de locomotief van een MS96

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dietrich schreef: Zo heb ik in Zottegem al mensen gehad die vroegen of een klassiek motorstel (CR) naar Brussel ging rijden (ten eerste is lijn 122 niet-geëlektrificeerd dus daar zie ik nog geen klassiekjes rijden, ten tweede is Zottegem een eindpunt van de CR dus de andere richting (Kortrijk) kan ook niet). Om maar even te illustreren dat mensen het verschil niet zien tussen wat een motorstel en een dieselmotorwagen is.
Een aantal maanden terug deed een vrouw die ook de trein neemt in Haaltert, haar beklag over het feit, dat zij vond dat de CR-trein van 7u31 naar Brussel-Noord, 1 extra rijtuig zou moeten krijgen.
1 klassiekje in 2 knippen dus! :D

Ja, sommige mensen denken inderdaad dat iederen trein nen locomotief heeft, dat zijn soms dan zo een mensen die al 20 jaar den trein naar Brussel nemen.
Dragen die dan al 20 jaar oogkleppen of wat is dat eigenlijk?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Mensen die gewoon nooit goed kijken naar een trein en het alleen zien als een langwerpig voertuig dat op een spoor rijdt en waar je op het knopje moet duwen om de deuren te openen.

In feite moeten ze ook niets meer weten, maar dan krijg je natuurlijk soms van die domme opmerkingen of vragen. :)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

In Oostende en Brugge zijn de omroepers goed verstaanbaar. Je hebt hier:

-De vent met zijn trage stem (is door het traag spreken goed verstaanbaar).
-De vent met zijn enthousiaste stem.
-De vent met zijn internationale stem (klinkt gewoonweg prachtig).
-De vent met zijn stille stem (je moet iets meer attentie doen om hem te verstaan, maar als je wil, versta je hem wel).
-De vent met zijn sympathieke stem.
-De vrouw met haar volle en krachtige stem (gewoonweg prachtig als die een trein afroept).
-De vrouw die luide stem (die 'roept' echt af).
-De vrouw met haar zelfmoordstem (gewoonweg belagelijk, maar verstaanbaar).
-De vrouw zaagstem (na een tijdje wordt je het wel beu).

Soms gebeurt het ook dat die van het seinhuis moeten afroepen, en je verschiet soms wat je dan hoort. Ook hoor je in Oostende de mannen van het seinhuis op de achtergrond. Dat je daar een "gotverdomme" door die micro hoort klinken, is niet erg adnormaal.

Maar die omroepers in de andere stations roepen naar mijn mening tot met veel minder smaak af.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ah ja, nog zo'n voorbeeld. Op 14/12/2006, werd de 8005 (die met een locomotief van de reeks 16 wordt gereden), aangekondigd met 30 minuten vertraging, wegens een defect 'treinstel'.
TBbart

Bericht door TBbart »

da's toch perfect mogelijk? Als den omnibus in Oostkamp in panne staat en die P-trein met de 16 zit der just achter zit kan die niet meer op tegenspoor geraken en dus zit die vast.
De treinen die daarachter zitten kunnen dat mss wel omdat die wel nog mogelijkheid hebben via het tegenspoor te gaan.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Een klein tipje van de sluier: vertragingen die worden gerechtvaardigd worden bij zware calamiteiten per dossier gesorteerd. Spijtig genoeg kan je in het dossier zelf er niet bij vertellen wat precies het verband is. Zo kan je een vertraging van een trein in Puurs gerechtvaardigd zien door een defecte locomotief op lijn 75 tussen Waregem en Deinze, omdat ze in Puurs hebben moeten wachten op aansluiting op een trein die heeft moeten wachten op aansluiting in Mechelen, op een trein die geblokkeerd zat achter die trein met defecte locomotief. Maar alleen het titeltje zal je kunnen lezen wanneer je een trein opzoekt, en dat titeltje kan zijn: defecte trein. Hoewel de trein in Puurs nooit defect is geweest...
Kleine
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2006, 08:04

Bericht door Kleine »

Als we het hier toch over omroepers en de stationsservice hebben.
Hasselt :
's Morgens rond 06u15 is de info zowiso al erg karig in dit station, een extra tv-scherm hangen in de tunnel voor de reizigers die via de grote parking achteraan het station komen is blijkbaar ook teveel gevraagd.
De luidsprekers zijn van een bijzonder slechte kwaliteit/versleten.
Er zit daar ook zo'n geval dat bijzonder slecht te verstaan is, kampt precies met een spraakgebrek.
Ze begint haar aankondigen steevast met "Dames en heren, aandacht alstublieft", die "alstublieft" krijgt ze amper uitgesproken en van de rest van de aankondiging begrijp je meestal geen bal!

In Berchem zit inderdaad onmiskenbaar iemand uit de Kempen, maar er zit ook eentje die af en toe wel eens wat leuke aankondigingen doet. Enkele vb'tjes :
"Mededeling spoor X, doorrijdende trein, gelieve u van de perronrand te verwijderen (2X gevolgd een korte pauze) ... of uw benen worden eraf gereden!"
"Mededeling aan de reizigers, er zijn gauwdieven gesignaleerd in het station, gelieve goed op uw bezittingen te letten ... mededeling aan de gauwdieven, gelieve het station te verlaten"
Tux

Bericht door Tux »

Kleine schreef:Als we het hier toch over omroepers en de stationsservice hebben.
Hasselt :
's Morgens rond 06u15 is de info zowiso al erg karig in dit station, een extra tv-scherm hangen in de tunnel voor de reizigers die via de grote parking achteraan het station komen is blijkbaar ook teveel gevraagd.
De luidsprekers zijn van een bijzonder slechte kwaliteit/versleten.
Er zit daar ook zo'n geval dat bijzonder slecht te verstaan is, kampt precies met een spraakgebrek.
Ze begint haar aankondigen steevast met "Dames en heren, aandacht alstublieft", die "alstublieft" krijgt ze amper uitgesproken en van de rest van de aankondiging begrijp je meestal geen bal!
Ik vind haar nog wel redelijk verstaanbaar hoor en ook wel sympathiek overkomen :) maar je hebt idd een punt wat informatie via tv of display betreft in Hasselt :? maar d8 wel dat het volledige station vernieuwd ging worden..

grtjs
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Inderdaad.

