Devlies wil stopplaats Leuven voor trein Maastricht-Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

e49memling schreef:
FLV-FGSP schreef:Dat de IC-nul in Leuven doorrijdt, da's pas onzin. Een grote stad (90.000 inwoners, door de week versterkt met x-duizend studenten) en een echt spoorwegknooppunt met heel wat interessante aansluitingen wordt gewoon gepasseerd.
Volgens de ontwerpdienstregeling '07 ging de IC naar Maastricht in Leuven stoppen, maar onder druk van de Luikse mafia binnen de NMBS is die stop geschrapt.
Er stoppen toch nog treinen te Leuven [...]
Natuurlijk stoppen er nog steeds treinen in Leuven. Maar zoals al ettelijke malen uiteengezet zou een stop van juist deze IC veel verbeteringen kunnen brengen, zoals voor Maastricht/Luik - Luchthaven, Maastricht/Luik - Antwerpen, Maastricht/Luik - Leuven en Leuven - Duitsland. Niet iedereen moet van of naar Brussel, weet je.

Groetjes,

Rian
AM05_598

Bericht door AM05_598 »

Dit veroozaakt wel meer Drukte

Drukte=Vertraging
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
e49memling schreef:
FLV-FGSP schreef:Dat de IC-nul in Leuven doorrijdt, da's pas onzin. Een grote stad (90.000 inwoners, door de week versterkt met x-duizend studenten) en een echt spoorwegknooppunt met heel wat interessante aansluitingen wordt gewoon gepasseerd.
Volgens de ontwerpdienstregeling '07 ging de IC naar Maastricht in Leuven stoppen, maar onder druk van de Luikse mafia binnen de NMBS is die stop geschrapt.
Er stoppen toch nog treinen te Leuven [...]
Natuurlijk stoppen er nog steeds treinen in Leuven. Maar zoals al ettelijke malen uiteengezet zou een stop van juist deze IC veel verbeteringen kunnen brengen, zoals voor Maastricht/Luik - Luchthaven, Maastricht/Luik - Antwerpen, Maastricht/Luik - Leuven en Leuven - Duitsland. Niet iedereen moet van of naar Brussel, weet je.

Groetjes,

Rian
tja dan zou jij nog een andere afzonderlijk ic inleggen om het concept lui rechtstreeks met brussel te blijven behouden :( of mag dat dan niet?
pietje

Bericht door pietje »

kan je vanuit luik die trein elk uur volledig vullen met mensen die naar Brussel gaan?
Een stop in Leuven zou volgens mij een pluspunt zijn (elk half uur verbinding luik-leuven-brussel) terwijl de reistijd met max 5 min toeneemt. Het zou tevens een kortere stop in Leuven mogelijk maken voor de IC-A omdat de drukte gespreid wordt.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

maar omdat uit te leggen in de frankrijkstraat is een ander pak koek he
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

pietje schreef:kan je vanuit luik die trein elk uur volledig vullen met mensen die naar Brussel gaan?
Een stop in Leuven zou volgens mij een pluspunt zijn (elk half uur verbinding luik-leuven-brussel) terwijl de reistijd met max 5 min toeneemt. Het zou tevens een kortere stop in Leuven mogelijk maken voor de IC-A omdat de drukte gespreid wordt.
de IC O is niet heel de dag actief, vanuit brussel is er eentje tussen 6u24 en 18.24
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Hallo

Een stop in Leuven zou helemaal geen extra reistijd kosten. De IC O heeft reservetijd genoeg. Dat is net de tragedie van de hele zaak, die stop kan er komen zonder bijkomende aanpassingen of moeilijkheden. Het zou alleen maar voordelen opleveren.

Groeten,
sweek

Bericht door sweek »

Molenbruch Y. schreef:Hallo

Een stop in Leuven zou helemaal geen extra reistijd kosten. De IC O heeft reservetijd genoeg. Dat is net de tragedie van de hele zaak, die stop kan er komen zonder bijkomende aanpassingen of moeilijkheden. Het zou alleen maar voordelen opleveren.

Groeten,
Hij zou eigenlijk net een paar minuten tijd moeten winnen. Er is nu een twee minuten aansluiting in Maastricht, die heel veel mensen waarschijnlijk gewoon niet halen, waardoor het 32 minuten wordt.
Gregske

Bericht door Gregske »

Zou het niet beter zijn moesten plaatsen als Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi net zo bereikbaar zijn als Brussel. Waarom moet meer dan de helft van de IC's Brussel doorlopen. M.i. is het spoornet van België te gecentraliseerd rond Brussel. 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Gregske schreef:Zou het niet beter zijn moesten plaatsen als Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi net zo bereikbaar zijn als Brussel. Waarom moet meer dan de helft van de IC's Brussel doorlopen. M.i. is het spoornet van België te gecentraliseerd rond Brussel. 8)
voila da vind ik al een beter idee dan al de rest wat hier toe nu toe is voorgesteld
pietje

Bericht door pietje »

Simpel: omdat in het brusselse vele malen meer ensen op-en afstappen.
Je moet in het opstellen van de dienstregeleing van de realiteit uitgaan en die is nu dat de meeste administraties van de overheid en de hoofdkantoren van privé bedrijven in België nogal erg gecentraliseerd zijn in Brussel.
Daarbij komt nog eens de centrale ligging van Brussel en het is interessant voor de spoorwegen om de helft van de treinen door Brussel te laten gaan.

