Wissel op slechts één spoor.
Wissel op slechts één spoor.
In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
- Bijlagen
-
- Lijn 11A.jpg (156.67 KiB) 8496 keer bekeken
Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Zware goederentreinen die aanzetten moeten twee panto's gebruiken om de (zeer grote) stroomafname van de bovenleiding te verdelen.
Ook om tegen een trein te komen worden de twee panto's wel eens samen gebruikt. (dat doe ik toch).
De meeste meerspanningslocomotieven kunnen dat niet omdat elke panto voor een bepaalde spanning wordt gebruikt. (type 12,13,...)
Locomotieven 20,21,27,22,23,25 kun je dus wel eens met 2 panto's zien rijden.
Ook om tegen een trein te komen worden de twee panto's wel eens samen gebruikt. (dat doe ik toch).
De meeste meerspanningslocomotieven kunnen dat niet omdat elke panto voor een bepaalde spanning wordt gebruikt. (type 12,13,...)
Locomotieven 20,21,27,22,23,25 kun je dus wel eens met 2 panto's zien rijden.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 06 apr 2007, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Dus niet voor railbikes?Mark7758 schreef:Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Wissel op slechts één spoor.
Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'
Re: Wissel op slechts één spoor.
... of in werkelijkheid "cul de sac"Nekvin schreef:Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'