G.I.P.: bouw van een dieselelektrische loc

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bert

Bericht door Bert »

steamfreak schreef:Een uitdaging is het zeker, en ik was van plan die besturing op afstand te doen, al moet ik nog verder uitzoeken hoe :wink:

Wat materiaal betreft wou ik dat van de school liefst inderdaad gebruiken maar aan het einde van het jaar, na de jury's, het boeltje terug afbreken (pijnlijk eigenlijk na al die tijd, met een werkende kleine 59'er!).

Van de grootte werd juist daarom gezocht naar de schaal 1/8, want dan is de loc nog 2m lang. Elektromotoren hebben ze hier genoeg, tenminste voor 3x230V/3x400V. (3x voor 3 fasen)
Naar het schijnt zijn kleinere batterijen van liften, zoals van auto's maar kleiner, ruim genoeg.

Probleem is ook van de dieselmotor op een maximale breedte te krijgen van iets meer dan 30cm, en blijkbaar hebben ze een goed formaat nodig om onderdruk te kunnen creëren...

Ik zal zeker ook een bezoek moeten nemen aan een stelplaats waar de 201.010 huisvest, is dat in Antwerpen-Noord of in Schaarbeek? :wink:
De 201.010 staat in Antwerpen-Noord. Voor juiste info over deze locs zal je best ook eens bellen of langs gaan bij TW Antwerpen.
Vorig jaar moest ik daar ook zijn voor mijn eindwerk (bespreken van de 20) en die mensen zullen je zeker willen helpen. :P :wink:
steamfreak

Bericht door steamfreak »

Zal ik zeker naar kijken, bedankt :)
Maar heeft er iemand misschien verder nog technische informatie?
Zoals van het kenplaatje van de elektromotor, welk type elektromotor het is (kooianker, collector,...) e.d.
steamfreak

Bericht door steamfreak »

Ik ben vandaag langsgeweest in Antwerpen-Noord en heb daar in de 201.010 kunnen klimmen die nog wel in revisie is voor een paar weken, en heb er ook een boek mogen lenen van wat TB's moeten kennen over de 59 wanneer ze ermee gaan rijden en een tweede boekje over de 77 :) (ze vroegen me zelfs of ik al gesolliciteerd had :oops: :D )
TBbart

Bericht door TBbart »

voila, voor de Elektromechanicers staan ze precies open
:P
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Zou zo'n dieselmotortje van een gecrashte smart-diesel niets zijn, dat is een motor van 800 cc en is behoorlijk klein. Ik dacht zelfs dat die bromfietsen op vier wielen ook diesel versies hebben. Misschien een paar schroothandelaren afbellen om een zo'n dieseltje te vinden.
steamfreak

Bericht door steamfreak »

Wel, een personeelslid op school wil me een generator-benzinemotorgroep uitlenen want hij gebruikt ze een lange tijd niet :wink:
Veel van het materiaal is dus haalbaar :)
Plaats reactie