Werken tussen FGSP & FR - lijn 50A

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
P-J

Bericht door P-J »

Ruben schreef:Heeft iemand een idee waarom de IC C niet gewoon naar Oostende blijft rijden en er geen pendeldienst Brugge-Blankenberge is?
Lijkt me tamelijk logisch, als de IC A een half uur vervroegd wordt, dan rijdt die vlak voor/na de IC C.
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Vandaag de IC A van Brugge naar Leuven genomen en na ieder station werd omgeroepen (in zéér slecht Nederlands, maar dit terzijde) dat er die weekends een aangepaste dienstregeling zal zijn en dat alle treinen van Brugge naar Gent 37 min. vroeger zullen vertrekken. De treinen (toch de IC A) zouden bovendien stoppen in Torhout om aansluiting naar Kortrijk te verzekeren.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Oei, kunnen er wel 12 rijtuigen aan perron in Torhout? :D
nicken

Bericht door nicken »

Trainspotterke schreef:Oei, kunnen er wel 12 rijtuigen aan perron in Torhout? :D
Moe kunnen hè in toeroet :lol:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

"Reizigers met bestemming Torhout, gelieve ze te begeven naar de eerste vier rijtuigen! :lol: "
nicken

Bericht door nicken »

Trainspotterke schreef:"Reizigers met bestemming Torhout, gelieve ze te begeven naar de eerste vier rijtuigen! :lol: "
Tzou er nog moeten aan mankeren :lol:
Wover

Bericht door Wover »

Trainspotterke schreef:"Reizigers met bestemming Torhout, gelieve ze te begeven naar de eerste vier rijtuigen! :lol: "
Dat gebeurt wel op meer treinen dat ze dat omroepen hoor. Als er 5MW's rijden op de IR e is de laatste MW ook niet toegankelijk in Olen en Geel.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Reizigers voor Bissegem en Wevelgem moet ook in de eerste 6 M6'en zitten.
Bert

Bericht door Bert »

Alle treinen van het binnenland houden een stop van 1 minuut in het station van Torhout. Op spoor 1 moeten er wel 12 rijtuigen kunnen staan.
De treinen naar het binnenland rijden voorbij. :wink:
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Persbericht Infrabel:
Infrabel start nieuwe belangrijke werffase tussen Gent en Brugge

Werken nieuw viaduct op lijn 50A zorgen voor alternatieve dienstregeling

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, start begin februari met een nieuwe belangrijke fase in de werken voor de aanleg van het 3e en 4e spoor op de lijn 50A tussen Gent en Brugge. Door aanpassingswerken aan de spoorinfrastructuur die de bouw van een nieuw viaduct tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Ringvaart voorafgaan, wordt het treinverkeer tussen Gent en Brugge gedurende drie weekends in februari onderbroken. Tijdens die weekends zullen de treinen volgens een alternatieve dienstregeling rijden.

Bouw van nieuw spoorviaduct

Vanaf april 2007 start Infrabel met de bouw van een nieuw viaduct tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Ringvaart ten westen van het station. Het nieuwe viaduct zal zorgen voor een vlottere in- en uitrit van de treinen richting kust en een aanzienlijke capaciteitsuitbreiding op de drukke reizigers- en goederenspoorlijn tussen Gent en Brugge.

Om het nieuwe viaduct te kunnen bouwen, moeten de hoofdsporen van de lijn 50A tussen het station en de Ringvaart worden opgebroken en nieuwe, deels voorlopige sporen worden aangelegd. Ook op die voorlopige sporen moet de veiligheid van het treinverkeer permanent verzekerd blijven. Daarvoor moeten grote aanpassingswerken worden uitgevoerd aan de bovenleiding en de seininrichting.

Spoorwerken tijdens drie februari-weekends

Deze werkzaamheden, gepland in de weekends van 3-4, 10-11 en 17-18 februari 2007, vereisen wel een totale onderbreking van het treinverkeer tussen Gent en Brugge. Infrabel maakt van die tijdelijke onderbreking gebruik om ook op andere plaatsen op de lijn onderhouds- en vernieuwingswerken uit te voeren. Deze manier van werken past in de Infrabel-strategie voor een continue en stapsgewijze modernisering van haar netwerk op die plaatsen waar nodig.

Door deze voorbereidende werkzaamheden kunnen de treinen tussen Gent-Sint-Pieters en de kust op vrijdagavond (2 en 16 februari) vanaf 21u00 rijden met een beperkte vertraging die kan oplopen tot 6 minuten. Op vrijdagavond 16 februari vertrekken de L-treinen van Gent-Sint-Pieters naar Brugge van 21u45 en 22u45 uitzonderlijk om 21u41 en 22u41. Maandagmorgen 19 februari kunnen sommige treinen die voor 6u00 vertrekken, een vertraging tot 9 minuten oplopen.




