Woensdag treinstaking in Antwerpen-Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Dit alles komt weer op de kap van de reiziger en geeft de trein een slecht imago. Je wist waar je aan begon als je startte met deze job en er zijn toch ook wat voordelen aan verbonden.
Ga eens in de privé werken en vergelijk. Ik heb jaren gewerkt aan 50 à 60 u per week, was ook 1,5 u 's morgens onderweg naar mijn job. Deze overuren waren natuurlijk zonder recup of zonder betaling. We hadden slechts 20 verlofdagen en werden regelmatig gevraagd om 's avonds thuis nog door te werken of een weekend dag op te offeren.

De veiligheid van de treinbegeleiders is inderdaad belangrijk. Maar deze los je niet op door te staken en de overgrote meerderheid niet-aggressieve treinreizigers te hinderen.
Blijkbaar is men bij de NMBS niet creatief genoeg om dit zonder te staken aan te pakken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je weet vaag aan wat je begint, en veel uren kloppen is allemaal mooit gezegd als je elke morgen om 7 of 8 u kan beginnen, maar als je zoals ik vandaag bijvoorbeeld om 1.50 uit u bed komt en om 3.05 begint te werken dan moet ge u is de vraag stellen wanneer je gaat slapen? als je single bent zoals ik gaat het een beetje (ik kruip dan rond 19 a 20u in bed) en heb dus nachtje van 6-7 u slaap gehad.
echter als je vrouw en kinderen hebt is dit ni altijd eenvoudig. als je zo een heel week werkt waarbij je dus telkens midden in de nacht er uit moet gaat dit sociaal wegen. of wil je alle mensen die treinbestuurder en treinbegeleider zijn verbieden om sociaal leven uit te bouwen? denk hier is over na, daarover gaat het hem, voldoende kans om rust, voldoende kans een klein beetje een sociaal leven te hebben en bijgevolg tijdens uw werkuren de kans hebben op een normale manier uw eet en plaspauze te hebben.

trouwens als je dan toch het argument wil gebruiken, he wist waar je aan begon? waarom is het dan zo lang zoeken naar geschikte kandidaten? waarom hebben zo weinig mensen intresse, waarom zijn we zo goed als ene probleem beroep? pas op wij hebben zeker een knappe job en leuke bijkomende voordelen, maar een beetje respect (een strikte minimum) ontbreekt volledig in uw uitleg
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

JC schreef:Dit alles komt weer op de kap van de reiziger en geeft de trein een slecht imago. Je wist waar je aan begon als je startte met deze job en er zijn toch ook wat voordelen aan verbonden.
Ga eens in de privé werken en vergelijk. Ik heb jaren gewerkt aan 50 à 60 u per week, was ook 1,5 u 's morgens onderweg naar mijn job. Deze overuren waren natuurlijk zonder recup of zonder betaling. We hadden slechts 20 verlofdagen en werden regelmatig gevraagd om 's avonds thuis nog door te werken of een weekend dag op te offeren.

De veiligheid van de treinbegeleiders is inderdaad belangrijk. Maar deze los je niet op door te staken en de overgrote meerderheid niet-aggressieve treinreizigers te hinderen.
Blijkbaar is men bij de NMBS niet creatief genoeg om dit zonder te staken aan te pakken.
misschien moet u bij de nmbs komen werken? Er zijn depots waar men ook weken heeft van 50 uren (10-uren diensten vanaf december in Kortrijk) en men ook lang onderweg is... Daarbij komt nog die onregelmatigheid... En wist jij alles op voorhand in uwen job? U heeft nooit gesakkerd over die 50 uur per week? U vergist zich van vijand
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Zeg mannekes, stop nu eens met stoefen over wie er het meeste uren klopt in de week, hé! :?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

vandaag was trein 1828 antwerpen (06:37) gent st pieters (07:33) oostende (08:14) afgeschaft
IC trein van 07:41 in fgsp zat over vol werd dan nog eens gereden door de 2715 inplaats van een 13 + we moesten de halte aalter erbij nemen trein zat stampend vol 9 rijtuigen lang om maar te zeggen dat er toch redelijk veel problemen waren wegens die afschaffing.

