Woensdag treinstaking in Antwerpen-Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

prahsharp schreef:dacht dat ze staakten om dat ze te hard moesten werken, niet omdat ze bedreigd werden ... (al blijft dat een zeer spijtige evolutie in de maatschappij)

en wat uren betreft: denk dat je daar als NMBS'er echt niet van moet klagen. zeker niet de meeste, en dat het geen regelmatige zijn wist je bij je aanwerving .....
Deze staking gaat inderdaad uit van de treinbestuurders en gaat over de nieuwe (te zware) beurtregeling.
Het veiligheid voor de tbg's is een andere kwestie maar daarom niet minder belangrijk.
Ik ben zelf voormalig treinbestuurder te Antwerpen C (daar weg sinds 1/10).
Heb vandaag naar aanleiding vh bericht dat er een staking kwam de moeite gedaan om even naar de nieuwe diensten van depot Antw C te kijken (staat online op de site vd 'vriendenkring tb's') en moet toch toegeven dat ze wel erg zwaar is..voornamelijk dan de vroege diensten die voor O4u beginnen.
De mensen onder jullie die al eens om O2u zijn opgestaan om vervolgens 8 à 9u zonder pauze te werken (waarbij concentratie echt wel nodig is want een treinongeval is in België wegens gebrekkige of onbestaande veiligheidssystemen helaas nog steeds mogelijk), met dikwijls verouderd materieel (denk aan wiebelende gammele keukenstoel) weten hoe zwaar zo'n werkdagen zijn..maar iemand zoals bv forumlid 'Overweg 13' (die dacht ik toch in het onderwijs staat/stond) weet dat dus duidelijk niet.
Kritiek geven is gemakkelijk maar van iemand met toch een grote kennis van openbaar vervoer verwacht ik toch een iets beter onderbouwde mening..
Nog een pijnpunt vormen de 'keertijden' te Antwerpen C.
Bij bv de IR Essen-Antwerpen-Charleroi krijg je als bestuurder 4 min...
Het waren er vroeger 5 wat véél te weinig is maar enfin...nu maken de klunzen er maar even 4 van..
Nu...wat moet een bestuurder zoal doen in die 4 min ?
-Bestuurder komt aan te Antw C en mag de laatste 200m maar max 20km/h meer rijden..de veiligheid weet je wel..
Hierdoor sta je bijna steeds al min te laat stil..
-Lossen vd deuren, koplichten op rood zetten, stuurpost buiten dienst plaatsen, dienstfiche wegsteken, jas aandoen en naar buiten gaan.
Dan wandel je naar andere kant vd trein. (kan 1 motorstel zijn maar kunnen er ook 3 zijn=3OOm)
-Eenmaal in andere stuurpost aangekomen vest weghangen, dienstfiche klaarleggen, stuurpost in dienst plaatsen
-Werkingsproeven vd rem doen (moet voor elk vertrek)
-Eventueel nog andere proeven indien deze stuurpost die dat nog niet werd gebruikt
-Naam+Depot+af te leggen traject in logboek noteren, sms versturen naar gegevensdatabank 'Alasca' (ingevoerd na ongeval Pécrot)
-Koplichten op wit zetten.

In de veronderstelling dat je niet bij aankomst naar het toilet moet (jaja, treinbestuurders moeten soms ook naar't wc) ben je nu klaar voor vertrek.
Iedereen met een beetje verstand weet dus dat al die zaken onmogelijk zijn in 4 min maar (vooral jonge bestuurders) willen zich haasten om toch nog op tijd te vertrekken, vullen dan logboek al rijden in en rijden zo door een rood sein..en dan komen ze af met 'je weet toch dat je al die zaken enkel bij stilstand mag doen ??

Iemand die de staking nu al beetje kan begrijpen ?

Is trouwens de OVS (http://www.ovs-sic.be) die oproept tot staken. Ovs is voor en door treinbestuurders en geen vakbond die in tegenstelling tot anderen voor 't minste zal staken. Deze staking is dan ook volledig te verantwoorden en als men bij NMBS zo blijft voortklungelen wat betreft aankoop/modernisering materieel en ook het aanwervingsbeleid..dan gaan er nog veel stakingen volgen..
Jean

Bericht door Jean »

overweg13 schreef:Dag,

Het schandalige aan de hele zaak is dat men probeert om de reizigers op de hand te krijgen door het veiligheidsargument te gebruiken. Alsof iemand dat gelooft....

