HSL4 ERTMS/ECTS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de nmbs heeft die keuze wel eens gemaakt, op L96N staat zowel tbl2 als de klassieke krokodil, er staan dus ook seinen op terwijl men er perfect zonder zou kunnen rijden (de seinen doen voor tbl2 dienst als merkborden)
carlos

Re: HSL4 ERTMS/ECTS

Bericht door carlos »

super1500 schreef:HSL4 is dus uitgerust met ERTMS/ECTS.

vraagje hierbij, kan men op lijnen met ERTMS/ECTS ook nog het klassieke krokodil systeem plaatsen (in combinatie met ECTS/ERTMS) zodat ouder materieel dat enkel voorzien is van memor/krokodil ook op deze lijn zou kunnen rijden?
krokodil op HSL-4 zou pas echt interessant zijn als ook Prorail bereid zou zijn om naast ECTS krokodil toe te passen op het gedeelte Brecht - Breda station
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:de nmbs heeft die keuze wel eens gemaakt, op L96N staat zowel tbl2 als de klassieke krokodil, er staan dus ook seinen op terwijl men er perfect zonder zou kunnen rijden (de seinen doen voor tbl2 dienst als merkborden)
dus je kan daar als je op tbl2 rijdt tegen 160 door ne rooie vlammen? :P
lucian

Bericht door lucian »

Shrek schreef:
Steven schreef:de nmbs heeft die keuze wel eens gemaakt, op L96N staat zowel tbl2 als de klassieke krokodil, er staan dus ook seinen op terwijl men er perfect zonder zou kunnen rijden (de seinen doen voor tbl2 dienst als merkborden)
dus je kan daar als je op tbl2 rijdt tegen 160 door ne rooie vlammen? :P
In TB2 modus kan je dit wel vergeten :roll:
Je moet de remmingscurve volgen+de laatste 200m voor het gesloten sein tegen een max snelheid van 15km/h.

Zondig je tegen 1 van deze 2 komt de spoedklep tussen en volgt er een noodremming :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd lucian volledig juist, trouwens wat een idee om aan 160 door het rode te rijden, TBL is strenger dan de seinen zelf aangezien er idd gebruik gemaakt word van de remcurve.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Bericht door i11 »

Steven schreef:wil men niet doen, wegens de hoge kostprijs van dubbele systemen op 1 lijn, vraag dat maar aan sncf die het wel doen op hun nieuwe lijn naar straatsburg.
Maar ze kunnen wel op tijd beginnen met de exploitatie (10 juni a.s.). Reken eens uit hoeveel het de NL-staat en B-staat kost nu begin deze week bekend werd dat de opening van de grensoverschrijdende HSL weer een paar maanden later zal zijn. Al die vertraging kost geld en daarmee had je volgens mij best een dubbel systeem mee kunnen aanleggen. (Hetzelfde geldt voor HSL3 die pas in 2009 in bedrijf gaat, maar die wel op het eind van dit jaar opgeleverd wordt.)

Daarnaast hebben die Fransen de mogelijkheid om nog met TGV materieel dat enkel TVM430 heeft naar Straatsburg te sporen (meer exploitatiemogelijkheden bijvoorbeeld bij een extreem snelle groei van het aantal reizigers). En wij Belgen en NL'ers maar wachten dat eindelijk de ETCS-software werkt en het ETCS materieel er is.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

i11 schreef:En wij Belgen en NL'ers maar wachten dat eindelijk de ETCS-software werkt en het ETCS materieel er is.
Pas op , in feite is het beter een back-up systeem te voorzien tot alles werkt , maar ik vind het schandalig dat de SNCF nu maar denkt dat ze verder geen ETCS moet installeren op haar treinen :roll: Enkel de POS is van fabriek af uitgerust met ETCS , TGV Dasy zal het ook wel van de fabriek af hebben (aangezien op Perpignan-Barcelona ETCS-2 zal komen) , de BB27000 en BB37000 hebben het niet van fabriek maar zijn er op voorbereid.Magere balans als je het mij vraagt ..

OK , wij hebben ook nog geen enkel materieel uitgerust met ETCS (buiten HLD6264 en 1 HLE13) , maar hebben al tenminste lijnen met ETCS en zijn van zin om dit in een aanzienlijk snel tempo te installeren op onze lijnen.. De SNCF heeft naast de LGV Est en de LGV Rhin-Rhône (opening 2010) geen plannen om de klassieke lijnen uit te rusten met ETCS..

DB en NS is eenzelfde verhaal : DB heeft enkel Leipzig-Berlijn met ETCS , alhoewel de definitieve toelating al 1,5 jaar geleden door het EBA was afgeleverd verkeert ETCS nog altijd "in proefbedrijf".Bij problemen valt men terug op LZB I80 (op de lijn is dubbel CIR-ELKE II met ETCS-2 geïnstalleerd).Uitgerust materieel : de ICE-1 die naar Zwitserland rijden (en die de ETCS voor de Zwitserse NBS gebruiken , de uitrusting werd betaald door de Zwitserse overheid :shock: ) , 3 BR101 en 2 ICE-3MF (406 080 & 406 081 , de ICE-3M voor Frankrijk).. Ook niet al zoveel dus..

NS dan : enkel HSL-Zuid en Betuweroute met ETCS , Amsterdam-Utrecht voorlopig op proef met ETCS , maar er zal eerder op ATB-EG worden gereden (aangezien V-IRM nog niet uitgerust zijn met ETCS en nog niet geschikt zijn voor de voorziene 200 km/u).. Materieel uitgerust met ETCS : BB21 Motorpost en enkele 6400 locs.. dit is wel héél mager..

Enige land dat voorlopig met kop en schouders er bovenuitsteekt is Zwitserland dat zowel én de lijnen snel aan het uitrusten is met ETCS én tractiematerieel van ETCS voorziet : als ik het uitgerust materieel daarvan moet opnoemen heb ik aan één post niet genoeg.Ik vind het wel spijtig dat de Zwitsers enorm getreuzeld hebben door niet eerder hun HSL aan volle snelheid te berijden , aangezien ETCS tijdelijk buiten werking gesteld was en er op lichtseinen werd gereden , wat de max.snelheid terugbracht tot 160 km/u.. maar goed , ze zijn nu zeker van hun stuk en zijn voorlopig de beste leerling van de klas..

Wat ik de andere landen (vooral Duitsland , Frankrijk , Nederland en Italië) dus verwijt is dat ze alle soorten reden kunnen verzinnen om maar niét ETCS te moeten installeren.Ik begrijp , men wilt enerzijds de eigen industrie redden en de dure installatiekosten voor een nieuw systeem vermijden , maar ooit gaat men het toch moeten installeren ! Nederland en Italië zijn goed in verbeterde versies van hun oude systemen te installeren (resp ATB++ en SCMT) , maar ja dan moet ik onze TBL-1+ ook meerekenen.Maar eigenlijk is TBL-1+ niet minder of meer de Belgische benaming van ETCS-1 , meer zelfs ze zijn volledig compatibel.SCMT is dmv een STM (Specific Transmission Module) , een soort software , compatibel met ETCS-1 , ATB++ is dat echter NIET.ATB-NG is dan weer wél compatibel met ETCS-1 , echter in gedeeltelijke mate..

Je ziet maar , een enorm aantal seinsystemen maar het eigenlijke doel , namelijk 1 eenheidssysteem verkrijgen word door allerlei factoren maar bemoeilijkt.. zucht :roll:
Plaats reactie