Overheid trekt NMBS voor...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Raf

Bericht door Raf »

Volgens mij deugt hun opleiding niet omdat ze:
- géén simulator hebben, dit is toch wel een belangrijk toestel om tb's te leren omgaan met onvoorziene situaties;
- ze hebben daar helemaal geen opleidingsboekje zoals het hlt. Alleen maar wat losse bladen en wat copies uit het ARGSI;
- en de NMBS probeert DLC een hak te zetten omdat DLC een belangrijk persoon afgesnoept heeft die de cursussen maakt en TB's mag certificiëren.
Gregske

Bericht door Gregske »

Opleidingen vrijgeven en controle en/of examinering vanuit de staat, lijkt me een betere oplossing.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

Heel deze situatie bewijst nog maar eens dat - als het er echt op aankomt - de NMBS en Infrabel twee handen op één buik zijn.

Echt verwonderlijk is dat natuurlijk niet, ze hebben dezelfde afstamming.

We staan nog ver van een onafhankelijke infrastructuuruitbater die aan elke onderneming die over de nodige specificaties beschikt (attesten, goedkeuringen, brevetten, ...) een vergunning geeft en rijpaden ter beschikking stelt.

Zoals reeds gesteld, aanklagen bij de Europese Commissie lijkt me de beste oplossing.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

Raf schreef:Volgens mij deugt hun opleiding niet omdat ze:
- géén simulator hebben, dit is toch wel een belangrijk toestel om tb's te leren omgaan met onvoorziene situaties;
- ze hebben daar helemaal geen opleidingsboekje zoals het hlt. Alleen maar wat losse bladen en wat copies uit het ARGSI;
- en de NMBS probeert DLC een hak te zetten omdat DLC een belangrijk persoon afgesnoept heeft die de cursussen maakt en TB's mag certificiëren.
wij hebben in onze opleiding 2 keer op de sim geweest om telkens een ritje van 45 min te doen ... met 4 man, dus dat argument veeg ik gewoon van tafel, die sim is nuttig om zaken te verduidelijken niet om alles erop te leren dat is utopisch.
Moesten ze de sim nu eens gebruiken zoals dat in de burgerluchtvaart gebeurd dan heb je daar een fantastisch werkinstrument aan.
opleidingsboek? HLT is GEEN opleiddingsboek dat is een UITREKSEL van de ARGIS met eigen bepalingen erbij gesmeten, dus wat DLC doet, copies uit de ARGSI maken en die gebruiken is VOLLEDIG CORRECT want de ARGSI is DE reglementering in zijn ZUIVERE vorm

wat betrefd die persoon die overgestapt is naar DLC kan ik héél kort zijn : hij heeft die bevoegdheid om TB's te certificeren NIET meer die bevoegdheid heeft hij verloren bij het geven van zijn ontslag!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Gregske schreef:Opleidingen vrijgeven en controle en/of examinering vanuit de staat, lijkt me een betere oplossing.
In Zwitserland heb je dus "login". Dat is een soort van "hogeschool van het openbaar vervoer". Daar kan je voor machinist leren, voor conducteur, spoorlegger enzovoort. De school opereert onafhankelijk van de verschillende vervoersbedrijven.
In de regel volg je bij login een opleiding na een succesvolle sollicitatie bij een van de (meer dan 50) Zwitserse spoorbedrijven, en die betalen dan ook de kosten. Het is echter ook mogelijk om als "freelancer" de kursussen te volgen (en zelf te betalen).
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

zo zou het hier in België ook moeten
Gregske

Bericht door Gregske »

K V B schreef:
Gregske schreef:Opleidingen vrijgeven en controle en/of examinering vanuit de staat, lijkt me een betere oplossing.
In Zwitserland heb je dus "login". Dat is een soort van "hogeschool van het openbaar vervoer". Daar kan je voor machinist leren, voor conducteur, spoorlegger enzovoort. De school opereert onafhankelijk van de verschillende vervoersbedrijven.
In de regel volg je bij login een opleiding na een succesvolle sollicitatie bij een van de (meer dan 50) Zwitserse spoorbedrijven, en die betalen dan ook de kosten. Het is echter ook mogelijk om als "freelancer" de kursussen te volgen (en zelf te betalen).
Zwitserland scoort bij mij op meerdere vlakken, zo hebben hun al langer door dat de EU een bullshitorganisatie is die alleen maar geld kost. :twisted:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Wie er de opleidingen organiseert en wie ze controleert is nminder belangrijk vind ik. Voorlopig is er bij de Nmbs gewoon veel meer know how...

