de uren van het openbaar vervoer?
Plaats reactie