en naar tschijnt zou de TB's van dendermonde hebben meegestaakt dit stond te lezen op het informatiebord in het station van gent st pieters
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waar heb ik ook al weer gelezen dat treinbestuurders (in Amerika) bij de hoogste scheidingspercentages zitten? Natuurlijk, de schaal is daar nog veel groter, veel van die mannen hebben niet 1 uitslaap, maar komen pas na een week of zo terug.
Walco

ON-GE-LOOF-LIJK

Bericht door Walco »

Ik word gewoon niet goed van al de respectloze reacties van mensen op dit forum die werkelijk niet weten waar ze over (willen) meepraten.

Q2;
Moet er nu echt weer voor alles gestaakt worden?? Pfff, ze hebben verzekers weer gewoon zin in een snipperdag.
Wat een puberale reactie, denk je werkelijk dat het zo simpel is? Een snipperdag?? Om vanaf 3 uur 's nachts in de koude te gaan staan om voor iets op te komen, zeker?? Snipperdag, jongens toch... :roll:


overweg 13;
Het schandalige aan de hele zaak is dat men probeert om de reizigers op de hand te krijgen door het veiligheidsargument te gebruiken. Alsof iemand dat gelooft...."
Mijnheertje overweg 13 is nog straffer. Jongen toch, je wil het gewoon niet WETEN! Wat zit je te zeuren als je gewoon GEEN ENKEL besef hebt van wat er allemaal gaande is??? En het gaat hier NIET ENKEL om de diensten die nog maar eens zwaarder geworden zijn. Het gaat veel verder dan dat. Ooit al van een HLT voor treinbestuurders gehoord?? Meer dan waarschijnlijk niet. De meeste bestuurders zien het bos door de bomen niet meer door de onkunde van de mensen in Brussel die voor deze reglementering instaat en al jaaaaaaaaaaren een vernieuwde versie beloofd, die er uiteraard nog steeds niet is.

prahsharp;
en wat uren betreft: denk dat je daar als NMBS'er echt niet van moet klagen. zeker niet de meeste, en dat het geen regelmatige zijn wist je bij je aanwerving .....
Beste Prahsharp, het gaat het niet zozeer om de lengte van de diensten wel om wat er tijdens die diensten dient gepresteerd te worden doordat de NMBS door een rampzalig geplande aanwervingspolitiek (met als gevolg een gebrek aan personeel, welk de komende jaren enkel zal verergeren) meer en meer werk gaat persen in één enkele dienst. Als je ooit met een trein gereden hebt zal je zelf beseffen dat de concentratie die hier nodig voor is, veel hoger is dan wanneer je met de auto rijdt. Als je op 8-9 uur tijd, met een aanvangsuur van 3.15 in de ochtend continu tegen de tijd moet racen om ter plaatse te arriveren. Onmiddelijkn naar een andere stuurpost of andere trein moet lopen om terug in volle concentratie (en tegen soms hoge snelheden) honderden mensen moet vervoeren, zonder één moment om even rustig naar het toilet te gaan of even je boterhammetjes op te eten, weet elk mens met gezond verstand in zijn hoofd dat je fout bezig bent. Je kan dit een keer doen, zelfs twee keer, maar geen 2 weken aan een stuk! Dan verlies je je concentratie en kan met een trein één klein foutje of onoplettendheid catastrofale gevolgen hebben. Een detail missen en je gaat tegen een waanzinnige snelheid een treinwissel in met als mogelijk gevolg ontelbare dodelijke slachtoffers. Jullie begrijpen er echt geen snars van , maar wanneer men hoort dat er een bestuurder een rood sein gemist heeft zegt men wel allemaal in koor "hoe is dat nu mogelijk". Zonder hier ook weer te beseffen dat de signalisatie helemaal anders in mekaar zit dan in het gewone verkeer. Waarom vinden mensen het trouwens erg normaal dat vrachtwagenchauffeurs (die tegen veel lagere snelheden rijden) om de zoveel uren VERPLICHT enkele uren aan de kant moeten staan om rust te nemen? Als treinbestuurders klagen dat het echt gevaarlijk wordt, zijn het profiteurs die een snipperdagje willen, de veiligheid als slap excuus gebruiken om de mensen op hun hand te krijgen, en maar moesten weten waar ze aan begonnen. On-ge-loof-lijk!