Alsof jij het leuk zou vinden om constant op het scherp vd snee te moeten rijden om uurregeling te kunnen halen en steeds geconcentreerd te blijven + onvoldoende tijd te hebben om te koppelen , dan paar stellen verder weer opstappen , stuurpost in dienst en weer rijden .

En daarbij geen tijd te hebben om even te relaxen , uw boterhammen op te eten of naar de wc te gaan .

Als je diensten v 9 uren hebt en constant stoptrein moet doen en dus voortdurend stoppen deuren ontgrendelen na toelating tot vertrek weer weg naar volgende halte , dan is het eten v d boterhammen al rijdend geen pretje .

En kom nu niet at dat je niet moet eten hé , want bij zo'n lange diensten is dat echt wel nodig en bovendien zijn er mensen die als ze om 03u00 moeten beginnen reeds één a anderhalf uur onderweg geweest zijn v thuis naar het depot .


En de marge voor fouten is erg klein , de minste onachtzaamheid kan zware gevolgen hebben voor de veiligheid vh treinverkeer , uw trein en de inzittenden .
En ook de mogelijke gevolgen ve fout voor Uw carriere zijn ook niet te onderschatten.
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Speedy schreef:Nog een pijnpunt vormen de 'keertijden' te Antwerpen C.
Bij bv de IR Essen-Antwerpen-Charleroi krijg je als bestuurder 4 min...
Het waren er vroeger 5 wat véél te weinig is maar enfin...nu maken de klunzen er maar even 4 van..
Ik kan jullie standpunten ivm de veiligheid perfect begrijpen, maar die IR is wel een slecht voorbeeld want je weet toch dat die door de NZ-tunnel in Antwerpen zal rijden, dus dat probleem is normaal in juni volgend jaar zeker opgelost?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Bericht door Merijn »

Ik kan mij de situatie als treinbegeleider en bestuurder wel voor ogen zien, echt waar. Maar zie het ook eens omgekeerd: je komt als dagelijkse pendelaar in het station. Velen hebben ondertussen hun meeste verlofdagen opgenomen en houden de rest voor de kerstperiode. Anderen hebben al geen verlofdagen meer staan. Enige optie: onbetaald verlof.... Niet iedereen kan zich zoiets permiteren. Kun je het hen kwalijk nemen dat zij klagen en zagen over dergelijke stakingen? Ik vind van niet.

Maar zoals ik al zei: ik begrijp jullie situatie wel hoor, maar zoek eens manieren om de klant aan jullie kant te krijgen.

PS: als het wat kan helpen: mijn pet af voor de bestuurders en begeleiders, zij doen vaak het "onmogelijke" om hun klanten het naar hun zin te maken....!
nicken

Bericht door nicken »

Merijn schreef:Ik kan mij de situatie als treinbegeleider en bestuurder wel voor ogen zien, echt waar. Maar zie het ook eens omgekeerd: je komt als dagelijkse pendelaar in het station. Velen hebben ondertussen hun meeste verlofdagen opgenomen en houden de rest voor de kerstperiode. Anderen hebben al geen verlofdagen meer staan. Enige optie: onbetaald verlof.... Niet iedereen kan zich zoiets permiteren. Kun je het hen kwalijk nemen dat zij klagen en zagen over dergelijke stakingen? Ik vind van niet.

Maar zoals ik al zei: ik begrijp jullie situatie wel hoor, maar zoek eens manieren om de klant aan jullie kant te krijgen.

