Wissel op slechts één spoor.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Wissel op slechts één spoor.

Bericht door Bibke »

In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).



Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.

Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
Bijlagen
Lijn 11A.jpg
Lijn 11A.jpg (156.67 KiB) 8497 keer bekeken
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ben uiteindelijk toch blij met mijn vraag.
Ik dacht eerst dat een domme vraag was want ik dacht er anders over (zie mijn vraag).
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Vandaar dus ook de wisselhendel, die je er rechts naast ziet. Die word met een sleutel bediend en zo kan de ontspoortong weer worden dichtgelegd :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

in grotere complexen gebruikt men dit ook hoor, maar dan geautomatiseerd, met motor dus.
zo zijn er onder meer een aantal terug te vinden in brussel zuid
Wimpie

Bericht door Wimpie »

of een zoals op de foto in maldegem om het SCM en NMBS net te scheiden
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Nog een vraagje i.v.m. de foto.

Als ik de posts op dit forum lees dan wordt er melding gemaakt dat de meeste loco's slechts één panto tegelijk kunnen/mogen gebruiken.

Is de reeks 20 dan een uitzondering? Want ik zie dat deze 2003, 2 panto's tegen de draad heeft.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Zware goederentreinen die aanzetten moeten twee panto's gebruiken om de (zeer grote) stroomafname van de bovenleiding te verdelen.
Ook om tegen een trein te komen worden de twee panto's wel eens samen gebruikt. (dat doe ik toch).

De meeste meerspanningslocomotieven kunnen dat niet omdat elke panto voor een bepaalde spanning wordt gebruikt. (type 12,13,...)

Locomotieven 20,21,27,22,23,25 kun je dus wel eens met 2 panto's zien rijden.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 06 apr 2007, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hobbes reeks 11 is een uitzondering en kan het dus wel :-) dus je kan perfect een reeks 11 met twee stroomafnemers omhoog zien rijden
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Ja lap was nog aan het twijfelen... :)
Altijd iets met die Beneluxen :wink:
Heb het aangepast.
8)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Hobbes en Steven,

Weeral bedankt voor de snelle antwoorden.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Mark7758 schreef:Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Dus niet voor railbikes? :D
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Die ontsporen ook wel. Maar die blijft half hangen op de tong. :twisted:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Nekvin

Re: Wissel op slechts één spoor.

Bericht door Nekvin »

Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).



Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.

Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?

dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'
paljas

Re: Wissel op slechts één spoor.

Bericht door paljas »

Nekvin schreef:
Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).



Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.

Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?

dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'
... of in werkelijkheid "cul de sac"
Plaats reactie