JC;
Dit alles komt weer op de kap van de reiziger en geeft de trein een slecht imago. Je wist waar je aan begon als je startte met deze job en er zijn toch ook wat voordelen aan verbonden.
Ga eens in de privé werken en vergelijk. Ik heb jaren gewerkt aan 50 à 60 u per week, was ook 1,5 u 's morgens onderweg naar mijn job. Deze overuren waren natuurlijk zonder recup of zonder betaling. We hadden slechts 20 verlofdagen en werden regelmatig gevraagd om 's avonds thuis nog door te werken of een weekend dag op te offeren.

De veiligheid van de treinbegeleiders is inderdaad belangrijk. Maar deze los je niet op door te staken en de overgrote meerderheid niet-aggressieve treinreizigers te hinderen.
Blijkbaar is men bij de NMBS niet creatief genoeg om dit zonder te staken aan te pakken.
Enig alternatief, hardwerkende JC? Als men NOOIT luistert is dit (en ik betreur dit zelf ten zeerste, geloof me) soms de enige oplossing. Ik denk niet dat er zoveel gestaakt wordt te Antwerpen-Centraal.
Je hele uiteenzetting over hoe hard jij wel niet gewerkt hebt in de privé, 50 uur, 60 uur, overuren zonder recup of zonder betaling kan ik enkel beantwoorden met de woorden dat je een complete idioot bent. Dat klinkt oneerbiedig (dat zijn hier trouwens ook veel mensen naar treinbestuurders toe, dus wat maakt het uit). Dit presteert geen enkel normaal mens OF hij/zij moet voor dit alles een geweldig salaris in ontvangst mogen nemen, ofwel ben je iemand die nog geboren is in de tijd dat men met pijl en boog schoot.

Ik nodig hier alle onwetende azijnpissers met veel plezier uit om eens een maandje mee de (vernieuwde) diensten te komen uitproberen. Er zullen er veel anders piepen. Veel te weinig slaap, werken in een onmenselijk tempo zonder enige rustpauzes, mensen die zelfmoord plegen (waanzinnig veel meer dan de media wil doen geloven) door zich voor je trein te werpen waarbij je ze soms letterlijk voor je ogen uit elkaar ziet spatten, met als gevolg mensen die levenslange begeleiding nodig hebben door een psyciater en soms een heel gezin er aan tenonder gaat (jaja, sorry hoor, klein detail waarschijnlijk), onophoudelijke agressie tegen het treinpersoneel waarbij je nauwelijks een zoveelste reiziger zonder geldig vervoersbewijs mag aanspreken of je bent rascist en krijg je een klap voor je kop, geen veilige parking te Antwerpen voor het personeel waardoor reeds een reeks wagens werden vernield (nmbs doet hier niets aan, laat staan enige tegemoetkoming op financieel vlak), reglementeringen die met haken en ogen aan mekaar hangen, driejaarlijkse examens om nog te mogen rijden, tweemaal een klein foutje maken zoals 20 cm achter een rood seintje tot stilstand komen en je bent je job kwijt, etc, etc, etc.. De lijst is eindeloos. En zwaarder werken in de privé, dan treinbestuurders? HAHAHAHAHA!! Ik heb jaren in de privé gewerkt, heb jij al enige jaren als bestuurder gewerkt in dit systeem?Dan zou je weten dat je complete onzin verkoopt. :roll:
[/quote]
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Bericht door Merijn »