PS: als het wat kan helpen: mijn pet af voor de bestuurders en begeleiders, zij doen vaak het "onmogelijke" om hun klanten het naar hun zin te maken....!
Ze zijn ook maar mensen hè,iedereen geeft het recht om te staken,en dat kan je niemand ontzeggen,wees blij dat er vakbonden bestaan,vele ouderen werknemers aan het spoor leven met de jeugdige spoormannen mee,want ze worden bij het 14 ste gezet,productiviteit noemt men dit,ja hallo.
De klant is slachtoffer,das waar,maar het is een geval van overmacht dat de trein niet rijdt,tis de belgische staat die gans da boelke in gang steekt omdat ze er van af willen,en meneer Haeck mag hun vuiligheid oplossen door de boel te gaan privatiseren,en deze is een normale mens die om de hoek in het duivenlokaal zit in z'n vrije tijd,in plaats van met dikken nekken met maatpak rond te lopen,waar hij tevens van braakt en das geene zever.De boel gaan privatiseren en zoveel mogelijk besparen terwijl men met hun kyotoprotocol daar zitten dat ze geratificeerd (getekend) hebben,wacht maar dat je uw belastingsbrief gaat zien in 2012 en de kostenplaatje voor de wagen,men gaat direct zot komen. Men moet juist meer investeren in het openbaar vervoer.Ongeloofelijk :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:dacht dat ze staakten om dat ze te hard moesten werken, niet omdat ze bedreigd werden ... (al blijft dat een zeer spijtige evolutie in de maatschappij)

en wat uren betreft: denk dat je daar als NMBS'er echt niet van moet klagen. zeker niet de meeste, en dat het geen regelmatige zijn wist je bij je aanwerving .....

dat het geen regelmatige zijn ok, maar hoe denk je dat het komt dat ze amper geschikte kandidaten vinden?

effe een voorbeeldje geven van mogelijke werkuren

zondag 5.00-13.45
maandag 5.00-14.00
dinsdag 5.30-12.10
woensdag 3.05-10.45
donderdag 3.05-10.45

en hier geef ik een vrij rustig voorbeeld enkel de laatste twee dagen zijn zwaar (ik moet er dan uit om 1.50). wetende da ik in die laatste twee een trein bestuur met voorzien vertrekuur 4.46 in brussel zuid naar de luchthaven. ik zou eens willen weten hoeveel mensen hier op dit forum klaar staan om ook zo vroeg op te staan en de dienst gewoon is volledig mee te doen. het kan echter ook anders ipv 5 werkdagen gelijk hierboven alle dagen rond 3.00 a 3.30 beginnen, is zien wie dan fysiek en mentaal nog kan volgen om zijn dienst normaal te doen? oh ja en ni vals spelen he door te zeggen ik slaap wat minder, je doet dan gelijk je anders doet 8u slapen?? kan je tellen? ik dus wel :-) er zijn dus onregelmatige en onregelmatige uren.

er zijn menselijke onregelmatige uren en onmenselijk, de collega's in antwerpen staken versta ik dus best, meestal gaan de uren naar de onmenselijke beginuren en worden de diensten langer, zwaarder om uw lichaam te laten recuperen.
trouwens ik wil niet weten hoeveel slaperige gezichten ik zie als ik morgen om 9.56 de trein naar brussel neem vanuit gent, die zijn dan net wakker en zijn moe, ik ben op dat moment al 7 u wakker en mag niet moe zijn en ik mag er nog minder van klagen (wat je me ni snel zal horen doen, want doen mijn job met plezier).
Kortweg en samengevat heel eenvoudig, leer eerst iets van een job. weet wat de inhoud is, wat het fysiek en/of mentaal vergt van een persoon en kom dan pas af met uw commentaar, zoniet zijn het woorden die voor mij allemaal lucht zijn.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

De belangrijkste vraag die hier gesteld is is nog steeds niet beantwoord: is deze staking het gevolg van afgesprongen onderhandelingen over deze dienstregeling met de directie, of zijn er nog geen onderhandelingen geweest?

Indien het eerste, heb ik begrip voor de actie. Is het het tweede, dan zijn dit gewoonweg schandalen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

elk jaar als er nieuwe reeksen uit komen zijn er eerst voorstellen (project genaamd) de bestuurders krijgen dit ter inzage (al dan niet tijdig) en kunnen hun wensen uitdrukken voor aanpassingen, ja er zijn dus vergaderingen en wensen uitgedrukt, maar als deze telkens van tafel geveegd worden? voor sommige is de maat blijkbaar vol in antwerpen
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Teach2 schreef:De belangrijkste vraag die hier gesteld is is nog steeds niet beantwoord: is deze staking het gevolg van afgesprongen onderhandelingen over deze dienstregeling met de directie, of zijn er nog geen onderhandelingen geweest?