Maar het lijkt me echter nie meer dan logisch dat ALLE treinbestuurders, prive of niet, precies dezelfde opleiding volgen die bijgevolg ook even lang duurt en even intensief is (ze rijden tenslotte toch op dezelfde sporen niet?) Dat DLC zijn opleiding altijd zoveel verschilde (en zoveel korter was) van die van de nmbs, kan gewoon niet. De logica van die korte opleidingen is me wel duidelijk: Rapraprap opleiden, bestuurders klaarstomen, arbeidsvoorwaarden uithollen,geld en nog meer geld scheppen en gebeuren er ongelukken gaan bleiten van : twas nen anderen... Paljas heeft groot gelijk: bende bleiters...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

De machinisten, ik weet niet meer hoe hun firma heet, die voor ALZ en Ford Genk de rangeringen doen, hebben hun opleiding ook bij de NMBS gevolgd.
Maar ik heb gehoord dat binnenkort de Belgische machinisten overal in Europa mogen gaan rijden met hun huidig brevet. Misschien dat de TB's van DLZ dan wel eens uit de boot kunnen vallen omdat ze een verkorte opleiding gehad hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

onze bevretten zouden europees worden, maar je moet nog steeds slagen voor een proef van theorie van desbetreffend net voor je er mag over rijden hoor, elk net heeft zijn regels en gewoontes en die moet je eerst krijgen in een opleiding en nadien een certificatie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

krijg hier vandaag het krantje van de vakbond en kan lezen wat het nieuw KB inhoud ivm met de opleidingen
* de nmbs is idd de enige die opleidingen mag geven aan rijdend personeel
* ze is verplicht minstens 2 x per jaar een opleiding te organiseren en de aanvangstata te vermelden op hun website
* de maatschappij mag geen andere kandidaten weigeren dan die die te laat zijn ingeschreven
* hierdoor is ze verplicht de bestuurders op de leiden van de concurrentie
* na de opleiding organiseert de nmbs examens waarin de veiligheidsinstatie als waarnemer zitting kan hebben.
* er word door de nmbs een attest afgeleverd van vakbekwaamheid aan de kandidaat die in het examen slaagde
* er word ook een attest afgeleverd aan de kandidaat die een kennis van lijnen heeft verworden

dit alles zou moeten terug te vinden zijn in een KB van 21/01/2007

het KB zou echter niet definitief zijn (volgens transcom krantje al wat ik hier weergeef) een volgend kb zal de regels vastleggen wat de minimum inhoud van de opleiding is en de examens zal regelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

en de kosten van de opleiding?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:en de kosten van de opleiding?
daar stond niks van bij, dat zal nog een ander besluit zijn zeker?
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Miljaarde schreef:Dat DLC zijn opleiding altijd zoveel verschilde (en zoveel korter was) van die van de nmbs, kan gewoon niet. De logica van die korte opleidingen is me wel duidelijk: Rapraprap opleiden, bestuurders klaarstomen, arbeidsvoorwaarden uithollen,geld en nog meer geld scheppen en gebeuren er ongelukken gaan bleiten van : twas nen anderen... Paljas heeft groot gelijk: bende bleiters...
Volgens mij heeft dit meer te maken met het feffectieve tijdsgebruik,
effectief les van 8 tot 16, en niet zoals bij den NMBS waar je met wat geluk drie uur per dag les krijgt en voor de rest koffie zit te drinken en sigartetten staat te smoren....
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:krijg hier vandaag het krantje van de vakbond en kan lezen wat het nieuw KB inhoud ivm met de opleidingen
* de nmbs is idd de enige die opleidingen mag geven aan rijdend personeel
* ze is verplicht minstens 2 x per jaar een opleiding te organiseren en de aanvangstata te vermelden op hun website
* de maatschappij mag geen andere kandidaten weigeren dan die die te laat zijn ingeschreven
* hierdoor is ze verplicht de bestuurders op de leiden van de concurrentie
* na de opleiding organiseert de nmbs examens waarin de veiligheidsinstatie als waarnemer zitting kan hebben.
* er word door de nmbs een attest afgeleverd van vakbekwaamheid aan de kandidaat die in het examen slaagde
* er word ook een attest afgeleverd aan de kandidaat die een kennis van lijnen heeft verworden

dit alles zou moeten terug te vinden zijn in een KB van 21/01/2007

het KB zou echter niet definitief zijn (volgens transcom krantje al wat ik hier weergeef) een volgend kb zal de regels vastleggen wat de minimum inhoud van de opleiding is en de examens zal regelen.
Als ik op mijn werk vakbondspapiertjes zie - zijn geheel toevallig gestigmatiseerden die rondstrooien dat het VB verboden zou moeten worden, etc., etc., ... - begin ik altijd over vakbonden en extremisme. Discriminatie t.a.v. personen met andere politieke ideeën, ... :lol:

Nee, voor mij zijn die van ACV en ABVV echt gevaarlijk in hun opvattingen en kunnen ze ons jobs doen verliezen. :roll:
Plaats reactie