Miljaarde schreef:
JC schreef:Dit alles komt weer op de kap van de reiziger en geeft de trein een slecht imago. Je wist waar je aan begon als je startte met deze job en er zijn toch ook wat voordelen aan verbonden.
Ga eens in de privé werken en vergelijk. Ik heb jaren gewerkt aan 50 à 60 u per week, was ook 1,5 u 's morgens onderweg naar mijn job. Deze overuren waren natuurlijk zonder recup of zonder betaling. We hadden slechts 20 verlofdagen en werden regelmatig gevraagd om 's avonds thuis nog door te werken of een weekend dag op te offeren.

De veiligheid van de treinbegeleiders is inderdaad belangrijk. Maar deze los je niet op door te staken en de overgrote meerderheid niet-aggressieve treinreizigers te hinderen.
Blijkbaar is men bij de NMBS niet creatief genoeg om dit zonder te staken aan te pakken.
misschien moet u bij de nmbs komen werken? Er zijn depots waar men ook weken heeft van 50 uren (10-uren diensten vanaf december in Kortrijk) en men ook lang onderweg is... Daarbij komt nog die onregelmatigheid... En wist jij alles op voorhand in uwen job? U heeft nooit gesakkerd over die 50 uur per week? U vergist zich van vijand
"U vergist zich van vijand".....misschien heb ik het nu verkeerd voor, maar je ziet toch niet de passagiers op de trein als vijand?

Ik vind wel dat je punt hebt....je hebt inderdaad getekend voor de job, maar men had er toen niet bijgezegd dat je plots meer uren zal mogen doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

iedereen kiest zijn job, maar het feit wat we willen duidelijk maken is gewoon dat we ni willen behandeld worden als een nr waar je alles mee kan doen naar believen, ook al is dit tegen elke regel van gezond verstand. het geen die mensen gewoon aanklagen is eenvoudig, doe verder gelijk nu en je zal nog veel minder treinbestuurders vinden, of kortweg uw selectieproeven zal je zodanig moeten vereenvoudigen of je houd NIEMAND over. ik heb liever een iets zwaardere selectieproef voor de kandidaten en goede treinbestuurders die hun traject van a naar b kunnen afleggen op een menselijke, normale, iets of wat uitgeruste manier.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Merijn schreef:
Miljaarde schreef:
JC schreef:Dit alles komt weer op de kap van de reiziger en geeft de trein een slecht imago. Je wist waar je aan begon als je startte met deze job en er zijn toch ook wat voordelen aan verbonden.
Ga eens in de privé werken en vergelijk. Ik heb jaren gewerkt aan 50 à 60 u per week, was ook 1,5 u 's morgens onderweg naar mijn job. Deze overuren waren natuurlijk zonder recup of zonder betaling. We hadden slechts 20 verlofdagen en werden regelmatig gevraagd om 's avonds thuis nog door te werken of een weekend dag op te offeren.

De veiligheid van de treinbegeleiders is inderdaad belangrijk. Maar deze los je niet op door te staken en de overgrote meerderheid niet-aggressieve treinreizigers te hinderen.
Blijkbaar is men bij de NMBS niet creatief genoeg om dit zonder te staken aan te pakken.
misschien moet u bij de nmbs komen werken? Er zijn depots waar men ook weken heeft van 50 uren (10-uren diensten vanaf december in Kortrijk) en men ook lang onderweg is... Daarbij komt nog die onregelmatigheid... En wist jij alles op voorhand in uwen job? U heeft nooit gesakkerd over die 50 uur per week? U vergist zich van vijand
"U vergist zich van vijand".....misschien heb ik het nu verkeerd voor, maar je ziet toch niet de passagiers op de trein als vijand?