Indien het eerste, heb ik begrip voor de actie. Is het het tweede, dan zijn dit gewoonweg schandalen.
Er is zoals steeds onderhandeld geweest over de nieuwe beurtregeling (en dit in elke depot) maar blijkbaar zijn de bazen in Antwerpen weer eens doof gebleken voor de vragen/eisel vd treinbestuurders.
De definitieve beurtregeling was weer eens te laat en bij nazicht blijkt dan nog dat alle eisen compleet genegeerd zijn...Tja...wat kan je dan nog doen om druk op de ketel te zetten buiten een stakingsaanzeg ?
(Vandaag is er in Brussel zeker nog overleg geweest in Brussel tss directie Treinen en OVS en indien dat positief zou blijken denk ik wel dat men staking alsnog afblaast)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

prahsharp schreef:dacht dat ze staakten om dat ze te hard moesten werken, niet omdat ze bedreigd werden ... (al blijft dat een zeer spijtige evolutie in de maatschappij)

en wat uren betreft: denk dat je daar als NMBS'er echt niet van moet klagen. zeker niet de meeste, en dat het geen regelmatige zijn wist je bij je aanwerving .....
Een ander voorbeeld op goederendienst:

ma 22u25 tot 7u25
di 21u tot 6u
woe 23u35 tot 8u35
do OO
vr 3u30 tot 12u
za 12u45 tot 21u
zo rust

3 ploegen op 1 week. Ja, ik wist dit op voorhand, maar moet ik daarom over mij laten lopen als ze het nog willen verzwaren of wa? ze spreken al van 10 uren diensten...
Ei Prahsharp, ik vind niet dat je recht van spreken hebt in deze... Nogal gemakkelijk hoor...

groeten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

spreekwoord dat weer van toepassing is
'de beste stuurlui staan aan wal'
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Teach2 schreef:De belangrijkste vraag die hier gesteld is is nog steeds niet beantwoord: is deze staking het gevolg van afgesprongen onderhandelingen over deze dienstregeling met de directie, of zijn er nog geen onderhandelingen geweest?

Indien het eerste, heb ik begrip voor de actie. Is het het tweede, dan zijn dit gewoonweg schandalen.
het was dus een combinatie van deze twee... Er is wel overleg geweest, maar er wordt niet geluisterd....
Tja...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Is er nu al "officieel" sprake van of bevestigingen dat andere depots ook staken?
nicken

Bericht door nicken »

Dietrich schreef:Is er nu al "officieel" sprake van of bevestigingen dat andere depots ook staken?
De bestuurder van Antwerpen Centraal is zeker,wat de rest betreft is het afwachten,Goed mogelijk dat velen zullen meestaken,in deze wel zeer zwarte dagen (VW)
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Blackie schreef:
Blackie schreef: Ik kan jullie standpunten ivm de veiligheid perfect begrijpen, maar die IR is wel een slecht voorbeeld want je weet toch dat die door de NZ-tunnel in Antwerpen zal rijden, dus dat probleem is normaal in juni volgend jaar zeker opgelost?
Die IR is zeker GEEN slecht voorbeeld.
Hij bolt al jaren rond met 5 minuten keertijd in FN. In 50% van de gevallen (ben nu zeer optimistisch) rijden deze treinen te laat buiten!!.
Vanaf december gaat dat slechts 4 minuten worden.
Akkoord vanaf de zomer van 2007 gaan ze door de tunnel rijden (alhoewel :wink: ). Maar dan zitten we nog steeds met de periode december-juni hé :wink: .
Wie gaat er klagen dat die treinen altijd te laat zijn?
Niet de bestuurders ze. Maar wel de reizigers. En wie heeft het volgens hun gedaan??? De machinist of de treinbegeleid(st)er.
Die krijgt nog meer verwijten naar zijn kop geslingerd.
Plaats reactie