Als Brussel nu een beetje uit het geografische midden van België lag zou de situatie al wat anders zijn, maar het is nogal ingewikkeld om een trin in te leggen van bv Antwerpen naar Charleroi of Luik naar Oostende, die niet langs Brussel gaan, het zou de reistijd in ieder geval niet echt verkorten :wink:

voor de geïnteresserden de reizigerstelling van 2004 per station:
http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2004.pdf
misschien is er een nog recentere, maar 2004 is nog niet zo lang geleden dacht ik
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef:maar omdat uit te leggen in de frankrijkstraat is een ander pak koek he
Aangenomen dat het gaat over het laten stoppen van IC-0 in Leuven: zoals al is geschreven, was de NMBS oorspronkelijk wel degelijk van plan om in Leuven te stoppen, behalve enkele treinen in de spits (en dan alleen in de spitsrichting, neem ik aan).

Groetjes,

Rian
Bert

Bericht door Bert »

pietje schreef:Simpel: omdat in het brusselse vele malen meer ensen op-en afstappen.
Je moet in het opstellen van de dienstregeleing van de realiteit uitgaan en die is nu dat de meeste administraties van de overheid en de hoofdkantoren van privé bedrijven in België nogal erg gecentraliseerd zijn in Brussel.
Daarbij komt nog eens de centrale ligging van Brussel en het is interessant voor de spoorwegen om de helft van de treinen door Brussel te laten gaan.
Volledig mee eens, maar toch vind ik het idee van Gregske toch ook geen slecht. Stel dat er een ongeval of weet ik veel wat gebeurt in één van de stations op lijn 0? Dan ligt het volledige treinverkeer blokvast
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bert schreef:
pietje schreef:Simpel: omdat in het brusselse vele malen meer ensen op-en afstappen.
Je moet in het opstellen van de dienstregeleing van de realiteit uitgaan en die is nu dat de meeste administraties van de overheid en de hoofdkantoren van privé bedrijven in België nogal erg gecentraliseerd zijn in Brussel.
Daarbij komt nog eens de centrale ligging van Brussel en het is interessant voor de spoorwegen om de helft van de treinen door Brussel te laten gaan.
Volledig mee eens, maar toch vind ik het idee van Gregske toch ook geen slecht. Stel dat er een ongeval of weet ik veel wat gebeurt in één van de stations op lijn 0? Dan ligt het volledige treinverkeer blokvast
Inderdaad! :wink: Het station van Simonis (L28, westelijke ring) dient eigenlijk als back-up voor het geval er een ongeval gebeurt in de NZV. Maar dit zal natuurlijk niet alle verkeer aankunnen! :?
Gregske

Bericht door Gregske »

pietje schreef:Simpel: omdat in het brusselse vele malen meer ensen op-en afstappen.
Je moet in het opstellen van de dienstregeleing van de realiteit uitgaan en die is nu dat de meeste administraties van de overheid en de hoofdkantoren van privé bedrijven in België nogal erg gecentraliseerd zijn in Brussel.
Daarbij komt nog eens de centrale ligging van Brussel en het is interessant voor de spoorwegen om de helft van de treinen door Brussel te laten gaan.

Als Brussel nu een beetje uit het geografische midden van België lag zou de situatie al wat anders zijn, maar het is nogal ingewikkeld om een trin in te leggen van bv Antwerpen naar Charleroi of Luik naar Oostende, die niet langs Brussel gaan, het zou de reistijd in ieder geval niet echt verkorten :wink:

voor de geïnteresserden de reizigerstelling van 2004 per station:
http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2004.pdf
misschien is er een nog recentere, maar 2004 is nog niet zo lang geleden dacht ik
Reizigerstellingen zijn te betwisten want mij hebben ze nog niet vaak geteld, net als die zwartrijder die van hot naar her liep.

Maar serieus, ik vind het kort denken. Zoiets van hoe trager hoe veiliger, wat is dat nu voor rancune, moet ik dan 30 per uur rijden op de autostrade. 8) ? Leg het maar uit.

Het is niet omdat er ergens geen reizigers opstappen dat een station moet gesloten worden. Neen, want moest ik in Gouvy wonen, zou ik waarschijnlijk nooit de trein pakken omdat ik op een uur in Liège ben. En omdat die dienstregeling om de twee uur niet echt aanlokkelijk is.

Als Antwerpen beter bereikbaar zou zijn, zou Antwerpen meer reizigers ontvangen. Waarom kreeg Antwerpen-Centraal tussen 1998 en 2002 aanmerkelijk minder reizigers en de vorige twee jaren aanmerkelijk meer reizigers?
1. Werkzaamheden Antwerpen-Centraal.
2. Werkzaamheden ring Antwerpen.
Plaats reactie