HAFAS versus ARI

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

HAFAS versus ARI

Bericht door K V B »

Ik kijk net even op de NMBS site om een verbinding op te zoeken, en stel vast dat ook de treinplanner binnenland nu op HAFAS loopt.

Hoe lang is dat al zo?

Mij viel wel het volgende op:

- De NMBS hafas levert niet dezelfde resultaten als de DB hafas. Zoek bijvoorbeeld eens op Bellem - Brussel.

De reden is niet dat er andere treinen in zitten. DB hafas vindt gewoon dat vier minuten genoeg is om in Gent st. Pieters over te stappen, en adviseert je de volgende reisweg:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bellem                  |        |  14:58 | R    585 |                |
 | Gent St Pieters         |  15:15 |  15:19 | IR  3613 |                |
 | Bruxelles-Midi          |  15:46 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
NMBS Hafas vindt blijkbaar vier minuten voor een overstap te kort en adviseert in Gent de IC van 15:27 te nemen.

Code: Selecteer alles

Station                 Aankomst       Vertrek  	
Bellem [B]                              14:58   
Gent St Pieters [B]      15:15 	  	 
Gent St Pieters [B]                     15:27 
Brussel Zuid [B]         15:54 	  



Echter, de snelle verbinding, met de korte overstap werd vroeger wel door ARI getoond.

Het is wel jammer, want de reistijden waarmee de NMBS op de lijn Oostende - Brussel kan uitpakken zijn anders best goed, maar dan moet je dat je klanten wel laten zien.

Wel mooi dat je nu van adres naar adres kan plannen, en dat ook de fiets als vervoermiddel getoond wordt.
Wover

Bericht door Wover »

Het is sinds gisterenmiddag ongeveer zo :)

Een grote verbetering op sommige vlakken, maar soms is de oude toch nog handiger.

Die is trouwens hier nog te vinden: http://ari.b-holding.be/root2/default.asp?langue=1
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.
Wover

Bericht door Wover »

In principe niet nee, maar ik heb eergisteren in Brussel-Noord toch mooi een overstap van 2 minuten kunnen waarmaken van de IC naar Brussel-Zuid naar de IC naar Genk, en dan had ik zelfs nog een minuutje over :).
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Ik bedoel maar dat pas vanaf 5 min in theorie de aansluiting gegarandeerd is.
In theorie natuurlijk he :wink:
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.
Het is wel gek dat ARI die verbinding wel toonde (en nog steeds toont, overigens, heb het even getest). Iemand die niet beter wist zou wel eens kunnen denken dat de dienstregeling verslechterd is.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef:In principe niet nee, maar ik heb eergisteren in Brussel-Noord toch mooi een overstap van 2 minuten kunnen waarmaken van de IC naar Brussel-Zuid naar de IC naar Genk, en dan had ik zelfs nog een minuutje over :).
In principe kan je in de meeste stations in drie minuten overstappen, als je weet waar je moet zijn.
Gregske

Bericht door Gregske »

K V B schreef:
Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.
Het is wel gek dat ARI die verbinding wel toonde (en nog steeds toont, overigens, heb het even getest). Iemand die niet beter wist zou wel eens kunnen denken dat de dienstregeling verslechterd is.
Ik heb het spoorboekje, kan ik zelf mijn route uitstippelen :cool:
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Dat is niet zo. Er zijn (of waren) ook verbindingen met overstaps van 3 of 4 minuten. In Leuven b.v. is het minimum 4 minuten, in Ottognies was het een tijdje 3 voor bepaalde verbindingen. In Gent zou ik 5 gebruiken; als Hafas 4 minuten gebruikt, is dat overigens wel omdat de NMBS dat zelf heeft opgegeven. De standaardwaarde is namelijk 5 minuten.

Groetjes,

Rian
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Nieuw is ook dat je met deze nieuwe routeplanner ook bus- en tramdienstregelingen kan raadplegen. Alle haltes van De Lijn, MIVB en TEC zijn ook opgenomen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Idem als KVB heb ik ook aansluitingen die niet meer getoond worden op de nieuwe HAFAS, en wel op de ARI en zelfs op deze van DB.de.

Men mag het toch nog wat bijschaven dan, vind ik.
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb ook enkele opmerkingen:

- Bij aanklikken van "toon tussenstops" geeft hij alle stations op de lijn weer, ook diegene waar de trein niet stopt. Dat geeft nogal veel onnodige informatie om op een scherm te kunnen

- Als je een reisweg opzoekt krijg je nergens automatisch de eindbestemming te zien, dan moet je de volledige reisweg van de trein opvragen om ze te weten te komen. Toch redelijk essentiële informatie lijkt mij.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Dat ding is nog in testfase, zit nog vol errors... Zal binnen dit en enkele maanden wel op punt gesteld worden. :)
En een belbustraject wordt wel apart weergegeven :lol:

Spijtig vind ik de gebrekkige comunnicatie naar de gebruiker van de website toe, NERGENS maar dan ook NERGENS enig bericht te vinden van een nieuwe versie van routeplanner... En ook nergens dat dat ding nog niet helemaal op punt staat.

Grtz,
Maikel
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik mis ook een knopje of je enekl wil reizen met de trein, of ook met de bus.
Ik vind het namelijk vervelend dat hij me steed skomt vragen als ik Lokeren intik of ik daarmee het station bedoel, of een van de vele Lokerse bushaltes...
En welke mens gaat nu elke keer Lokeren intikken?
Een andere oplossing: Als men daar nu eens onderzet: u kan ook terecht bij: http://reiseauskunft.bahn.de/
Btw: daar kan je ook lijsten opvragen met de aankomst en vertrek uren van de treinen in alle stations (ook over de landsgrenzen heen!). Dat vind ik zeer handig om te gaan spotten, ik gebruik het geregeld.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

je kan ook hierop je reis ingeven op
http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=profi&
Plaats reactie