Treinen rijden volgens alternatieve dienstregeling

Het treinverkeer tussen Gent-Sint-Pieters en de kust rijdt volgens een alternatieve dienstregeling die wordt gekenmerkt door de volgende principes:

- de IC A-treinen Oostende-Eupen en de IC E-treinen Knokke/Blankenberge-Genk rijden tussen Gent-Sint-Pieters en Brugge om via Deinze en Lichtervelde.
- de IC G-treinen Oostende - Antwerpen-Centraal rijden niet tussen Oostende en Gent-Sint-Pieters.
- de IC C-treinen Kortrijk-Oostende rijden gedurende die drie weekends tussen Kortrijk en Blankenberge.
- de L-treinen tussen Brugge en Gent-Sint-Pieters worden vervangen door een busdienst.
- de Thalystreinen tussen Parijs en Oostende zijn in beide richtingen beperkt tot de Brussel-Zuid. Ook op maandagmorgen 5, 12 en 19 februari vertrekt deze Thalys naar Parijs eveneens vanuit Brussel-Zuid in plaats van Oostende.
- er rijden speciale navettetreinen tussen Brugge en Knokke én tussen Brugge en Oostende.
- sommige aansluitingen worden verzekerd in Torhout in plaats van Brugge.

Meer gedetailleerde info over elke verbinding afzonderlijk en over de vervangende busdienst tussen Gent-Sint-Pieters en Brugge vindt u in de bijgevoegde brochure.

Aanleg 3e en 4e spoor tussen Gent en Brugge

Infrabel werkt in verschillende fasen om de lijn 50A tussen Gent en Brugge op vier sporen te brengen. Eerst worden de inritten aan de grote stations aangepakt. Momenteel is Infrabel actief bezig in de zone Gent – Landegem, meer bepaald tussen het station Gent-Sint-Pieters en de Ringvaart. Vervolgens komt de inrit in Brugge aan bod en in een laatste fase het baanvak tussen Beernem en Landegem. De snelle treinen kunnen dan via de twee middelste sporen rijden; de stoptreinen en goederentreinen zullen gebruik maken van de twee buitenste sporen.

De werken voor de aanleg van het 3e en 4e spoor zijn in 1994 begonnen in Landegem (in dienst sinds 1998). In 2002 zijn de werken aan de inrit van Gent-Sint-Pieters gestart. In 2018 zal het project volledig zijn afgerond en telt de lijn 50A vier sporen tussen Gent en Brugge. Met de realisatie van het 3e en 4e spoor kan de capaciteit worden uitgebreid met vlotter en sneller treinverkeer. In dit kader worden alle overwegen tussen Gent en Brugge afgeschaft. Deze manier van werken past volledig in de strategie van Infrabel, waarbij veiligheid en regelmaat een absolute prioriteit zijn. Infrabel investeert 331 miljoen euro in dit belangrijke spoorproject.

Communicatie rond onteigeningen in Drongen - Landegem

In het kader van deze grootschalige werken op de lijn 50A moeten er ook een aantal onteigeningen gebeuren, onder andere in Drongen en Landegem op het baanvak Gent – Landegem. Na het Koninklijk Besluit van 28 september 2006 heeft Infrabel reeds midden december een aangetekende brief gestuurd naar alle betrokken eigenaars van woningen (+/- 20) en percelen of tuinen (+/- 150). Vanaf begin februari zal Infrabel een aantal infosessies organiseren om de betrokken bewoners uitgebreid te informeren over de procedures en de planning. Er zal ook iemand van het Comité van Aankoop aanwezig zijn die de onteigeningsprocedures zal toelichten.

De onteigeningsplannen liggen ondertussen ter inzage bij Infrabel aan het Koningin Maria Hendrikaplein 2 in Gent (recht tegenover het station Gent-Sint-Pieters). Geïnteresseerden kunnen er elke woensdag terecht van 9u tot 12u én van 14u tot 16u. Dat kan na afspraak op het nummer 09 241 25 18. Voor meer info over dit project kunnen buurtbewoners altijd terecht bij de dienst communicatie van Infrabel op het telefoonnummer 02 525 29 04.
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

De "put", bundel V te FR m.a.w. staat inmiddels net niet stampvol.

Locs van dienst zijn de 6203 - 6212 - 6222 - 6229. Allen reeds naar FSD-TW geweest voor klein onderhoud. Ready to rumble ! 8)
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Waarom rijdt de bus over het hele traject? Gent - Drongen of Landegem zou toch volstaan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:Waarom rijdt de bus over het hele traject? Gent - Drongen of Landegem zou toch volstaan?
ze gaan over de hele lijn werken hoor :wink:
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Hoelang zal een rit Gent-Sint-Pieters - Brugge nog duren als alle werken achter de rug zullen zijn?

Groeten,
Bert

Bericht door Bert »

't Seinerke schreef:De "put", bundel V te FR m.a.w. staat inmiddels net niet stampvol.

Locs van dienst zijn de 6203 - 6212 - 6222 - 6229. Allen reeds naar FSD-TW geweest voor klein onderhoud. Ready to rumble ! 8)
had ik het geweten dat die naar Oostende kwamen...
Plaats reactie