Op z'n minst displays in de ondertunneling en eventueel ook nog op de perrons zelf is vind ik toch wel een must voor een station als Hasselt. Op dit moment hangt er dus enkel een dubbele in de stationshal (2 naast elkaar waar exact hetzelfde opstaat, hang die tweede dan toch op een nuttigere plaats :roll: ). Als je trein bijvoorbeeld op spoor 7 aankomt, en je hebt een onmiddelijke aansluiting op spoor 5, mis je als 'leek' in de treinwereld ongetwijfeld je aansluiting als je nog eerst moet gaan uitzoeken wáár die 2 schermpjes hangen (plus dan de tijd die nodig is om naar het stationsgebouw en terug lopen). By the way, in heel Limburg is er geen enkel station te vinden waar er in de ondertunneling of op de perrons displays hangen (zelfs geen mechanische). Je moet al naar Leuven, Liège-Palais of Antwerpen-Berchem als dichtsbijzijnde stations die dat wel hebben. En dan zeggen ze dat Limburg al geruime tijd aan een geslaagde inhaling van de achterstand bezig is...

Wat die omroepster bestreft: volgens mij is het probleem niet dat zij onduidelijk spreekt, integendeel, het ligt enkel en alleen aan de slechte resonantie in het station, en zeker in de ondertunnel. En zó slecht is het nu ook weer niet te verstaan hé, alleen als er getallen worden omgeroepen (bijvoorbeeld bij een spoorwijziging) is het even de oren spitsen.

Tot slot nog iets over die renovatie: die komt er inderdaad, mét displays! Samen met die renovatie zou ook het versnellen van de inrit van het station komende van de lijnen 21, 15 & 35 gepaard gaan (is nu vreselijk lang en traag), maar dat is ofwel op de lange baan geschoven, ofwel is het al gebeurd en is het niet bepaald effectief (snelste meting Schulen - Hasselt die ik tot nog toe heb kunnen vaststellen is 7m50s, wat niet echt schitterend is). Enfin, ik heb er in ieder geval nog niets van gemerkt.

Goedenavond nog,
Kleine
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2006, 08:04

Bericht door Kleine »

Ok, mijn mening over de omroepster was misschien nogal "hard" en zij kan er wss niet aandoen dat info soms niet of te laat omgeroepen wordt. Dus hierbij mijn excuses. (als ze er ook nog goed uit ziet, dan zelfs mijn dubbele excuses! :lol: )

Ik hoop dat het station van Hasselt dringend gerenoveerd wordt met extra aankondigingsschermen en goeie geluidsinstallatie. Het is echt ongelooflijk dat een station als Hasselt het met zo'n infrastructuur moet stellen.
Aarschot heeft wél 1 scherm in het station en 1 scherm aan de achterzijde van de tunnel, waar ook een grote parking ligt. Dus als het daar kan ...

De renovatie van station Hasselt zal voor mij dan wel niet meer van nut zijn, ik verhuis zaterdag en vanaf maandag vertrek ik vanuit Aarschot.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Maar over het slecht plaatsen van aankondigers kunnen ze er in Antwerpen ook wat van, vind ik:

Op het niveau 0, aan de winkels, hangt een aankondiger ter hoogte van de trappen naar de metro. Alleen hangt deze 5 meter te veel naar links, waardoor je hem vanaan de metrotrappen niet kan lezen. Hij hangt ter hoogte van de trappen naar de perrons 1-6, maar op die perrons staan 2 grote bakken.

A'pen mag dan geslaagd zijn, als dagelijks gebruiker vind je na enkele maanden toch bepaalde zaken die beter kunnen...

BDJ
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In Zottegem (IC- en CR-station, 2 lijnen) hangt er ook maar welgeteld 1 display in het gebouw zelf, waar je dus niets mee bent als je op de perrons of in de tunnel loopt.

Er is op dit vlak dus nog heel veel werk aan de winkel, over gans Vlaanderen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

260689 schreef:omroepers in gent dampoort is vree moeilijk te verstaan
1 luidsprekers hebben hun beste tijd gehad.
2 roeper(ster) spreken ofwel te stil, te gents of eens luid en dan stil.
3 de kakkelende mensen die in de ruimte zitten + de bijhorend telefoon gerinkel/gesprekken ...
Er is daar een madam die haar mededeling afsluit met: "Wij wensen u een prettige reis". Voor slechts 2 sporen vind ik dat wel tof dat er sowieso omgeroepen wordt.
En ja, in Ieper wordt er soms ook omgeroepen in mooi-Vlaamsch! :wink:
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Gent-Dampoort is eigelijk een belangrijk overstap station van gent he op St-Pieters na.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

260689 schreef:Gent-Dampoort is eigelijk een belangrijk overstap station van gent he op St-Pieters na.
In Ieper hebben wij 3 in gebruik zijnde sporen :D
Plaats reactie