Ik vind wel dat je punt hebt....je hebt inderdaad getekend voor de job, maar men had er toen niet bijgezegd dat je plots meer uren zal mogen doen.
Je begrijpt het inderdaad een beetje verkeerd. Uiteraard zijn de reizigers niet de vijand..., ze zijn de klant. Jc is zelf waarschijnlijk een pendelaar of een gebruiker van het openbaar vervoer. Hij vindt dat iedereen evenveel uren moet kloppen als hijzelf. Als ik zeg dat hij zich vergist van vijand , dan bedoel ik dat hij zich eens moet inleven in de werkomstandigheden van het rijdend personeel. En dat hij eens goed moet beseffen hoe men ons (soms) behandelt. Bovenstaande lange repliek zal hem misschien al wat wijzer gemaakt hebben
nicken

Bericht door nicken »

die mensen hebben meestal ook kinderen,hebben ook een partner,zijn ook getrouwd,hebben ook familie etc....,moeten ook eens naar het oudercontact op school van hun kind
Mogen zij alstublieft nog leven ook,zij doen namelijk geen 9 to 5 job ,en zijn ook niet iedere weekend thuis

wees realistisch,en laat het gezond verstand zegevieren,we zijn mensen en geen beesten
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Ik ben inderdaad ook pendelaar. Een staking van de spoorwegen betekent niet meer en niet minder de gijzeling van enkele tienduizenden gebruikers. Naar ik vermoed worden de lange uren bij de NMBS wel gerecupereerd, dat is in de privé zelden zo. Inderdaad 50 à 60 u per week, gedurende maanden aan een stuk is 'goed zot' als hier niets tegenover staat. Dat is nu net het punt, bij jullie staat daar wel op zijn minst recup tegenover.
Je mag gerust zijn er zijn nog meer mensen die lange shiften draaien en in een variabel ploegensysteem draaien. Het zijn telkens weer de spoorwegen die onmiddellijk naar het stakingswapen grijpen. Zoals ik al zei getuigt dit van weinig creativiteit. Jullie kennen het bedrijf het beste, dus na wat denkwerk moet je gegarandeert wel een ander drukkingsmiddel vinden. Ik kan je garanderen dat je dan zelfs de sympathie van de reizigers gaat krijgen.
Wees gerust, ik ben de vijand van het spoorwegpersoneel niet, zie me eerder als een medestander. Anders zou ik hier al zeker niet op het forum komen kijken. Ik ben een overtuigd treinreiziger en tracht andere mensen te overtuigen om het zelfde te doen. Geef de tegenstanders van de trein dan niet steeds een argument om toch maar niet met de trein te reizen, want dat is wat de stakingen doen.



Trouwens momenteel werk ik zo lang niet meer, ik heb veel voordelen moeten inleveren en heb nu een rustiger werkritme met meer verlof. Je moet zelf weten of je die prijs wilt betalen voor meer 'qualtiy time'.
TBbart

Bericht door TBbart »

Denk je echt de de NMBS al de werkelijke problemen en redenen van de staking zal blootleggen in de media? Als je niet weet wat er gaande is bij het rijdend personeel zou ik die staking zo niet beoordelen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dag,

Er is dus gestaakt omdat er te weinig personeel is. Net nu er een massa werkkrachten op de arbeidsmarkt komt (VW) om die reden staken, is zoveel als zeggen: kom maar niet bij ons, want het deugt hier niet. Maar ik zal er natuurlijk wel weer niks van begrijpen, hé?
Met vriendelijke groet

overweg13
TBbart

Bericht door TBbart »

euhm, die mensen moeten ook wel willen bij de NMBS werken hé :wink:
zoals eerder gezegt 80% loopt al weg tijdens de infodag!
en van klassen van 30 zijn er soms maar 10 door en dat is dan al goed gelukt want tis soms nog minder :roll:
Plaats reactie